آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کنایه دولتمردان روحانی به فعال شدن مجدد گشت ارشاد

«گسترش اسلام با زور و شمشیر نیز تا آنجا که من اطلاع دارم، سیره رسول گرامی اسلام و امیر ما علی علیه السلام نبود. در اجرای احکام الهی نیز جز…

تَكرار مي‌كنيم شوخي احمدي‌نژاد را جدي بگيريد!



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی  , احمدي‌نژاد

تكرار مي‌كنيم، بايد شوخي احمدي‌نژاد را جدي بگيريد! اين طيفي كه امروز بر سر يك صندلي به جان هم افتاده‌اند، نمي‌دانند كه قطعات پازلي را مي‌چينند كه سرانجام چهره احمدي‌نژاد يا تفكر احمدي‌نژادي از آن نمايان مي شود.گويي در این ملک سنت سیاسی است که شهد هر کامیابی دیری نمی پاید و اجزاي پیروزی خود اسباب نفاق و شکست می‌شوند.

 

نهضت مشروطه که نخستین حرکت آزادیخواهانه و عدالت‌طلبانه ملل مشرق شد، هنوز طفلی نوباوه بود که نزاع های میان سرانش آغاز شد و بالای دار رفتن شیخ فضل ا... نوری، ترور آیت ا... بهبهانی، خانه‌نشینی ستارخان و باقر خان و سرانجام، برآمدن رضاخان چکمه پوش از میان نزاع فرجام مشروطه شدیا در نهضت ملی شدن صنعت نفت، مظهر آرزوها و بغض فروخورده یک ملت در برابر سرنیزه کودتاچیان سرخم می‌کند و مساعی یک نسل برای آزادی و استقلال فنا می‌شود.حال پس از سال‌ها شايد روزگار نسلی که در انتخابات 7اسفند نقش‌آفرینی کرد و تمام پیش بینی ها را برهم زد، اين گونه رقم بخورد.


    منازعات بعد از ائتلاف!
مدتي  از پیروزی اتحاد اصلاح طلبان و اعتدالیون نگذشته بود که زمزمه ها برای ریاست مجلس آغاز شد. در اين بين شايد چهره‌هاي اصلي ائتلاف ميلي به منازعات نداشتند ولي برخي نوچه‌هاي سياسيون در راه رسيدن به اهداف خود، هياهويي بر پا كردند كه به عواقب آن نگاهي نمي‌انداختند.با توجه به وضعيت اين روزها بهتر است غير از مشروطه و دوران مصدق، به عصر حاضر نيز اشاره كنيم شايد حافظه كوتاه‌مدت برخي به كار آمد و سبب يادآوري آناني شد كه تنها منافع خود را در مقابل مي‌بينند.


    تجربه دولت اصلاحات
پس از پیروزی‌های خیره کننده اصلاح طلبان در دوم خرداد و انتخابات مجلس ششم، آنان همراهی بدنه اجتماعی با خود را درتمامی انتخابات‌ها حتمی می دانستند.در انتخابات شورای اول شهر  در تهران هم مردم دوباره همین همراهی را با اصلاح طلبان انجام دادند و این شورا آغاز شکست‌های بزرگ و پیاپی جریان اصلاح طلبی شد . شورای تماما اصلاح طلب وقت فارغ از دغدغه های مردم و رای دهندگان از آغاز محلی شد برای نزاع‌ها و خود خواهی‌ها و منیت‌هاي بی پایانی که بدنه رای دهندگان و مردم را دچار یأس مقطعی شدیدی كرد. اگر به خاطرات صدیقه وسمقی عضو وقت آن شورا مراجعه شود، می‌بینیم که دعواها بر سر خواست‌های شخصی ،غرور و خودبینی اعضا بوده است.آش آن شورا چنان شور بود که توسط خود دولت اصلاحات منحل شد.


