آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

عارف : «رقابت توأم با رفاقت» برای ریاست دارم



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , عارف

مواضع روز گذشته علی لاریجانی و محمدرضا عارف در حکم اعلام آمادگی رسمی آنها برای رقابت بر سر ریاست مجلس دهم است. علی لاریجانی رئیس مجلس هشتم و نهم در انتخابات دهمین دوره مجلس اگر چه به صورت مستقل وارد عرصه شده بود و نامش در فهرست رسمی اصولگرایان قرار نگرفت، اما مورد حمایت فهرست امید متشکل از اصلاح طلبان و اعتدالی‌ها برای حوزه قم جای گرفت.

محمد رضا عارف سرلیست انتخاباتی جبهه امید هم حائز بیشترین رأی شد و از فردای اعلام نتایج انتخابات و چه بسا زودتر از آن نام هر دو به عنوان گزینه‌های جدی ریاست بهارستان مطرح بود. اگر چه پیش از این خبرهایی مبنی بر انجام تعامل طرفداران عارف و لاریجانی بر سر انتخاب هیأت رئیسه منتشر شده بود، اما رئیس مجلس نهم روز گذشته اعلام کرد که هیچ پیام رسمی در این خصوص دریافت نکرده است.

این در حالی است که محمدرضا تابش از چهره‌های اصلاح طلب مجلس نهم و دهم پیش از این از تشکیل کمیته‌ای در فراکسیون امید خبر داده بود که مأموریت آن تعامل و رایزنی با اصولگرایان برای انتخاب ارکان مجلس است. محمدرضا عارف روز گذشته هم تکرار کرد که مبنای وی و فراکسیون امید اگر چه رقابت بر سر ریاست بوده و هست اما اعلام آمادگی آنها برای تعامل درباره سایر سمت‌های هیأت رئیسه از سوی لاریجانی و نزدیکانش بی‌پاسخ مانده است. با این حال رقابت عارف و لاریجانی در حالی قطعی به نظر می‌رسد که نه فراکسیون امید و نه اصولگرایان اکثریت قاطع کرسی‌های بهارستان را در اختیار ندارند.

از سویی دیگر شمار اعضای هر فراکسیون به معنای تبعیت آنها از تصمیمات فراکسیونی نیست و چه بسا برخی اعضای فراکسیون‌های یاد شده به گزینه‌ای غیر از نامزد معرفی شده از سوی فراکسیون رأی بدهند. بنابراین به نظر می‌رسد مهم‌ترین فاکتور در انتخاب روز یکشنبه 9 خرداد، مستقل‌ها هستند که اتفاقاً به لحاظ عددی هم قابل توجه هستند.

حدود 80 منتخب جدید بهارستان نامشان در هیچ کدام از فهرست‌های انتخاباتی نبود و به طور حتم فراکسیونی موفق به کسب کرسی ریاست خواهد شد که در جلب نظر شمار بیشتری از مستقل‌ها بهتر عمل کند. از این نکته البته نباید غافل شد که رقابت بین عارف و لاریجانی تا حال حاضر از حد و مرزهای استاندارد و اخلاقی خود فرا نرفته است، چنانکه روز گذشته عارف در گفت‌و‌گو با «ایران» تأکید کرد که با لاریجانی رقابت توأم با رفاقت خواهد کرد و علی لاریجانی هم از سابقه رفاقت خود با رقیب یکشنبه خبر داد.

لاریجانی در آستانه انتخاب ریاست مجلس:رفیق عارف هستم اما گفت و گویی نداشته ایم
علی لاریجانی در آخرین نشست خبری خود از جایگاه رئیس مجلس نهم به برخی گمانه‌زنی‌ها درباره ریاست مجلس دهم پاسخ داد. لاریجانی با دعوت از رسانه‌ها به صبر برای مشخص شدن عاقبت این امر، ساختار داخلی مجلس را کاملاً دموکراتیک دانست و گفت: «نمایندگان افراد خبره‌ای هستند. آنها نباید احساس کنند که از بیرون مجلس دارد فشاری وارد می‌شود، بلکه این مسأله روند و مکانیزمی دارد.» وی در پاسخ به این پرسش که آیا در مورد ریاست مجلس با عارف گفت‌وگویی داشته است، به گفتن این جمله که «نه؛ ما سلام و علیک داریم و رفیق هستیم» اکتفا کرد. به گزارش ایسنا، رئیس مجلس نهم همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اینکه شنیده شده از طرف منتخبین اصلاح‌طلب پیامی‌هایی به وی داده شده است که گفت‌وگوهایی بر سر رقابت داخلی انجام شود یا اینکه گفته می‌شود میان او و عارف برای سایر کرسی‌های مجلس غیر از ریاست توافق شده است، با رد دریافت پیام، گفت: «این روزها داستانسرایی زیاد است و نمی‌خواهم جلویش را بگیرم.»


