آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

خداحافظي با ١٦ سال نمايندگي



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,حدادعادل

 حداد عادل در لفافه به حمايت از علي لاريجاني مي‌پردازد. در نقطه پايان مجلسي كه آغازش براي او رقابت با همين علي لاريجاني بود. حدادعادل اين روزها ناخرسندي‌اش را از تركيب مجلس دهم پنهان نمي‌كند، اما در مقابل هم نمي‌خواهد آشكارا از تمايلش براي رياست لاريجاني حرفي بزند.

 

رياستي كه بيشتر براي او و همفكرانش تنها گزينه باقي مانده است نه يك اتفاق مطلوب. او كه اين هفته‌هاي اخير با طرح موضوع دخالت دولت در انتخابات مجلس خبرساز شده، ديروز براي آخرين بار پشت تريبون مجلس رفت و درباره گرفتار شدن مجلس دهم به «سرنوشت مجلس ششم» هشدار داد. هشدار او نشانه آن بود كه نگران تركيب مجلسي است كه چندان آن را همسو نمي‌بيند. چرا كه او همزمان در گفت‌وگو با خبرگزاري ايسنا هم درباره داوري نسبت به نتيجه انتخابات تهران با كنايه‌هايي ديگر، پيروزي اصلاح‌طلبان را به موضوع برجام ربط مي‌دهد. البته با اين منطق كه «مردم گرفتار ترجيح دادند فعلا به آنهايي كه جانب اميدواري را تقويت مي‌كنند راي دهند.»


نطق نهايي؛ هشدار به اصلاح‌طلبان
نطق وداع حدادعادل با ١٦ سال نمايندگي مجلس، نطق پيروزمندانه‌اي نبود. اما او در موضع يك «شكست خورده» هم صحبت نكرد. رييس فراكسيون اصولگرايان ديروز در نطق ميان دستور خود باز هم سراغ اتفاقات سال ٨٨ رفت و گفت: «شگفتا كه ما در ايران با حضراتي روبه‌رو هستيم كه هرگاه نتيجه انتخابات را به نفع خود بدانند دم از سالم بودن انتخابات مي‌زنند اما هر گاه نتيجه به نفع آنها نباشد مدعي تقلب مي‌شوند. »

 

يادآوري حوادث سال ٨٨ اما توسط حدادعادل با تفسير خاص او از موضوع برجام و پيوند دادنش به انتخابات مجلس دهم ادامه يافت. جايي كه او تاكيد كرد: « دولت و اصلاح‌طلبان با شعار اميد وارد انتخابات مجلس دهم شدند و مقصود آنها از اميد، گشايش‌هاي اقتصادي و معيشتي حاصل از برجام بود. دولت هم برجام را از اول نوعي معامله «برد ـ برد» مي‌دانست. مقصود از برد ايران روشن بود و رفع تحريم‌هاي ظالمانه و احقاق حقوق ملت ايران بود، اما درباره مقصود امريكايي‌ها از برد مورد نظر آنها چندان حرفي زده نشد. اين روزها كه ايران به تعهدات خود در برجام عمل كرده با رفتار امريكايي‌ها و با خلف وعده‌ها و تحريم‌هاي جديد آنها به تدريج معلوم مي‌شود كه منظور آنها از «برد» چه بوده است.»

 

او كه برجام را «پل نفوذ و ورود و دخالت امريكا در امور ايران» ارزيابي كرد در ادامه نطقش سراغ اقتصاد رفت. جايي كه با بيان اينكه «در برجام هر كس به امريكايي‌ها اعتماد كرده و اميد بسته باشد، نااميد خواهد شد»، افزود: «راه رفع مشكلات اقتصادي، اقتصاد مقاومتي است كه همه بايد براي تحقق آن همت كنند. »

 

او اما در ميانه نطق خود از نگراني‌هايش در قبال مجلسي غير همسو براي دوره دهم هم رونمايي كرد و با بيان اينكه «اصلاح‌طلبان در مجلس دهم، اگر بخواهند به جاي حل مشكلات و رفع گرفتاري‌هاي مردم، به حاشيه‌سازي‌هاي سياسي بپردازند و فضاي مجلس را مانند مجلس ششم به فضاي جنجال و جدال لفظي و رسانه‌اي مبدل كنند، مردم اميدوار را نااميد خواهند كرد»، گفت: «اگر بخواهند با حفظ عزت ملت و استقلال جمهوري اسلامي ايران براي حل مشكلات مردم راه‌حل‌هاي منطقي پيدا كنند مطمئن باشند كه از حمايت اصولگرايان برخوردار خواهند شد. آنجا كه تلاش واقع‌بينانه براي خدمت به مردم و حل مشكلات كشور مطرح باشد، خط كشي‌ها و مرزبندي‌هاي جناحي رنگ مي‌بازد. »

 

وي با اشاره به اينكه مجلس دهم بايد براي راه‌اندازي واحدهاي توليدي تعطيل شده و اصلاح نظام بانكي و مبارزه با قاچاق كالا و مقابله با فساد اقتصادي و جلوگيري از پرداخت حقوق‌هاي هفتاد، هشتاد ميليون توماني به مديران دولتي و مقابله با آسيب‌هاي اجتماعي نظير اعتياد و لجام‌گسيختگي اعتقادي و اخلاقي فضاي مجازي اقدام و عمل كند، اضافه كرد: «چنين رويكردي مي‌تواند اصولگرا و اصلاح‌طلب را دوشادوش يكديگر در مجلس دهم در خدمت ملت قرار دهد. اگر دولت هم‌چنين عزم و اراده‌اي داشته باشد هماهنگي دولت و مجلس به سود كشور خواهد بود.»


