آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

هدف برخی از تلاش برای اختلاف‌افکنی درباره مسائل مجلس دهم چیست؟



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , ریاست  مجلس

  مجلس دهم چند فراکسیونی می‌شود؟ محمدرضا عارف یا علی لاریجانی کدامیک بر کرسی ریاست مجلس دهم تکیه می‌زنند؟ چند نفرعضو فراکسیون می‌شوند؟ کدام نماینده از کدام لیست از چه کسی برای ریاست حمایت می‌کند؟ این‌ها پرسش‌هایی بود که بعد از اعلام نتایج مرحله اول انتخابات آغاز شد و بعد از اعلام نتایج مرحله دوم انتخابات از طریق مصاحبه با چهره‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا توسط رسانه‌های مختلف به ویژه رسانه‌های منتقد دولت با هدف دامن‌زدن به اختلاف بین دو جناح اصلی به اوج خود رسید. این در حالی است که دو کاندیدای احتمالی برای ریاست مجلس دهم از حامیان دولت هستند.

همچنین طیف کلی مجلس نشان می‌دهد که نمایندگان مجلس آینده، چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا، اغلب گرایش اعتدالی دارند. علی لاریجانی در مجلس نهم با واکنش‌هایی که در موضوعات مختلف که مهم‌ترین آنها برجام بود، داشت ثابت کرد که با آگاهی نسبت به حسن‌نیت دولت تدبیر و امید که برای حصول مطالبات مردمی تلاش کرده از آنها حمایت می‌کند.


محمدرضا عارف نیز که سرلیست امید بوده در سال 92 با انصراف از حضور در یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری زمینه را برای موفقیت دولت روحانی فراهم کرد و به این شیوه حسن‌نیت خود را برای همراهی با وی به اثبات رساند.هم‌اکنون تردیدی وجود ندارد که عارف و لاریجانی همسو با دولت یازدهم بوده و هر دو نفر برای تحقق یک هدف که همانا همراهی با دولت برای حفظ منافع ملی کشور بوده، تلاش می‌کنند. بنابراین نمی‌توان همچون مخالفان دولت بر تکرار این جمله پافشاری کرد که عارف و لاریجانی برای رسیدن به کرسی ریاست مجلس با هم رقابت تنگاتنگی خواهند داشت.


البته تعدادی از رسانه‌ها بر این موضوع تاکید دارند که شاید گزینه‌های دیگری همچون کاظم جلالی، پزشکیان، کواکبیان و ... هم برای دستیابی به این سمت با عارف و لاریجانی به رقابت بپردازند اما این مهم در مورد جناح اصلاح‌طلب نمی‌تواند مصداق داشته باشد چراکه آنها پیش از این برای کاندیداتوری عارف به منظور رسیدن به ریاست مجلس به وحدت رسیده‌اند. برخی رسانه‌ها بعد از انتشار اخبار متعدد در مورد احتمال رقابت بین لاریجانی و عارف در نهایت ادعا کردند که آنها طی نشستی با هم به توافق رسیده‌اند.

 

عارف در مورد اخباری که در مورد مذاکره وی با لاریجانی بر سر موضوع ریاست مجلس دهم منتشر شده است گفته «اگر تصمیم با مجلس است، باید رسانه‌ها اجازه دهند تا مجلس تشکیل شود و در فضای کارشناسی و اکثریت فراکسیون‌ها تصمیم‌گیری صورت گیرد و من این موضوع را تکذیب می‌کنم. هیچ صحبتی نشده است؛ فقط آقای دکتر لاریجانی با بنده تماس گرفت و پیروزی ما را تبریک گفت و ما فقط همین ارتباط را داشتیم.» کاظم جلالی، یار و همراه لاریجانی که برای ورود به مجلس دهم به عنوان کاندیدای حامی دولت در لیست امید قرار گرفته بود نیز در واکنش به این اخبار گفته «ریاست مجلس به مجموعه نمایندگان برمی‌گردد و ما معتقدیم باید مدلی بیابیم که در آن شکست وجود نداشته باشد».

 

و ی افزود: باید در این مدل سعی کنیم شخصیت هر دو بزرگوار (محمدرضا عارف و علی لاریجانی) حفظ شود چراکه هر دو سرمایه‌های بزرگ نظام هستند و جمع‌بندی این مدل باید به گونه‌ای باشد که مدیریت مجلس به صورت «تعاملی» بین اطراف قضیه و کسانی که در مجلس حضور دارند به پیش برود. بنابراین دلسوزان بر روی این کار می‌کنند اما برخی‌ها مقداری شتاب‌زده اظهارنظر می‌کنند که این می‌تواند آسیب‌رسان باشد.این منتخب اعتدالگرای مردم تهران در مجلس دهم تصریح کرد: ما قائل بر این هستیم که مجلس از ابتدا باید با وحدت کار خود را شروع کند و مردم نباید این احساس را داشته باشند که ما بر روی کرسی‌های مجلس درگیری داریم یا داخل مجلس تفرقه‌ای ایجاد شود که این تفرقه به مجموعه و کارآمدی مجلس آسیب برساند.

