آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کنایه معاون وزیر ورزش به گشت ارشاد و برخورد سخت با جوانان

طعنه سینا کلهر معاون امور جوانان وزارت ورزش به برپایی مجدد گشت‌های ارشاد و برخورد بخاطر حجاب سینا کلهر معاون جوانان وزیر ورزش نوشت: ‏ای…

نمره قبولي فعالان جناح‌هاي سياسي به كارنامه انتخاباتي دولت



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,انتخابات


 روزنامه ايران روزچهارشنبه در گزارشي نوشت: دولت تدبير و اميد در نخستين تجربه خود، توانست از آزمون برگزاري دو انتخابات همزمان مجلس شوراي اسلامي و خبرگان رهبري، سربلند بيرون بيايد. اين نكته‌اي است كه تقريباً همه جريان‌ها و شخصيت‌هاي سياسي به آن اذعان دارند. هرچند برخي منتقدان بتازگي شائبه‌هايي را مطرح كرده‌اند، اما تأييد صحت انتخابات در اكثريت قريب به اتفاق حوزه‌هاي انتخابيه از سوي شوراي نگهبان، مؤيد موفقيت در برگزاري اين آزمون ملي است.


اين رسانه ادامه داد: اين موفقيت درحالي كسب شد كه تكليف كسر قابل توجهي از حوزه‌هاي انتخابيه به دور دوم كشيده شد. از سوي ديگر، اين دو مرحله درحالي برگزار شد كه دولت از مدت‌ها پيش خواستار برگزاري الكترونيكي آن بود.
هرچند اين هدف محقق نشد، اما در نهايت با تعيين ساز و كارهايي، مجريان با بيشترين سرعت آرا را شمارش و نتايج را اعلام كردند؛ امري كه در كاستن از تلاطمات اجتماعي و سياسي پس از انتخابات بسيار مؤثر بود. فعالان سياسي و حزبي نيز با نگاهي به مجموعه فرآيندهاي انتخاباتي، از بررسي صلاحيت نامزدها، رعايت قانون، بي طرفي، برگزاري انتخابات و در نهايت شمارش آرا، به دولت نمره قبولي مي‌دهند.


آنان همچنين برخي بحث‌هاي مطرح شده را بي‌پايه دانسته و تأكيد دارند كه برگزاري انتخابات در اسفندماه 94، مي‌تواند آزمون مطمئني براي انتخابات سال 96 باشد.


موسوي تبريزي: دولت مجري قانون بود
دبيركل مجمع مدرسين و محققين حوزه علميه قم، برگزاري انتخابات اسفند 94 و ارديبهشت 95 را يك تجربه خوب و موفق براي دولت يازدهم دانست و به «ايران» گفت: دولت تلاش خوبي از خود نشان داد تا نامزدهاي واجد شرايط شركت در انتخابات، با طيب خاطر در رقابت حاضر شوند.

 

سيدحسين موسوي تبريزي با اشاره به اينكه در دو انتخابات مجلس و خبرگان، خبري مبني بر بروز اعمال خلاف يا جهت‌گيري‌هاي خارج از چارچوب قانون انتخابات از سوي مجريان شنيده نشد، خاطرنشان كرد: اين ادعا ناشي از تحقيقات و ارتباط با استان‌هاست و همگان بر اين امر اذعان داشتند كه انتخابات بدون شائبه برگزار شد. وي با اشاره به محدود شدن خروجي‌ها در بررسي صلاحيت‌ها از سوي شوراي نگهبان، اضافه كرد: باوجود اين، در كيفيت رأي‌گيري يا سر صندوق‌ها، مشكل خاصي مشاهده نشد، در اين ميان هرچند همه استانداران يكسان فكر نمي‌كنند، اما اعمال و رفتار فرمانداران و استانداران در اجراي انتخابات مثبت ارزيابي مي‌شود.


به باور تبريزي، هرچند ممكن است كسي گلايه داشته باشد يا در مواردي نقص‌ها و كاستي‌هايي ديده شده باشد، اما ديدگاه غالب براين است كه برگزاركنندگان، مجري قانون بودند. دبيركل مجمع مدرسين و محققين حوزه علميه با اشاره به اينكه در هر انتخابات ممكن است در كلانشهرها شايعاتي بروز كرده و موجب اضطراب شهروندان شود، خاطرنشان كرد: اما شمارش و اعلام بموقع آرا سبب شد كه اين نگراني‌ها مديريت شده و به اعتراض ختم نشود.
وي با اشاره به انتخابات تهران كه مردم به صورت ليستي به نامزدها رأي دادند، اضافه كرد: نوع رأي دادن مردم سبب شده كسي نتواند سندي براي ادعاي خود مبني بر تخلف در شمارش آرا ارائه كند، هرچند ممكن است تخلفي باشد، اما اين تخلف قطعاً تأثيرگذار نخواهد بود.


