آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

فوبیــــا ی ریاست



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , ریاست  مجلس

چرا نخبگان سیاسی ما اعتمادبه‌نفس لازم براي نشستن بر كرسي رئيس مجلس را ندارند؟
فوبیــــا ی ریاست

هرچه به پایان عمر سیاسی مجلس نهم شورای اسلامی نزدیک می‌شویم ، با شروع کار مجلس دهم شورای اسلامی فصل جدیدی از فضای سیاسی و قانون‌گذاری در کشور آغاز خواهد شد.

  در همين راستا، با  ورود نسل جدیدی از نمایندگان مردم که نمایانگر تقریبی آخرین نسخه از تفکر و ایده‌های سیاسی –اجتماعی آن‌هاست، باید نظاره‌گر دستاوردهای آتی مجلس شورای اسلامی در تدوین قوانین  و     زیرساخت‌های تقنینی باشيم که حافظ حقوق مردم و چشم بصیر نظام جمهوری اسلامی در حفظ دستاوردهای ملی و بین‌المللی کشور باشد.از سويي اين تازه واردها بايد شرافت ملی و بین‌المللی نظام را بیش‌ازپیش در دستور کار قرار دهند و به این نکته واقف باشند كه تاریخ، رفتارهای این مجلس را همچون سایر ادوار پارلمان در کشور  رصد خواهد كرد و هرگونه کاستی را فراموش نمي‌كند.


  چرا فقط دو گزينه!؟
اما آنچه امروز اهمیت بسيار برجسته‌ای حتی بیش از موضوعات و معضلات اجتماعی پیداکرده است، بحث و تبادل نظر راجع به ریاست مجلس آتی است که موضوع طرح آن نیز در این مقطع زمانی غیرمنطقی به نظر نمی‌رسد. اما اينكه چرا دو گزینه از نمایندگان فقط در سرخط رایزنی‌ها قراردارند، از سوالات پيش آمده است که قصد داريم در اين نوشته بررسي كنيم چرا 288 نفر دیگر از نمايندگان در کانون توجه برای تصدی این پست نیستند و این موضوع را از منظر روانشناسی و رفتارشناسی سیاسی مورد بررسی قرار خواهیم داد.


  اعتماد به نوظهورها
یکی از مباحث مهم روانشناسی سیاسی، مدیریت استعدادها  و  روانشناسی پرورش نخبگان سیاسی است. روانشناسی مدیریت استعداد در نخبگان اعتقاد دارد فارغ از اسامی ستاره‌دار و رجال برجسته سیاسی همواره باید میدان برای ورود جوانان و چهره‌های نخبه اما گمنام سیاسی هموار باشد و فضای سیاسی کشور بر اعتماد به ‌نفس چهره‌های جوان و پدیده‌های نوظهور سیاسی بيفزايد و این بسیار ارزشمند است.


  لزوم ابراز وجود،حتي روي كاغذ!
 شايد برخي معتقد باشند كه عرصه‌هاي مهم وكلاني مانند رياست يك قوه، نبايد مورد آزمون و خطاي پديدهاي نوظهور سياسي واقع شود ولي در همين موضوع رياست مجلس، مي‌توان  جو سیاسی حاکم بر فضای لابی و  رایزنی نمایندگان را به گونه اي باز  و سالم كرد تا چهره‌های دیگر نیز حتی روی کاغذ امکان رایزنی و طرح نامشان به‌عنوان سایر گزینه‌ها به ميان آيد.


  دو قطبي و كاهش نشاط سياسي
 فضای دوقطبی پیشرو به لحاظ روان‌شناختی نشاط سیاسی را    می‌کاهد و   با مکانیسمی که در ضمیر ناخودآگاه مخاطبان تولید می‌کند به‌نوعی یک سد و مانع روانی برای فضای بازتر رشد سیاسی به‌خصوص در نزد مخاطبان جوان در پی خواهد داشت.همان‌طور که مستحضر هستید بخشی از تلویحات این دوقطبی شدن رفتارهای سیاسی آسیب‌زا نیز خواهد بود و پیام‌هایی را در پی دارد که نشان می‌دهد مدیریت شایسته سالارانه خیلی پررنگ نیست. از بین این 290 نماینده، بخشي نخبگان سیاسی و مدیریتی بسیار برجسته‌  هستند. به‌ ويژه اینکه اگر با   نگاه قابليت داشتن و مستعد بودن بنگریم، فردی که بدون پشتوانه‌های فامیلی و وابستگی‌های سیاسی تا مرحله رشد سیاسی و کسب قابلیت استعداد و افتخار نمایندگی مردم ایران رشد كرده، نبايد به راحتي ناديده گرفته شود. چه بسا     وی باذهني متفکر و نو که ناشی از ادراک درست‌تر  و  واقعی‌تر از جهان معاصر است بهتر و شایسته‌تر بتواند مدیریت و هدایت قوه مقننه را به عهده گیرد.


