آخرین اخبار سیاسی

حسن روحانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

افشاگری جدید حسن روحانی از ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات 98

حسن روحانی درباره ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات صحبت کرد. به گزارش جماران، حسن روحانی رییس جمهور ایران در دولت های یازدهم و دوازدهم در…

ایران در آزادی رسانه‌ها، از آخر ششم شد!



اخبار,اخبار سیاسی,آزادی رسانه‌هادر ایران


اخبار سیاسی - از اریتره، کره شمالی، ترکمنستان، سوریه و سومالی بهتریم!
ایران در آزادی رسانه‌ها، از آخر ششم شد!

  با وجود وعده‌های حجت‌الاسلام روحانی، رئیس‌جمهور در خصوص آزادی بیان، با گذشت یک نیم سال از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، رتبه جهانی ایران در آزادی بیان تنها یک عدد رشد کرده که ظاهرا همین یک رتبه را هم باید غنیمت دانست، چرا که به هر حال، هنوز از اریتره، کره شمالی، ترکمنستان، سوریه و سومالی که درگیر جنگ داخلی، تروریسم، دعوای اتمی با دنیا و ... هستند، بهتریم.

به گزارش آینده، البته مشکل از آنجاست که بخش زیادی از موضوع آزادی بیان، به خارج از حیطه دولت بر می گردد اما ظاهرا مسوولان دولتی هم چنان محافظه کارند که حاضر نیستند برای ارتقای شاخص آزادی بیان، هزینه حملات افراطیون 10 درصدی که البته نیمی از بلندگوهای رسمی و غیر رسمی و حکومتی را در اختیار دارند، تحمل کنند.

طی این مدت تقریبا هیچ سایت اینترنتی رفع فیلتر نشده و حتی سایت انتخاب که مهمترین سایت حامی دولت بود، به دلیل انتشار نامه دکتر زیباکلام، یکی از شاخص ترین اساتید حامی دولت که در فیلم تبلیغاتی روحانی نیز حضور داشت، یک هفته فیلتر و خود زیباکلام نیز احضار و با قرار وثیقه آزاد شد.

 

البته تاکید بیش از اندازه و چند باره اما بدون تدبیر برخی مسوولان دولت جدید نظیر وزیر ارتباطات در خصوص رفع فیلتر فیس بوگ، برگه های آنان را در زمینه کاهش فیلترینگ سوزاند و باعث شد وجهه آنان در افکار عمومی آسیب ببیند.

با وجود آن که مشکلات حقوقی دو روزنامه نشاط و هم میهن هم برطرف شده بود و باعث شد مسوولان این رسانه ها جذب نیرو کرده و یک ماه به پیش تولید بپردازند، با دلایل نامعلومی اجازه انتشار به آنها داده نشد. روزنامه بهار هم توقیف شد و همین که وزیر ارشاد گفت کاش برخوردی بهتر از توقیف با این روزنامه می‌کردیم، باعث شد تا افراطیون مجلس زمینه ساز دادن کارت زرد به وی شوند.

اکننون تازه ترین گزارش سالیانه سازمان گزارشگران بدون مرز -در ۱۲ فوریه ۲۰۱۴- نشان از بدترشدن اوضاع آزادی بیان و رسانه ها در برخی کشورها دارد، در این میان کشورهای آسیایی و آفریقایی در میان «بدترین» ها قرار دارند. ایران با یک رتبه پیشرفت در سال ۲۰۱۳ میلادی در مقایسه با سال ۲۰۱۲ همچنان در میان ده کشور پایین ربته بندی این سازمان قرار دارد.

رتبه ایران از میان ۱۷۹ کشوری که بررسی های گزارشگران بدون مرز در آنها صورت گرفته، ۱۷۴ام است. یک رتبه بهتر از ایران، چین دیگر کشور آسیایی است و یک رتبه پایین تر از ایران سومالی در آفریقاست. از نظر گزارشگران بدون مرز، اریتره «بدترین» کشور است و سپس کره شمالی، ترکمنستان و سوریه قرار دارند.

جالب آن که رژیم اسرائیل با ۲۰ رتبه سقوط به مقام ۱۱۲ رسیده است. مالی در آفریقا با ۷۴ رتبه سقوط، ۱۳ پله بالاتر از اسرائیل رتبه بندی شده است. مالزی با ۲۳ پله سقوط به رتبه ۱۴۵ام، در جایگاهی بدتر از هند و عمان قرار گرفته است که این هر دو نیز در رتبه بندی سال ۲۰۱۳ که امسال منتشر شده، سقوط قابل توجهی داشته اند.

در جدول سازمان گزارشگران بدون مرز، بهترین رتبه ها همچنان در دست کشورهای شمال اروپا است؛ بهترین فنلاند و سپس هلند و نروژ. بهترین کشور آسیایی از نظر آزادی رسانه ها -از نظر این سازمان فرادولتی- تایوان (رتبه ۴۷) است. با این همه کشورهایی در قاره آفریقا به مراتب بالاتر از کشورهای آسیایی قرار دارند؛ مانند نامیبیا (رتبه ۱۹) یا غنا (رتبه ۳۰).

بدترین کشور اروپایی در این گزارش نیز بلاروس (رتبه ۱۵۷) است. وضعیت کشورهای قعر جدول، سوریه، ترکمنستان، کره شمالی و اریتره، در مقایسه با سال ۲۰۱۲ میلادی تفاوتی نکرده است. این سازمان در گزارش خود می گوید پس از «بهار عربی» که بر گزارش منتشر شده در سال ۲۰۱۳ تاثیر زیادی گذاشته بود، ربته بندی های امسال حاکی از «بازگشت به اوضاع تقریبا همیشگی است».

این سازمان می گوید با اینکه نمی تواند مستقیما به یک سازوکار سیاسی نظر بیاندازد، اما «دمکراسی ها» آزادی بیشتری برای رسانه های خود قائل هستند. به نظر می رسد کلیدی که بتواند قفل آزادی بیان را در ایران بگشاید، می تواند "شاه کلید" روحانی شده و مشکلات دولت را در دیگر عرصه ها (اعم از دیپلماسی، اقتصادی، علمی، امنیتی و...) نیز حل کند، اما در غیر این صورت، به تدریج حمایت نخبگان از این دولت کاهش خواهد یافت.
اخبار سیاسی - بهار نیوز

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------