آخرین اخبار سیاسی

حسن روحانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

افشاگری جدید حسن روحانی از ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات 98

حسن روحانی درباره ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات صحبت کرد. به گزارش جماران، حسن روحانی رییس جمهور ایران در دولت های یازدهم و دوازدهم در…

گفتمان زنان مجلس نهم در کشور مورد پذیرش نبود/ اتفاقی که در شورای شهر تهران رخ داد در مجلس تکرار نخواهد شد



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی منصوری


عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در گفتگو با ایلنا؛ در خصوص لزوم استمرار شورای عالی سیاستگذاری و پیگیری میثاق‌نامه‌های امضا شده توسط منتخبان لیست امید اظهارنظر کرد. او حرکت فراکسیونی زنان مجلس دهم را در پیگیری مطالبات زنان موثر خواند.

آذر منصوری عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا؛ بر لزوم حرکت فراکسیونی کاندیداهای لیست امید در تمام مسائل مربوط به امور مجلس اعم از انتخاب رییس مجلس و هیات رییسه تاکید کرد.

بهانه‌های ابطال آرای مینو خالقی قابل استناد نیست

او در خصوص جریان رد صلاحیت غیرقانونی منتخب مردم اصفهان گفت: اینکه چه شواهد و مستنداتی ارائه شده و این شواهد بهانه‌ای برای ابطال آرای مینو خالقی شده است، در این زمان قابل استناد نیست چراکه ابطال آرای مینو خالقی براساس قانون انتخابات و نقشی که برای هیات‌های نظارت دیده شده، بعد انتخابات وجاهت قانونی ندارد.

عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت افزود: پرداختن به این موارد و انتشار عکسهایی که گفته شده جعلی است در صفحات مجازی و رسانه‌ها، به نوعی فرافکنی از موضوع اصلی در ارتباط با ابطال آرای ایشان است.

او همچنین تاکید کرد: مینو خالقی در انتخابات ثبت نام کرده، تمامی بررسی‌های لازم صورت گرفته و علی‌رغم اینکه بسیاری از نیروهای اصلاحات رد صلاحیت شدند، او توانست این مرحله را رد کند و صلاحیت لازم را براساس همین قوانین نظارت استصوابی و مراحلی که موجب رد صلاحیت جمع کثیری از اصلاح طلبان شد، کسب کند و وارد رقابت شود. حال بعد از این مرحله که او به عنوان کاندیدا مطرح شده و رای لازم را کسب کرده، هیچ مرجعی جز تصویب اعتبارنامه‌ها توسط نمایندگان مجلس نمی‌تواند مانع حضور او در مجلس شود.

منصوری ضمن اشاره به نظر رئیس جمهور و همه حقوق‌دانان در خصوص لزوم احترام به رای مردم یادآور شد: این رویه یک رویه غیرقانونی است. چنین امکانی وجود ندارد که در بین پنج کاندیدایی که به عنوان منتخب معرفی شده‌اند، بگوئیم یکی از این پنج کاندیدا رایش باطل شده است.

او اضافه کرد: به این ترتیب با هر تحلیلی و از هر زاویه‌ای که به موضوع بپردازید، اتفاقی که افتاده یک روند نادرست و یک رویه غیرقانونی است و ممکن است این بدعت‌گذاری در آینده مشکلاتی را به همراه داشته باشد و منتخبین مردم بنا به دلایل مختلف نتوانند به نهاد منتخب راه پیدا کنند. این موضوع اساسا نهاد انتخابات را به عنوان اصلیترین رکن مردم‌سالاری در کشور مورد هجمه قرار می‌دهد.

ورود به حوزه شخصی افراد منجر به سقوط اخلاق در جامعه می‌شود

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: پرداختن به مسائل حاشیه‌ای و ورود به حوزه شخصی افراد که نه با فرهنگ و آیین ما و نه با شرع ما مطابقت دارد، کار درستی نیست. با وجود همه این تاکیدات متاسفانه عده‌ای فقط برای اینکه مانع ورود یک نفر از رقبای سیاسی‌شان به مجلس شوند، به هر رفتاری از این جنس دست می‌زنند. رفتارهایی که اگر تداوم پیدا کند منجر به سقوط اخلاق در جامعه خواهد شد.

منصوری ضمن اشاره به ابعاد حقوقی ابطال آرای مینو خالقی گفت: قاعدتا باید در مقابل این رفتار غیرقانونی و روندی که مانع ورود او به مجلس می‌شود؛ ایستادگی کرد و اجازه نداد با این رفتار‌ها نهاد انتخابات آسیب ببیند.

مجلس دهم رکورد حضور زنان در مجلس را شکست

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت درخصوص حضور زنان در مجلس دهم نیز اظهار داشت: در انتخابات مجلس دهم رکورد حضور زنان در مجالس بعد از انقلاب اسلامی شکسته شد. ما بیشترین حضور زنان را بعد از انقلاب مشروطه در مجلس بیست و چهارم داشتیم که چیزی حدود بیست نماینده زن بود که باتوجه به روند تشریفاتی انتخابات در رژیم گذشته اثرگذاری قابل توجهی نداشت.

