آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

نیازی به غنی‌سازی ۲۰ درصدی نداریم/ کسی حزب اعتماد ملی را منحل اعلام نکرده است



اخبار,اخبار سیاسی,غنی سازی اورانیوم

 
اخبارسیاسی - کواکبیان:
نیازی به غنی‌سازی ۲۰ درصدی نداریم/ کسی حزب اعتماد ملی را منحل اعلام نکرده است

دبیر حزب مردم‌سالاری گفت: غنی‌سازی ۲۰ درصد برای ما یک مسئله فرعی است و ما اصلا به غنی‌سازی ۲۰ درصد نیاز نداشتیم و دنبال بدست آوردن آن هم نبودیم، سر یک مسئله خاصی که بوجود آمد، بحث غنی‌سازی ۲۰ درصد مطرح شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری دانشجویان مستقل، مصطفی کواکبیان دبیر حزب مردم سالاری و نماینده سابق مجلس در ششمین روز دوازدهمین اردوی جهاد اکبر در جمع دانشجویان اتحادیه انجمن‌های مستقل سراسر کشور پیرامون توافق ژنو و مباحث هسته‌ای گفت: باتوجه به پیام‌های رهبری در مورد بصیرت عمارگونه و مقاومت مالک اشتروار توصیه من به دانشجویان این است که همه جانبه‌گری را دربحث بینش سیاسی و ارتقاء بصیرت خود داشته باشند.

کواکبیان افزود: این که ما باید همچون کوهی استوار در صحنه ایستادگی و مقاومت داشته باشیم شکی نیست و در این هم که باید به یاوه گویی‌های قدرت‌های خارجی پاسخ قاطع و محکمی بدهیم شک و تردیدی نداریم.

دبیر حزب مردم سالاری اظهار داشت: ملت ما در راهپیمایی 22 بهمن به صورت حماسی در سراسرکشور شرکت کردند و این راهپیمایی مانور قدرتی علیه رجز گویی‌ها و لفاظی‌های اوباما، شرمن و کری بود.

وی ادامه داد: مسئله‌ای که وجود دارد این است که ما باید به آن جنبه از صحبت‌های رهبری هم که فرمودند "نرمش قهرمانانه داشته باشیم "توجه کنیم همانطور که صحبت‌های رهبری در مورد مقاومت را پذیرفتیم این را هم بپذیریم.

کواکبیان تصریح کرد: به طور مداوم این بحث را مطرح نکنیم که ما باید برای همیشه با همه کشورهای اروپایی و غربی ضدیت داشته‌باشیم و رابطه‌ای هم نباید برقرار شود یا این دیدگاه را داشته باشیم که اساسا توافق ژنو درست نیست و همه چیز را باید غیر دیپلماتیک حل کنیم، این دیدگاه با بصیرت عمارگونه هم خوانی ندارد باید مذاکرات ژنو را به عنوان نرمش قهرمانانه قبول کنید و به آن توجه کنید.

دبیر کل حزب مردمسالاری گفت: تعابیر بسیاری از این نرمش قهرمانانه ارائه شده است، یکی از این تفاسیر این است که نرمش قهرمانانه به معنای دست کشیدن از خط قرمزها و اصول است که این تعبیر اشتباهی است و کسی هم نباید از نرمش قهرمانانه تفسیر دست کشیدن از اصول، اعتقادات و باورها را داشته باشد.

کواکبیان افزود: تفسیر دیگری هم هست که قطعا باید کوتاه آمد تا مفهوم نرمش معنادار شود اما موضع ما موضع اقتدار و ایستادگی بر سر مواضع کلی است.

وی ادامه داد: تفسیر ما از نرمش قهرمانانه به معنای ایستادگی در برابر اصول و انعطاف دربرابر فروع در حوزه مسایل سیاسی است یعنی در اصول ذره‌ای نباید کوتاه آمد، اما در مسایل فرعی می توان کوتاه آمد.

