آخرین اخبار سیاسی

کاظم صدیقی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق

کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق (ع) حذف شد. به گزارش هم‌میهن، دانشگاه امام صادق به دلیل حجم بالای اعتراضات برای حضور کاظم…

جهانگیری: توافق هسته‌ای نشان دهنده ظرفیت دیپلماسی ایران در حل سوءتفاهمات است



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر لزوم انجام مراودات مستقیم اقتصادی و تجاری میان ایران و اروگوئه بدون حضور کشور ثالث گفت: برای توسعه مناسبات میان تهران و مونته ویدئو هیچ مانع سیاسی از جانب ایران وجود ندارد و جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاری های خود با کشورهای آمریکای جنوبی و به خصوص کشور دوست اروگوئه هیچ محدودیتی قائل نیست.

به گزارش ایسنا ، اسحاق جهانگیری ظهر امروز در نشست مذاکرات مشترک هیأت های عالی‌رتبه ایران و اروگوئه که در مجموعه سعدآباد تهران برگزار شد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب اصول سیاست خارجی خود، توسعه و گسترش روابط با اعضای بین الملل را با هدف تأمین منافع متقابل مدنظر دارد.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: آمریکای جنوبی و کشورهای مهم این منطقه از جمله اروگوئه همواره جزو دوستان جمهوری اسلامی ایران بوده و دولت و مردم ایران همواره برای ملت های این منطقه احترام قائل بوده اند.

جهانگیری با اشاره به سابقه دیرینه در روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه آمریکای جنوبی تصریح کرد: روابط ایران با ا ین کشورها همواره مبتنی بر صمیمیت و سرشار از دوستی متقابل بوده است و امیدوارم سفر معاون رئیس جمهور اروگوئه به ایران، منجر به گسترش روابط دو کشور شود.

جهانگیری با اشاره به تحولات اخیر در روابط ایران و کشورهای 1+5 و توافق هسته ای گفت: توافق هسته ای ایران نشان دهنده ظرفیت دیپلماسی این کشور برای حل مسائل و رفع سوءتفاهمات با جامعه بین المللی است.

جهانگیری اظهار داشت: شرایط ایجاد شده در فضای پسابرجام فرصت جدیدی را پیش روی ایران و کشورهای آمریکای جنوبی به خصوص اروگوئه قرار داده است تا بتوانند روابط اقتصادی و تجاری خود را با سرعت بیشتری دنبال کنند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت های اقتصادی اروگوئه در تأمین برخی اقلام و محصولات کشاورزی خاطرنشان کرد: این ظرفیت ها مورد توجه بازار بزرگ ایران است و با اندکی تلاش و حمایت دو دولت، تجار اروگوئه می توانند جایگاه گذشته خود را در بازار ایران به دست آورند.

وی گفت: برای اینکه دو کشور بتوانند حجم مراودات تجاری گذشته خود را احیا کنند، نیازمند زمان بیشتر و فعالیت شرکت های خصوصی ایران و اروگوئه هستیم.

جهانگیری افزود: وزارت نفت آماده است برای از سرگیری فروش نفت و محصولات پتروشیمی به اروگوئه گام بردارد و طبیعی است که برای توسعه روابط تجاری فیمابین باید تسهیلات مورد نیاز بانکی و حمایت های دو دولت فراهم باشد.

معاون اول رئیس جمهور با یادآوری ظرفیت ها و توانمندی های جمهوری اسلامی ایران در بخش تجاری، اقتصادی، صنایع دارویی، نانوتکنولوژی، صنایع معدنی، سدسازی و احداث نیروگاه برق گفت: ایران آمادگی دارد دانش و تجربیات خود را در زمینه های مختلف در اختیار اروگوئه قرار دهد.

جهانگیری با تأکید بر اینکه توسعه مناسبات تجاری میان تهران و مونته ویدئو نیازمند ایجاد ساختارها و انعقاد موافقت نامه های لازم است تصریح کرد: ایران و اروگوئه باید از مجاری دیپلماتیک در جهت ایجاد این ساختارها و موافقت نامه های پایه ای اقدام کنند و برای شروع، مهمترین موضوع انعقاد موافقت نامه های مالی و بانکی میان دو کشور است تا هر چه سریع تر رابطه کارگزاری میان بانک های ایران و اروگوئه ایجاد شود.

معاون اول رئیس جمهور ضرورت فعال شدن کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور را مورد تأکید قرار داد و گفت: در چارچوب این کمیسیون باید هر چه سریع تر توافقنامه های لازم میان دو کشور امضا شود و توافقنامه های گذشته بروز رسانی و تمدید اعتبار گردد.

جهانگیری با اشاره به اینکه ممکن است برخی کشورها که علاقمند به توسعه روابط ایران با کشورهای آمریکای جنوبی نیستند، در روند توسعه روابط تهران و مونته ویدئو اخلال ایجاد کنند اما دو کشور باید توجه داشته باشند که هدف مشترک ما تأمین منافع متقابل است و نباید به بدخواهان اجازه اخلال بدهیم.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران دوستان خود را که در دوران تحریم که با ایران همراهی داشتند فراموش نخواهد کرد و در فضای پسابرجام این دوستان نظیر اروگوئه از جایگاه مهمتری در اقتصاد ایران برخوردار هستند.

