آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

ناطق محورمذاكرات عارف‌ - ‌ لاريجاني



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,ناطق  نوری

 

آرمان - باز هم نياز به نقش‌آفريني شیخ نور! اين روزها بحث رياست مجلس بيش از هر موضوعي نقل مجالس سياسي است؛ اصلاح‌طلبان و ميانه‌روها خرسند از خلق حماسه دوم در اسفند ۹۴ هستند و بر اين اعتقاد هستند كه مشي ميانه‌روي پيش گرفته شده از سوي آنان بود كه اكثريت كرسي‌هاي مجلس را از آن اين جريانات كرد پس اكنون اين حق را براي خود قائل هستند كه كرسي رياست هم گزينه مورد نظر آنها بايد باشد.

 

هر چند اين خواسته و انتظار آن چنان غيرموجه نيست اما به نظر مي‌رسد آنچه بايد بيش از وزن‌كشي مدنظر باشد شايستگي گزينه مناسب براي رياست است. صاحبنظران سياسي تا به امروز به طور واضح ديدگاه‌هاي خود براي كمك به نمايندگان مجلس در راستاي انتخاب رئيس شايسته بيان كرده‌اند اما اين اظهارات اشتراكات زيادي با هم ندارند.

سه صاحبنظر، سه ديدگاه!
محمد رضا تاجيك بر اين اعتقاد است كه «انتخاب فردي جز از ليست اميد به عنوان رياست مجلس از سوي جريان اعتدال (دولت) يك خطاي استراتژيك غيرعقلايي است. منطق تئوري بقا به دولتمردان حكم مي‌كند كه از هرگونه اقدام مستقيم و غيرمستقيمي كه موجب و موجد خدشه به مقبوليت و مشروعيت مردمي اصلاح‌طلبان مي‌شود، پرهيز كنند» در همين شرايط صادق زيباكلام مخالف انتخاب رياست از ليستي است كه عارف در صدر آن قرار داد.

 

دليلش هم اينگونه بيان شده است: «اساسا اصلاح‌طلبان نبايد وارد رقابت با لاريجاني بشوند و كار به راي‌كشي بكشد؛ چه عارف راي بياورد چه نياورد اين اقدام اشتباه است. حتي اگر اين اتفاق هم بيفتد و عارف، لاريجاني را شكست بدهد و رئيس مجلس بشود از‌‌ همان دقيقه خط آتش گسترده اصولگرا‌ها عليه مجلس دهم شروع خواهد شد و منجر به فعال شدن همه نهادهاي وابسته به اصولگرايان و نهادهاي منتسب به آنها عليه مجلس دهم مي‌شود كه البته تريبون‌هاي كمي هم ندارند؛ در اين صورت عارف نمي‌تواند گامي بردارد.»

 

در نهايت فردي مانند سعيد حجاريان هست كه دو گزينه تاجيك و زيباكلام را تكرار نمي‌كند بلكه مي‌گويد: «معتقدم مجلس آينده دو فراكسيون خواهد داشت، برجاميان و نابرجاميان. بحث درباره رياست عارف و لاريجاني بحث درباره دو نفر است كه هر دو در داخل يك فراكسيون قرار دارند و هر دو آنها داخل فراكسيون برجاميان محسوب مي‌شوند. بنابراين اين مساله نمي‌تواند تبديل به يك رقابت شود و با يك گفت‌وگو حل و فصل مي‌شود.»

 

آنچه سعيد حجاريان بيان كرد بيش از دو گزينه تاجيك و زيباكلام مورد توافق دو طي حامي عارف و لاريجاني قرار گرفته و طيف گسترده‌اي از دو طرف تاكيد دارند كه بايد توافق رياست پيش از شروع به كار مجلس دهم صورت گيرد. البته برخي هم آگاهانه يا ناآگاهانه بر اين روند تاثيرمنفي مي‌گذارند. مثلا در روز يكشنبه گفتند كه قرار بود از هر طرف ۵ نماينده معرفي شود كه لاريجاني از اين اقدام خودداري كرده است و نكته قابل تامل اينكه گوينده اين مطلب اشاره‌اي به‌سازو كارهاي كميته ۱۰ نفره كه درصدد تعيين رياست است نكرده تا مشخص شود درصورت صحت خبر عدم معرفي ۵نماينده از سوي لاريجاني ‌دلايل امتناع او بررسي شود.

