آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کنایه معاون وزیر ورزش به گشت ارشاد و برخورد سخت با جوانان

طعنه سینا کلهر معاون امور جوانان وزارت ورزش به برپایی مجدد گشت‌های ارشاد و برخورد بخاطر حجاب سینا کلهر معاون جوانان وزیر ورزش نوشت: ‏ای…

وزن‌کشی بهارستان در پاستور



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی, محمدرضا عارف


وقایع اتفاقیه - مجلس دهم تکلیف خود را با ترکیب و جناح‌هایش خیلی زودتر از آنچه تصور می‌شد، روشن کرد. درست در روزی که محمدرضا عارف، سرلیست فهرست اصلاح‌طلبان تأکید کرد که خود را مدیون حمایت مردم و بزرگان اصلاح‌طلب می‌دانیم، علی لاریجانی -که اصول‌گرایان حتی حاضر نشده بودند او را در فهرست ائتلاف خودشان قرار دهند تا در‌نهایت فهرست امید از او حمایت کرد- حالا پس از پایان‌یافتن انتخابات و در همایش اصول‌گرایان گفت: «چه نیازی به پدربزرگ‌های سیاسی بیرون مجلس داریم» تا خط و ربط خودش را صراحتا جدا کرده باشد و در بازی اصول‌گرایانی بیفتد که پیش از انتخابات او را دور زده بودند و پس از شکست دوباره سنگ او را به سینه زدند.


اصول‌گرایان تلاش کردند با افتراق در اعتدالیون، بتوانند ائتلاف بر‌بادرفته را اندکی سامان دهند اما در‌نهایت وزن‌کشی جناح‌های سیاسی در مجلس دهم با‌وجود رجعت دوباره اصول‌گرایان به چهره‌هایی مانند علی لاریجانی، به نفع اصلاح‌طلبان تمام شد تا فراکسیون امید با حضور بیش از 158 نماینده، میخ اول را در مجلس دهم محکم بکوبد و بعد از آن به ضیافت شام با حسن روحانی برود.


سایه همایش‌های اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان بر همایش منتخبان
صبح شنبه منتخبان دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، در محل مجلـــس قدیم جمع شدند تا در همایشی به دعـوت علی لاریجـــانی شرکت کنند اما این همایــش از همان آغاز در سایه همایش‌ها و نشست‌هایی قرار گرفت که قرار بود چند ساعت بعد از آن وزن‌کشی جنــــاح‌ها را رقم بزند؛ سایه‌ای که حتی در میانه همـایش «قــــانون‌گذاری، الـزامات و راهکــــارها، کار را به لابی‌گری اصول‌گرایان برای لغو برنامه‌های بعدازظهر شنبه کشاند به‌طوری‌که تعدادی از نمایندگان اصول‌گرا و حامیان علی لاریجانی از میانه‌های این همایش، تلاش کردند با جمع‌کردن امضا از نمایندگان حاضر در همایش، جلسه نوبت عصر اصول‌گرایان را به شرطی که جلسه بعدازظهر اصلاح‌طلبان نیز به روز دیگری موکول شود لغو کنند.


اصلاح‌طلبان مانع این کار شدند و در‌نهایت اصول‌گرایان دعوتنامه‌ای را در جریان همایش بین نمایندگان توزیع‌ کردند که از جانب محمدعلی موحدی‌کرمانی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز آنها را برای جلسه‌ بعدازظهر فرا می‌خواند. اصلاح‌طلبان هم که از هفته گذشته قرار جلسه روز شنبه را گذاشته بودند، بر برنامه خود اصرار داشتند و محمدرضا عارف از میانه برنامه صبح شنبه، جلسه را ترک کرد تا خودش را برای برنامه فهرست امید آماده کند.


جلسه اصلاح‌طلبان طبق برنامه در مسجد سلمان فارسی نهاد ریاست‌جمهوری با حضور چهر‌ه‌های سرشناسی مانند عبدالواحد موسوی‌لاری، محمدجواد ظریف وزیر امور‌خارجه، طیب‌نیا وزیر اقتصاد، مرتضی بانک سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری، شهین‌دخت مولاوردی، مجید انصاری، محسن مهرعلیزاده، علی صوفی، آذر منصوری، محسن رهامی و منتخبان فهرست امید مجلس دهم آغاز شد.