وی در ادامه حق غنی سازی و برخورداری از انرژی هسته‌ای را جزِو حقوق مسلم ملت ایران برشمرد و افزود: هیچ دولتی حق از بین بردن حق غنی‌سازی و واگذاری آن را ندارد و ما با هردولتی که بخواهد چنین کاری کند مقابله می کنیم، ولی بحث اینجاست که غنی سازی 20 درصدی که ما هیچ احتیاجی به آن نداریم از فرعیات است.

کواکبیان اظهار داشت: درتوافقنامه ژنو هم گفته شده که تا 5 درصد می‌توانیم غنی سازی داشته باشیم این به معنای این است که در توافق حق غنی سازی به رسمیت شناخته شده است اما در کنار این بحث فردو، نطنز و اراک هم هست که گفتند در طول 6 ماه باید غنی سای 20 درصد را متوقف کنند.

وی تصریح کرد: مسئله غنی سازی بیست درصد برای ما یک مسئله فرعی است و ما اصلا به غنی سازی 20درصد نیاز نداشتیم و دنبال بدست آوردن آن هم نبودیم ولی سر یک مسئله خاصی که بوجود آمد، بحث غنی سازی بیست درصد مطرح شد.

کواکبیان ادامه داد: برای مثال ما در سال 64 سوخت را از آرژانتین می‌خریدیم و تا سال 88و89 هم همین سوخت را استفاده می کردیم . اگر باز هم قدرت های خارجی به ما این سوخت را بدهند ما مشکلی نخواهیم داشت. این که بازار خارجی این سوخت را به ما بفروشد به لحاظ اقتصادی بسیار برای ما هم مطلوب بود ولی متأسفانه آن ها قبول نکردند. ما حتی در بیانیه تهران حاضر به معاوضه شدیم. قرار بر این شد که اورانیوم سه و نیم در صد را با اورانیوم غنی شده بیست درصد تعویض کنیم.

 

اما مذاکرات خوب پیش نرفت و ما به خاطر بازی غربی ها مجبور شدیم غنی سازی بیست درصد را خودمان داشته باشیم. در حال حاضر هم ما به اندازه کافی ذخیر ه بیست درصد داریم. فناوری هم در دست ماست. الان فعلا توافق کردیم و هرلحظه غرب زیر توافق بزند ما کنار می کشیم و از نو شروع می کنیم. نرمش قهرمانانه ایستادگی در برابر اصول و انعطاف در برابر فروع است.

 دبیر کل حزب مردم سالاری با مثالی انعطاف در فروع را این چنین تشریح کرد: در صدر اسلام قبایلی وجود داشت که از پیامبرپرسیدند که می شود ما مسلمان شویم اما نماز نخوانیم؟، پیامبر(ص) فرمودند: “نه، نماز ستون خیمه دین است و نمی شود” بعد به سراغ بت ها رفتند که می خواستند از بین ببرندشان و آن ها از پیامبر خواستند که اجازه بدهد تا بت ها را خودشان نشکنند و این کار را کس دیگری انجام دهد و پیامبر این را پذیرفتند.

 

این جا بود که پیامبر انعطاف به خرج دادند و کوتاه آمدند. دیگر فرقی نمی کرد که چه کسی بت ها را از بین ببرد به دست مسلمان ها از بین برود یا به دست مشرکان.

وی ادامه داد: پیامبر نامه نوشت به حاکم های کشورهای دیگر و آن ها را به اسلام دعوت کرد و به آن ها گفت که اگر اسلام بیاورند آن ها را بر سر همان مناصب خود باقی می گذارد، پس پیامبر بهتر از ما می فهمند و به جای خون ریزی آن حاکم هم مسلمان می شود واین ایرادی هم ندارد.