 

وی درباره ریاست لاریجانی در مجلس دهم گفت: بنده گفتم که باید مدلی طراحی کنیم که در آن مدل کسی احساس شکست نکند و مجلس از ابتدا با یک وحدت و با هدف کارآمدی در بخش اقتصاد پیش برود رقابت آخرین راه برای کرسی ریاست مجلس دهم است.وی افزود: در ابتدای هر مجلسی افرادی تلاش می‌کنند که قبل از مجلس به نوعی یارگیری کنند که جلساتی را تشکیل دهند اما این جلسات قاعدتا پایدار نمی‌ماند چراکه وقتی مجلس تشکیل شود آرایش‌ها متفاوت خواهد بود. ما به این می‌اندیشیم که در مجلس آرایشی شکل بگیرد که براساس رقابت‌ها نباشد چراکه این رقابت‌ها به کارآمدی مجلس آسیب می‌رساند.» چند فراکسیونی بودن مجلس آینده دیگر موضوعی است که برخی برای ایجاد تفرقه از آن استفاده می‌کنند. در این مورد تعدادی از افراد مجلس دهم را دارای دو فراکسیون اصلی امید و اصولگرایان می‌دانند اما تعدادی نیز این مجلس را متشکل از سه فراکسیون امید، اصولگرایان و مستقلین دانسته‌اند برخی هم مجلس بعدی را دراقدامی جالب به دو فراکسیون «موافق برجام» و «مخالف برجام» تقسیم می‌کنند و حتی برخی مجلس را به 4 فراکسیون که گویا در آن به امید، اصولگرا، رهروان و مستقلین اشاره کرده، تقسیم کرده‌اند.

 

اینکه ریاست مجلس دهم به چه کسی خواهد رسید موضوعی بوده که تنها با اعلام آراء نمایندگان مجلس بعد مشخص می‌شود هر چند که برخی در تلاش هستند که با تفرقه‌افکنی بر آراء منتخبان مجلس تاثیر بگذارند اینکه مجلس آینده دارای چه تعداد فراکسیون خواهد بود نیز از دیگر روش‌های مخالفان دولت برای تاثیرگذاری بر همراهی و تعامل مجلس و دولت است و این مهم در جایی تداعی می‌شود که تعدادی مجلس را به فراکسیون موافق و مخالف برجام تقسیم می‌کنند.


ریاست‌مجلس آینده سلاح اصولگرایان برای تفرقه‌اندازی میان اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان
داریوش قنبری عضو شورای مرکزی جبهه مردم‌سالاری در مورد علل تلاش برخی برای ایجاد اختلاف‌افکنی بین دو جناح اصلی با طرح موضوع ریاست مجلس آینده و یا تعداد فراکسیون‌های مجلس با بیان اینکه مجلس آینده دو و یا سه فراکسیونی می‌شود به «ابتکار» گفت: بی‌تردید در مجلس آینده دو فراکسیون عمده بیشتر نخواهیم داشت یک فراکسیون اصولگرایان و یکی هم فراکسیونی که مربوط به اصلاح‌طلبان بوده و تحت‌عنوان امید و یا اصلاح‌طلبان شکل می‌گیرد.

 

وی افزود: اگر فراکسیون مستقلین تشکیل شود نمی‌تواند از قدرت کافی در مجلس برخوردار باشد چراکه تنها حدود 30 نفر از منتخبان به‌ صورت مستقل به مجلس دهم راه یافته‌اند که بخشی از آنها به معنای واقعی مستقل نبوده و در گذشته گرایش سیاسی خاصی داشته‌اند به این صورت که برخی از آنها اصولگرایانی بودند که از ترس مردم و پایگاه اجتماعی که این طیف در جامعه دارد اعلام کرده‌اند که مستقل هستند و تعدادی از آنها هم اصلاح‌طلبانی بودند که از ترس شورای نگهبان و احتمال ردصلاحیت‌شدنشان اعلام کرده‌اند که مستقل هستند به‌طور قطع این افراد با شکل‌گیری فراکسیون‌های دو جناح اصلی به دنبال گرایش سیاسی واقعی خود خواهند رفت بنابراین باید منتظر باشیم و ببینیم از میان آنها چه تعداد مستقل واقعی هستند که به نوعی در حاشیه این فراکسیون‌ها قرار می‌گیرند. این کارشناس امور سیاسی در مورد دغدغه برخی برای اینکه کدام یک لاریجانی یا عارف می‌توانند ریاست مجلس دهم را به عهده بگیرند، اظهارکرد: این بحث برای اصلاح‌طلبان خیلی حاد نیست که بخواهیم بدان بپردازیم چراکه بیشتر جریان اصولگرایی که جایگاه خود را از دست داده و دچار تفرقه شده است به دنبال این بوده که از موضوع رقابت بین عارف و لاریجانی بر سر رسیدن به کرسی ریاست مجلس به عنوان دستاویزی برای ایجاد تفرقه بین اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان استفاده کرده و بین آنها شکاف ایجاد کند.

