آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

صادق زیباکلام: خطر جنگ رفع شده است | اسرائیل دست بالای نظامی را دارد

صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران می‌گوید اسرائیل دست بالای نظامی را دارد و این قید جدید ایران که گفته هر حمله‌ای به منافع…

آيت ا... هاشمي :بدعهدي‌ بعضي از طرف‌هاي مذاكره



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی,  هاشمی

آيت ا... هاشمي در ديدار استفان وايل مطرح کرد
بدعهدي‌ بعضي از طرف‌هاي مذاكره

مراجع تقليد همواره در كشور ما به عنوان عالي‌ترين پایگاه شناخته شده‌اند و سخنان آنان براي اقشار مختلف به ويژه دولت از احترام بالايي برخوردار است كه البته اين جايگاه مختص دهه‌هاي اخير نيست، چنانكه در سال‌هاي دور هم مراجع بودند كه با فرمان خود حكومت‌هاي ديكتاتور را رسوا مي‌كردند.

مراجع برخود تكليف مي‌دانند به ارشاد و هدايت مردم و نهادها به ويژه دولت بپردازند تا از مسير صحيح منحرف نشوند. رويكرد دولت‌ها هم در مواجهه با مراجع غالبا سرشار از احترام و عمل به توصيه‌هاي آنان است اما در برخي دولت‌ها اين رابطه دچار فرازو فرودهايي مي‌شود، چنانكه ديروز يك عضو شوراي عالي حوزه‌هاي علميه كشور با تصريح بر اين مطلب كه رابطه خوب دولت روحاني با مراجع تقليد و علما قابل مقايسه با دولت قبلي نيست، خاطرنشان كرد: در جريان هستم كه در زمان دولت سابق، در پاره‌اي موارد مراجع بزرگوار و علما، حاضر نبودند حتي رئيس دولت را به حضور بپذيرند و فقط برخي مسئولان دولتي را بر حسب شرايط خاص مي‌پذيرفتند، اما در دولت آقاي روحاني به دليل درايت و عقلانيتي كه وجود دارد، ارتباطات خوبي ميان دولت و بزرگان قم در جريان است.

 

آيت‌ا... سيدمحمد غروي با اشاره به رابطه دولت تدبير و اميد با مراجع تقليد و علما، اظهار داشت: رابطه دولت يازدهم با مراجع تقليد و علما رابطه خوبي است و همان‌طور كه مي‌بينيم معاونت‌هاي مختلف رياست‌جمهوري در فواصل زماني مختلف به قم سفر كرده و ارتباط خوبي با بزرگان برقرار كرده‌اند و مسائل كشور را به مراجع تقليد انتقال مي‌دهند و رهنمودهاي آنها را نيز دريافت مي‌كنند.

 

اين عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم گفت: رابطه خوب و صميمي مراجع تقليد با دولت يازدهم به اين معني نيست كه مراجع بزرگوار ما انتقادي به عملكرد دولت ندارند؛ طبيعتا انتقادهايي هست، اما رابطه خوبي در اين خصوص وجود دارد و البته اين رابطه مي‌تواند بهتر هم باشد. آيت‌ا... غروي خاطرنشان كرد: اگرچه با وجود ارتباطات خوب دولت تدبير و اميد با مراجع تقليد و علما، انتقادهايي نيز وجود دارد، اما حقيقت اين است كه مراجع تقليد و علما، تلاش‌هاي دولت آقاي روحاني را نيز درك مي‌كنند و به همين جهت كارهاي مثبت آن را مورد تاييد و مسئولان مربوطه را تشويق مي‌كنند.

 