 کواکبیان خاطر نشان کرد که ما موافق مشروط توافق نامه هستیم نه موافق مطلق و افزود: موافقت ما این گونه نیست که ما اگر گفتیم موافق هستیم با همه چیز آن موافق باشیم، اگر دیپلماسی ذره ای از اصول کوتاه بیاید، خود ما حتما علیه این توافق هستیم، ولی باید یک مقدار انصاف داشته باشیم چون هنوز سه ماه از توافق نامه نگذشته است، کمی زمان بدهید که در این زمان ببینیم نهایتا چه چیزی می شود. من گفتم که حداقل یک سال بعد از توافق نامه لازم است تا قضاوت نهایی داشته باشیم،از الان زود است که بگوییم ما توفیق نداشته ایم یا شکست خورده ایم و حاصل خوبی به دست نیامده است.

 کواکبیان در ادامه ضمن اعلام آمادگی به پاسخ گویی سوالات شفاهی و کتبی دانشجویان بیان کرد: خیلی از دوستان به من می گویند شما به جلسه ای می روید که قرار است همه ضد شما صحبت بکنند ولی من جواب دادم که این گونه نیست و ما دانشجویان را دوست داریم حتی اگر ضد ما هم نظر بدهند اما اگر ما و شما منطقی رفتار کنیم نتایج بهتری حاصل می شود.

 مجری این برنامه در ادامه خطاب به کواکبیان گفت: کتاب نظریه ولایت فقیه شما را مطالعه کردم و بحث های اسلامی که شما بیان کردید را قبلا شنیده ام و واقعا در دقیق بودن شما شکی ندارم، بحث صلح حدیبیه را مطرح کردید و من لازم می دانم اینجا تذکر بدهم که اگر پیامبر (ص) 3 امتیاز را در صلح حدیبیه واگذار کردند، 4 امتیاز گرفتند.

 وی ادامه داد: امروز که اصلاح طلبان و شما بحث نرمش قهرمانانه را مطرح می کنید، اگر خاطرتان باشد زمانی که مقام معظم رهبری در زمان مجلس ششم که می خواستند از تمامیت ارضی کشور دفاع کنند، اصلاح طلبان در مجلس ششم نامه جام زهر نوشتند و آقای شیرزاد پشت تریبون مجلس ششم رفتند و گفتند ما به انرژی هسته ای وقتی که نفت و گاز داریم، چه احتیاجی داریم.

 

حالا اگر این دوستان آن زمان که رهبری انقلاب بحث حاکمیت کشور و تمامیت ارضی کشور را مطرح می کردند این گونه عمل کردند، امروز که رهبری انقلاب می فرمایند نرمش قهرمانانه، منظور آن ها از نرمش قهرمانانه چیست؟ آیا می خواهند دوباره یک نامه جام زهر گویانه از آن دربیاورند با استفاده از نرمش قهرمانانه؟ این را لطف کنید، کنار این موضوع توضیح دهید که به هیچ وجه هیچ کدام از ما دانشجویان این مملکت و نه شما مخالف توافق نامه خوب نیستیم، ما همه موافق این هستیم که بحث دشمنی ما بشکند و مرز های کشور ما باز شود و ما بتوانیم با دنیا به تفاهم برسیم و روابط بین الملل خوبی را داشته باشیم اما با توافق بد مخالف هستیم.

 

اگر بودجه کشور را در نظر بگیرید، بودجه کشور ما یک بودجه 89 هزار میلیاردی است در مقابل این توافق 6 ماهه که انجام شده 4 و نیم میلیارد آزاد شده است، که با حساب ریاضی می شود 5هزارم درصد ، آیا به نظر شما دنیا در برابر ما به خاطر 5 هزارم درصد اقتصاد ما که آزاد شده است با توجه به حرف جناب رئیس جمهور زانو زده است؟! این را توضیح دهید که شائبه آن حل بشود.

یکی دیگر از دانشجویان گفت: شما اشاره داشتید که غنی سازی 20 درصد مسئله فرعی است؛ در این صورت در این دولت آنچه ما می بینیم این است که فیس بوک و تویتر و قلیان کشیدن خانم ها و ... مسئله اصلی شده و در عوض غنی سازی 20 درصد، شهدای هسته ای و ... مسئله اصلی؟!