حضور زنان در نه دوره گذشته مجلس کمتر از سه و نیم درصد بود

او ادامه داد: بعداز انقلاب اسلامی باتوجه به نگاهی که نسبت به حضور زن در قدرت وجود داشت و تاکیدی که حضرت امام در خصوص حضور زنان در مقدرات اصلی مملکت داشتند، انتظار می‌رفت این حضور در نهادی مانند مجلس شورای اسلامی نهادینه شود؛ اما شواهد نشان می‌دهد بیشترین درصد حضور زنان در 9 مجلس پیشین از نرخ سه و نیم درصد بالا‌تر نرفته است.

حضور زنان در مجلس دهم جهش هشت درصدی داشت

منصوری با بیان اینکه در این دوره شاهد جهش هشت درصدی ثبت‌نام زنان برای انتخابات بوده‌ایم، گفت: نتیجه انتخابات حاکی از تغییر رویکرد‌هاست. ما شاهد غلبه گفتمانی هستیم که این گفتمان توجه به حضور سیاسی، مشارکت سیاسی و مطالبات زنان را ترویج می‌دهد. تغییر گفتمان حاکم در فضای سیاسی کشور باعث شد ما از حیث حضور زنان در مجلس شاهد رکوردشکنی باشیم.

تقریبا همه زنان مجلس دهم از یک جریان سیاسی‌اند

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: قاعدتا اگر حرکت و رفتار زنان راه یافته به مجلس آینده که همگی از چهره‌های توانمند کشور هستند و با رای قاطع راهی نهاد قانونگذاری شده‌اند، فراکسیونی باشد می‌تواند، هم در طرح و هم در پیگیری مطالبات زنان از طریق مجلس بسیار موثر‌تر عمل کند.

منصوری؛ عملکرد فراکسیونی را ضامن انسجام زنان مجلس خواند و خاطرنشان کرد: نتیجه دیگر این انتخابات این بود که تقریبا همه زنان مجلس دهم به یک جریان سیاسی تعلق دارند. این همگرایی باید در مجلس آینده ادامه داشته باشد و تنها ساز و کار آن تشکیل فراکسیون زنان است که این هم سطح اثرگذاری‌اش در مجلس را بالا می‌برد و هم در قالب این فراکسیون، زنان مجلس پشتوانه لازم را از طرف مخاطبان خودشان که به آن‌ها رای دادند؛ کسب می‌کنند.

او همچنین تاکید کرد: از طریق فعالیت این فراکسیون در حوزه زنان ظرفیت ارتباط‌گیری و همفکری با مجموعه کنش‌گرانی که در ببرون از مجلس مسائل زنان را رصد می‌کنند نیز فراهم خواهد شد که در ‌‌‌نهایت در موفقیت فراکسیون زنان در مجلس آینده نقش تعیین‌کننده‌ای خواهد داشت.

 گفتمان زنان مجلس نهم در فضای عمومی کشور مورد پذیرش نیست

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت با بیان اینکه در این دوره هم رکورد شکسته شده و هم آرای زنانی که به مجلس راه یافته‌اند نشانگر این است که گفتمان قبلی که توسط زنان مجلس نهم مطرح می‌شد از حداقل پذیرش در فضای عمومی کشور برخوردار است، گفت: قاعدتا عملکرد فراکسیون زنان مجلس می‌تواند زمینه جهش بیشتر و مقدمه حضور بیشتر زنان و افزایش مشارکت سیاسی زنان را در گام‌های بعدی فراهم کند و مطالباتی که در طی این سال‌ها زمین مانده از طرف این فراکسیون قابل پیگیری خواهد بود.

رویکرد شورای عالی سیاستگذاری تقویت تحزب است

منصوری درخصوص ادامه کار شورای عالی سیاست گذاری اظهار کرد: قاعدتا این شورا کارکرد انتخاباتی داشته است. از ابتدا این شورا برای انسجام بخشی و ائتلاف حداکثری اصلاحات بنا نهاده شد. بنابراین قاعدتا کارکرد این شورا یک کارکرد انتخاباتی بوده است.

او افزود: آنچه در این انتخابات نیز علی‌رغم همه محدودیت‌های جریان اصلاحات اتفاق افتاد در ‌‌‌نهایت توسط سامانه انسجام‌بخشی‌ای که شورا در سراسر کشور برقرار کرده در یک رقابت نابرابر به کسب اکثریت کرسی‌ها توسط لیست امید انجامید. از این رو قاعدتا این شورا بیشترین نقش را در نتیجه این انتخابات بازی کرده است. از سویی دیگر رویکرد این شورا نه تنها تضعیف تحزب در کشور نیست بلکه باتوجه به حرکت ائتلافی این شورا می‌تواند زمینه رقابت احزاب و در نتیجه تقویت کار حزبی را در کشور فراهم کند.

شورای عالی سیاستگذاری مسئول پیگیری کارکرد میثاق‌نامه‌هاست

منصوری با تاکید بر نقش آقای خانمی به عنوان رهبر این جریان و کسی که پایه‌گذار اصلی شورای عالی سیاستگذاری است، خاطرنشان کرد: در ادامه این شورا برای بستن لیست‌ها و روندی که در انتخابات پشت سر گذاشتیم؛ مراحلی را طی کرده که یکی از آن‌ها میثاق‌نامه‌هایی است که با کاندیدا‌ها در میان گذاشته شده است.

