آخرین اخبار سیاسی

کاظم صدیقی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق

کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق (ع) حذف شد. به گزارش هم‌میهن، دانشگاه امام صادق به دلیل حجم بالای اعتراضات برای حضور کاظم…

«محمود» در آغوش وعده‌ها و شایعات



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , محمود احمدی نژاد

در حالی که زمزمه های بازگشت و کاندیداتوری محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری 96، از مدت ها پیش به گوش می رسید؛ این زمزمه ها با شکست اصولگرایان در انتخابات مجلس دهم بیش از پیش تقویت شد، تا جایی که بسیاری از منابع خبری از قول احمدی نژاد ذکر کردند که «سال 96 همه همدیگر را خواهیم دید.»!

 رویداد۲۴- در حالی که زمزمه‌های بازگشت و کاندیداتوری محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶، از مدت‌ها پیش به گوش می‌رسید؛ این زمزمه‌ها با شکست اصولگرایان در انتخابات مجلس دهم بیش از پیش تقویت شد، تا جایی که بسیاری از منابع خبری از قول احمدی‌نژاد ذکر کردند که «سال ۹۶ همه همدیگر را خواهیم دید.»!

این پایان ماجرا نبود و وعده‌های محمود (که در ۸ سال ریاست جمهوری وی ملت ایران بسیاری از آن‌ها را تجربه کرده بود) قوت گرفت و این بار بحث وعده انتخاباتی یارانه ۲۵۰ هزار تومانی از سوی وی مطرح شد! با این حال در روزهای اخیر رسانه‌ها خبر دادند که احمدی‌نژاد به این نتیجه رسیده که یارانه ۲۵۰ هزار تومانی اگرچه جذاب، اما برای تمام اقشار جامعه باورنکردنی است. بنابراین، وی شعار خود را تغییر داده و این بار وعده «هر خانواده؛ یک سهمیه استخدامی در دولت» را مطرح کرد.

در کنار بحث امکان و عدم امکان تحقق چنین وعده‌ها و شعارهایی (که به هیچ وجه در اینجا مورد بحث نیست)، دو بحث دیگر مطرح می‌شود؛ نخست آغاز زودهنگام وعده‌های انتخاباتی احمدی‌نژاد در فاصله بیش از یک سال تا انتخابات و دوم نحوه رسانه‌ای کردن این وعده‌ها.

آنچه مشخص است محمود احمدی‌نژاد از مطرح کردن زودهنگام وعده‌های انتخاباتی و نحوه غیرمستقیم رسانه‌ای کردن آن‌ها اهداف مشخصی را دنبال می‌کند؛ اهدافی که از نظر وی و مشاورانش، محمود را به برنامه‌های انتخاباتی نهایی وی می‌رساند.

۱. احمدی‌نژاد با آغاز زودهنگام مطرح کردن وعده‌های انتخاباتی خود پیش از هرچیز به دنبال محک زدن بازخورد اجتماعی این وعده‌ها و مشاهده واکنش‌های مختلف اجتماعی به آنهاست. در کنار این هدف، احمدی‌نژاد با علم به از دست دادن پایگاه اجتماعی خود، پس از آن در نظر دارد با به آزمایش گذاشتن این وعده‌ها، در ‌‌نهایت به نسخه‌ای دست یابد که از نظر وی و مشاورانش این نسخه قادر خواهد بود خواسته‌ها و مطالبات اقشار مختلف را در کلام مورد توجه قرار داده و آن‌ها را جذب کند. نیازی به یادآوری نیست که چنین سیاستی همچنان در راستای سیاست‌های پوپولیستی محمود است.

۲. از سوی دیگر، احمدی‌نژاد در روزهای گذشته وعده یارانه ۲۵۰ هزار تومانی را تکذیب کرد و اعلام کرد که هرگز چنین شعاری نداده است. ادعای او حداقل در این یک مورد، و البته با حذف یک کلمه «شخصا» از جانب وی، درست است؛ چرا که وعده یارانه ۲۵۰ هزار تومانی هرگز مستقیما از زبان وی شنیده نشد، بلکه در قالب یک «شایعه پراکنی» از سوی بازوهای رسانه‌ای وی در جامعه مطرح شد و دهان به دهان گشت. به نظر می‌رسد تیم رسانه‌ای و مشاوران احمدی‌نژاد این بار روش بسیار هوشمندانه‌ای را در پیش گرفته‌اند و با شایعه پراکنی و مطرح کردن غیرمستقیم این وعده‌ها، درصدد افکار سنجی مشاهده بازخوردهای اجتماعی این وعده ها هستند تا چنانچه پاسخ مطلوب را دریافت نکردند، به راحتی آن را تکذیب کنند.

با در نظر گرفتن سیاست جدید احمدی‌نژاد در مسیر خیز برداشتن برای انتخابات ۹۶، جامعه ایران باید خود را آماده مواجهه با وعده‌های هرچه متنوع‌تر و خوش آب و رنگ‌تر وی و مشاورانش باشد؛ وعده‌هایی که قطعا با زمان بندی مناسب در قالب یک شایعه، رسانه‌ای می‌شوند و بسیار محتمل است که پس از مدتی تکذیب شوند.

آنچه مشخص است محمود و یارانش در برهه زمانی حاضر و در فاصله بیش از یک سال تا انتخابات ریاست جمهوری ۹۶، فرآیند بسترسنجی و ارزیابی مطالبات اجتماعی را در قالب روش‌های پوپولیستی آغاز کرده‌اند؛ روش‌هایی که در صورت نهایی شدن بار دیگر اکثریت اقشار پایین جامعه از نظر اقتصادی و تحصیلی را هدف قرار خواهند داد، هرچند که محمود و یارانش نیز به یقین می‌دانند که پایگاه اجتماعی خود در این اقشار را نیز از دست داده‌اند.

 

 اخبار سیاسی -  رویداد۲۴

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------