کواکبیان با بیان اینکه در مورد بحث صلح حدیبیه می شود به تفصیل بحث کرد، افزود: من قبلا گفتم که پیامبر در زمان انعقاد صلح حدیبیه چیزی بدست نیاورد و فقط امتیاز داد اما نتایجی که بعدا حاصل شد بعد از فتح مکه پیروزی بود چون پیامبر آن عواقب را به خوبی می دیدند،” إِنَّا فَتَحْنَا لَکَ فَتْحًا مُّبِینًا لِیَغْفِرَ لَکَ اللَّهُ مَا تَقَدَّمَ مِن ذَنبِکَ وَمَا تَأَخَّرَ….” این ها در مورد بحث های نظامی نیست بحث صلح حدیبیه است که حتی خداوند فرمود، پیامبر این ها آمدند و دارند با تو بیعت می کنند.

 

آن زمان رفراندوم، صندوق انتخاباتی نبود، می آمدند مصافحه می کردند حتی خانم ها هم حق رای داشتند، تشت آبی را می آوردند و پیامبر دستانشان یک طرف تشت و خانم ها طرف دیگر تشت دست می زدند و این بیعت می شد. همه آن هایی که با پیامبر بودند، بیعت کردند یعنی صلح حدیبیه را پذیرفتند دلیلش هم این بود که یک عده شلوغ کردند و گفتند پیامبر سازش کار است. آدم های داغ و دو آتشه که از پیامبر هم خودشان را جلوتر می دیدند.

 در ادامه یکی از دانشجویان سوال خود را این گونه مطرح کرد: شما بعنوان یکی از کسانی که فعالیت حزبی می کنید و یک حزب موثر و روزنامه فعال دارید، در مورد حزب مشارکت و مجاهدین انقلاب اسلامی که از طرف قوه قضاییه غیر قانونی شناخته شده است و همچنین رفت و آمد های برخی چهره های شاخص به این احزاب، چه نظری دارید؟ حضور این دو حزب را در خانه احزاب چگونه پیش بینی می کنید؟

×هیچ کس حزب اعتماد ملی را منحل و توقیف اعلام نکرده است
 کواکبیان پاسخ داد: من معتقدم هیچ کسی حزب اعتماد ملی را منحل و توقیف اعلام نکرده است و بحث این حزب این است که می خواهند کنگره برگزار کنند اما دبیر کل این کنگره در حصر است. اول باید تکلیف حصر مشخص شود بعد تکلیف حزب. این احزاب درون خود مشکل دارند. اعضای حزب اعتماد ملی در جلسه خانه احزاب و نشست خصوصی با وزیر هم دعوت شده اند. مشکل درون حزبی است.

 وی در ادامه با استناد به اصل 168 قانون اساسی روند توقیف شدن دو حزب مشارکت و مجاهدین انقلاب را غیر قانونی خواند و تشریح کرد: در اصل 168 قانون اساسی گفته شده است که جرایم سیاسی با حضور هیئت منصفه در محاکم عمومی و به صورت علنی رسیدگی می شود. در مورد این دو حزب این قیدها اجرا نشده است.

 

ما در حال حاضر هیچ هیئت منصفه سیاسی نداریم. بدون حضور هیئت منصفه سیاسی تعطیل کردن حزب جنبه قانونی ندارد. بعدها آقای اژه ای علت غیر قانونی شدن فعالیت این احزاب را ارتکاب جرائم امنیتی اعلام کرد. نکته ای که وجود دارد این است که تفاوت بین جرم سیاسی و امنیتی در کشور بعد سی و پنج سال مشخص نیست. مرز بین جرم سیاسی و امنیتی توضیح داده نشده است.

 کواکبیان در ادامه پاسخ خود فعالیت این دو حزب را در شرایط فعلی غیر قانونی خواند و افزود: این دو حزب در شرایط فعلی نباید فعالیت کنند چون قانون آن ها را توقیف کرده است و ما قانون را قبول داریم. بحث من این است که قوانین را شفاف سازی کنیم. مرز بندی جرائم سیاسی و امنیتی را مشخص کنیم. جاسوس کشورهای خارجی و برانداز نظام جرمش امنیتی است. اما مبارزه مسالمت جویانه مجرم سیاسی محسوب می شود.