 

قنبری تاکیدکرد: بی‌تردید عارف و لاریجانی بر سر دستیابی به عنوان ریاست مجلس با هم وارد رقابت نمی‌شوند و عاقل‌تر از این هستند که در این مورد با هم رقابت کنند و به طور قطع برای این موضوع راه حلی پیدا می‌کنند البته اگر بخواهیم نظر عامه مردم را در این مورد بیان کنیم به این نتیجه می‌رسیم که آنها انتظار دارند آقای عارف بر کرسی ریاست مجلس تکیه بزند و میزان آراء وی در انتخابات اخیر مجلس نیز گواهی بر این ادعاست بنابراین انتخاب آقای عارف برای ریاست مجلس به اصل دموکراسی نزدیک‌تر است ضمن‌اینکه وی یک بار در سال 92 از خود گذشتگی داشته است و نمی‌توان همیشه از وی انتظار از خود گذشتگی داشته باشیم و اینبار از آقای لاریجانی انتظار داریم که از خود گذشتگی نشان دهد و به نفع آقای عارف وارد عرصه رقابت نشود.

 

نماینده ادوار ایلام، ایوان، شیروان چرداول و مهران در مجلس شورای اسلامی یادآورشد: البته می‌توان مدل‌های بینابینی را هم برای خاتمه‌بخشیدن به بحث در مورد ریاست مجلس دهم پیدا کرد به این صورت که دو سال آقای لاریجانی و دو سال آقای عارف ریاست این مجلس را به عهده بگیرند چراکه به هیچ‌وجه نباید رقابتی بین آقای لاریجانی و آقای عارف شکل بگیرد و باید این مسئله به صورت درون خانوادگی با مذاکره و تفاهم حل شود و انتظار نمی‌رود که این دو نفر به عنوان نیروهایی که در یک صف قرار دارند با هم به رقابت بپردازند. وی افزود: بنده اعتقاد دارم موضوع ریاست مجلس آینده با تفاهم حل شده و اهمیت موضوع تا اندازه‌ای نیست که بخواهیم آن را پررنگ کنیم چراکه پرداختن به این موضوع تنها مورد علاقه رقبایی است که در انتخابات اخیر موفقیت حداکثری نداشتند و تصمیم دارند با طرح مسائلی این چنینی بین اصلاح‌طلبان اختلاف‌افکنی کرده و از این طریق پایگاه از دست رفته خود را تقویت کنند.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مورد احتمال اینکه بروز اختلاف‌افکنی توسط برخی در مورد ریاست مجلس آینده می‌تواند دلیلی برای خدشه وارد کردن به تعامل بین دولت و مجلس باشد، بیان‌کرد: به هر حال این افراد اهداف متعددی دارند اما علت اصلی آن اختلاف‌افکنی بین اصلاح‌طلبان است ضمن‌اینکه بی‌تردید آنها سعی دارند با این روش برای موفقیت کاندیدای خود در انتخابات ریاست جمهوری آتی هم استفاده کنند ولی به‌هیچ‌وجه نباید اجازه داده شود که این اختلاف به وجود آید البته جریان اصلاحات هم جریانی است که بر مبنای خردگرایی استوار بوده و عقلانیت حاکم بر این جریان مانع می‌شود که رقیب بتواند بین آنها اختلاف‌افکنی کند.وی در پاسخ به این پرسش که اختلاف‌افکنی بین نمایندگان اصولگرا و اصلاح طلب بر سر رسیدن به کرسی ریاست مجلس دهم چه سود یا ضرری برای عرصه سیاسی کشور به همراه دارد، عنوان‌کرد: اگر رقبا موفق شوند که بین نمایندگان مجلس آینده اختلاف‌افکنی کنند به‌طور یقین این اقدام آنها سودی برای عرصه سیاسی کشور و اقتدار جناحی که بدان وابسته هستند ندارد و بی‌تردید این اختلاف به ضرر همه کشور تمام می‌شود ضمن‌اینکه اصلاح‌طلبان هم با توجه به اهمیتی که برای حفظ منافع کشور قائل هستند این اجازه را نمی‌دهند که این اختلاف‌افکنی‌ها از سوی رقیب به عرصه سیاسی کشور لطمه وارد سازد.


