آخرین اخبار سیاسی

سعید لواسانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

واکنش‌ها به تصمیم زاکانی برای ساخت مسجد در پارک قیطریه

سید سعید لواسانی از تصمیم زاکانی شهردار تهران برای ساخت مسجد در پارک قیطریه انتقاد کرد. به گزارش دیده بان ایران، سید سعید لواسانی امام جمعه…

لاریجانی: قانون حکم ناموس نظام را دارد



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی, لاریجانی

علی لاریجانی در آخرین نطق خود در مجلس نهم اظهار کرد: قانون در جمهوری اسلامی مهمترین مساله است و حکم ناموس نظام را دارد و از همین روست که امام (ره) حکم تخطی از قانون را مفسده فی الارض دانسته است.

به گزارش ایسنا، رئیس مجلس شورای اسلامی در آخرین نطق خود در مجلس نهم خاطر نشان کرد: مجلس نهم بزنگاهها و شرایط حساسی را تجربه و در آن نقش ایفا کرد. مذاکرات هسته‌ای بحران‌های منطقه‌ای، مشکلات اقتصادی، و بسیاری از مسائل دیگر در زمان مجلس نهم در حال وقوع بود و کشور و انقلاب نیز در این دوران حرکت تکاملی خود را طی می‌کرد و مجلس نیز یکی از ارکان این حرکت تکاملی بود.

وی افزود:‌ از ابتدای مشروطه تاکنون 33 مجلس را ایران تجربه کرده است که 9 دوره آن در ایام پس از انقلاب بوده است و پیش از انقلاب جز در مقاطعی از صدر مشروطه تا دوره‌ی ششم و از مجالس سیزدهم تا هفدهم مابقی مجالس در زمان دیکتاتوری پهلوی‌ها شکل ظاهری از یک مجلس داشت و رابطه‌ای با مردم و حقوق آنها نداشت.

لاریجانی ادامه داد: گرچه مجالس پیش از انقلاب در مقاطعی قوانین مهمی را به تصویب رساندند اما در چند مساله مشکل اساسی داشتند. یکی توجه به احکام اسلام و اصول متعالی دینی و دیگری منافع و عزت ملی و وادادگی مقابل بیگانگان همچنین عدم ارتباط موثر و مستمر با مردم و خواست آنها و عدم اتکا به رای مردم، در مجالسی پیش از انقلاب دیده می‌شد. اما پس از پیروزی انقلاب مجلس شرایط جدیدی را با تاکید جدی در جایگاه مجلس در جمهوری اسلامی را شاهد بودیم و امام راحل در این موضوع ایستادگی کردند و تاکیدات فراوانی داشتند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تاکید امام (ره) در نقش مجلس و احترام به قانون گفت: این مجلس ماحصل خون شهدا، و ایثارگری‌هایی است و امام در تاکید به قوانین آن و عمل و احترام به آنها همواره ثابت قدم بودند و سخنان محکمی را در مقابل بنی صدر داشتند و رئیس قوه مجریه گستاخ در برابر قانون را مورد عتاب قرار می‌دادند؛ چرا که قانون رکن جدی و اساسی جمهوری اسلامی است.

تصمیم سنجیده مجلس نهم در بحث هسته‌ای باعث آرامش در کشور شد

رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن بیان قوانین مصوب در مجلس نهم اظهار کرد: تصمیم سنجیده مجلس نهم در موضوع هسته‌ای باعث آرامش در کشور و زمینه ساز رشد و تولید شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، علی لاریجانی در ادامه نطق پایانی خود طی آخرین جلسه علنی مجلس اظهار کرد: امام (ره) فرموده‌اند کسانی که با قانون مخالف هستند با اسلام مخالف می‌کنند و کسانی که مصوبات مجلس را پس از نظر شورای نگهبان مورد مخالفت قرار می‌دهند اینها دانسته یا ندانسته با اسلام مخالفت می‌کنند.

وی افزود: قانون برای نفع جامعه است و برای بعضی جریانات و گروه‌ها نیست. دیکتاتورها نیز از قانون بدشان می‌آید.

لاریجانی تصریح کرد: نگاه رهبری انقلاب به مساله قانون نشان می‌دهد که قانون در نظام اسلامی با هیچ چیزی قابل جایگزینی نیست.

وی در ادامه اظهار کرد:‌ در مجالس پس از انقلاب وقت می‌گذاشتند و مداخله می‌کردند که نمونه آن را در عزل رئیس جمهور در ماجرای گروگان گیری و یا حتی برنامه‌های پنج ساله و مسائل هسته‌ای شاهد بودیم.