وی در ادامه مثالی از امیرالمونین(ع) مطرح کرد و گفت: جلسه سخنرانی حضرت علی (ع) را خوارج بهم می زدند ایشان در واکنش به این کار خوارج می گفتند: ” تا دست به اسلحه نبردند کاری نداشته باشید.”به محض جنگ مسلحانه حضرت مقابل این ها ایستادند. باید حد و مرز جرم امنیتی و سیاسی را مشخص کنیم.

کواکبیان در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در باره عدم شفاف سازی مذاکرات از جانب تیم مذاکره کننده ، سه نکته را یاد آور شد و گفت: نکته اول این که آقای لاریجانی ریاست محترم مجلس که عضو شورای امنیت ملی هم هست به طور کامل در جریان جزئیات توافق هست و هر یک از اعضای کمسیون امنیت ملی هم اگر به آقای لاریجانی مراجعه کنند می توانند در جریان جزییات قرار گیرند.

 

هیج ابهامی باقی نمی ماند. بارها اعلام شده است که ما جزییات را به آقای لاریجانی انتقال دادیم و هریک از نمایندگان می توانند از رئیس مجلس بپرسند.

 وی در بیان نکته دوم بحث اعتماد به تیم مذاکره کننده را مطرح کرد و افزود: شما به اقای ظزیف و تیم مذاکر کننده اعتماد دارید یا ندارید. اگر اعتماد ندارید که ایرادی ندارد این ها باید عوض شوند. اما سوال من این است که چگونه است که ما به سعید جلیلی اعتماد کامل داریم اما به آقای عراقچی و ظریف اعتماد نمی کنیم.

 

اگر آقای ظریف وزیر خارجه مورد تایید نظام است، چه دلیلی وجود دارد که ما وی را تحت فشار قراد دهیم و مدام از خیانت گروه مذاکره کننده احساس نگرانی کنیم. این نشان دهنده بی اعتمادی است. و اگر این بی اعتمادی وجود دارد پس راه حل، تغییر گروه مذاکره کننده است. اگر اعتماد وجود دارد نیازی به دانستن جزییات نیست. مهم اصل کار است که مورد تایید است.

 سیاست های دیپلماسی نکته سومی بود که کواکبیان در پاسخ به عدم شفاف سازی مذاکرات به آن اشاره کرد و افزود: در مذاکره گاهی بعضی موارد عمدا باید پنهان بماند تا در آینده بتوانیم از این حرف های پنهان برا ی نتایج بهتر استفاده کنیم. این سیاست دیپلماسی است. اگر قرار است کار دیپلماسی خوب پیش برود باید این کار را کرد.

 وی در ادامه نکته سوم ضریب ناجوانمردی طرف مقابل مذاکرات را بالا دانست و افزود: حرف هایی از سوی طرف مقابل شنیده می شود که موجب نگرانی ما می شود. حضور لابی های صهیونیستی و کنگره یکی از دلایل وارونه جلوه دادن جزییات از سوی طرف مقابل ما است. حرف های نتانیاهو در مورد مذاکرات از سر دشمنی است. مذاکرات پیچیده اقتضا می کند که کمتر جزییات مطرح شود.

 وی مخالفت خود را با بی سواد خواندن منقدان اعلام کرد و افزود: هر شخصی می تواند در چارجوب منطق گفتگو، بحث و مناظره داشته باشد. این بحث درستی نیست که مخالف را بی سواد بدانیم.

 کواکبیان در مورد نامه جریان اصلاحات به اوباما که در بخشی از آن نوشته شده بود "سلامی به گرمی شن های آریزونا و..." گفت: اصلاح طلبان از گروه های مختلفی تشکیل شده اند و همه مثل هم فکر نمی کنند. تعدای از این گروه ها این نامه را نوشتند و امضا کردند ولی من این نامه را تایید نکردم.

