آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

طراحان گشت ارشاد در خانه‌های سازمانی و ایزوله زندگی می‌کنند!

اعتمادآنلاین | علی قلهکی، فعال رسانه‌ای نوشت: ‌برآوردم این است که طراحانِ بازگشتِ گشت ارشاد (طرح نور) عموما افرادی هستند که در شهرک‌های…

هاشمي معماي بزرگ رياست



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , رفسنجانی

 اميني و امامي كاشاني جايگزين‌هاي هاشمي در رياست مجلس خبرگان هستند.

 به  گزارش  روزان  ؛پنجمين دوره مجلس خبرگان رهبري از راه مي‌رسد. اهميت انتخابات هيات رئيسه آن دست كمي از هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي ندارد و پر بيراه نيست كه اين دوره را به نوعي مهم‌ترين انتخابات غيرمستقيم در نظام جمهوري اسلامي بدانيم. شايد همين دليل نيز سبب شد تا انتخابات دوره پنجم مجلس خبرگان رهبري به زعم مسئولان و مقامات عالي كشور، برجسته‌ترين و سرنوشت ساز‌ترين انتخابات در تاريخ انقلاب اسلامي لقب بگيرد. از همين حالا اسم‌هاي مختلفي براي حضور در هيات رئيسه اين دوره خبرگان مطرح شده است.

 

پيش‌بيني‌ها حكايت از آن دارد كه از يك طرف آيت‌الله اكبرهاشمي رفسنجاني محبوب‌ترين چهره مجلس خبرگان در انتخابات هفتم اسفند كه سرليستي فهرست برندگان رقابت تهران را عهده دار بود و از طرف ديگر آيت‌الله احمد جنتي مهم‌ترين چهره اصولگراي باقيمانده در تهران، دو قطب اصلي رقابت براي رياست مجلس خبرگان باشند ولي رفته رفته اين پيش‌بيني با اما و اگرهايي همراه شد تا حالا كه شنيده مي‌شود آيت‌الله هاشمي تمايلي براي كانديداتوري ندارد و آيت‌الله جنتي نيز هيچ واكنشي نسبت به اين مسئله نشان نداده است ؛ برهمين اساس چنين به نظر مي‌رسد كه رياست دوره بعدي مجلس خبرگان كسي غير اين دو چهره در بين ديگر گزينه‌ها باشد، البته اگر تا آن زمان اتفاق غيرمنتظره ديگري رخ ندهد. از بين گزينه‌هاي باقيمانده براي رياست مجلس خبرگان آيت‌الله هاشمي شاهرودي، آيت‌الله موحدي كرماني، آيت‌الله امامي كاشاني، آيت‌الله اميني و آيت‌الله مومن مطرح هستند كه تصور بر آن است آيت‌الله هاشمي شاهرودي بيشترین شانس را در مقايسه با ديگر رقيبان خود دارد.

نه هاشمي، نه جنتي
حجت‌الاسلام حسين ابراهيمي عضو جامعه روحانيت مبارز تهران درباره سرنوشت رياست مجلس خبرگان مدعي است كه «رئيس دوره بعدي گزينه‌اي بين آيت‌الله مومن، آيت‌الله هاشمي شاهرودي و آيت‌الله موحدي كرماني خواهد بود.» اين عضو جامعه روحانيت مبارز مي‌گويد: «اعتقاد بنده اين است كه نه آقاي هاشمي رئيس خواهد شد و نه آقاي اميني، به دليل اينكه؛ آيت‌الله اميني يك شخصيت ممتاز است، ولي سن و سال ايشان از مرز اين حرفها گذشته و از آن طرف هم آقاي هاشمي خود نمي‌خواهد كانديدا شود و آن را اعلام نيز كرده است.» او البته چنين پيش‌بيني دارد كه آيت‌الله جنتي هم بر كرسي رياست تكيه نخواهد زد؛ به گفته او، «آقاي جنتي همه صلاحيت‌هاي لازم را دارند منتها خودشان قبول نمي‌كنند. خيلي‌ها رفتند سراغشان و صحبت كردند ولي قبول نكردند. آقاي جنتي مستقل است هر كس نسبت به آقاي جنتي بگويد اطرافياني دارد كه به او خط ميدهند واقعا اشتباه بزرگي مي‌كند. «آيت‌الله جنتي شدن» كار هركسي نيست.»

اميني و امامي كاشاني جايگزين‌هاي هاشمي در رياست
در مقابل اما حجت‌الاسلام محمدتقي فاضل ميبدي عضو مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم تركيب هيات رئيسه مجلس آينده خبرگان رهبري را چنين پيش‌بيني مي‌كند كه« بهترين فردي كه در مجلس خبرگان حضور دارد هم از جهت استعداد، مديريت و هم از نظر محبوبيتي كه در بدنه جامعه دارد، آقاي هاشمي است؛ ولي فضا را به گونه‌اي ساختند و درست كردند كه شايد ايشان ريسك نكند و جلو نيايد كه آن هم به خاطر رقابت‌هاي غيرمنصفانه سياسي است.» او احتمال حضور آيت‌الله هاشمي در انتخابات را بعيد مي‌داند و مي‌گويد: «به نظرمن، آيت‌الله هاشمي اصلا كانديداي رياست خبرگان نمي‌شود. آقاي هاشمي هم در بدنه روحانيت سنتي نفوذ و طرفدار دارد و هم در مراجع قم. آنها، ايشان را به عنوان كسي كه در كنار امام و در تاريخ انقلاب بوده قبولش دارند. آقاي هاشمي، فردي است كه ارزشهاي ذاتي خودش را دارد و نمي‌توان به اين سادگي حذفش كرد.» او در نهايت نيز اين پيشنهاد را ارائه مي‌كند كه «اگر آقاي هاشمي و به جاي ايشان آقاي اميني نيايند، فرد بعدي كه مي‌تواند تا اندازه‌اي جريان اعتدال را هدايت بكند آقاي امامي‌كاشاني است.»

از تاريخ عبرت بگيريم
آيت‌الله هاشم بطحايي، منتخب تهران در دوره پنجم مجلس خبرگان رهبري فارغ از رقابتي كه بين چهره‌ها و جريان‌هاي سياسي براي كرسي رياست مجلس خبرگان به راه افتاده است، تاكيد بر آن دارد كه «عالم بودن، اشراف داشتن بر اوضاع و احوال سياسي، اقتصادي و فرهنگي كشور و نيز آگاهي از شرايط كشور در سياست خارجي در كنار برخورداري از صراحت لهجه و بيان از جمله معيارها و ويژگي‌هايي است كه لازم است در انتخاب رئيس مجلس خبرگان در نظر گرفته شود.» او اذعان دارد كه «در انتخاب رئيس مجلس خبرگان ما بايد از تاريخ عبرت بگيريم؛ آنهايي كه در گذشته بر خط منافع جناحي و شخصي حركت كردند، نه تنها سودي نبردند، بلكه خسران دنيا و آخرت نصيبشان شد كه اين عاقبت بايد براي ما عبرت شود و با مسئوليت‌پذيري دست به انتخاب رئيس خبرگان بزنيم.»
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------