انتخابات 96 گامی محکم‌تر برمی‌داریم
عبدالواحد موسوی‌لاری، نایب‌رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در نشست فراکسیون امید تأکید کرد که در انتخابات سال 96 باید گامی بلندتر و محکم‌تر از سال 94 برداریم. وی همچنین گفت: ما در انتخابات مجلس در سال 94 علاوه بر انسجام و همدلی، برنامه‌محوری داشتیم و جریان تحول‌خواه یعنی اصلاح‌طلبان و حامیان دولت برای مجلس آینده برنامه ارائه کرده‌اند.


موسوی‌لاری خاطر نشان کرد: محور بعدی ما این بود که برای ورود به انتخابات، یک شعار متناسب با نیاز امروز جامعه انتخاب کردیم که امید، آرامش و رونق اقتصادی بود. حرکت مردم امید را ایجاد کرد و آرامش ما نیز در دوران انتخابات کم‌نظیر بود. پس از اینکه بر این دو رکن مهر تأیید زده شد، رکن سوم که رونق اقتصادی است، محقق می‌شود که این امر نیز جز با همکاری دولت و مجلس امکان‌پذیر نیست. مردم کارشان را خوب انجام دادند؛ یعنی هم راه خوب را انتخاب کردند و هم خوب راه رفتند و از این به بعد منتخبان و دولت در خدمت مردم باید رکن سوم یعنی به رونق اقتصادی همت بگمارند.


این عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: از سال 92 تا 94 فرصتی بود که همه تأثیرگذاران یک‌بار دیگر همه تجریبات سال 84 تا 92 را مرور کنند تا تصمیم بگیرند که خوشبختانه به این نقطه رسیدم. در ایــن جلســــه از اساســـنامه فراکسیون امید رونمایی شد و حسین امیری‌خامکانی، نماینــــده اصلاح‌طلب مجلس گفت: نشست بعدی فراکسیون امید هفته آینده برگزار خواهد شد و در این جلســـه اساسنامه فراکسـیون به تصویب خواهد رسید و هیئت‌رئیسه موقت فراکسیون تعیین خواهد شد.


خود را مدیون حمایت مردم و بزرگان اصلاح‌طلب می‌دانیم
محمدرضا عارف هم در جلسه فراکسیون امید، پشت تریبون رفت و تأکید کرد: رسیدن ما به این نقطه مدیون حمایت مردم و شخصیت‌های والای سیاسی و نخبگان و فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و احزاب و اقشار مختلف است.


منتخب مردم تهران گفت: رأی مردم نشان داد که ملت در پی اعتدال و رهایی از قانون‌گریزی و اتلاف منابع هستند. تغییری که مردم به دنبال آن هستند تغییر در چارچوب قانون اساسی است. عارف، منتخبان لیست امید را مدیون این اقبال بزرگوارانه مردم خواند و گفت: انتخابات ریاست‌جمهوی سال ۹۲ نشان داد، ملت با انتخاب روحانی در پی تغییر ریل مملکت به سوی قانونمداری و دوری از تندروی در فضای بین‌المللی و داخلی هستند. منتخب اول مردم تهران تأکید کرد: شیوه اصلاح‌طلبانه و میانه‌روانه، شیوه منتخب مردم بوده است  و با فهم این واقعیت، جریان اصلاحات در راه خواست مردم قدم برداشت و حماسه‌ای ماندگار هم در رقابت و هم در مشارکت خلق کرد. او به تشکیل شورای‌عالی سیاست‌گذاری برای ایجاد ائتلاف امید و سازماندهی مشارکت فعالان سیاسی اشاره کرد و گفت: ما به درستی دریافتیم که مردم چه می‌خواهند و چگونه می‌توان به دولت کمک کرد و اعتدال را معیار هر حرکت قرار داد.


عارف با اشاره به برنامه جامع اصلاح‌طلبان موسوم به برجا بیان کرد: ما برای مشارکت و تفاهم در راستای سیاست‌های کلی نظام در بخش‌های مختلف و اجرای ۱۲۸‌بندی که مستحضرید برای اولین بار اصلح‌طلبان با برنامه شرکت کرده‌اند، آمادگی داریم.


