آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

نماینده مجلس: بازگشت گشت ارشاد کار دولت است؛ وزارت کشور راسا آن را اداره می‌کند

بیگی درباره نقش رئیسی بابت بازگشت گشت ارشاد گفت: آقای رئیس جمهور در چندین صحبت خود گفته‌اند بساط بی حجابی را از کشور جمع می‌کنند. در نشست…

سید حسین موسوی تبریزی : هاشمی بهترین گزینه برای ریاست خبرگان است



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , موسوی تبریزی

او پیش‌از‌این هم بر صندلی ریاست مهم‌ترین مجلس کشور تکیه زده است. آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، در سال 1386 و پس از فوت آیت‌الله مشکینی در شهریور همان سال رئیس مجلس خبرگان رهبری شد. هاشمی در آن انتخابات با یک رقیب سنتی پا به عرصه ریاست مجلس خبرگان گذاشت و با 41 رأی در مقابل 34 رأی آیت‌الله جنتی از مجموع 76 رأی، توانست به کرسی ریاست مجلس خبرگان تکیه بزند. در انتخابات بعدی هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری که در اسفند 87 برگزار شد، این‌بار آیت‌الله محمد یزدی، خود به عنوان رقیب اصلی ‌هاشمی‌رفسنجانی وارد عرصه شد اما 26 رأی او در برابر 51 رأی ‌هاشمی‌رفسنجانی کارساز نشد تا آیت‌الله ‌هاشمی برای دو سال بعد نیز همچنان ریاست این مجلس را برعهده بگیرد.

اما سه ماه از تکیه‌زدن دوباره آیت‌الله بر صندلی خبرگان نگذشته بود که اتفاقات سال 88 و دامنه‌دار‌شدن آن درعرصه‌های مختلف سیاسی کشور، باعث شد تا پیامدهای آن اتفاقات دامن رئیس مجلس خبرگان را هم بگیرد. به‌خاطر همین هم بود که بعد از گذشت چند ماه از ریاست آیت‌الله هاشمی، زمزمه‌هایی مبنی‌بر تغییر رئیس این مجلس به گوش رسید؛ زمزمه‌هایی مبنی‌بر محکوم‌کردن آیت‌الله به دلیل اعلام موضع‌نکردن در برابر حوادث سال 88.

 

هرچند عده‌ای هم درآن‌میان دلایل مخالفتشان با ادامه ریاست او را فعالیت‌های جناحی و سیاسی او بیان کردند و معتقد بودند رئیس مجلس خبرگان باید دور از فعالیت‌های این‌چنینی باشد. جمع این اتفاقات موجب شد تا نام آیت‌الله مهدوی‌کنی به عنوان نامزد ریاست مجلس خبرگان مطرح شود. مهدوی‌کنی با حمایت هاشمی رئیس شد اما بعد از مدتی به دیار باقی شتافت. خالی‌بودن صندلی قرمز مجلس خبرگان باعث شد، آیت‌الله هاشمی باز هم پا به میدان ریاست بگذارد. رقیب او در آن انتخابات هیئت‌رئیسه، کسی نبود جز آیت‌الله محمد یزدی، رئیس سابق قوه قضائیه اما این‌بار هاشمی پیروز میدان نبود و نمایندگان این مجلس با 47 رأی در مقابل 24 رأی تصمیم گرفتند تا صندلی ریاست را به یزدی بسپارند.


انتخابات هفتم اسفند سال گذشته اتفاقات جدیدی را برای مجلس خبرگان رهبری رقم زد و او اولین منتخب مردم تهران با دو میلیون و 301 هزارو 492 رأی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری در اسفند بود. شاید به‌خاطرهمین تعداد رأی باشد که از آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به عنوان مهم‌ترین نامزد ریاست مجلس خبرگان رهبری نام می‌برند. 19 نفر از لیست مورد حمایت او به نام فهرست خبرگان مردم به این مجلس راه پیدا کرده‌اند و همین رأی‌آوری این نامزدها هم موجب‌شده تا آیت‌الله هاشمی به جدی‌ترین نامزد ریاست مجلس خبرگان در دوره پنجم تبدیل شود، هرچند شاید راه پیدا‌نکردن کسانی مانند آیت‌الله محمد یزدی و آیت مصباح یزدی به مجلس خبرگان، این‌بار راه را برای ریاست او هموارتر کرده باشد.

 

هرچند شاید بتوان در کنار او از کسانی مانند آیات امینی، هاشمی شاهرودی، امامی کاشانی و حتی حسن روحانی نام برد اما آیت‌الله هاشمی این‌بار هم مانند انتخابات هیئت رئیس مجلس خبرگان در سال 1386، همان رقیب سنتی را پیش‌رو دارد. آیت‌الله جنتی، گزینه مورد حمایت جامعیتن شاید به‌خاطر‌همین حمایت باشد که چندی پیش سیداحمد خاتمی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان دوره چهارم، درباره رئیس آینده این مجلس گفت: رئیس مجلس خبرگان پنجم، باتوجه به اینکه برای انتخاب هیئت‌رئیسه، چهار بار انتخابات وجود خواهد داشت، دست‌کم در دو سال اول از جنس آیت‌الله مشکینی، آیت‌الله مهدوی‌کنی، آیت‌الله یزدی و امثال اینها خواهد بود.