 رویکرد جریان اصلاحات در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان آینده سوال دیگری بود که یکی از دانشجویان از کواکبیان پرسید.

وی در پاسخ به این سوال گفت: هیچ اقدام خاصی تا کنون در این زمینه صورت نگرفته است. بعضی بحث های پراکنده مطرح شده است. آقای عارف حزب می خواهد تشکیل دهد ولی هنوز تشکیل نداده است. این تفکر وجود دارد که اصلاح طلبان انسجام بهتر ی داشته باشند چون در مجلس فعلی 245 نفر به غیر روحای رای داده اند و این مجلس، مجلس همسو با روند دولت فعلی نیست و این برخلاف روند مجلس هشتم و دولت قبلی است.

 

بدنه مجلس هشتم با دولت همسو بود. قضیه مجلس هشتم و دولت اختلاف بین روسا بود. بحث های مجلس هشتم کلان ملی بود. مثلا چرا نیروگاه بوشهر با تاخیر راه اندازی می شود. اما در مجلس نهم بحث ها جزیی شده است. اخیرا هم وزارت خانه ازدواج و طلاق ایجاد شده است. مجلس نهم کلان عمل نمی کند. مجلس باید تخصصی و کلان ملی فکر کند.

 دانشجویی از اهواز گفت: اراک از خط قرمز های ماست و از خط قرمزها نباید عبور کرد، طبق متن توافق نامه، بند سوم که در آن نوشته شده ، ایران در تعلیق هسته ای باید پیشرفت هسته ای سایت نطنز ، فردو و همچنین اراک را متوقف کند.

 

خط قرمز را رد کردند و هزینه های مادی و معنوی که در راه رسیدن به سوخت20 درصد صرف شده را نمی شود با 4 و نیم میلیارد دلار معاوضه کرد. شهدای ما هزینه های معنوی ما بودند و آن هزینه ملی که برای رسیدن به سوخت 20 درصد صرف شده بیشتر از 4 ونیم میلیارد است.

این دانشجو ادامه داد: طبق گفته شما، 20 درصد ضعف ما به خاطر تحری‌ها بود و 80 درصد آن سو، مدیریت بوده است. اکنون 2 هزار 600 مدیر در دولت آقای روحانی عوض شده است که به قول یکی از روزنامه ها کار دولت به تعویض سرایدارهای مدارس رسیده است با این حال ما بازهم ضعف مدیریتی داریم.  

کواکبیان در پاسخ گفت: تغییر مدیران باز هم از آن تبلیغات اغراق گویی است و اگر این 2 هزار 600 مدیری که گفتید آماری باشد که مجموعه استانداران ، وزرا ، معاونین وزرا ، معاونین استانداران و مدیران کل دستگاه های اجرایی کشور ها را شامل بشود و درست باشد، من باید بگویم که این آمار تقریبا یک دهم مدیرانی است که در طول دوره دولت احمدی نژاد تغییر پیدا کردند.

 کواکبیان خاطر نشان کرد، در این مورد اتفاقا ما مدعی دولت هستیم. مردم در 24 خرداد آمدند رای دادند اگر قرار بود همه مدیران دولت احمدی نژاد ادامه پیدا کنند که انتخاباتی نبود.

 وی ادامه داد: طبق آماری از 30 استاندار 8 نفر از آن ها اصلاح طلب هستند. بقیه هم یک سری مردانی هستند که در همه دولت ها هستند و یک سری هم اصول گرایانی با همان روش و منش هستند.

 دانشجوی اهوازی در توضیح سوالش افزود: شما گفتید 80 درصد ضعف به خاطر سو، مدیریت است، اگر این سو، مدیریت همان طور که گفتید در دولت احمدی نژاد بد بود، پس چرا عوض نکردید اگر عوض کردید چرا باز هم بد هستند؟

 کواکبیان ضمن بیان اینکه مردم هم همین سوال شما را دارند توضیح داد: مردم می گویند که دولت تدبیر روی کار آمده که بی تدبیری ها را تغییر دهد و این هم جز ضعف دولت است که 5 ماه از دولت گذشته اما هنوز استاندار یک استان تعیین نشده است. من این را ضعف دولت می دانم. من معتقدم که حتما باید این بلاتکلیفی مشخص شود.