حمايت از رقيب پارلماني در لفافه
او اما حرف‌هاي صريح‌تر خود را ديروز در گفت‌وگويي با خبرگزاري ايسنا مطرح كرد. جايي كه تاكيد داشت مجلس دهم تكرار مجلس ششم نخواهد بود. حدادعادل در قسمت‌هاي اول مصاحبه ديروز خود توضيح جالبي درباره دلايل شكست اصولگرايان در تهران دارد. توضيحي كه از دل آن مي‌توان پيش‌بيني موقت بودن حضور اصلاح‌طلبان در مجلس و پيروزي سياسي آنها را بيرون آورد. رييس فراكسيون اصولگرايان درباره نتايج انتخابات تهران مي‌گويد: «اين پديده تك علتي نيست و علت‌هاي متعددي دارد.

 

يك دليل آن است كه ما در قضيه برجام بيشتر نگران نقض عهد و عهدشكني امريكايي‌ها بوديم و دولتي‌ها در مقابل، بيشتر اميد مي‌دادند. در اين بين مردم گرفتار ترجيح دادند فعلا به آنهايي كه جانب اميدواري را تقويت مي‌كنند راي دهند. اكنون نيز ما اميدواريم كه مشكلات مردم حل شود اما هر چه زمان مي‌گذرد رفتار امريكايي‌ها ثابت مي‌كند حق با آنهايي است كه نگران بودند. » كنار هم قرار دادن اين استدلال با سخنان او در رابطه با برجام در نطق ميان‌دستورش كه برجام را به كام امريكايي‌ها ارزيابي كرده بود معنايي جز اين ندارد كه از نظر وي و همفكرانش مسير برجام جز رسيدن به بن‌بست پايان ديگري ندارد و اين پايان نيز چيزي جز شكست اصلاح‌طلبان و اعتداليون نخواهد بود. اما مهم‌تر از اينها پيش‌بيني او درباره معادلات سياسي مجلس دهم است.

 

جايي كه پيش از هر چيز بحث تركيب اين مجلس مطرح است. حدادعادل معتقد است: «بنده حدس مي‌زنم اكثريت مجلس آينده در دست نمايندگان اصولگرا باشد البته در حال حاضر نمي‌توانم دقيقا رفتار مجلس دهم را پيش‌بيني كنم اما در شرايط فعلي چندان نگران وضع مجلس آينده نيستم همان‌طور كه قبلا گفتم اين مجلس را تكرار مجلس ششم نمي‌دانم. »

 

او بار اول درباره پيش‌بيني انتخابات رياست مجلس اين‌گونه پاسخ مي‌دهد: «به نظرم نبايد اصرار براي پيش‌بيني موضوعي داشت كه براي فهميدن نتيجه آن مي‌توان چند روز صبر كرد. » او كه در اين قسمت اشاره مستقيم به هيچ نام و نشاني نمي‌كند در پاسخ به اين پرسش كه «آيا پيش‌بيني شما رياست آقاي لاريجاني در مجلس دهم نيست»، مي‌گويد: «به هر حال بنده فردي اصولگرا هستم و كسي در آن شك ندارد. پس بقيه موضوع روشن است. » حدادعادل بعد از ٨ سال رقابت با علي لاريجاني در درون جريان اصولگرا و مجالس هشتم و نهم از يك سو نمي‌خواهد در مجلس دهم يك اصلاح‌طلب را در راس پارلمان ببيند و از طرف ديگر چندان ميلي ندارد تا مستقيما به نام علي لاريجاني اشاره داشته باشد.

 

اين هم شايد همان موضوعي باشد كه دكتر حدادعادل مي‌گويد «روشن» است. ياران و همفكران او در مجلس هشتم و نهم‌اكنون در آستانه شكل‌گيري مجلس جديد حول علي لاريجاني جمع شده‌اند و به عبارتي رقيب سال‌هاي اخير را به رقيب ديرين ترجيح داده‌اند. انتخابي كه براي امثال دكترحدادعادل كه همواره قصد داشتند در قامت رهبري سياسي ظاهر شوند هم قدري تلخي دارد و هم ناگزيري. پس او ترجيح مي‌دهد جز دادن آدرسي كلي درباره اين موضوع صحبت مستقيمي نداشته باشد.

 

 اخبار سیاسی  -  اعتماد

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------