اهمیت ریاست مجلس



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , رسول منتجب‌نیا


وقایع  اتفاقیه  - طبق آیین‌نامه مجلس شورای اسلامی که به تصویب دو سوم مجلس نمایندگان رسیده و قانون اساسی دوم نامیده می‌شود، اداره اولین جلسه و برگزاری افتتاحیه به عهده رئیس سنی خواهد بود و در دومین جلسه علنی، هیئت‌رئیسه موقت انتخاب خواهد شد. تا زمان تأیید اعتبار‌نامه دو‌سوم نمایندگان و اجرای انتخابات هیئت‌رئیسه دائم، مدیریت امور اداری مجلس به عهده هیئت‌رئیسه موقت است.

 

پس از انتخابات هیئت‌رئیسه دائم مرکب از رئیس، دو نایب‌رئیس و شش ناظر برای مدت یک‌سال، کلیه امور مجلس به آنها واگذار خواهد شد. اعضای هیئت‌رئیسه دائم بعد از قرائت سوگندنامه، هر یک وظایف مربوط به خود را عهده‌دار شده و انجام آن را آغاز خواهند کرد. در میان اعضای هیئت‌رئیسه، رئیس مجلس دارای شأنیت و وی‍‍ژگی منحصربه‌فردی است چراکه وظایف و اختیارات او عبارتند از: اداره جلسات مجلس، اداره کلیه امور اداری، اداره امور استخدامی و سازمانی مجلس، امضای کلیه احکام استخدامی مجلس، امضای کلیه نامه‌های امور قانون‌گذاری و پارلمانی مجلس، حضور در نهادهای قانونی، ارائه گزارش کامل از تصمیمات و اقدامات هیئت‌رئیسه در رابطه با مسائل مختلف مربوط به مجلس و واحدهای تابعه آن هر سه ماه یک‌بار به نمایندگان، حفظ انتظام و امنیت محوطه مجلس و... .

 

علاوه‌ بر وظایف و اختیارات مطرح در آیین‌نامه داخلی مجلس، رئیس مجلس شورای اسلامی به عنوان رئیس قوه مقننه و یکی از قوای سه‌گانه نظام مقدس جمهوری اسلامی که برای همه افراد و نهادها قانون وضع می‌کند و حق تحقیق و تفحص در همه امور کشور را دارد و به فرموده امام راحل، در رأس امور قرار دارد، مطرح است. همچنین رئیس مجلس تابلوی روشن و بسیار مؤثر نظام است و نماد مطالبات و خواست‌های یک ملت از قوه مقننه و برگزیدگان آنهاست که در مجامع بین‌المللی و دیدارهای گوناگون باید فرهنگ، تمدن، رشد و شکوفایی مردم را به نمایش بگذارد. اگر در نطق‌های روزانه و در گفتمان و برخورد با نمایندگان، وزرای کابینه و سایر مسئولان قاطعیت و صلابت همراه با اخلاق متعالی و قانونمداری را به آحاد ملت آموزش دهند و با برخورد عادلانه، بی‌طرفانه و پدرانه خویش تمامی نمایندگان را با سلایق و فرهنگ و گرایش مختلف را به خوبی مدیریت کرده و به آنان عدالت، انصاف، مردم‌مداری، کرامت، بزرگواری و اخلاق فاضله را یادآوری کنند.

 

مجلس شورای اسلامی پس از تأسیس در دوره‌های اول، دوم، سوم و ششم، شاهد مدیریتی لایق و شایسته بود و در دوره‌های چهارم و پنجم نیز به خوبی و شایستگی اداره شد؛ چنانکه در دو دوره هشتم و نهم هم شاهد مدیریت خوبی از جانب رئیس مجلس بودیم. اکنون که باوجود همه بی‌مهری‌ها، مردم شــریف و موقعیت‌شناس کشور با حضور حماســـی و متعهدانه و فــــوق حد انتظار در عرصه و انتخاب کاندیـــداهای باقی‌مانده و معرفی‌شده اصـــلاح‌طلبان و اعتــــدال‌گرایان، به همه کــج‌اندیشی‌ها، کارشکنی‌ها و بداخلاقی‌ها پاسخ منفی دادند، انتظار دارند تا هیئت‌رئیسه و به‌‌ویژه ریاست مجلس شورای اسلامی، نمودار خواست، مطالبات و گرایش آنها باشد و تفاوتی بسیار روشن و شاخص را در جمع هیئت‌رئیسه، رؤسای کمسیون‌ها، مدیران ادارات مختلف مجلس و نوع فرهنگ، ادبیات، گفتمان و رفتار آنان مشاهده کنند؛ در‌غیر‌این‌صورت غبار یأس و نومیدی بر چهره مصمم و پرنشاط مردم خواهد نشست.

 اخبار  سیاسی  -  وقایع  اتفاقیه 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------