اعتدالگرايي تقيه اصلاح‌طلبي است
انتخاب رئيس مجلس دهم از اهميت زيادي نسبت به دوره‌هاي قبل برخوردار است چرا كه انتخابات آن در فضايي برگزار شد كه تركيب جناح‌بندي‌هاي سياسي در ارائه ليست‌های انتخاباتي مانند گذشته و منحصر به دو ليست اصولگرا و اصلاح‌طلب نبود، تعدادي از اصولگرايان ميانه‌رو در ليست اميد كه به ليست اصلاح‌طلبان معروف بود حضور يافتند. اكنون كمتر شخصي است كه بخواهد ميان اصلاح‌طلبي و ميانه‌روي مرزي قائل شود چنان كه حميدرضا جلايي پور هم گفته است: « اعتدالگرايان همان كساني هستند كه در جامعه‌اي با محدوديت‌هاي زياد، كارهاي اصلاح‌طلبي را انجام مي‌دهند اعتدالگرايي تقيه اصلاح‌طلبي است.» اين فعال سياسي اصلاح‌طلب همچنين گفته است: «اعتدال اسم بهداشتي اصلاح‌طلبي است.

 

اصلاح‌طلبي يك ايدئولوژي نيست، روشن است كه اگر ما به عنوان يك اصلاح‌طلب، ‌دنبال گشايش سياسي و دموكراسي هستيم نمي‌توانيم اين هدف را با يك دولت و مجلس با اكثريت تندرو پيش ببريم.» اين اظهارات يعني اينكه اصلاح‌طلبان بر مشي و آرمانهای خود تاكيد دارند و براي تحقق آرامش و پيشرفت كشور كه همان مجلس و دولت بي‌دغدغه است تلاش خواهند كرد كه انتخاب رئيس مجلس يكي از آنهاست. در سال ۹۲ همگان شاهد بودند كه اصلاح‌طلبان از حق معرفي كانديداي اصلاح‌طلب گذشتند و از روحاني حمايت كردند پس روحيه ايثار در آنها پررنگ است و اكنون هم براي مجلسي بهتر حاضر به توافق شده‌اند.

ناطق نوري محور مذاكرات شود
در اين شرايط درخواست صريح از عارف و لاريجاني براي كنار رفتن از كرسي رياست اگر از سوي آنها هم پذيرفته شود اما حاميان و راي‌دهندگان به اين دو منتخب راضي نخواهند شد، پس لازم است تا معماي كرسي رياست از سوي يك شخصيت با تجربه كه مورد پذيرش دو طرف و حاميانشان است حل شود كه در اين زمان نگاه‌ها به سمت شيخ نور مي‌رود. حجت‌الاسلام والمسلمین علي اكبر ناطق نوري كه خود زماني رياست مجلس را بر عهده داشت مشي اعتدالي و فراجناحي دارد.

 

شايد از جمله افرادي باشد كه از عملكرد اصلاح‌طلبان در خرداد ۹۲ خشنود شد و اكنون هم بهترين گزينه براي مذاكره با عارف و لاريجاني در راستاي انتخاب رئيس مجلس دهم است. در دي ماه ۹۴ پس از اينكه مخالفان اعتدال با ايجاد شايعاتي مبني بر حمايت ناطق نوري از يك ليست درصدد جنجال‌سازي بودند با اطلاعيه‌اي از سوي دفتر او مواجه شدند كه در آن تاكيد شده بود: « ایشان ضمن تاكيد بر حضور همه گروه‌ها در انتخابات با هيچ جريان سياسي همكاري ندارد و از هيچ گروه سياسي خاص حمايت نكرده و همكاري ندارند.»

 

همين بي‌طرفي او سبب شده تا بسياري از دلسوزان تاكيد كنند او محور مذاكرات قرار گيرد و تكليف كرسي رياست را مشخص كند. ناگفته نماند برخي كه از قدرت اقناع و تاثيرگذاري ناطق نوري هراس داشتند از ابتداي سال گذشته كوشيدند تا با القاي برنامه او براي حضور در انتخابات مجلس به دوقطبي‌سازي ناطق - لاريجاني يا ناطق - عارف بپردازند كه برنامه آنها خيلي زود برملا شد و ناطق نوري ترجيح داد مانند گذشته در راستاي حل مشكلات گام بردارد.

 

ديروز يك عضو شوراي عالي سياست‌گذاري هم گفت: در جلسات هر هفته رئيس دولت اصلاحات با فعالان اصلاح‌طلب رئيس دولت اصلاحات از آقاي نجفي خواسته‌اند كه براي تعامل بيشتر حاميان دولت با اصلاح‌طلبان درباره رياست مجلس با دولت رايزني‌هاي لازم را انجام دهند. علي صوفي افزود: همچنين رايزني با آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني انجام مي‌شود كه در نتيجه اين رايزني‌ها اعلام شده است. وي از ديدار ناطق نوري با رئيس دولت اصلاحات براي حمايت از لاريجاني خبر داد.

 

 اخبار  سیاسی -  آرمان 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------