او توضیح داد: اولین بند این برجا، اصلاحات ساختاری است و بند دوم اجرائی‌شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی؛ خوشحالیم که رهبری امسال را سال اقدام و عمل اقتصاد مقاومتی نام‌گذاری کردند.


فهم مشترکی درباره اولویت‌های کشور ایجاد شده است
اما در میان صحبت‌های میهمانان همایش فراکسیون امید، علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد گزارشی اقتصادی از عملکرد دولت داد، بااین حال اشاره‌ای تأمل‌برانگیز بر رویکرد کاندیداهای این دوره از انتخابات داشت و گفت: فهم مشترکی به موضوعات سیاسی ایجاد شده است.

 

علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد در نشست هم‌اندیشی منتخبان فراکسیون امید گفت: نگاهی به شعارهای اصلی شرکت‌کنندگان در مجلس نشان داد، نوعی توافق بین نگرش‌های مختلف درباره اولویت‌های حل‌و‌فصل مشکلات کشور وجود دارد. وزیر اقتصاد گفت: سال ۹۴ یکی از سخت‌ترین سال‌های اقتصاد ایران بوده است. در شرایطی که از آسیب‌های جدی در اقتصاد کلان رنج می‌بردیم درگیر سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ شدیم. تحریم‌هایی که به ما تحمیل شد و بر سیستم تأمین مالی و نظام بانکی ما فشار وارد کرد. آمار و ارقام وزیر اقتصاد در سخنانش نشان می‌داد، دغدغه‌های اقتصادی و تلاش برای رفع آن، یکی از اولویت‌های مردم برای انتخابشان بوده است که این مسئله از سوی بسیاری از جریان‌های سیاسی درک شده بود.


همایشی با اما و اگر و کنایه
هم‌زمان با همایش فراکسیون امید، اصول‌گرایان هم دور هم جمع شدند تا همایش منتخبان اصول‌گرای مجلس دهم را برگزار کنند، همایشی که ریاست آن را محمدعلی موحدی‌کرمانی برعهده داشت اما در ابتدا پشت درهای بسته برگزار شد و اجازه ورود خبرنگاران را به آن ندادند تا اولین جلسه غیرعلنی اصول‌گرایان مجلس رقم بخورد و سرانجام با تأخیر زیاد جلسه آغاز  به‌کار کند و خبرنگاران هم اجازه ورود به سالن را پیدا کنند.

 

بااین‌حال علی لاریجانی که از پیش از انتخابات از سوی اصول‌گرایان و ائتلاف آنها طرد شده بود، دوباره خودش را به این جلسه رساند تا یکی از سخنرانان این جلسه باشد. علی لاریجانی در این جلسه هرچند در ابتدا صحبت‌هایی مبنی‌بر ترجیح منافع ملی بر منافع جناحی و فردی صحبت کرد اما در ادامه به بیان برخی جملات کنایه‌هایی به اظهارات برخی از بزرگان زد.

 

منتخب مردم قم در انتخابات مجلس دهم، با تأکید بر اینکه منافع و موضوعات مربوط به امنیت کشور باید بر منافع شخصی و گروهی ارجحیت پیدا کند،‌ گفت: ‌باید برروی منافع و امنیت ملی تمرکز داشت، زیرا این موارد دیگر جای چانه‌زنی ندارد. گروه‌هایی که به این موضوعات توجه ندارند، کشور را دچار چالش کردند و این در اوایل انقلاب دیده می‌شد. گاهی این گروه‌ها مرزهای منافع ملی را خوب تشخیص نمی‌دادند و با این موضوعات بازی می‌کردند. به گفته لاریجانی  در برابر منافع و امنیت ملی باید از مسائل و منافع خود گذشت؛ از‌این‌رو تقسیم‌بندی‌ها در فضای سیاسی دردی از کشور دوا نمی‌کند و برای مجلس هم مفید نیست.