    دوران ابتر
حال انتخاب مردم در اسفند 94در واقع رای به تداوم پروژه روحانی –ظریف است که مردم در سال 92 کلید زدند و می‌خواستند مجلسی بسازند که یار دولت در تفاهم هسته ای و گشاینده در پروژه های اقتصادی دولت باشد.ولی حال مجلس آغاز نشده نزاع‌ها بر سر کرسی ریاست به‌شدت بالا گرفته است و گذشت سیاسی هم در طرفین مشاهده نمی‌شود.با توجه به تعداد نزدیک به هم اصولگرا و اصلاح طلب در مجلس و همین طور نقش سینوسی مستقلین اگر این نزاع و بداخلاقی ها به صحن علنی کشیده شود در تشکیل فراکسیون‌ها هم تاثیرگذار خواهد بود و مواضع نمایندگان را در مقابل یکدیگر رادیکال خواهد کرد. اين روند از سوی افراطیون از طریق نزدیکی به هم پیمانان دیروزشان تشديد شده ونوعی قفل‌شدگی در مجلس ایجاد خواهد شد که همراهی با دولت را ابتر مي‌گذارد.


    خطر دلزدگي
این چرخه باطل می‌تواند به دلزدگی بدنه اجتماعی رای‌دهنده و سکون و سکوت آنها را در اولین انتخابات پیش رو يعني انتخابات ریاست جمهوری سال 96 منجر شود.  این یعنی عقیم ماندن پروژه ای که از سال 92 آغاز شده و یک بازگشت به عقب برای کشور؛ برای ایرانی که از این بازگشت به عقب ها را کم ندیده است.


    شکستن اتحاد عقلا
دوران دولت احمدی نژاد باوجود خسران های بی پایانش مزایایی هم برای اهالی سیاست در ایران داشت و برخی صف‌بندی‌ها را دگرگون کرد.اتحادی که یک‌سوی آن اصلاح‌طلبان منتقدی بودند که پس از سال 88 آرام آرام بازگشته بودند و تداوم تفکر احمدی نژاد را خطری برای ایران بیان می‌کردند.


یک سوی آن آیت ا... هاشمی و نیروهای نزدیک به او که از همان سال 84 خطر احمدی نژاد را حس کرده بودند و سوی دیگر ماجرا اصولگرایان اخلاق گرایی  بودندكه بر‌خلاف بسیاری دیگر از اصولگرایان که حمایت از احمدی‌نژاد به هر قیمتی را عین اصولگرایی تفسیر مي کردند،دست به انتقاد زده و بر روند حاكم شوريده و به يك صداي واحد درآمدند.اینان عتاب و خطاب اصولگرایان را به جان خریدند و حتی با سنگ و مهر نوازش نیز شدند اما نجات کشور را ارجح دانستندو از ریاست جمهوری حسن روحانی که گزینه اصلاح‌طلبان شده بود حمایت کردند و در مقابل اصولگرایی احمدی نژادی ايستادند.

 

حال در این نزاع‌های در گرفته کنونی برسر ریاست مجلس تکلیف این گروه چه می‌شود؟جایی که برخی اعضای فهرست امید و برخی نزدیکان عارف بر رياست او پافشاري مي‌كنند و اصولگرايان ائتلافي با اميد را به بيرون از دور رفاقت مي‌رانند! اين وضعيت تنها به نفع جمعي از اصولگرايان است. آنهايي كه منتقد دولت بودند و آنان که در این سال‌ها یا بزرگان شان از دنیا رفته‌اند یا از اردوگاه شان کوچیده اند از این راه بازگشت استقبال می‌کنند؛ بازگشتی که می‌تواند انسجام درون گروهی آنها را بالا ببرد و روحاني را با چالش مواجه كند. اين يعني همان اتفاقي كه در تير 84 افتاد و منيت‌هاي هاشمي‌ها،معين‌ها و مهرعليزاده‌ها نتيجه‌اي جز احمدي‌نژاد به بار نياورد.


 احسان اقبال سعید/ دانشجوي دكتراي علوم سياسي

 

 اخبار  سیاسی  -  قانون 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------