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به ظرفیت های فراوان میان دو کشور برای توسعه همکاری در بخش های غیراقتصادی گفت: ایران و اروگوئه می توانند همکاری های خود را در زمینه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، علمی و ورزشی ارتقا دهد.

رائول سندیک معاون رئیس جمهور اروگوئه نیز در این مذاکرات با بیان اینکه روابط دوجانبه ایران و اروگوئه از سابقه 35 ساله برخوردار است گفت: روابط دو کشور فراز و نشیب هایی در طول این مدت داشته است اما همواره دوستی میان دو کشور برقرار بوده است.

معاون رئیس جمهور اروگوئه یکی از مسائل و مشکلات پیش روی توسعه روابط با ایران از سال های گذشته را وجود تحریم ها علیه ملت ایران دانست و افزود: این تحریم ها روند توسعه روابط را قدری با مشکل مواجه کرد و هم برای ملت و هم دولت ایران دشواری هایی را به وجود آورد.

وی افزود: البته همین تحریم ها روی دیگری نیز داشت و باعث شد ایران بتواند روی پای خود بایستد و در عرصه های مختلف دستاوردهای خوبی کسب کند.

معاون رئیس جمهور اروگوئه اظهار داشت: با شروع شرایط جدید و در فضای پسابرجام، زمینه توسعه تعاملات بین المللی برای ایران فراهم شده اگرچه اروگوئه برغم همه مشکلات و با وجود تحریم ها، روابط خود با تهران را در همه زمینه ها به ویژه تجارت ادامه داده است.

رائول سندیک با بیان اینکه اروگوئه در شرایط بد اقتصادی ایران و در دوران تحریمها در کنار این کشور بوده است گفت: ما همواره سعی کرده ایم دوستی خود را با ایران حفظ کنیم و امروز نیز در فضای پسابرجام و در دوره جدید آمادگی داریم گامهای بلندتری در جهت توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری فیمابین برداریم.

وی ضمن ابلاغ پیام صمیمانه دوستی رئیس جمهور اروگوئه و همه اعضای کابینه این کشور گفت: امیدوارم که با رفت و آمدها و با تبادل نظرها میان مقامات دو کشور شاهد توسعه روابط و ارتقاء سطح مناسبات فیمابین باشیم.

معاون رئیس جمهور اروگوئه با تأکید بر اینکه باید گفتگوهای سیاسی به صورت دوجانبه میان دو کشور ادامه پیدا کند گفت: ایران و اروگوئه باید با نقطه نظر و دیدگاه هماهنگ در جهت گسترش روابط گام بردارند.

وی خواستار توسعه روابط و گسترش همکاری ها در زمینه های مختلف به خصوص در بخش بهداشت دام و روابط بانکی شد و گفت: اروگوئه علاقمند است روابط خود را در همه زمینه ها با جمهوری اسلامی ایران ارتقا دهد.

وی همچنین با اشاره به سخن معاون اول رئیس جمهور کشورمان مبنی بر احتمال مداخله برخی کشورها در روابط ایران و اروگوئه گفت: البته گاهی این دخالت ها به صورت آشکار است و گاه به شکل غیرمستقیم و از طریق توطئه انجام می شود که باید مراقبت کافی را انجام دهیم.

رائول سندیک ایران را مهد تمدن بشریت تعریف کرد و گفت: ریشه همه اقوام در منطقه ای است که ایران در آن قرار دارد و لازم است روابط فرهنگی میان کشورهای این منطقه و به خصوص با ایران گسترش پیدا کند تا شناخت ملت ها از این مهد تمدن ارتقا پیدا کند.

پس از مذاکرات مشترک معاون اول رئیس جمهور کشورمان و معاون رئیس جمهور اروگوئه در مصاحبه مطبوعاتی مشترک به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خود در خصوص روابط دو کشور پرداختند.

جهانگیری در این مصاحبه مطبوعاتی با اشاره به مذاکرات خوب انجام شده میان هیأت های عالی رتبه دو کشور گفت: کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و اروگوئه باید به سرعت فعال شود تا شاهد رفع موانع فیمابین باشیم.

معاون اول رئیس جمهور افزود: ایران از دیرباز خریدار محصولات کشاورزی اروگوئه بوده است و اروگوئه نیز نفت مورد نیاز خود را در مقاطع مختلف از ایران تأمین کرده است که به دلیل تحریم‌ها، این تبادلات با مشکل مواجه شده و در این مذاکرات توافق کردیم که این تبادلات را از سر بگیریم.

معاون رئیس جمهور اروگوئه نیز در این مصاحبه مطبوعات مشترک با اشاره به روابط گسترده و تاریخی دو کشور گفت: اروگوئه در فضای پسابرجام آمادگی دارد همکاری های خود را با جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه ها ارتقا دهد.

وی ضمن تبریک به ملت ایران به خاطر توافق هسته‌ای و لغو تحریم ها خاطرنشان کرد: امیدوارم در فضای جدید بتوانیم همکاری های خود را در زمینه های مختلف به خصوص در بخش بهداشت دام و همکاری‌های بانکی ارتقا دهیم.
 

 اخبار  سیاسی -  ایسنا 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------