نظر لاریجانی درباره ماجرای منتخب ششم اصفهان
لاریجانی روز گذشته در پاسخ به سؤالی درباره منتخب ششم مردم اصفهان که از سوی شورای نگهبان با رد اعتبارنامه مواجه شده است، تصریح کرد: «ما باید به انتظامات قانونی کشور پایبند باشیم، نظر من این است که چون قانون با صراحت برای اظهار نظر شورای نگهبان وقت گذاشته، این مسأله نمی‌تواند به بعد از انتخابات تسری پیدا کند، هرچند تفسیر شورای نگهبان متفاوت است و معتقد است که نظارت استصوابی بعد از انتخابات هم می‌تواند وجود داشته باشد.»


وی با بیان اینکه «در دیدار با رهبری هم این موضوع را مطرح کردم که تفاوت نظری بین ما و شورای نگهبان وجود دارد؛ از هیأت حل اختلاف قوا هم خواستیم که اظهار نظر کند، منتها گویا نظرشان به نظر شورای نگهبان نزدیک‌تر بود»، ‌افزود: «به اعتقاد من، اظهار نظر درباره‌ فرد در زمان قبل از انتخابات است اما نظر شورای نگهبان این است و این مسأله باید در آینده بسامان شود.»


علی لاریجانی در ادامه آخرین نشست خبری خود در مجلس نهم در پاسخ به سؤالی درباره حضور خود در فهرست امید با بیان اینکه آنچه برای من مایه افتخار بود اینکه نظر مراجع عظام تقلید بر این بود که از قم کاندیدا شوم، بر حضور مستقلش در انتخابات تأکید کرد و افزود: «این مشی ماست که در فضای فعلی کشور با میانه‌روی تلاش کنیم کشور را با عقلانیت اداره کنیم. این ساز و کار به نفع کشور است و هر کسی قبول کند از هر گرایشی که باشد، روی سر ما جا دارد.» رئیس مجلس نهم نگاهش به مجلس دهم را مثبت ارزیابی کرد و در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در آستانه شروع به کار مجلس دهم نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی وجود دارد نسبت به اینکه پدیده‌هایی از جنس حاشیه‌های مجلس ششم در مجلس دهم تکرار شود، گفت: «ارزیابی بنده این نیست که این مجلس با مجلس دیگری شباهت دارد. نباید از این تمثیل‌ها استفاده کرد زیرا معتقدم تجربیات گذشته به گروه‌ها عقلانیتی داده است که از اشتباهات گذشته خود درس بگیرند و آن را تکرار نکنند و مجلس کنونی هم از فرهیختگی برای حل مشکلات برخوردار است.»


همچنین خبرنگاری بی آنکه نامی از نادر قاضی‌پور(نماینده ارومیه) ببرد، از سخنان انتخاباتی او یاد کرد و از لاریجانی پرسید که چرا واکنشی به سخنان وی نداشته است که لاریجانی در پاسخ گفت: «تا جایی که من می‌دانم، او این مسأله را تکذیب کرده است. اگر اشتباه سهوی از سوی وی صورت گرفته، او چنین موضعی ندارد و وقتی کسی نظرش را اصلاح می‌کند، باید بپذیریم و ادامه ندهیم.»