او اضافه کرد: کسانی که به عنوان کاندیدای لیست امید به مجلس راه پیدا کرده‌اند؛ متعهد شده‌اند که به صورت فراکسیونی در مجلس آینده عمل کنند. بنابراین همین موضوع ضرورت استمرار کار شورا را ایجاب می‌کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه اظهار داشت: پاشنه آشیل اصلاحات در همه بزنگاه‌های انتخاباتی تفرق و چنددستگی بوده است. این تفرق و چنددستگی عامل ناکامی اصلاحات بوده است.

منصوری با بیان اینکه علی‌رغم نقدهایی که به کارکرد شورای عالی سیاستگذاری وارد است؛ انسجام و وحدت بی‌نظیری که به دست آمده به دلیل فعالیت این شوراست، خاطرنشان کرد: هر سامانه‌ای که فعالیت می‌کند بعد از یک دوره باید مورد نقد درونی و بیرونی و آسیب‌شناسی قرار بگیرد. شورای عالی سیاستگذاری در طی یک دوره باید نسبت به آسیب‌شناسی و نقد دورنی عملکرد خود اقدام کند

شورای عالی سیاستگذاری ضامن انسجام اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده و اجرای برنامه‌های آنان است

او در خصوص لزوم استمرار کار این شورا تصریح کرد: هم به این دلیل که ما حداقل هر دو سال یک بار در کشور انتخابات داریم و وجود این سامانه انسجام‌بخشی یک ضرروت برای ادامه فعالیت در فضای سیاسی و ایجاد اصلاحات لازم در کشور است و هم به دلیل تعهداتی که شورا با ارائه لیست امید در سراسر کشور به مردم داده است؛ کار شورا باید ادامه داشته باشد. قاعدتا تنها این شوراست که در قالب یک سامانه منسجم باید پیگیر این تعهدات در آینده باشد. یکی از این تعهدات اجرای برنامه‌های اصلاح‌طلبان در مجلس آینده است.

منصوری همچنین خاطرنشان کرد: باتوجه به نظر آقای خاتمی درخصوص چگونگی فعالیت شورای عالی سیاستگذاری در فضای آینده کشور تصمیم‌گیری خواهد شد. اما جمع‌بندی صورت گرفته حاکی از این است که این شورا باید حضور داشته باشد و باتوجه به ماموریت‌هایی که برای آن تعریف شده، عمل کند.

میثاق‌نامه منتخبین لیست امید درخصوص عملکرد فراکسیونی آنهاست

او همچنین درخصوص محتوای میثاق‌نامه امضا شده توسط منتخبان لیست امید گفت: آنچه در میثاق‌نامه‌ها گفته شده درخصوص عملکرد فراکسیونی نمایندگان در مجلس آینده است. طبیعی است که جمع‌بندی این فراکسیون هرچه باشد تک تک این نمایندگان باید تمکین کنند. چه درخصوص ریاست مجلس و هیات رییسه چه درمورد باقی مسایل مربوط به مجلس.

ضمانت تعهد منتخبان لیست امید به میثاق‌نامه‌ها، پشتوانه رای مردمی آنهاست

منصوری با بیان اینکه ضمانت اجرایی حرکت فراکسیونی در مجلس، رای مردم، اعتماد مردم است، گفت: کسانی که به نمایندگی از لیست امید رای مردم را جلب کرده‌اند اگر برخلاف میثاق‌نامه‌ای که به آن متعهد شده‌اند، عمل کنند رای و اعتماد مردم را از دست خواهند داد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: این بی‌اعتمادی نه تنها متوجه خودشان و مردم حوزه انتخابیه‌شان خواهد بود بلکه در سطح کلان نیز در اعتمادی که نسبت به مجموعه اصلاح‌طلبان به خصوص سامانه انسجام‌بخشی اصلاح‌طلبان وجود دارد هم اثر خواهد گذاشت.

او با اشاره به اینکه تخطی از تعهدات در تمامی کشورهای دنیا نیز ممکن است رخ دهد، گفت: مهم این است که تمامی نمایندگانی که در فراکسیون امید حضور دارند تلاش کنند پشتوانه مردمی آرای خودشان را حفظ کنند و تعهداتشان عمل کنند.

اتفاقی که در شورای شهر تهران رخ داد در مجلس تکرار نخواهد شد

منصوری در پایان ضمن رد کردن احتمال بروز اختلافاتی نظیر آنچه در شورای شهر تهران رخ داد، اظهار داشت: جایگاه مجلس و سطح اثرگذاری مجلس با شوراهای شهر متفاوت است و قاعدتا باتوجه به بررسی‌هایی که درمورد کاندیداهای لیست امید انجام شده و اقبالی که مردم به این کاندیدا‌ها نشان داده‌اند، احتمال حرکت‌های غیرفراکسیونی را کاهش می‌دهد.

 

  اخبار  سیاسی  -  ایلنا 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------