او در رابطه با پيشنهاد خود به دولت تدبير و اميد گفت: دولت سعي كند واقعيت‌هاي اقتصادي و اجتماعي و فرهنگي را درك كرده و بهترين تصميم‌ها را در اين موارد اتخاذ كند؛ در عين حال نيز به انتقادهاي منتقدان توجه كند و كار خودش را انجام دهد و در مقام رودرويي نباشد. اين استاد خارج فقه حوزه علميه قم گفت: اگرچه برخي پا را فرا‌تر از انتقاد گذاشته و اصلا حاضر نيستند با رعايت انصاف، جنبه‌هاي مثبت دولت را ببينند و حقايق را درك كنند، اما دولت بايد با توجه به رهنمودهاي مقام معظم رهبري به ويژه درباره شعار سال، مبني بر تحقق اقتصاد مقاومتي با اقدام و عمل، در اين راستا تلاش كند؛ و البته در فضاي پسابرجام و استفاده صحيح و منطقي از اين شرايط مي‌تواند در رسيدن به اين هدف كمك باشد. او با بيان اينكه دولتمردان بايد سعي كنند و حدت و هماهنگي خود با يكديگر و همين طور وحدت و هماهنگي خود با ديگر قوا را در تمام شئون حفظ كرده تا خداي ناكرده احساس اختلاف در درون كشور ايجاد نشود، گفت: خوشبختانه دولت آقاي روحاني از يك متانت و عقلانيت خاصي برخوردار است و مسئولان از ادبيات خوبي استفاده مي‌كنند و ظرفيت‌هاي خوبي هم دارند.

رابطه سفيدي كه خاكستري شد
۲۱ اسفند سال گذشته بود كه آفتاب نوشت؛ آيت‌ا... مكارم شيرازي از مراجع تقليد گفت: «ما نمي‌خواهيم كسي را متهم كنيم، اما ميراث بد اقتصادي از دولت گذشته به ارث رسيده است كه يكي از آنها دادن يارانه به ۷۰ميليون نفر است كه دولت را بسيار گرفتار كرده و ما از ابتدا مخالف آن بوديم». اين اما نخستين انتقاد مراجع تقليد از سياست‌هاي دولت سابق نبوده است. دولت يازدهم به رسم عادتي كه از همان روزهاي ابتدائي بر سر كار آمدنش سرلوحه كار خود قرار داد ارتباط مستمري با قم و مراجع تقليد داشت و به همين علت بود كه در اين ديدارها انتقادهاي مراجع تقليد و علما از اقدامات دولت سابق شنيده مي‌شد.

 

انتقادهاي مراجع تقليد از دولت‌هاي نهم و دهم اما داستان با سابقه‌اي دارد. اوج انتقادها به دولت سابق اما از انتخابات رياست‌جمهوري دهم شروع شد. انتخاباتي كه در آن خبري از حمايت‌هاي روحانيت از او نبود. در اين انتخابات بود كه اين‌بار جامعه روحانيت مبارز سكوت كرد، حمايت جامعه مدرسين حوزه علميه قم نيز به حد نصاب نرسيد و در نهايت آيت‌ا... محمد يزدي دبيركل اين تشكيلات قديمي، نامه‌اي به امضاي خود منتشر كرد كه از حمايت جامعه مدرسين از احمدي‌نژاد خبر داده بود. اما قضيه به همينجا ختم نشد و فصل انتقاد «روحانيون قم» به محمود احمدي‌نژاد در دولت دهم نيز ادامه و حتي شدت يافت.

 

در دولت دهم و در دو سال پاياني اين دولت بود كه رئيس دولت سابق به فكر ترميم رابطه خود با قم افتاد. نزديك به انتخابات بود و به اين حمايت براي راي آوردن گزينه‌اي نزديك به خود احتياج داشتند. علما و مراجع اما دل خوشي از دولت نداشتند. در موضعگيري‌هاي جداگانه‌اي نسبت به سياست‌هاي دولت انتقاد مي‌كردند. سال ۹۱ بود كه آيت‌ا... مكارم شيرازي در درس خارج فقه خود نسبت به وضعيت گراني و تورم در كشور انتقاد كرد و ابراز داشت: مساله گراني و تورم و مشكلات اقتصادي توطئه دشمن است.

 

حجت‌الاسلام سید محمد غروي كه امروز مي‌گويد مراجع وقت ملاقات به احمدي نژاد نمي‌دادند پيش‌تر هم به اين موضوع اشاره داشت و گفته بود: «برخي مراجع اجازه ملاقات به رئيس‌جمهور را ندادند، تا جايي كه من خبر دارم در اين خصوص واسطه‌هاي قوي نيز وجود داشت كه برخي‌شان از علماي قوي و بلند مرتبه قم بودند. اينها با مراجع تماس گرفتند و برخي هم حضورا تشريف بردند ولي اين مراجع گفتند خير. »

 

اخبار  سیاسی -  آرمان 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------