مردم آرامش می‌خواهند
رئیس نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ادامه درباره‌ی پیام انتخابات و بخصوص پیام رأی مردم در تهران گفت: «در کل پیام این دوره از انتخابات را باید این طور حس کنیم که مردم در کشور آرامش می‌خواهند که همه همسو مشکلات را حل کنند.» او در این باره ادامه داد: «ما در یک فضای تنش‌آلود نمی‌توانیم به مسائل کشور بپردازیم. در داخل پارلمان تنش داشته باشیم، نتیجه این می‌شود که ما نمی‌توانیم وارد مسائل اصلی کشور شویم و در بیرون هم ذهن‌ها نمی‌تواند به هم برسد. بنابراین من فکر می‌کنم مسیری که طی شد، نشان داد که مردم آرامشی می‌خواهند که هم‌افزایی در کشور صورت بگیرد و مسائل کشور در فضای عاقلانه‌ای حل و فصل شود.»

 

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره بیانات روز سه‌شنبه رهبر معظم انقلاب در دانشگاه امام حسین(ع) گفت: «رهبر معظم انقلاب با صراحت مسائل را بیان کردند که در جلساتی که برگزار می‌شود، عقاید مختلفی می‌توانند در جلسات حضور داشته باشند و دیگران هم تحمل عقاید را داشته باشند و لزومی ندارد کسی عقاید خودش را به مزایده بگذارد.» در ادامه این نشست خبری، خبرنگاری درباره‌ کارشکنی‌های امریکا در رابطه با برجام سؤال کرد که رئیس مجلس توضیح داد‌: «در مورد سوئیفت که مشکل برداشته شد. در این زمینه مشکلی نیست. این مسأله به بانک‌های بزرگ که می‌خواهند با ایران روابط داشته باشند، برمی‌گردد. بانک‌ها کارشان را انجام می‌دهند آنهایی که شأن بزرگ‌تری دارند، یک مقدار این واهمه را ایجاد کردند که ممکن است با روحیه برجام سازگاری نداشته باشد.» او سپس توضیح داد که در این زمینه پیگیری‌هایی انجام شده و جمهوری اسلامی ایران ساکت ننشسته است.

عارف در گفت‌وگو با «ایران»:«رقابت توأم با رفاقت» برای ریاست دارم
رئیس فراکسیون امید تأکید کرد که برای ریاست مجلس با علی لاریجانی «رقابت در عین رفاقت» می‌کند. محمدرضا عارف روز گذشته در دیدار شورای سردبیری و گروه سیاسی روزنامه «ایران» درباره انتخابات هیأت رئیسه مجلس گفت: پیام مردم در انتخابات 7 اسفندماه سال گذشته تغییر بود بخصوص در مرحله دوم انتخابات شاهد بودیم که مردم این مطالبه را محسوس‌تر هم بیان کردند.


منتخب اول انتخابات مجلس دهم در تهران، افزود: فهرست امید از ابتدا با برنامه پای به میدان رقابت گذاشت و در حقیقت نسبت به مردم «تعهد برنامه‌ای» دارد. از سوی دیگر شرایط کشور هم به گونه‌ای است که تشکیل یک مجلس ملی، کارآمد و تعاملی را اقتضا می‌کند.


عارف ادامه داد: مبنای ما در فراکسیون امید علاوه بر رقابت بر سر ریاست، تعامل برای انتخاب سایر ارکان هیأت رئیسه بود که در این زمینه پیشقدم هم شدیم اما پاسخ روشنی نگرفتیم.


نامزد فراکسیون امید برای ریاست مجلس با بیان اینکه رقابت در عین رفاقت را بد نمی‌دانیم، توضیح داد: نباید نگاه بدبینانه‌ای به رقابت‌های توأم با رفاقت داشت چرا که در فراکسیون‌ها هم نوعی رقابت بین همفکران و اعضا انجام می‌شود و فراکسیون نمونه‌ای کوچک‌تر از صحن علنی مجلس است.


وی تصریح کرد: بنابر این ما در عین اینکه بر سر ریاست رقابت می‌کنیم، اما در باره سایر ارکان هیأت رئیسه همچنان آمادگی تعامل را داریم. عارف در بخش دیگری از سخنان خود خبر داد که با اصلاحی که در اساسنامه فراکسیون امید انجام گرفته، رئیس فراکسیون نمی‌تواند همزمان رئیس مجلس هم باشد. به گفته وی، این تأییدی است بر این نکته که  فراکسیون امید قائم به یک شخص نیست و چهره‌های شاخص و کارآمد زیادی در آن حضور دارند.