  نخبگان،قرباني نام‌هاي برجسته
ما   در این مقاله اعتقادداریم اسامی و نام‌های برجسته نباید ما را محدود به این سازد که ازمدیریت نخبگان جوان و رجال نو پاي کشور غافل شویم. گاهی همانطور که در دوران طلایی دفاع مقدس نیز این را به‌طور ملموس مشاهده‌كرديم، بدون تعارف در بسیاری از عملیات‌ها و زمینه‌های فرماندهی کاری که فرماندهان جوان ما مثل شهید حسن باقری، شهید همت، شهید کاوه و غيره انجام می‌دادند، بی‌نظیر بود و ما نتيجه موفقيت‌هاي آن‌ها را ديديم. این اعتماد بزرگان نظام به نیروهای جوان همواره پاسخ مثبتي در پی داشت و نیروی مقدس جوان، اهرم ارزشمند و بازوی الهی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در حساس‌ترین لحظات بودند و درنهایت مشاهده كرديم كه جنگ را در استراتژیک‌ترین نقاط دفاع مقدس نخبگان جوان‌تر مديريت كردند و به پايان رساندند.


  نيازمندان اعتماد به نفس
 لذا به‌عنوان یک رفتارشناس سیاسی پیشنهاد می‌دهم حتی اگر در حال حاضر مقدور هم نباشد، چهره‌های جوان، اعتمادبه‌نفس حضور در این عرصه کاندیدا شدن برای ریاست مجلس را اگر هم  ندارند، پيدا كنند و به عرصه بیايند،  بی‌شک اعطای اعتمادبه‌نفس و حرمت نفس دادن به جوانان نخبه سیاسی مجلس دهم برکات روانی مضاعفی را در پی خواهد داشت.


 دومينوي انرژي مثبت
 با اين روند حتی شاید اين موج مثبت روانی بتواند زمینه‌های افسردگی و برخی رفتارهای نابهنجار جوانان را  بکاهد. چراکه در نظریه امید می‌بینیم میدان دادن و ارتقای اعتمادبه‌نفس یک جوان و چهره جدید سیاسی، مانند پدیده دومینو موج بسیار مثبت و فضای قوت بخش روانی را در پی خواهد داشت.


  اميد و بركات حضور در صحنه
 امید است در بین کاندیداهای عرصه ریاست مجلس شاهد پدیده‌های جدید به ويژه چهره‌های جوان باشیم که خود باعث تولید و تقویت اعتمادبه‌نفس سیاسی جوانان برای عرصه‌های اداره کشور در آینده خواهد بود. حضور جوانان و چهره‌هاي جديد سياسي، جو     دو   قطبی سیاسی در عرصه ریاست قوه مقننه را تا حدی خواهد کاست.  همواره رفتارهای سیاسی جنبه‌های مختلف و متنوعی دارند و اينكه یک جوان در خود تواني را ببیند تا در عرصه‌های مهم ملی اعلان حضور كند، می‌تواند برکات مهمی را در پی داشته باشد.

علت عدم استقبال از کاندیداتوری ریاست  بهارستان را  از برخی نمایندگان مجلس جویا شدیم. آنها نیز در پاسخ  به «قانون» جواب های مختلفی دادند که  در زیر می خوانید:

  غلامعلي‌جعفرزاده، نماينده رشت :كسي بايد رئيس‌شود كه توان مديريت مجلس و رايزني با مقامات بالاتر را داشته باشد و ازسوي ديگر يك رئيس‌مجلس بايد صلاحيت مديريت نمايندگان را داشته باشد    و كار را به خوبي بشناسد. من با رياست آقاي عارف مخالفم چرا كه آقاي لاريجاني جايگاه و تجربه رياست بر مجلس را دارد.  اين روزها برخي اطرافيان آقاي عارف وي را به جلو مي‌رانند كه اين روند به ضرر ايشان است.

  علي‌مطهري ،نماينده‌مردم تهران: من تا امروز تنها براي نواب رئيسي كانديدا شدم و با توجه به مسائل هنوز براي رياست مجلس تصميمي نگرفتم.

  نادرقاضي پور،نماينده اروميه:
  من بايد با توجه به گليمم پايم را دراز كنم! وقتي آقاي لاريجاني هست من اشتباه مي‌كنم بخواهم رئيس مجلس شوم.

  احمد شوهاني،نماينده‌ ایلام:
  رياست مجلس جايگاه والايي دارد و هر كسي براي ورود به اين عرصه پا پيش نمي‌گذارد و اين مسئله سبب مي‌شود تا تنها دو نفر كه رهبران جريان‌هاي سياسي به حساب مي‌‌آيند وارد صحنه شوند. در همين دوره دهم مجلس ما شاهد آن هستيم كه آقاي عارف با چهره‌هاي جزو جريان همفكر خود، جلسه مي‌گذارد و با آنها ميثاق‌  رياست امضا مي‌كند و از سوي ديگر آقاي لاريجاني نيز هنوز جايگاه رياست خود را دارد و وارد ميدان رقابت شده است، با اين روند اگر شخص ديگري وارد ميدان  هم شود  توان مقابله و رقابت با اين افراد را ندارد.