وی خاطر نشان کرد، چنین خبرهایی نیست و این خبرها که همه عوض شده اند و حتی سرایه دار ها هم عوض شده اند، اغراق گویی است.

 کواکبیان در پاسخ به قسمت اول سوال بیان کرد: در بند سوم اگر دقت کرده باشید گفته است پیشرفت هسته ای را باید 6 ما متوقف کنند. به کلمات توجه کنید بحث این نیست که فردو، نطنز و اراک کلا تعطیل شود بلکه گفتند پیشرفت هسته ای در 6 ماه متوقف شود و اتفاقا گفتند کارهای مطالعاتی و جنبه های غیر غنی سازی را می توانند ادامه بدهند.

 وی افزود، در اراک کار زیادی را انجام نداده بودیم که بخواهیم جلوی پیشرفت هسته ای آن گرفته شود، من بیشتر در جریان هستم و شما کمتر با آن برخورد داشتید.

 وی ادامه داد: انرژی هسته ای از دو طریق به دست می آید که یکی از طریق آب سنگین اراک است و دیگری آب سبک مثلا نیروگاه بوشهر است که ما بتوانیم سوختش را تامین کنیم. بحث ما این است که این حق را هیچ وقت از ما نمی توانند بر اساس مواد ام پی تی بردارند که شما از طریق پلوتونیم نمی توانید به انرژی هسته ای برسید. ما فعلا این 6 ماه توقف پیشرفت هسته ای را توافق کردیم و اصلا آن ها نباید تعیین کنند که شما چگونه انرژی هسته ای به دست میاورید به آن ها مربوط نیست. پودمان ام پی تی و مقررات آژانس تعیین می کند.

پایان این 6 ماه را کواکبیان سوم خرداد سال 93 بیان کرد و افزود: ما در این مدت باید اجازه بدهیم تا جلو برویم و ببینیم بحث ها به کجا منتهی می شود، 28 بهمن قرار است دوباره نشست هایی داشته باشند. نباید خیلی زود قضاوت کنید و بگویید همه چیز تعطیل شده است.

 در ادامه یکی از دانشجویان پرسید: در توافق همه چیز را از دست دادیم. شش ماه دیگر قرار است بر سر چه چیزی توافق کنیم؟ مذاکرات چه از درد مردم کم کرد؟ رهبری بارها گفته اند من نسبت به مذاکرات خوش بین نیستم. آیا آقای روحانی و ظریف نمی دانند و هنوز به حرف رهبری نرسیده اند؟ امام بارها در مورد منتظری فرمودند من منتظری را قبول ندارم ولی اجازه می دهم مردم بفهمند ما هم صبور هستیم تا مردم بفهمند.

 کواکبیان در پاسخ، ذات مذاکره را بدبین خواند و افزود: رهبری گفتند بدبین هستند. ذات مذاکره همین است در ذات مذاکره نباید به طرف مقابل خوش بین بود بلکه باید بدبین بود. باید هوشمندانه ، با درایت و ظرافت منافع کشور را تامین کرد. هرکسی به طرف مقابل اعتماد کامل کند، اصلا الفبای مذاکره را نفهمیده است .

 

این دیدگاهی که شما دارید که دولت فعلی از خط رهبری منحرف شده است، این اشتباه است چون اگر انحرافی بود رهبری ورود پیدا می کرد. من اطمینان دارم که رهبری اشراف کامل به جزییات دارند و اگر انحراف می دیدند تذکر می دادند و بحث را به گونه ای دیگر هدایت می کردند.
اخبار سیاسی - پایگاه تحلیلی خبری دانشجویان مستقل
 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------