آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

گزارش برجام چگونه به بیرون مجلس درز پیدا کرد ؟ / وقتی رسانه های خاص زودتر از پارلمان به سند محرمانه دست می یابند



افشای یک سند محرمانه از سوی یکی از نمایندگان مجلس باز هم جنجال آفرین شد. این بار یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی در اقدامی غیر اخلاقی گزارشی را که وزارت خارجه در خصوص موضوع برجام در اختیار این کمیسیون قرار داده بود را در اختیار رسانه های منتقد برجام قرار داد.

 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی, برجام


 انتخاب - افشای یک سند محرمانه از سوی یکی از نمایندگان مجلس باز هم جنجال آفرین شد. این بار یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی در اقدامی غیر اخلاقی گزارشی را که وزارت خارجه در خصوص موضوع برجام در اختیار این کمیسیون قرار داده بود را در اختیار رسانه های منتقد برجام قرار داد.

این اقدام غیر مسئولانه قبلا نیز مسبوق به سابقه بوده بطوریکه اظهارات محرمانه ظریف و دیپلمات های ارشدی که برای ارائه گزارش مذاکرات هسته ای به کمیسیون امنیت ملی می رفتند به رسانه های خاص درز پیدا می کرد و دردسرهای فراوانی را به بار می آورد.

درز گزارش محرمانه به بیرون از مجلس مخالفت برخی اعضای کمیسیون امنیت ملی را هم در پی داشته که از این اقدام ابراز نارضایتی کردند.

بر اساس این گزارش ،  نایب رییس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن آنکه گزارش وزارت امور خارجه از اجرای برجام را محرمانه عنوان كرد گفت که  درز متن این گزارش به خارج از كمیسیون و انتشار آن در یك رسانه موجب بی اعتمادی دستگاه دیپلماسی به مجلس شده است.

حجت الاسلام و المسلمین حسین سبحانی نیا روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا یاد آور شد که  اقدام نماینده ای كه این گزارش را به خارج از این كمیسیون منتقل كرد و آن را دراختیار یك رسانه قرار داد، غیرمنطقی ، غیراخلاقی و  خلاف قانون بوده است.

آن طور که گفته شده ظاهرا یک یا چند نماینده  به صورت کاملا حساب شده و بر خلاف مقررات اسناد محرمانه را در اختیار رسانه های خاص قرار می دهند تا خوراک لازم برای جنگ روانی بر ضد برجام  قبل از ارزیابی مجلس مهیا باشد.

سبحانی نیا از جمله نمایندگانی است که  این اقدام را مورد نکوهش قرار داده و گفته :  "ما بارها با این شیوه رفتارها و خروج گزارش ها از كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، برخورد كرده ایم ، در مواردی گزارش های وزارت امور خارجه به خارج از مجلس منتقل شده در حالی كه نمی بایست به بیرون منتقل می شد به نحوی كه دستگاه دیپلماسی این اقدامات را تلقی به بی اعتمادی كرد و برخی گزارش ها را به كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نمی داد."

درز این گزارش اما موجب نشد که اقدام لازم برای پیگیری این تخلف نادیده گرفته شود. بر اساس اظهارات یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی قرار است در نخستین جلسه این کمیسیون موضوع درز این گزارش محرمانه مورد پیگیری جدی قرار گیرد .زیرا  چنین اقداماتی برای كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خوب نیست .

نکته ای که افشا کنندگان به آن توجه نکردند این است که اگر وزارت امور خارجه می خواست كه این گزارش رسانه ای و منتشر شود،  بی شک آن را به رسانه ها می داد اما به نظر می رسد آنگونه که سبحانی نیا تصریح کرده در این زمینه دبیران این كمیسیون قدری غفلت كردند.

شیوه ای که نماینده فاش کننده در پیش گرفته تا به گزارش دسترسی پیدا کند جلب اعتماد  دبیران کمیسیون بوده اما ظاهرا این فرد که رابطه خوبی با برخی رسانه های منتقد دولت داشته  پس از آنکه با مقاومت دبیران کمیسیون برای ندادن گزارش مواجه می شود به دروغ قسم  می خورد كه این گزارش را به جایی نمی دهد و آن را خبری نمی كند و  تنها می خواهد از آن نسخه ای كپی بگیرد.

جالب اینجاست که  نماینده مذکور  هنوز یك ساعت از زمان دریافت این گزارش نگذشته  نیمی از متن گزارش محرمانه وزارت امور خارجه از اجرای برجام در اختیار رسانه مورد نظر قرار داده تا منتشر شود.

سبحانی نیا در واکنش به این موضوع گفت: نباید کپی داده می شد چون آن فرد قسم خورده بود كه این كار را نمی كند زیرا گزارش ها باید در محدوده كمیسیون ها بماند زیرا این گزارش ها محرمانه است و باید در داخل كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس باقی بماند.

از سوی دیگر برخی اعضای کمیسیون می گویند در محرمانه بودن این گزارش شائبه وجود دارد. نوذر شفیعی به خبر 21 شامگاهی گفت چون این گزارش مهر محرمانه نداشته حساسیت ها در باره محرمانه بودن آن درست به نظر نمی رسد.

این درحالی است که  وزارت امور خارجه 26 فروردین ماه نخستین گزارش 3 ماهه در مورد اجرای برجام را به كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارایه كرد که اگر قرار بود متن این گزارش در رسانه ها و سایت خبری منتشر شود وزارت خارجه آن را در اختیار رسانه ها قرار می داد اما  روز یکشنبه  این گزارش در یكی از رسانه ها  و چند سایت خبری منتشر شد.


 اخبار سیاسی -  انتخاب /امیررضا پرحلم

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------