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین درباره برخی پیشنهادهای ارائه شده پیرامون ضرورت تشکیل «پارلمان در سایه» با «پارلمان اصلاحات» برای  انتقال تجربه از خارج «بهارستان» به گروهی از منتخبان جدید که تجربه فعالیت پارلمانی ندارند، تأکید کرد: فراکسیون امید توانمندی‌های لازم را درون خود دارد و برخلاف برخی اظهار نظرها، اعضای این فراکسیون به لحاظ تجربه کار اجرایی از سطح مطلوبی برخوردار هستند.


اگر چه به لحاظ سیاسی شاید بعضی اعضا خیلی شناخته شده نیستند و تجربه حضور در مجلس را ندارند، اما آنقدر استعداد و توانمندی دارند که در مدت کمی نسبت به مناسبات درون پارلمانی توجیه شوند. منتخب اول تهران درباره برخی انتقادها نسبت به نبود خانم‌ها در هیأت رئیسه موقت فراکسیون امید نیز توضیح داد: هیأت رئیسه انتخاب شده موقتی است و حتماً در انتخاب هیأت رئیسه دائمی، کاستی موجود در زمینه حضور تأثیرگذار زنان جبران خواهد شد.


عارف همچنین روز گذشته در گفت‌وگو با ایسنا، یادآور شد: مبنا و اصل ما تفاهم و همدلی بوده است که پاسخ این مسأله را هم در فهرست امید دادیم. ما با این نگاه آقای لاریجانی را در قم سرلیست خود کردیم چون احساس‌مان این بود که وجود اشخاص میانه مثل آقای لاریجانی در مجلس ضروری است. خیلی هم بدیهی بود وقتی آقای لاریجانی انتخاب شود، جزو کاندیداهای ریاست مجلس باشد. وی افزود:  مبنای ما این است که براساس ارزش‌ها و آرمان‌هایی که به آن اعتقاد داریم، در یک فضای رقابتی جدی جلو برویم و تجربه انتخابات هم نشان داده هر وقت انتخابات رقابتی بوده، جایگاه نظام ارتقا پیدا کرده و همبستگی مردم بیشتر شده است.

 

رئیس فراکسیون امید ادامه داد: ما الان هم آمادگی داریم غیر از پست ریاست که ان‌شاءالله صحن علنی مجلس حرف آخر را می‌زند، برای بقیه پست‌ها بتوانیم به صورت تعاملی جلو برویم که همه جریانات تأثیرگذار در مجلس احساس کنند می‌توانند در مدیریت مجلس مشارکت کنند.


رسانه ها امیدآفرین باشند
عارف در بخش دیگری از سخنان خود در دیدار تحریریه ایران، با اشاره به رسالت مطبوعات، تصریح کرد که رسانه‌ها اساساً نباید فضای یأس و ناامیدی را میان مردم ترویج کنند و البته این به معنای انتشار گزارش‌ها، خبرها و آمارهای ساختگی و غیرواقعی نیست بلکه به این معناست که دستاورد‌های واقعی را هم منتشر کنند تا روحیه تلاش و امید به فردای بهتر، به جامعه تزریق شود.


منتخب اول تهران ادامه داد: برخی رسانه‌ها گویی رسالت خود را  خالی کردن دل مردم و سیاه‌نمایی تعریف کرده‌اند که این شیوه اطلاع‌رسانی چه بسا منجر به عصبیت بیشتر مردم شود. مردم به آرامش و فضایی که بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایجاد شده، دل بسته‌اند و بیراه نیست که ادامه همین مسیر را در رقابت مجلس انتخاب کردند. بنابراین رسانه‌ها با حفظ استقلال خود و اصرار بر نقاد بودن، روحیه امید را جایگزین یأس نکنند. وی همچنین افزود: رسانه‌ها باید از سیاسیون و مسئولان بخواهند و پرسشگری کنند که چقدر به تعهدات خود عمل کرده‌اند.

 

 اخبار  سیاسی  -   ایران 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------