ریاست مجلس دهم آخرین حربه و ترفند اصولگرایان برای ایجاد اختلاف‌افکنی است
جلال جلالی‌زاده کارشناس امور سیاسی در بیان علل تلاش برخی برای ایجاد اختلاف‌افکنی به بهانه موفقیت هر کدام از کاندیداهای دو جناح اصلی برای رسیدن به ریاست مجلس آینده به «ابتکار» گفت: به هر صورت افرادی که سال‌ها با زور به قدرت رسیده‌اند همیشه در تلاش هستند که جایگاه قدرتمند خود را از دست ندهند و اگر آن جایگاه را هم از دست بدهند بار دیگر تلاش می‌کنند که با ایجاد اختلاف بین تمام مخالفان خود فضای عمومی کشور را دچار تشنج و آشفتگی کنند به‌طوری که رقبایشان نتوانند به اهداف خود برسند.

 

وی افزود: به‌طور‌ قطع افرادی که با سوءاستفاده از موضوع انتخابات هیات رئیسه مجلس دهم برای ایجاد تفرقه‌افکنی بین منتخبان دو جناح اصلی تلاش می‌کنند نیز به این مهم واقف هستند که هم آقای لاریجانی و آقای عارف و هم اصلاح‌طلبان و اصولگرایان با توجه به مسائل عمومی و مطالبات مردم سعی دارند به گونه‌ای اقدام کنند که ریاست مجلس آینده موجب بروز اختلاف بین آنها نشود.این نماینده کرد و اهل‌سنت سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس ششم اظهارکرد: با توجه‌به اینکه اصولگرایان از جایگاه خوبی در جامعه برخوردار نیستند بهترین راه را ایجاد اختلاف و تفرقه‌افکنی دانسته‌اند و این آخرین حربه و ترفند اصولگرایان در مجلس بوده که بتوانند با ایجاد تفرقه بین نمایندگان از وحدت بین آنها جلوگیری کنند اما آگاهی نمایندگان اصلاح‌طلب و اعتدالگرا چنین فرصتی را برای این گروه فراهم نکرده و به‌طور قطع هر کدام از آقایان عارف و لاریجانی که رئیس مجلس شوند از اقتدار لازم برخوردار هستند و تاثیرگذاری و نقش آنها در مجلس بر هیچ فردی پوشیده نیست.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این پرسش که بروز اختلاف‌افکنی توسط برخی در مورد ریاست مجلس آینده می‌تواند دلیلی برای خدشه واردکردن به تعامل بین دولت و مجلس باشد، تصریح‌کرد: از قدیم گفته‌اند تفرقه بینداز و حکومت کن بنابراین روشی که رقبا برای موفقیت خود در پیش گرفته‌اند برای ایجاد تفرقه چه بین نمایندگان مجلس و چه بین مجلس و دولت است چراکه در انتخابات اخیر وزن اصولگرایان برای مردم مشخص شد و آنها جایگاه قدرتمند خود را از دست دادند به‌طوری که دیگر به‌هیچ‌وجه نمی‌توانند به اقتداری که پیش از این داشتند، برگردند با این حال آنها تلاش می‌کنند که از راه ایجاد تقابل و برخورد بین نمایندگان به اهداف خود برسند اما منتخبان مجلس دهم به‌ویژه اصلاح‌طلبان از چنان هوشیاری برخوردار هستند که فریب آنها را نمی‌خورند و می‌دانند که آنها دلسوز مردم نبوده و برای چشم‌پوشی دولت از اجرای وعده‌هایی که داده در جهت مخالفت مجلس با این دولت برنامه‌ریزی می‌کنند تا ضعف‌های گذشته خود را به گونه‌ای بپوشانند که مردم نسبت به کارنامه آنها در دولت‌های نهم و دهم و دو مجلس گذشته آگاهی پیدا کنند.


جلالی‌زاده در مورد وجود اختلاف‌نظرهایی پیرامون تعداد فراکسیون‌های مجلس آینده یادآورشد: بنده این اخیر با دو نفر از نمایندگان اعتدالگرا صحبت می‌کردم آنها می‌گفتند که شک نداریم که در مجلس دهم اکثریت مجلس با فراکسیون اصلاح‌طلبان همراه می‌شوند که بینش و رویکردشان برای اداره کشور شفاف بوده و به‌طور قطع توجه بیشتری به مردم و مناطق محروم خواهند داشت، آنها تاکید داشتند که صددرصد در مجلس آینده عضو فراکسیون امید می‌شوند بنابراین این موضوع نشان‌دهنده این است که بسیاری از نمایندگان تصمیم گرفته‌اند در مجلس بعدی در فراکسیون امید حضور داشته باشند چراکه این فراکسیون با دولت همراه می‌شود و این تعامل و همراهی به نفع ملت خواهد بود.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------