وی افزود: پس از انقلاب نمایندگان مجلس از جنس مردم بوده‌اند و به این دلیل است که نمایندگی یکی از پرمشغله‌ترین کارهای کشور است و نماینده باید پاسخگوی نیازهای مردم و حوزه انتخابیه باشد.

وی اظهار کرد:‌ مجالس بعد از انقلاب در مقابل گردن کشی استکبار و بیگانگان ستمکار خود را سپر ملت کردند و از آرمان‌های انقلاب دفاع کردند چه در مساله سازی‌های آمریکا در موضوع هسته‌ای و چه مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای. جایی که لازم بوده از حقوق ملت دفاع شود مجالس پس از انقلاب دفاع کردند.

وی با اشاره به آخرین مصوبه مجلس در مورد اخذ غرامت از آمریکا گفت: ملاحظه می‌کنید که نگاه جایگاه مجلس و نمایندگان و همچنین ارتباط مردمی نمایندگان پس از انقلاب از یک تحول جدی برخوردار شد.

وی در ادامه یاد آور شد: در مجلس نهم 697 طرح و لایحه مطرح شد که از این تعداد 69 درصد طرح، 31 درصد لایحه بوده است و همچنین 2 درصد از کل طرح‌ها و لوایح به صورت فوریتی ارائه شده است.

لاریجانی اظهار کرد: از طرح‌های ارائه شده 18 درصد به قانون تبدیل شد و از لوایح نیز 47 درصد به قانون تبدیل شده است و این نشان می‌دهد که مجلس در مصوبات بیشتر روی لوایح ارسالی دولت تاکید داشته است.

وی در ادامه با بیان این که ثقل کار مجلس در امور اقتصادی بوده است گفت:‌ قانون نظام صنفی کشور، قانون اصلاح قانون دریایی، مبارزه با قاچاق، قانون سازمان استاندارد، مواد دائمی بودجه و ... از جمله قوانینی بودند که در مجلس مورد بررسی قرار گرفتند.

همچنین شش و نیم درصد قوانین مربوط به امور قضایی، پنج درصد آموزشی و فرهنگی، دو و نیم درصد مربوط به انتخابات و امور سیاسی کشور دو درصد هم دفاعی و امنیتی بوده است.

لاریجانی همچنین با بیان این که 27 مورد در صحن علنی مجلس از مسئولین دعوت به عمل آمده است گفت:‌مجلس شورای اسلامی 29 جلسه غیر علنی برای بررسی مشکلات و معضلات پراهمیت داشته است.

وی در ادامه با اشاره به گزارش‌های ارائه شده از سوی دیوان محاسبات 10 هزار و 961 گزارش حسابرسی ارائه کرده است که 4405 مورد به دادسرای دیوان ارسال شده و برای 2110 مورد نیز دادخواست صادر و مجازات اداری متناسب با تخلفات اعمال شد.

لاریجانی همچنین اظهارکرد:‌ مرکز پژوهش‌های مجلس نیز از رشد 30 درصدی برخوردار بوده است که این موارد نشان می‌دهد تحول خوبی در این مرکز انجام شده است. همچنین به دلیل اهمیت اقتصاد مقاومتی دبیرخانه آن نیز در مرکز پژوهش‌های مجلس تاسیس شده است.

رئیس قوه مقننه در ادامه اظهار کرد:‌ مجلس نهم بر راه و رسم رهبری معظم تعهد داشت و آن را عامل رستگاری می‌دانست ضمن این که در مقابل استکبار و بیگانگان ستمکار موضعی قاطع داشت. لذا حمایت‌های مجلس از مواضع رهبری در رابطه با گستاخی‌های دشمن موجب شد که مواضعی را در رابطه با مکر آمریکا در مورد اموال دولتی ایران و مباحث موشکی داشته باشند که ارزشمند و ستایش برانگیز بوده است.

لاریجانی همراهی با سایر قوا، ضمن استقلال هر قوه را از ویژگی‌های مجلس نهم عنوان کرد و گفت: این مساله پرهیز از کشمکش‌هایی بوده که به نظر می‌رسد این رویکرد با توصیه رهبری ادامه یابد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان از رهبری و مراجع تقلید، اعضای هیات رئیسه مجلس، معاونان مجلس، حراست، حفاظت، پدافند غیر عامل، اداره کل روابط بین‌الملل، هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین، و همچنین خبرنگاران مجلس قدردانی کرد.
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------