علاوه‌بر احمد خاتمی، آیت‌الله محسن اراکی، منتخب اول مردم استان مرکزی در پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری هم در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به گزینه‌های ریاست مجلس خبرگان ازجمله آیت‌الله جنتی، گفته عده‌ای خواستار ریاست ایشان هستند که باید ببینیم در آینده چه می‌شود. این گمانه‌زنی‌ها در حالی ادامه دارد که حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران اسلامی، چند روز پیش در گفت‌وگو با ایرنا گفته، آقای هاشمی دنبال ریاست مجلس خبرگان نیست. به‌خاطر‌همین اظهارات مرعشی است که به نظر می‌رسد رسانه‌های اغلب اصول‌گرا در روزهای آینده به بحث و گمان‌های بیشتری درباره ریاست مجلس خبرگان رهبری و پررنگ‌ترکردن گزینه‌هایی مانند آیت‌الله جنتی و آیت‌الله موحدی کرمانی بپردازند.


گزینه‌هایی که مورد حمایت اغلب چهره‌های اصول‌گرای راه‌یافته به این مجلس و دیگر چهره‌های شاخص اصول‌گرای کشور است. از طرفی حالا که زمزمه‌هایی مبنی‌بر تمایل‌نداشتن آیت‌الله برای ریاستش بر مجلس خبرگان رهبری به گوش می‌رسد، یک راه دیگر پیش روی او است: معرفی نامزدی برای رسیدن به کرسی ریاست این مجلس. نامزدی که مورد اعتمادش باشد و البته جامع‌الاطراف برای دیگر چهره‌هایی که به‌واسطه هاشمی به این مجلس راه پیدا کرده‌اند. هرچند خود آیت‌الله هاشمی پیش‌ازاین هم وقتی در اسفند سال 93 از او درباره ریاستش بر این مجلس پرسیده شد، جوابی داد که در آن زمان به سرخط خبرها تبدیل شد: «آن لحظه حساس، مهم است؛ برای آن لحظه حساس حتما لازم نیست رئیس باشم، کافی است عضو خبرگان باشم. انسان در خبرگان می‌تواند صحبت کند و نظرش را بدهد و اگر بخواهم تأثیرگذار هم خواهم بود.»


کارنامه ریاست هاشمی مورد قبول است
آیت‌الله سید حسین موسوی تبریزی، دادستان کل انقلاب در دوران امام خمینی‌(ره) و نایب‌رئیس شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان درحال‌حاضر اما بر این عقیده است که بهترین گزینه برای ریاست پنجمین مجلس خبرگان رهبری کسی جز آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی نیست. او در گفت‌وگو با «وقایع‌اتفاقیه» با بیان اینکه قطعا نمایندگان مجلس خبرگان رهبری می‌دانند که با آگاهی باید چه‌کسی را برای ریاست این مجلس انتخاب کنند، گفت: «نمایندگان مجلس خبرگان رهبری باید این موضوع را در نظر بگیرند که چه‌کسی در گذشته کارنامه درخشان و بهتری درزمینه مدیریت این مجلس داشته است. امیدوارم نمایندگان مجلس خبرگان رهبری به این موضوع توجه کافی داشته باشند و برطبق آن عمل کنند.»


او با بیان اینکه در نفوذ هاشمی‌رفسنجانی نزد امام‌(ره) هیچ حرفی نیست و امام(ره) هم او را دوست داشت و هیچ‌کس‌ اندازه هاشمی رویش باز نبود که نظرخود را با امام مطرح کند، ادامه داد: «ریاست آیت‌الله هاشمی بر مجلس خبرگان رهبری همواره خوب بوده و ایشان کارنامه بسیار قابل قبولی در این مجلس داشته است. در آن برهه‌ای که حضرت امام‌(ره) رحلت کردند اگر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی نبود، بسیاری از مشکلات آن زمان حل نمی‌شد و بسیاری از طرح‌هایی که برای کشور سرنوشت‌ساز بود به جایی نمی‌رسید.» آیت‌الله موسوی تبریزی با بیان اینکه مخالفت با ریاست مجلس خبرگان رهبری از سوی مخالفان ایشان، مسائلی سیاسی است، ادامه داد: «قطعا ریاست آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بر مجلس خبرگان رهبری برای کشور خوب است و مدیریت بسیار خوبی بر مسائل دارند.

 

این مجلس باید آرامش را در جامعه به‌وجود بیاورد. آینده رهبری و آینده مملکت به دست این مجلس است و می‌تواند آثار بسیار مفیدی برای کشور داشته باشد. مجلس خبرگان فقط یک مجلس صوری و نمادین نیست بلکه مهم‌ترین مجلس کشور است و تصمیمات مهمی می‌تواند از سوی نمایندگان این مجلس برای کشور گرفته شود.» آیت‌الله تبریزی گفت: «نقش آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در این مجلس مهم بسیار مفید و البته بی‌بدیل است و او کسی است که می‌تواند بر بسیاری از رویدادها و احتمالات تأثیر‌گذار باشد.»
 

 اخبار  سیاسی  -  وقایع  اتفاقیه

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------