آخرین اخبار سیاسی

توماج صالحی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

توماج صالحی از یک اتهامش تبرئه شد

وکیل توماج صالحى⁩ اعلام کرد این خواننده رپ از اتهام نشر اکاذیب و تشویق به اعمال خشونت‌آمیز در رابطه با ویدیوی منتشرشده در آذرماه ۱۴۰۲ تبرئه…

مقایسه آراء آیات جنتی، یزدی و هاشمی برای ریاست خبرگان



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی, خبرگان

پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری امروز آغاز شد. افتتاحیه‌‌ای که همراه با انتخاب اعضای هیات رییسه این مجلس برای دو سال پیش رو بود.

   به  گزارش  خبر  آنلاین ؛موضوع انتخاب رییس مجلس خبرگان پنجم، از چند هفته پیش با گمانه زنی‌ها بر سر کاندیداهای احتمالی داغ شده بود. یک سوی گمانه‌ها به مثابه همیشه آیت الله هاشمی بود، گرچه وی اعلام کرده بود قصد کاندیداتوری ندارد اما باز هم اماواگرهایی درباره احتمال کاندیداتوری وي وجود داشت.

آیت الله جنتی، آیت الله شاهرودی، آیت الله امینی و آیت الله موحدی کرمانی هم از دیگر گزینه‌های مطرح کاندیداتوری ریاست مجلس خبرگان پنجم بودند.

صبح امروز اما گمانه‌ها کنار رفت و واقعیت معلوم شد. آیات جنتی، امینی و هاشمی شاهرودی وارد گود انتخابات شدند و خبری از آیت الله هاشمی نشد. در نهایت براساس رای گیری انجام شده در جلسه غیرعلنی، آیت الله جنتی با 51 رای رییس مجلس خبرگان شد.

نکته جالب در آراء ریخته شده به سبد دبير شورای نگهبان این است که این رای، نزدیکی زیادی به آراء آیت الله محمد یزدی در آخرین دور انتخابات هیات رییسه مجلس خبرگان چهارم دارد. آیت الله یزدی در رای‌گیری که اسفندماه سال 93 برگزار شد با 47 رای بر آیت الله هاشمی که 24 رای کسب کرده بود پیروز شده و بر کسی ریاست مجلس خبرگان تکیه زد. آراي امروز آيات جنتي و اميني نيز قرابت زيادي به آن آرا دارد. چه آنکه نسبت راي امروز آيت الله جنتي به آيت الله اميني هم 51 به 21 بود.

این در حالی است که آیت‌الله هاشمی در سال ۸۶ توانست با کسب ۴۱ رأی از مجلس چهارم در مقابل آیت‌الله جنتی که ۳۴ رأی آورده بود، رئیس مجلس خبرگان شود. سال ۸۷ نیز هاشمی با ۵۱ راي (در مقابل ۲۶ رأی آیت‌الله یزدی) در ریاست مجلس خبرگان ابقا شد.

این نزدیکی شاید حکایتگر آن باشد که این طیف -نمایندگان نزدیک به آیت الله یزدی، مصباح و جنتی- اگرچه در دوره قبلی در برخی انتخابات با شکست در مقابل طیف هاشمی روبرو شدند اما در مجلس فعلی و لااقل در اولین دور از انتخابات هیات رییسه دست بالا را دارد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------