آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

سواد دیپلماتیک این 24 نماینده منتقد چقدر است؟



اخبار,اخبار سیاسی,سخنرانی رئیس جمهور در جمع روسای دانشگاه ها

 
اخبار سیاسی - کاش روحانی نمی گفت کم سواد، اما...
سواد دیپلماتیک این 24 نماینده منتقد چقدر است؟

سخنرانی رئیس جمهور در جمع روسای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی که بخش زیادی از آن، درد دل های در سینه مانده اساتید دانشگاه ها و فرهیختگان کشور بود، بسیار پرمحتوا بود، اما در همین سخنرانی نیز کاش روحانی از عبارت کم سواد برای منتقدان ژنو استفاده نمی کرد.

 موضوعی که انتقاد حجت الاسلام مهاجری، یکی از سابقون جریان اعتدال که از دوستان قدیمی دوران طلبگی رییس جمهور به شمار می آید را نیز به دنبال داشت که از روحانی خواست علاوه بر موضوع سبد کالا، به خاطر این کلمه نیز عذرخواهی کند.

با این حال، انتقاد از این لفظ رییس جمهور، به معنای "پرسواد" دانستن منتقدان وی در عرصه دیپلماتیک نیست، بلکه این موضوع باید بررسی شود و تنها آن زمان است که می توان قضاوت درستی کرد.

بعد از این اظهارات رییس جمهور، 24 تن از نمایندگان مجلس که به نظر می رسد خود را مخاطب روحانی قلمداد کرده بودند، به وی تذکر دادند.

«انتخاب» در گزارشی به بررسی میزان سواد این افراد در حوزه های تخصصی خود و نیز در موضوع دیپلماسی می پرازد و معتقد است زمانی کار کشور به سامان می رسد که در هر عرصه ای کار به کاردان سپرده شود.

در این فهرست البته افراد شناخته شده ای چون مهرداد بذرپاش، که توسط محمود احمدی نژاد به عنوان الگوی جوانان به جامعه رونمایی شد و موضوع دکترای پر حرف و حدیث و ماجرای فوق لیسانسش به ضرب المثل تبدیل شد، یا جواد کریمی قدوسی، نماینده فرهیخته مشهد که طرح علیه تیم مذاکره کننده نوشت و NPT  را با اعتماد به نفس فراوان MPT ("ام پی تی") خواند، دیده می شوند. اما افرادی هستند که جامعه چندان از سوابقشان آگاه نیست و باید با میزان سواد این منتقدان آشنا شوند.

البته با توجه به این که ممکن است بخشی از سوابق این عزیزان در ستون چهارم مخفی و ناشناخته باشد، از بینندگان «انتخاب» تقاضا می شود چنانچه در این زمینه کم نوشته شده، اطلاعات ما را تکمیل نمایند.

حجت الاسلام حسن روحانی در اجلاس رؤسای دانشگاه ها و مراکز آموزشی و پژوهشی از منتقدانی که آنها را «بی سواد» می خواند انتقاد کرد و در عین حال گفت که«باید اجازه داد فضای باز ایجاد شود و حتی این گروه هم انتقاد کنند.»


روحانی انتقاد کرد که چرا دانشگاه خاموش است؟ سؤال کرد چرا یک عده بی سواد که از بخش هایی خاص پول می گیرند باید حرف بزنند اما بزرگان و دانشگاهیان سکوت می کنند؟ بعد هم خطاب به اساتیدی که نامه خصوصی به رئیس جمهور نوشتند، گفت: «چرا فریاد نمی زنید؟ چرا وارد میدان نمی شوید؟ ما روحیه سقراط وار می خواهیم»


منتقدانی که شیخ دیپلمات بدانها تاخت، همگی در دسته مخالفان و منتقدان دولت قرار می گیرند. گروهی از نمایندگان مجلس، برخی سیاسیون در بیرون از پارلمان، حامیان دولت سابق، حامیان انتخاباتی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و برخی چهره های دانشگاهی منتقدان توافقی هستند که برگ برنده روحانی در 100 روز ابتدایی دولت یازدهم بود.

24 نماینده مجلس شورای اسلامی در تذکر کتبی مشترکی به رییس جمهوری بر لزوم رعایت شان و حرمت اعضای هیات علمی و دانشگاهیان و عدم ایجاد تقسیم بندی تاکید کردند.

 مهدی کوچک زاده، مرتضی آقاتهرانی، رضا آشتیانی، نصراله پژمان فر، بهرام بیرانوند، بیژن نوباوه، سیدسعید زمانیان،احمد امیرآبادی،حسین طلا، جوادکریمی قدوسی، احمدآریایی نژاد، حسینعلی حاجی دلیگانی، سیدمهدی موسوی نژاد، احمد سالک، علی اکبر ناصری، مهرداد بذرپاش، سیدعلی طاهری، سیدمحمود نبویان، عبداله سامری، فاطمه رهبر، رضا صابری، زهره طبیب زاده، مسعود میرکاظمی و حمید رسایی این تذکر را به رییس جمهوری داده اند.
 
این نمایندگان در تذکرخود بر لزوم رعایت شان و حرمت اعضای هیات علمی و دانشگاهیان و «عدم ایجاد تقسیم بندی موهوم کم سواد، منتقد و ترسو و همراه و تحقیر اساتید» تاکید کرده و آورده اند: حمایت از موضوعی که محرمانه نگاه داشته می شود، معقول نیست.
 
