آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

ديدار بابك زنجاني با مقامات قضائي



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی  , زنجانی

 
 پاييز سال ٩١ بود كه كم‌كم نام ميلياردر جوان ايراني بر سر زبان‌ها افتاد. اگرچه وي با سرمايه‌گذاري در هواپيمايي قشم‌اير براي برخي از دولتمردان و سياست‌مداران آشنا بود؛ اما خبر ورود وي به عرصه فروش نفت و بدهی وي به دولت، او را براي سه سال متمادي به يكي از مشهورترين افراد سال بدل كرد. در حالي سه سال از روزهاي اوليه مشهور شدن زنجاني طي شد كه وي بيش از يك‌ سال هم در زندان به‌ سر برد و نهايتا زمزمه‌هاي رسيدگي به پرونده اش در محاكم قضايي در سال ۹۴ به گوش رسيد، زمزمه‌هايي كه زنجاني را به واكنش‌هايي در برابر اتهامات اوليه اش واداشت.

 

بيژن زنگنه، وزير نفت، نخستين‌بار اعلام كرد زنجاني بيش از دو ميليارد دلار از محل صادرات نفت در دولت قبلي بدهكار است. اين درحالي است كه زنجاني پيش از آن گفته بود: «از سال ۲۰۱۰ با استفاده از شبكه‌اي متشكل از بيش از ۶۰ شركت در دوبي، تركيه و مالزي ميليون‌ها بشكه نفت ايران را از طرف دولت فروخته و از اين كار ٥/١٧ميليارد دلار درآمد داشته است.» سال گذشته امير عباس سلطاني عضو كميسيون پيگيري پرونده زنجاني در مجلس عنوان كرد كه زنجاني شش وكيل را براي رسيدگي به پرونده اش استخدام كرده است.

 

وي همچين ادامه داد: «بر اساس قانون مجلس، هيچ متهمي را بدون صدور حكم بيش از ۲۲ ماه نمي‌توان در زندان نگه داشت، از اين رو وكلاي زنجاني به‌دنبال آن هستند كه ميزان زمان بازداشتي وي را به بيش از اين زمان يعني ۲۴ ماه افزايش دهند، تا عملا حكم آزادي وي صادر شود.» با اين حال روزهاي پاياني تير ٩٤ هم فارس نوشت كه در متن انگليسي توافق‌نامه ايران و ١+٥ اسامي تعدادي از مسئولان و مديران نفتي و برخي از دلالان نفت و فرآورده‌هاي نفتي به چشم مي‌خوردكه از جمله آنها مي‌توان به نام «بابك زنجاني» اشاره كرد. در همين حال اوايل مهر ٩٣ نيز دولت انگليس اعلام كرد كه چند شركت و فرد از فهرست تحريم‌هايش خارج شده‌اند كه يكي از آنها بابك زنجاني بود.

 

«پساتحريم» در پرونده زنجاني به اين معناست كه پول‌هاي بلوكه‌شده در حساب‌هاي بانكي او بايد به كشور بازگردد اما آن‌طور كه عضو كميسيون انرژي مجلس گفته «خبري از پول نيست و حساب‌هاي زنجاني پس از حذف نام او از فهرست تحريم اتحاديه اروپا خالي خالي بود». به هر حال اين پرونده به تدريج با همين محتوا به جلو رفت تادر نهايت حكم بابك زنجاني صادر شد. سخنگوی قوه قضائيه در نود وسومين نشست خبري خود از صدورحكم بابك زنجاني و دو متهم ديگر اين پرونده كه در دادگاه بدوي محاكمه شدند خبر داد. حجت الاسلام والمسلمین محسني اژه‌اي گفت: دادگاه بدوي اين سه متهم را مفسدفي‌الارض تشخيص داده و به اعدام محكوم كرده است. دادگاه علاوه بر اعدام، متهمان را به رد مال شاكي و شركت ملي نفت ايران و جزاي نقدي يك چهارم پولشويي محكوم كرده است.

ديدار با مقامات قضايي
حالا خبر رسيده كه بابك زنجاني با مقامات قضايي ديدار كرد؛ مشخص نبود نتيحه اين ديدار چيست؟ آيا باز هم به او وقت بازگرداندن پول ها داده شد يا به نوعي ديگر با اين متهم كه در ابتدا از او به نام ميليارد جوان نام برده مي‌شد رفتار شد. ديروز وكيل مدافع بابك زنجاني از انتظار براي تعيين شعبه از سوي مرجع قضايي خبر داد و بر ضرورت ارائه تمهيداتي براي حفظ اموال خارجي و مصون بودن از تعرض افراد خاص تاكيد كرد. رسول كوهپايه زاده درباره آخرين وضعيت پرونده بابك زنجاني گفت: پرونده موكلم براي فرجام خواهي به ديوان عالي كشور رفت و پس از اين ارسال، ما بايد منتظر تعيين شعبه از سوي اين مرجع قضايي باشيم.

در ديدار با مقامات قضايي چه گذشت؟
وي با اشاره به ديدار بابك زنجاني با برخي مقامات قضايي، گفت: بابك زنجاني ۲۸ماه است كه در انفرادي به سر مي‌برد و ارتباط وي با كليه شركا و امانتدارانش قطع شده است و همين امر زمينه را براي سوءاستفاده و تعرض به اموال وي فراهم كرده است. با اين حال موكلم ديدار و جلساتي را با مقامات قضايي براي تسريع در بازپرداخت بدهي‌ها و استرداد وجوه و اموال داشته است.

 

وكيل مدافع متهم رديف اول پرونده فساد نفتي در پاسخ به اين سوال كه آيا بابك زنجاني با معاون اول قوه قضاييه نيز ديداري داشته است؟ اظهار داشت: ديدارهاي اخير با مجموعه دادستاني تهران و برخي مقامات اين نهاد قضايي بوده است. كوهپايه‌زاده با اشاره به ضرورت ارائه راهكارهايي براي حفظ اموال خارجي زنجاني، تصريح كرد: زنجاني يك ماه گذشته وكالت بلاعزلي را به شركت نفت براي پيگيري اموالش در تركيه داد و آنها مي‌توانند در محاكم تركيه عليه افرادي كه اموال را مورد تعرض قرار دادند اقامه دعوا كنند تا اين مساله با سرعت بيشتري پيگيري شود. با اين حال ضروري است تمهيدي انديشيده شود تا اموال خارج از كشور زنجاني از تعرض برخي افراد سوءاستفاده‌گر مصون واقع شود.

 

 اخبار  سیاسی  -  آرمان

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------