آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کنایه دولتمردان روحانی به فعال شدن مجدد گشت ارشاد

«گسترش اسلام با زور و شمشیر نیز تا آنجا که من اطلاع دارم، سیره رسول گرامی اسلام و امیر ما علی علیه السلام نبود. در اجرای احکام الهی نیز جز…

۲ صندلي نزديك به رئيس!



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,  تركيب مجلس


آرمان -  شمارش معكوس شروع شده است. كمي ديگر، مجلس دهم كارش را شروع مي‌كند. مجلسي كه بيش از همه دوران‌هاي قبل، مستقل و اعتدال گرا به خود ديده است. نزديك به ۷۰ درصد تركيب مجلس به طور كامل عوض مي‌شود و بيش از ۲۰۰ نماينده حداقل براي ۴ سال از صندلي هاي سبز بهارستان خداحافظي مي‌كنند.

 

تعداد نمایندگانی از جنس مجلس نهم به حداقل تعداد خود رسيده‌ و به گفته بسياري از تازه واردهاي ساختمان هرمي، پايداري‌هاي مجلس دهم ديگر قدرت چنداني ندارند. اما با نگاهي به گزينه‌هاي روي ميز اصولگرايان براي نواب رئيسي به اين نتيجه مي رسيم كه پايداري‌ها چندان هم تنها نيستند. مخصوصا وقتي قرار باشد يكي از نزديكان شان به عنوان گزينه‌اي براي نایب رئيسي مجلس دهم از سوي اصولگرايان معرفي شود.

اصولگرايان چه كساني را معرفي مي‌كنند؟
با نگاهي به جبهه اصولگرايان و اعضايش در مجلس دهم اين نتيجه حاصل مي‌شود كه در نبود افرادي چون غلامعلي حدادعادل، مرتضي آقاتهراني، محمدرضا باهنر و سيد محمدحسن ابوترابي فرد، دست اصولگرايان از هميشه خالي‌تر است. اما افرادي چون كاظم جلالي، حميدرضا حاجي بابايي، جهانبخش محبي نيا، علاءالدين بروجردي، محسن كوهكن و عبدالرضا مصري از چهره‌هاي مطرح راه يافته به مجلس دهم اين جريان هستند. از طرفي به اين دليل كه مهم‌ترين داشته‌هاي اصولگرايان، همين افراد هستند پس بالطبع گزينه‌هاي نایب رئيسي اين جريان هم از همين افراد انتخاب خواهند شد. کاظم جلالي كسي است كه قصد ثبت نام براي انتخابات مجلس دهم را نداشت اما با دعوت رسمي علي لاريجاني از تهران، آن هم در ليست اميد، كانديداي نمايندگي مجلس دهم شد. با مواضعی كه اين اواخر در پيش گرفته است، بعيد است حتي رياست يك كميسيون را به دست آورد.

جبهه يكتا در پي حضور پر رنگ‌تر
نام حميدرضا حاجي بابايي كه شنيده مي‌شود ناخودآگاه نام جبهه يكتا در ذهن نقش مي‌بندد. او سخنگوي اين جبهه است. جبهه اي كه اين روزها آوازه بازگشتش به آغوش احمدي‌نژاد بسيار شنيده مي‌شود. يكتايي‌ها از نزديكترين افراد به حلقه انحرافي دولت محمود احمدي‌نژاد هستند. كساني كه به سوداي قدرت، چند ماه قبل از انتخابات هفت اسفند، علم جدايي از رئيس دولت های نهم و دهم را بلند كردند و هرگونه ارتباطشان با احمدي‌نژاد را نفي كردند. اما در روزهاي گذشته مشخص شده است، آنها نه تنها از او جدا نيستند بلكه بغل به بغل هم، در حال فعاليت هستند!

حاجي بابايي وزير پرسروصداي دولت دوم احمدي‌نژاد است. او با تصادف اتوبوس هاي راهيان نور و همچنين آتش‌سوزي در يكي از دبستان هاي شين آباد معروف شد.احمدي‌نژاد به خاطر انتصاب او به وزارت، بسيار مورد انتقاد قرار گرفت. اما نام او جزو گزينه‌هاي مطرح براي نایب رئيسي از سوي طیف نزدیک به پایداری است. به نظر مي‌رسد او كسي است كه قرار است باعث خيزش اقليت مجلس دهم باشد. همان اقليتي كه تصور مي‌شد خاموش شده‌اند! او به صورت بالقوه كانديداي جبهه پايداري براي سمت نایب رئيسي محسوب مي‌شود.

گزينه‌هاي جريان اصولگرايي
علاء الدين بروجردي، محسن كوهكن، منادي سپيدان، مجتبی ذوالنوری و جهانبخش محبي نيا از گزينه‌هاي اصولگرايان هستند. اما به نظر مي‌رسد جهانبخش محبي نيا معقول ترين گزينه اين جريان محسوب شود. او نمايندگي دوره‌هاي پنجم تا هشتم مجلس شوراي اسلامي را در كارنامه خود دارد. او هم پا به پاي حاجي بابايي در تركيب هيات رئيسه مجالس هفتم و هشتم به عنوان دبير (منشي) حضور داشته است. محبي‌نيا در دوره نهم با اينكه در تركيب نمايندگان حاضر نبوده اما به عنوان جانشين معاونت نظارت بر مجلس شوراي اسلامي به فعاليت خود ادامه داده است. او كسي است كه در جريان همايش دو روزه «قانونگذاري و نظارت، الزامات و راهكارها» به دعوت علي لاريجاني حضور داشت و با وجود حسين مظفر، معاون نظارت مجلس، عملكرد مجلس نهم را براي حاضران قرائت كرد. اين در حالي است كه در اين همايش كاظم جلالي هم حضور داشت اما به عنوان رئيس مركز پژوهش‌ها، چندان فرصت و البته رخصتي براي صحبت كردن نداشت.

 

علاءالدين بروجردي از گزينه‌هاي موجود در ميان اصولگرايان براي نایب رئيسي است. او را بيشتر به عنوان ديپلمات مجلس مي شناسند. بروجردي از دوره ششم در مجلس حضور دارد و در دو دوره هشتم ونهم ، به عنوان رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي فعاليت کرد. او پيش از اين سابقه معاونت وزارت امورخارجه در دوران علي اكبر ولايتي را داشته است. پس از اتفاقات سال ۸۸ و انتشار گزارش‌هايي درباره كهريزك، كميته ويژه‌اي در مجلس هشتم تشكيل شد كه به بررسي وضعيت بازداشت‌شدگان مي‌پرداخت. بروجردي سخنگوي اين كميته ويژه بود كه از منظر برخي عملكرد چندان موفقي نداشت.

 

در اين آشفته بازار نبود فرد مناسب در ميان اصولگرايان، چندان بعيد نيست بروجردي به عنوان يكي از گزينه‌هاي نایب رئيسي آنها معرفي شود. البته رئيس كميسيون امنيت ملي براي اصولگرايان درجه اهميت بالاتري از نایب رئيسي دارد. براي همين به احتمال فراوان بروجردي را همچنان گزينه بالقوه رياست اين كميسيون است. محسن كوهكن آخرين گزينه‌اي است كه زمزمه‌هايش به تازگي در ميان اصولگرايان شنيده مي‌شود. او پيش از اين در دوره‌هاي هفتم و چهارم، نماينده مجلس بوده است. اما به نظر مي‌رسد اصولگرايان، بيشتر او را براي جايگاه دبيري در نظر گرفته باشند تا نایب رئيسي.

 

  اخبار  سیاسی  -  آرمان 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------