  كمال‌الدين پیرموذن،نماينده اردبيل:  در اين باره فقط بايد اشاره كنيم كه دليل عدم ورود افراد به انتخابات رئيس مجلس اين است كه دو گزينه  مطرح از ما و ساير نمايندگان محق‌تر هستند و اگر قرار باشد بعد از اين دو نفر فردي واردعرصه رياست شود، تاج‌گردون است.

  مهرداد لاهوتي،نماينده لنگرود:   اين مشكل به سيستم سياسي كشور باز مي گردد. متاسفانه در حال حاضر به دليل نبود احزاب مناسب اين دو نفر از درون جريان‌هاي سياسي وارد رقابت شده اند و به دليل خلع حزب اين رويه در كشور وجود دارد. به نظر من اگر حزب‌هاي فراگير و مناسب در كشور وجود داشت، ما امروز شاهد حضور افراد بيشتري به عنوان نامزد رياست مجلس بوديم.

 ‌منصوري‌آراني،  نماینده کاشان: ويژگي‌هايي كه يك رئيس‌مجلس به عنوان مسئول يكي از قواي اصلي نظام نياز دارد، وجهه‌ هاي مختلفي را در بر مي‌گيرد. به نظر من مديريت مجلس از اهميت بالايي برخوردار است و فردي كه رئيس‌مجلس ‌مي‌شود بايد بتواند با افراد مختلفي كه در اين بخش از نظام فعاليت‌مي‌كنند، در چارچوب ‌هاي قانوني برخورد كند. از سوي ديگر شايد بر اساس برخي مصلحت‌ها  قرار به تصميماتي باشد كه فقط يك رئيس خوب مي‌تواند بهترين تشخيص را در اين بازه زماني داشته باشد.به نظر من اين دو عزيزي كه نامزد رياست شدند،افراد بزرگي هستند و هر يك جايگاه خود را دارد. آقايان لاريجاني و عارف با كمي فاصله هر كدام قابليت رياست را دارند.

  محمدصالح جوکار،  نماینده یزد: افراد بسياري تلاش دارند تا براي نامزدي رياست مجلس كانديدا شوند ولي راي نمي‌آورند. انتخابات رياست مجلس و هيات رئيسه بر اساس وزن هاي سياسي جريان‌هايي كه وارد بهارستان شده‌اند، شكل مي‌گيرد. هرجرياني كه تيم قوي تري در وزن‌كشي‌هاي سياسي داشته باشد، جايگاه رئيس و هيات رئيسه مجلس سهم آن مي‌شود.البته نبايد فراموش كرد گاهي اوقات، اين انتخاب‌ها تعاملي صورت مي‌گيرد. از سويي نيز بايد اشاره شود كه تقسيم جايگاه‌ها در مجلس از اقبال بيشتري برخوردار است.

  عبدالرضا عزیزی، نماینده شیروان: تا زماني كه باسابقه تر و پيشكسوت‌تر  از ما   در مجلس حضور دارد، نبايد به عرصه رياست ورود كرد و  بايد از بزرگان حمايت كنيم. آنقدر فضا براي فعاليت ما وسيع است كه براي همه جايگاه وجود دارد. اگر ما بدانيم كه بايد در جاي خودمان قرار بگيريم همه مشكلات حل مي‌شود!

  احمد بخشايش ، نماينده اردستان:  ا فرادي كه اعتماد به نفس لازم را دارند بايد براي انتخابات رئيس مجلس نامزد شوند.ما بايد بدانيم در اين كشور قحط‌الرجال نيست. برخي معتقدند،آقاي لاريجاني رابطه خوبي با اركان اصلي نظام دارد و اين معيار خوبي براي انتخاب ايشان است در صورتي‌كه اگر هر شخص ديگري نيز در جايگاه آقاي لاريجاني قرار گيرد، مي‌تواند روابط مناسبي با اركان نظام ايجاد كند و اين موضوع عجيبي نيست!به نظر من اگر از ميان نمايندگان كسي براي نامزدي رياست مجلس قدمي بر نمي‌دارد، براي اين است كه مي‌ترسند رابطه‌شان با رئيس آينده و هيات رئيسه مجلس خراب شود.از سويي نيز به دليل آنكه اهرم‌هاي قدرت در مجلس در دستان برخي قرار دارد،  به همين دليل آنها پيروز اصلي انتخابات رياست مجلس مي‌شوند.

علیرضا احمدیان / روانشناس و رفتارشناس سیاسی 

 

 اخبار سیاسی  -  قانون/فرشید رجبعلی

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------