آخرین اخبار سیاسی

حسین علایی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حسین علایی: تا حاکمیت تغییر معناداری در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی ندهد مشکلات همچنان باقی است؛ بدترهم خواهد شد

حسین علایی گفت: تا حاکمیت یک تغییر معنادار در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی و سیاست داخلی و نحوه انتخاب مدیران خود ندهد و شیوه حکمرانی خود را…

وضعیت به نفع عارف تغییر کرده است؟



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , رئیس  مجلس

وضعیت به نفع عارف تغییر کرده است؟
ریاست پارلمان در رقابت دو گزینه لیست امید

اصلاح‌طلبان و نیروهای حامی دولت در حالی آخرین تلاش‌های خود را برای ریاست مجلس انجام می‌دهند که اصولگرایان تنها یک امید برای هیات رییسه دارند: ایجاد اختلاف بین لاریجانی و روحانی

به گزارش ایلنا، شمارش معکوس برای انتخاب رئیس مجلس کم کم به آخرین شماره‌های خود می‌رسد. شاید خوشبین‌ترین اصلاح‌طلبان ایران هم باور نمی‌کرد رقابت ریاست مجلس بین دو گزینه لیست امید باشد و هر دو نامزد ریاست مجلس سعی کنند همراهی بیشتری با رای مردم داشته باشند.

همان ایامی که محمدرضا عارف به مینو خالقی پیامک می‌فرستاد و از او برای حضور در برنامه‌های انتخاباتی دعوت می‌کرد، لاریجانی با نامه‌نگاری به هیات رفع اختلاف سعی داشت مشکل نماینده سوم اصفهان را حل کند. لاریجانی حتی پا را فراتر گذاشت و بر خلاف میل متحدان جدیدش، از رویکرد هسته‌ای صداوسیما انتقاد کرد و اقرار کرد که دولت روحانی در عمل به قانون بهتر و موفق‌تر از دولت احمدی‌نژاد بوده است.

لیست امید، لیست اکثریت
در دور اول انتخابات ۸۸ نفر از لیست امید وارد مجلس شدند و ۳۷ نفر دیگر نیز که گرایش اصلاح‌طلبی یا نزدیک به دولت داشتند و عدد ۱۲۵ اصلاح‌طلب بر این اساس اعلام شد.

در آن زمان از گوشه و کنار شنیده می‌شد که جمع یاران عارف از این جمع بیش از صد نفر است و اگر تنها چهل نفر به این جمع اضافه شوند، ریاست مجلس به عارف خواهد رسید. در دور دوم انتخابات ۳۶ نفر از لیست امید وارد مجلس شدند و در مجموع ۵ نفر دیگر هم با گرایش نزدیک به دولت و خارج از لیست امید وارد مجلس شدند. با این حال مشخص نیست از این جمع چه تعداد به ریاست عارف متمایل خواهند بود و چه تعداد به لاریجانی رای می‌دهند. چنانچه بسیاری از اصلاح‌طلبان نیز به لاریجانی به عنوان ظرفیت تازه برای مذاکره با شورای نگهبان نگاه می‌کنند و از حمایت صریح از عارف مقابل لاریجانی اجتناب می‌کنند.

علی لاریجانی نیز با چالش‌های زیادی روبه‌روست؛ هر چند او توانسته رای تعدادی از اعضای لیست امید را به خود جلب کند، اما هر روز صدای مخالفت بیشتری از میان اصولگرایان نماینده می‌شنود. آخرین مورد آن حشمت‌الله فلاحت پیشه بود که به ریاست لاریجانی انتقاد گسترده‌ای کرده بود.

لاریجانی خود بهتر از هر کسی می‌داند که در روزگاری که به خاطر منافع ملی لیست امید از نامزدی وی حمایت کرده بود، اصولگرایان به هواداران خود توصیه می‌کردند که برای انتخابات مجلس به قم بروند و برای خبرگان به تهران بیایند تا از حضور هاشمی و لاریجانی در مجلسین جلوگیری کنند.

با این وجود در روزهای گذشته تعداد نمایندگانی که صریح‌تر و علنی‌تر به حمایت از عارف پرداخته بودند، افزایش یافته است. این در حالی است که بر اساس اخبار موثق تعداد قابل توجهی از نمایندگان میانه‌رو اصولگرا و اصلاح‌طلب اصرار دارند از میان آقایان عارف و لاریجانی یک نفر به صحنه بیاید و اعلام کرده‌اند از هر کدام که با توافق نامزد ریاست مجلس شود حمایت می‌کنند.

اصلاح‌طلبان و نیروهای حامی دولت در حالی آخرین تلاش‌های خود را برای ریاست مجلس انجام می‌دهند که اصولگرایان تنها یک امید برای هیات رییسه دارند: ایجاد اختلاف بین لاریجانی و روحانی

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------