علی لاریجانی در ادامه سخنانی را مطرح کرد تا تلاش‌های تمام جناح‌‌های سیاسی برای پیروزی فهرست‌ها در انتخابات را نادیده بگیرد. او گفت: برخی اصرار دارند سایه این گروه‌های سیاسی بیرون را در مجلس بیندازند؛ حال مگر چقدر از آنها بهره بردیم که سایه آنها را در مجلس بیندازند؛ ما به گروه‌های سیاسی بیرون نیاز نداریم. ما به روحیه واقعی مکتبی انقلابی نیازمندیم که ربطی به این گروه‌های سیاسی بیرونی ندارد. لاریجانی خطاب به منتخبان گفت: شما افراد نخبه هستید؛ پس چه نیازی به پدربزرگ‌های سیاسی بیرون داریم که به ما چیز یاد بدهند. شما افراد بالغ هستید و امروز در صحنه ایران مهم آن است که به این نتیجه برسیم که انقلاب حرکت ریشه‌ای و مبنایی است و روحیه انقلابی لازم است.


نمایش اکثریت و اقلیت
تا زمان تنظیم این گزارش آمارها و اعداد متفاوتی از تعداد نمایندگان حاضر در هرکدام از فهرست‌ها به گوش می‌رسید اما آنچه بیش از همه از سوی رسانه‌ها انتشار یافت، حضور بیش از 158 منتخب مردم در همایش فراکسیون امید و کمتر از 130 نماینده در همایش اصول‌گرایان بود که باتوجه به نتایج انتخابات و آمارهای منتشر شده در همان زمان نیز چنین ترکیبی قابل پیش‌بینی بود؛ ضمن آنکه برخی چهر‌ه‌های فهرست امید مانند کاظم جلالی، بهروز نعمتی، علی مطهری و محمد دامادی در جلسه اصول‌گرایان نیز حضور داشتند تا خاستگاه جناحی خود را همچنان حفظ کرده باشند و بتوانند چانه‌زنی‌های دوجانبه‌ای را داشته باشند اما آنچه در جلسه روز گذشته فراکسیون اکثریت مجلس بیش از همه مطرح شد، تأکید بر ضرورت ریاست عارف بر مجلس دهم بود، به‌طوری‌که بسیاری از منتخبان در آن جلسه از محمدرضا عارف خواستند برای مدیریت مجلس پیش‌قدم شود.

 

هرچند باوجود نظر اکثریت منتخبان مجلس دهم بر ریاست عارف، فراکسیون اقلیت بازی روانی مشخصی را دنبال کرد تا بتواند دست‌کم در خبرهای رسانه‌‌ای نوعی قدرت‌نمایی کرده باشد، به‌طوری‌که یوسفیان ملا منتخب آمل در جلسه اصول‌گرایان اعلام کرد: هدف این جلسه فقط برای ریاست آقای لاریجانی بوده است و جلسه روز یکشنبه با حضور تمامی منتخبان و در ادامه جلسه هم‌اندیشی صبح برگزار می‌شود. یوسفیان پیش از پایان همایش فراکسیون فراگیر مجلس دهم پشت تریبون حاضر شد و در سخنان کوتاهی مدعی شد: 154 نفر از منتخبان حاضر در این نشست، برگه حضور را امضا کردند، البته 27 نفر از منتخبان دیگر شخصا با بنده تماس گرفتند و اعلام حضور در این نشست را کردند. مانند آقایان قاسم احمدی‌لاشکی، حسینعلی شهریاری و هادی قوامی منتخبان مردم نوشهر و چالوس، زاهدان و همچنین اسفراین. البته رسانه‌های اصول‌گرا این صحبت را با عنوان حمایت 181 منتخب مجلس دهم از ریاست لاریجانی منتشر کردند هرچند وزن سیاسی فراکسیون امید از مقوله دیگری حکایت می‌کرد و بازی‌های رسانه‌ای اصول‌گرایان تنها برای روزهای پیش از انتخاب هیئت رئیسه ارزش دارد؛ بازی‌هایی که نمونه آن پیش از انتخابات هفتم اسفند نیز در جریان بود اما نتیجه متفاوت از آن چیزی رقم خورد که آنها سعی در نمایش‌ آن داشتند.

  اخبار  سیاسی  - وقایع اتفاقیه

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------