اماني: كمترين شكايت‌هاي انتخاباتي در انتخابات اخير
يك عضو مركزي حزب كارگزاران نيز با بيان اينكه دولت سعي كرد مر قانون را ملاك عمل خود قرار دهد، به بررسي صلاحيت‌ها از سوي هيأت‌هاي اجرايي اشاره كرد و گفت: هيأت‌هاي اجرايي كه اعضاي آنها از سوي هيأت‌هاي نظارت تأييد شدند، با ملاك قراردادن نظر چهار مرجع قانوني، حداقل انحراف از قانون در بررسي صلاحيت‌ها را از خود نشان دادند، آن هم در شرايطي كه فشارهاي متعددي بر هيأت‌هاي اجرايي وارد مي‌شد.


شهربانو اماني در گفت‌و‌گو با «ايران» با اشاره به اينكه روحاني با توجه به سابقه نمايندگي و نيز به عنوان يك حقوقدان، تلاش كردند تا انتخابات به صورت حداكثري و باشكوه برگزار شود، اضافه كرد: تلاش‌هاي شخص رئيس جمهوري و وزير كشور در ارتباط با متقاعد كردن شوراي نگهبان در بررسي صلاحيت‌ها هرچند كارساز نشد، اما از چشم مردم به دور نماند و مردم تلاش‌هاي دولت را رصد كردند و ديدند.


نماينده ادوار مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: در اين دوره كم‌ترين شكايت‌ها در ارتباط با برگزاري انتخابات به هيأت‌هاي اجرايي و نظارت از سوي نامزدها ارسال شد كه اين نشان مي‌دهد تلاش‌هايي كه دولت براي اخذ رأي مردم و برگرداندن اعتماد عمومي به كار بست، بسيار كارساز بود كه ميزان مشاركت حداكثري مردم تهران شاهد اين امر است.


وي با ابراز تأسف از شبهه‌افكني و فرار به جلوي برخي افراد شناسنامه‌دار و كساني كه تجربه چندين سال حضور در مجلس را دارند، گفت: اين افراد در همان دور نخست ادعاي خود را مطرح نكردند، اما همزمان با دور دوم بحث‌هايي را مطرح كردند، شايد به اين اميد كه با موضعگيري‌هاي خاص خود بتوانند در كسب كرسي‌هاي مرحله دوم كارساز بوده و آب رفته را به جوي بازگردانند.


اماني با اشاره به تخلفات انتخاباتي محمدرضا رحيمي، معاون اول دولت دهم كه گفته بود مبالغي را بين نامزدهاي انتخابات مجلس هشتم توزيع كرده است، اضافه كرد: مدعيان امروز هرچند در آن زمان نماينده بودند، اما نسبت به اين تخلفات محرز سكوت كردند، اما امروز نسبت به دولتي چنين ادعاهايي را مطرح مي‌كنند كه اگر كوچك‌ترين تخلف آن ثابت مي‌شد، رسانه‌هاي منتقد دولت تاكنون روش ديگري را پيش مي‌گرفتند.


اين عضو حزب كارگزاران به عنوان كسي كه در ادوار مجلس با برخي منتقدان دولت همدوره بوده است، ابراز اميدواري كرد: منتقدان دولت، از رفتار سياسي و انتخاب مردم از انتخابات 92 تا 94 درس بگيرند و جبهه و رويكرد سياسي خود را بازسازي كنند.


كوهكن: سلامت انتخابات خدشه بردار نيست
يك عضو جبهه پيروان خط امام و رهبري نيز ارزيابي خود از برگزاري انتخابات از سوي دولت را مثبت اعلام كرد و به «ايران» گفت: دولت در سطح كلان موفق بوده است، هرچند ممكن است در جاهايي تخلفاتي رخ داده باشد، اما اين تخلفات كوچك، سلامت رفتار و امانتداري مجريان انتخابات را خدشه‌دار نمي‌كند.


محسن كوهكن كه خود را كارشناس انتخابات توصيف مي‌كرد، افزود: ارزيابي ما از عملكرد دولت در انتخابات مثبت و همراه با كسب نمره قبولي است كه جا دارد از زحمات آنان تشكر كنيم.


