آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

صادقی : از عضویت در فراکسیون امید می‌ترسند/ سوگند لاریجانی و بی‌اخلاقی اصولگرایان



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , صادقی

منتخب مردم تهران در انتخابات دهمین دوره مجلس از برخی بی‌اخلاقی‌های اصولگرایان انتقاد کرد و اصلاح قانون انتخابات را از اولویت‌های کاری مجلس دهم دانست.

محمود صادقی در گفت‌وگو با  ایلنا، رفتار برخی اصولگرایان «لیست امید» را موجب ناهماهنگی خواند و گفت: رفتاری که برخی از دوستان در جلسه‌های پیش داشتند، به گونه‌ای بود که تعامل مدنظر ما را خدشه‌دار کرد. نظر آقای عارف و فراکسیون این است که با شفافیت و روند دموکراتیک پیش برویم و حتی اگر فرد دیگری برای ریاست فراکسیون امید نامزد ریاست باشد، دکتر عارف با ایشان رقابت خواهند کرد.

سوگند جلاله لاریجانی و بی‌اخلاقی اصولگرایان

او با انتقاد از برخی رفتارهای غیراخلاقی و غیرشفاف در جلسه‌های اردوگاه رقیب  «لیست امید» اعلام کرد: هنگامی‌که روز یکشنبه برخی مباحث را به آقای لاریجانی منتقل کردم، ایشان چندین‌بار سوگند جلاله یاد کرد که از این رفتار‌ها بی‌خبر بوده است و به ما حق داد که از این رفتار‌ها ناراحت باشیم.

منتخب مردم تهران در مجلس دهم توضیح داد: آقای لاریجانی با اشاره به تلاشی که برای پرهیز دادن آیت‌الله محقق داماد از انجام سخنرانی در جلسه «فراکسیون امید» انجام گرفته‌ بود، گفتند که به شما حق می‌دهیم که از این مسئله ناراحت باشید، اما سوگند به خدا که از این موضوع بی‌خبرم بودم.

برگزاری جلسه اصولگرایان زیرسایه پدربزرگ‌ها

صادقی افزود: یکی از انتقادهای وارد به اردوگاه رقیب و آقای لاریجانی، این است که از حضور پدرخوانده‌های سیاسی انتقاد می‌کند اما فرد محترمی همچون آقای موحدی کرمانی در جلسه برای آنان سخنرانی می‌کند و درواقع جلسه فراکسیون آنها زیر سایه پدربزرگ‌ها برگزار شد.

این استاد دانشگاه با اشاره به برخی رفتارهای غیراخلاقی اصولگرایان اعلام کرد: هدف من از ورود به مجلس مقابله با فساد بود و معتقدم مجلسی که با سازوکارهای مبهم شکل بگیرد، چطور می‌تواند با فساد مبارزه کند. در واقع آن‌چه جدیت بنده را در تلاش برای همکاری با دکتر عارف و مجموعه اصلاح‌طلبان بیش از پیش برمی‌انگیزد، این است که وضعیت به گونه‌ای پیش رفته که جدال ما با رقیب به جدال میان اخلاق و غیراخلاقی تبدیل شده است.

احساس‌خطر از اصلاح‌طلبان، موجب همگرایی طرف مقابل شده‌است

عضو ارشد انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه خاطرنشان کرد: اصولگرایان تندرو در ابتدا اختلافات زیادی با لاریجانی داشتند اما ناگهان ورق برگشت و این‌که چه اتفاقی افتاد که نوعی همگرایی میان آن‌ها ایجاد شد، جای سوال دارد. به‌عنوان مثال آقای امیرآبادی که در انتخابات قم سایه لاریجانی را با تیر می‌زد حالا برای ایشان لابی می‌کند و شاید به‌خاطر احساس خطر آن جریان از قدرت جریان اصلاح‌طلبی باشد اما این اتفاق افتاده است.

صادقی با اشاره به اینکه اصولگرایان این بار در اقلیت قرار گرفتند و برای حضور در مجلس ناچار خواهند بود با گروه‌های دیگر ائتلاف کنند، گفت: به نظرم بر این اساس نیروهای اصولگرا به سراغ آقای لاریجانی رفته‌اند.

تاکید رهبری بر لزوم اصلاح قانون انتخابات

او درباره ساختار انتخابات ایران گفت: با توجه به سخنران مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای مجلس خبرگان نیاز قانون به اصلاح را بیان کردند و در عالی‌ترین سطوح نظام به اصلاح قانون انتخابات اذعان شده است.

صادقی افزود: فکر می‌کنم یکی از دستور کارهای مهم مجلس تدوین قانون جامع انتخابات است و به خصوص با توجه به تجربه عملی باید برخی مسائل مثل رد صلاحیت‌ها حل شود.

فرصت کافی برای دفاع رد‌صلاحیت‌شدگان وجود ندارد

منتخب مردم تهران در مجلس دهم جدول زمانی را یکی از ایرادات پیش‌پا افتاده قانون انتخابات معرفی کرد و گفت: در قانون فعلی این زمان بسیار محدود است و فرد رد صلاحیت‌شده فرصت کافی برای دفاع از خود ندارد و به تعبیر یکی از حقوقدانان شورای نگهبان فرصت رسیدگی تدافعی که در هر امر حقوقی مسئله عقلانی و جا افتاده است، فعلاً وجود ندارد. در صورتی که در قانون مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز این مسئله پیش بینی شده است.

استاد حقوق دانشگاه تهران با بیان اینکه ملاک‌های حقوقی برای رد صلاحیت و تایید صلاحیت افراد به صورت مشخص، تعریف نشده، خاطرنشان کرد: هر چه معیار‌ها علمی‌تر و قابل تشخیص باشد، امکان شبهه در آن کمتر است. مثلا استعلام مراجع چهارگانه یا محکومیت کیفری. اما اگر ذهنی باشد، شبهات زیادی به وجود می‌آید.

او احزاب را حلقه مفقوده سیاست و انتخابات در ایران خواند و گفت: اگر احزاب در انتخابات حضور جدی تری داشته باشند، با پدیده دوازه هزار نامزد مواجه نخواهید شد و مباحث دیگری هم هست که بسیار ایده آل است.

بی‌توجهی شورای نگهبان به «اعتبار امر مختوم»

صادقی گفت: یک بحث دیگر هم اختلافات حقوقی است که الان وجود دارد. طبق قانون شورای نگهبان بعد از اعتراض‌ها نظرقطعی و نهایی خود را اعلام می‌کند و از نظر قانونی، اصطلاح «قطعی و نهایی» یعنی غیرقابل تغییر اما شورای نگهبان نظارت انتخابات را استصوابی و در همه مراحل انتخابات می‌داند. در قانون به چنین چیزی «اعتبار امر مختوم» گفته می‌شود. به قول آقای مطهری وقتی شورای نگهبان فردی را تایید کرد برای مردم حق ایجاد کردید و حالا با حق مردم چه می‌کنید. ابهام دیگر هم مثلاً اگر کسی قبل از تشکیل فوت کند یا ردصلاحیت شود، امکان ورود نفر بعد وجود دارد یا نه؟!
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------