زهره طبیب زاده نوری نماینده تهران در تذکری کتبی به رییس جمهورتاکید کرد: برخورد توهین آمیز شما نسبت به منتقدان توافقنامه ژنو دون شان مقام ریاست جمهوری اسلامی ایران است.
 
فاطمه رهبر و حسین طلا نمایندگان تهران نیز در تذکر دیگری به رییس جمهوری گفتند: اعتراض نسبت به اظهارات منتقدان در اجلاس روسای دانشگاه ها این در صورتی است که عدد کثیری که در خصوص مذاکره منتقد هستند از جامعه دانشگاهی هستند که نباید آنها را کم سواد خواند.
 
«بهرام بیرانوند» نماینده بروجرد در مجلس شورای اسلامی نیز در تذکر کتبی دیگری از رییس جمهوری خواست: از اظهار نظرهایی که از شان مقام ریاست جمهوری کاسته می شود، بپرهیزند زیرا القاکننده این مطلب است که به جای پاسخگویی در مورد توافق ژنو به دنبال دو قطبی کردن جامعه هستید.
 
نماینده بروجرد در مجلس تصریح کرد مثلا اینکه اساتید دانشگاه با مردم همراه شوند یا فقط افراد کم سواد راجع به ژنو حرف می زنند.
 
سیدعلی طاهری و مهرداد بذرپاش نمایندگان گرگان و تهران در مجلس نیز به رییس جمهوری درباره پرهیز از بزرگ جلوه دادن چندکشور مستکبر و سلطه گر و آنها را به جای دنیا قلمداد کردن تذکر دادند.

 

تخصص در زمینه دیپلماسی

سوابق علمی

نام نماینده

ردیف

حضور در هیات همراه احمدی نژاد در سفر به شرق آسیا

دکترای آبیاری

مهدی کوچک زاده

1

مسئولیت امامت جمعه و اداره مؤسسه اسلامی نیویورک

تحصیلات حوزوی و لیسانس روانشناسی

مرتضی آقاتهرانی

2

امضا كننىده طرح پیگیری انتقال مقر دائمی سازمان ملل متحد از آمریکا به ....

سطح 4 حوزه

رضا آشتیانی

3

-

تحصیلات حوزوی

نصراله پژمان فر

4

-

فوق لیسانس در رشته مدیریت و علوم سیاسی

بهرام بیرانوند

5

مدیر دفتر تلویزیون در نیویورک و انگلیس

فوق لیسانس تولید تلویزیون

بیژن نوباوه

6

-

-

سیدسعید زمانیان

7

-

فوق لیسانس، مدیریت مالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق

احمد امیرآبادی

8

-

اطلاعاتی در دست نیست اما در سایت شخصی از خود به عنوان دکتر یاد کرده است.

احمدآریایی نژاد

9

امضا کننده طرح الزام دولت به حمایت همه جانبه از مردم مظلوم فلسطین

فوق لیسانس حقوق خصوصی

جوادکریمی قدوسی

10

امضا کننده  طرح پیگیری حقوقی- سیاسی کودتای 28 مرداد 1332 توسط دولت های آمریکا و انگلیس علیه دولت ملی ایران

فوق لیسانس مدیریت دولتی موسسه آموزش عالی پژوهش مدیریت و برنامه ریزی

حسینعلی حاجی دلیگانی

11

-

سطح دو حوزه

سیدمهدی موسوی نژاد

12

سفیر ایران در واتیکان در دولت احمدی نژاد

تحصیلات حوزوی

علی اکبر ناصری

13

مسئول دفتر حركتهاي اسلامي و مردمي وزارت خارجه

تحصیلات حوزوی

احمد سالک

14

-

کارشناس ارشد مديريت اجرايي

مهرداد بذرپاش

15

رئيس فراكسيون بيداري اسلامي مجلس (دوره نهم)

سطح 1 حوزه - دانشجوی دکترای الهیات

سیدعلی طاهری

16

سفر تبلیغی به آفریقا

تحصیلات حوزوی

حمید رسایی

17

-

دکترای مهندسی صنایع

مسعود میرکاظمی

18

-

کارشناس علوم اجتماعی از دانشگاه دانشگاه پیام نور

عبداله سامری

19

-

دكتري مردم شناسي

رضا صابری

20

امضا کننده طرح پیگیری حقوقی- سیاسی کودتای 28 مرداد 1332 توسط دولت های آمریکا و انگلیس علیه دولت ملی ایران

تحصیلات حوزوی

محمود نبویان

21

-

دانشجوی دکتری مدیریت در اقتصاد

حسین طلا

22

امضا کننده طرح تشدید مجازات مترددین به فلسطین اشغالی و اصلاح مواد (24) و (36) قانون گذرنامه مصوب 1351

فوق لیسانس ارتباط تصویری

فاطمه رهبر

23

امضا کننده  طرح پیگیری حقوقی- سیاسی کودتای 28 مرداد 1332 توسط دولت های آمریکا و انگلیس علیه دولت ملی ایران

دندانپزشکی

زهره طبیب زاده

24

 
 اخبار سیاسی - انتخاب

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------