اين فعال سياسي اصولگرا كه خود به مجلس دهم راه يافته است، ضمن مثبت خواندن رويكرد هيأت‌هاي اجرايي در بررسي صلاحيت‌ها، درباره شمارش آرا به عنوان آخرين مرحله برگزاري انتخابات از سوي وزارت كشور نيز گفت: هرچند شوراي نگهبان تأكيد كرد كه بستر لازم براي برگزاري انتخابات الكترونيك فراهم نيست و اين امر مانعي براي اجراي اين طرح بود، اما نحوه عمل دولت در شمارش آرا توانست از بروز شائبه‌ها و بحث‌هاي پساانتخاباتي جلوگيري كند.


وي با اشاره به تلاش دولت براي حفظ آرامش سياسي و اجتماعي كشور هنگام برگزاري انتخابات، آن را يك نقطه قوت برشمرد و تصريح كرد: تخلفي كه بتواند نتايج را تغيير دهد مشاهده نشد، در مجموع نوع عملكرد دولت اين اميد را در ما ايجاد مي‌كند كه در سال 96 نيز شاهد برگزاري انتخابات سالمي باشيم، انتخاباتي كه به نوبه خود از اهميت قابل توجهي برخوردار است.


آليا: انتخابات در كمال آرامش برگزار شد
همراه با اين فعالان سياسي، يك عضو جبهه پايداري نيز بر اين نكته تأكيد كرد كه باوجود تكثر سلايق و ديدگاه‌ها، انتخابات اخير در كمال آرامش و امنيت برگزار شد كه سبب شد برگ برنده ديگري به نام جمهوري اسلامي ايران ثبت شود.
فاطمه آليا در گفت‌وگو با «ايران»، اين موفقيت را نشان دهنده بلوغ سياسي مردم و دولت ارزيابي كرد و افزود: باوجود اينها، در سطوح پايين برخي تخلفات از تأثيرگذاري مسئولان محلي بر روند انتخابات گزارش شد كه البته خودمان از نزديك اين تخلفات را مشاهده نكرديم.


وي با طرح اين ادعا كه در دور اول نيز تخلفاتي مطرح شد، اضافه كرد: اما به عنوان نامزدهاي انتخاباتي تهران هيچ نوع پيگيري نكرده و درخواست بازشماري را ارائه نكرديم، زيرا اعتقاد داريم كه در نظام جمهوري اسلامي انتخابات واقعاً به نسبت خوب و سالم برگزار مي‌شود.


آليا در پاسخ به اين سؤال كه با وجود ادعاي شما، شوراي نگهبان صحت برگزاري انتخابات در تهران را تأييد كرده است، اضافه كرد: آنچه شوراي نگهبان تأييد كند، مورد تمكين همه است، ولو اگر نقدي به آن وارد باشد. در مجموع ما نيز به نظر شوراي نگهبان احترام گذاشتيم و اگر در برخي صندوق‌ها تخلف احتمالي بود، ‌پيگيري نشد.


وي نظر خود درباره تجربه دولت در برگزاري انتخابات را اين طور جمع‌بندي كرد: مي‌توان گفت عملكرد دولت رضايتبخش بود، اما هنوز يك سؤال اساسي درباره پول‌هاي كثيف در برخي حوزه‌ها مطرح است كه بايد به آنها رسيدگي شود.


رئوفيان: برگزاري سالم و قانونمند انتخابات
دبيركل حزب اسلامي ايران زمين نيز انتخابات اخير را بسيار پرشور، سالم، رقابتي و قانونمند ارزيابي كرد و به «ايران» گفت: انتخابات به گونه‌اي برگزار شد كه هيچ گونه اعتراض چشمگير از سوي كساني كه رأي نياوردند يا از رقابت بازماندند، مطرح نشد كه اين به نوبه خود نشان دهنده سلامت انتخابات، نظارت خوب ناظران و اجراي قانونمند مجريان است كه جاي تشكر دارد.
ابوالقاسم رئوفيان با اشاره به فرآيند بررسي صلاحيت‌ها از سوي هيأت‌هاي اجرايي، خاطرنشان كرد: اين هيأت‌ها براساس اطلاعاتي كه از منابع 4 گانه در اختيار داشتند، نظر خود را اعلام كردند كه امر مباركي بود و در آن مرحله توانست بارقه اميدي را نسبت به برگزاري انتخابات پرشور برانگيزد.


اين فعال سياسي اصولگرا با اشاره به اينكه اگر انتخابات به صورت الكترونيك برگزار مي‌شد، به مراتب حرف و سخن كمتري از سوي منتقدان مطرح مي‌شد، اضافه كرد: باوجود اينكه شمارش الكترونيكي مورد موافقت قرار نگرفت، اما در همين شرايط و باوجود حجم بالاي شركت كنندگان، دولت توانست با دقت نظر و سرعت كارها، نتايج را اعلام كند كه به نوبه خود دستاورد مهمي محسوب مي‌شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------