باید به برخی اعتراض‌ها توجه شود



 اخبار سیاسی ,خبرهای  سیاسی , انصاری

مجید انصاری تغییر در کابینه را گمانه‌زنی رسانه‌ای می‌داند

تابش: باید به برخی اعتراض‌ها توجه شود


وقایع‌اتفاقیه -هنوز یک سال و نیم از روی‌کار‌آمدن دولت یازدهم نگذشته بود که زمزمه‌های لزوم تغییر در کابینه یازدهم به گوش رسید؛ خبرهایی که از گوشه‌و‌کنار حکایت از تغییر استانداران و فرمانداران‌داشت.


کسانی که به گفته همراهان دولت، باقی‌مانده دولت گذشته بودند و در حوزه‌های مدیریتشان سیاست‌های گذشته را دنبال می‌کنند. هنوز از خبرهای مربوط به تغییرات این استانداران و فرمانداران نگذشته بود که حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی در مصاحبه‌ای در بهار سال گذشته گفت: «برخی از سفرهای استانی برای تیم رئیس جمهوری روشن کرد که برخلاف تصور اولیه برخی از استانداران توانایی کافی اداره استان را ندارند، بنابراین تغییرات در دولت اتفاق خواهد افتاد هم در سطح وزرا و هم در سطح استاندارها.»


زمان زیادی از این اظهارات نگذشته بود که محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت گفت: طبیعی است رئیس‌جمهوری از عملکرد خود و مجریان کشور ارزیابی داشته باشد و در این ارزیابی‌ها، جا‌بجایی برخی افراد نیز ضروری است.


هرچند رئیس جمهوری هم قبل از اظهارت نوبخت در سفرش به شیراز گفت: اگر نیاز به ترمیم کابینه باشد، انجام می‌دهیم.


اما بعد از این اظهارات هیچ اتفاقی در کابینه نیفتاد و  در چندین جلسه‌ای که نوبخت با خبرنگاران داشت، حتی کار به تکذیب این موضوع هم رسید اما باوجود تکذیب‌های‌ مقامات دولتی در سال گذشته درباره تغییرات در هیئت دولت، برخی رسانه‌‌ها اصرار داشتند تغییر در کابینه آرام‌آرام شروع شده است.


 آن زمان خبر‌هایی مبنی‌بر احتمال تغییر نعمت‌زاده، وزیر صنعت و جایگزینی او با محمد فروزنده، رئیس سابق بنیاد مستضعفان، شنیده می‌شد. این حرف‌وحدیث‌های رسانه‌ای از اوایل سال گذشته تا نزدیکی انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند همچنان ادامه داشت و حتی حدس و گمان‌هایی مبنی‌بر جداشدن نوبخت از قطار کابینه و پیوستن او و همفکرانش به حزب اعتدال و توسعه برای گرمابخشیدن به تنور انتخابات هم به گوش می‌رسید.


انتخابات مجلس شورای اسلامی هم برگزار شد و هنوز هیچ اتفاقی در کابینه یازدهم روی نداده است؛ ولی حدس و گمان‌ها رسانه‌ای دراین‌زمینه همچنان پابرجاست. به‌خاطر‌همین هست که مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس جمهوری، دیروز اعلام کرد: در این جریان تغییر خاصی در کابینه نیست و این بحث‌ها گمانه‌زنی رسانه‌ای است و اگر تغییری هم بخواهد انجام شود رسما اعلام می‌شود.


با تمام این اظهار بی‌اطلاعی‌های دولتی‌ها، به نظر می‌رسد بحث تغییرات در دولت باتوجه به تشکیل مجلس دهم در ماه آینده با ترکیبی جدید و اکثریت اصلاح‌طلبانه، مورد استقبال کار‌شناسان و فعالان سیاسی قرار گرفته و به نظر آنها انجام بازنگری در ترکیب کابینه ضروری است.


گرچه شاید به نظر برسد که تحلیل بعضی از کارشناسان سیاسی بیشتر مبتنی‌بر نوعی سهم‌خواهی‌های سیاسی در بدنه دولت باشد اما باتوجه به تغییرات مجلس و کم‌شدن اهرم‌های فشاری که در زمان رأی به کابینه و ماجرای تصویب برجام و تبعاتش به دولت روحانی وارد شد، تغییرات در کابینه یازدهم آن‌قدرها هم دور از منطق نیست. وقتی دولت روحانی تشکیل شد از تندروهای هر دوجناح در آن خبری نبود و بیشتر معتدلان حضور داشتند. رحمانی‌فضلی، پورمحمدی و علی‌اکبر صالحی اصول‌گرایانش بودند و ظریف، جهانگیری و نجفی اصلاح‌طلبانش. کسانی مانند محمدعلی نجفی، جعفر توفیقی و رضا فرجی‌دانا هم به‌خاطر مخالفت‌های مجلس نهمی‌ها در کابینه یازدهم پابرجا نماندند و روحانی هم به‌همین‌دلایل نتوانست از نیروهای مورد اعتماد در دولتش بهره ببرد.


به‌خاطر همین اتفاقات هم هست که باوجود بعضی از چهره‌های اصلاح‌طلب تغییر در کابینه به نوعی سپاس از رأی مردم است. محمدرضا تابش، نماینده اصلاح‌طلب مجلس کنونی و منتخب مردم در مجلس دهم هم معتقد است: اگر ضعفی در کابینه وجود دارد باید رئیس جمهوری درباره آن فکری جدی کند. او در گفت‌وگو با «وقایع‌اتفاقیه» با بیان اینکه تغییر در کابینه از اختیارات رئیس جمهوری و رأی اعتماد به وزرای کابینه هم از اختیارات مجلس است، می‌گوید: «درحال‌حاضر رئیس جمهوری عوض نشده که بخواهد کابینه را تغییر دهد بلکه مجلس عوض شده است.

 

رأی مجلس قبلی درباره کابینه به جای خود باقی است اما مناسب است که خود رئیس جمهوری یک ارزیابی از عملکرد وزرا داشته باشد و به هر تصمیمی که می‌رسد اقدام کند. اگر یک جاهایی ضعف وجود دارد که قابل رفع است تذکر بدهد تا رفع شود و اگر نیازی هست به اینکه تغییراتی اعمال کند، حتما این کار را انجام دهد و این موضوع از اختیارات رئیس جمهوری است.» او ادامه می‌دهد: «تشخیص ضرورت تغییر در کابینه با رئیس جمهوری است و مجلس دراین‌زمینه اختیاری ندارد. مجلس فقط می‌تواند رأی اعتماد بدهد یا ندهد. اگر برآورد روحانی این باشد که افرادی باید تغییر پیدا کنند می‌تواند این کار را در کابینه انجام دهد ولی اجباری دراین‌زمینه برای رئیس جمهوری نباید وجود داشته باشد.


از طرفی‌ اگر یک‌سری ایرادات در عملکرد وزرا و استانداران و فرمانداران وجود دارد که در کار دولت خلل ایجاد می‌کند، باید رئیس جمهوری نسبت به این ایرادات فکر جدی داشته باشد و به اعتراضات بعضی دراین‌زمینه توجه کند.»

 

 اخبار  سیاسی  - وقایع‌اتفاقیه

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------