آخرین اخبار سیاسی

معین الدین سعیدی,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

معین الدین سعیدی: کودکان کار و نحیف شدن سفره های مردم مهمتر از بگیر و ببندهای حجاب نیست؟

نماینده مردم چابهار، ضمن انتقاد از وضعیت فعلی کنترل حجاب در خیابان ها، تاکید کرد: در بحث عفاف و حجاب باید به رویکرد امامین انقلاب رجوع…

من پیشنهاد دادم لاریجانی در لیست امید قرار بگیرد



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,سیدحسین موسوی‌تبریزی

دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و عضو ارشد شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با بیان اینکه پوپولیست‌ها فقط نمایش می‌دهند و در انتخابات 96 حرفی برای گفتن ندارند گفت: شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان برنامه‌ریزی برای انتخابات 96 را آغاز می‌کند.

 آیت‌الله سیدحسین موسوی‌تبریزی، دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، دادستان پیشین انقلاب و نماینده پیشین مجلس در دوره اول و سوم در گفت‌وگو با ایرنا، درباره نتیجه انتخابات مجلس با وجود رد صلاحیت‌ها گفت:  من عادت ندارم پیش از روی دادن اتفاقات، پیش‌بینی خود را در رسانه‌ها بیان کنم اما در محافل خصوصی و در جمع دوستان، پیش‌بینی من این بود که موفقیت اصلاح‌طلبان بیش از این هم می‌تواند باشد.

 

در بیان علل و عوامل تأثیر‌گذار، باید به انتخابات خرداد 92 اشاره کنم. در انتخابات ریاست‌جمهوری دوره یازدهم، اصلاح‌طلبان خیلی دیر به اجماع رسیدند. حضور آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در انتخابات و کاندیداتوری آقای عارف از دلایلی بود که مانع از اجماع اصلاح‌طلبان تا چند روز مانده به برگزاری انتخابات شد. وی اضافه کرد: ردصلاحیت آیت‌الله هاشمی و کناره‌گیری آقای عارف به صلاحدید بزرگان، حرکت مردم برای نقش آفرینی در انتخابات دوره یازدهم ریاست‌جمهوری را تندتر و منسجم‌تر کرد. من به خوبی به یاد دارم که مجمع مدرسین حوزه علمیه قم چند ماه قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری، فعالیت‌های خود برای نقش آفرینی در انتخابات را آغاز کرد.

 

موسوی تبریزی اضافه کرد: پس از روی کار آمدن دولت روحانی و به سرانجام رسیدن برجام؛ این امیدواری در جامعه ایجاد شد که می‌توان در انتخابات مجلس نقش آفرینی موثر داشت. جامعه ایران، یک جامعه جوان محسوب می‌شود. آگاهی این نسل از رویدادهای کشور و دغدغه‌مندی آنان، به فعالان سیاسی این نوید را می‌داد که جامعه می‌خواهد در انتخابات اسفند 94 نقش موثری ایفا کند. مجموع اتفاقاتی که در طول دو سال گذشته رخ داد و عملکرد موفق دولت در سیاست خارجی، اکثریت آگاه جامعه را به این نتیجه رساند که باید سیاست‌های دولت یازدهم ادامه پیدا کند.


به گفته وی مردم دیدند که عملکرد دکتر ظریف عزت ما را در جهان بین‌الملل افزایش داد. بنابراین مردم علی‌رغم مشکلات اقتصادی حل نشده، به سیاست‌ها و رویکردهای دولت یازدهم نگاه مثبتی دارند. این نگاه مثبت در ذهن اصلاح‌طلبان و حامیان دولت این تصور را ایجاد کرد که می‌توانند برنده انتخابات باشند؛ حتی پیش‌بینی می‌کردند که پیروزی گسترده‌تر از نتایج 7 اسفند باشد.


وی در واکنش به اظهارات منتقدان اصلاحات درباره قضیه رد صلاحیت‌ها که می‌گویند اصلاح‌طلبان در رد صلاحیت‌ها مظلوم‌نمایی می‌کنند و رد صلاحیت‌ها گسترده نبود، گفت:  آمار و مستندات به ما می‌گوید که میزان رد صلاحیت‌ها در این دوره بسیار بیشتر و گسترده‌تر بوده است. این نوع رفتار یکسویه شورای نگهبان حتی دامن اعتدال‌گرایان و حامیان دولت را نیز گرفت. ما افراد زیادی سراغ داشتیم که از هر نظر شایسته بودند و دلیلی برای رد صلاحیت آنان وجود نداشت.

 

وی در واکنش به اینکه چرا به عنوان عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در قم، پیشنهاد دادید که آقای لاریجانی در لیست امید قرار بگیرد، تأکید کرد:  ائتلاف میان نیروهای میانه‌رو در مجلس، تمرین خوبی برای اصلاح‌طلبان بود. من خودم در قم پیشنهاد دادم که آقای لاریجانی را در لیست قرار بدهیم، برخی دوستان اصلاح‌طلب مخالف بودند اما اکثریت اعضا، آگاهانه موافقت کردند. به هر حال عملکرد دکتر لاریجانی در تصویب برجام، حمایت از دولت یازدهم و کنترل تندروهای پایداری در مجلس مثبت بود. وی در مورد وضعیت قم اظهار کرد: وقتی در این شهر تمام کاندیداهای ما را رد کردند، ما اصلاح‌طلبان باید چه کاری انجام می‌دادیم؟ قم به لحاظ برخی دخالت‌ها شرایطش متفاوت شده است که الان لازم نمی‌دانم در مورد آن صحبت کنم. به عنوان مثال آقای اسماعیل مقدم را رد کردند که شخصی مؤمن، انقلابی، جانباز و مورد تأیید مردم است که حتی می‌توانست بدون هیچ زحمتی اعتماد عمومی را جلب کند.

 

موسوی تبریزی اضافه کرد: اصلاح‌طلبان از ائتلاف با اعضای رهروان، اصول‌گرایان معتدل و اعتدال و توسعه، ناراضی یا پشیمان نیستند. شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در شرایط خاص کشور تصمیم گرفت که با نیروهای معتدل و میانه رو ائتلاف کند. این ائتلاف کم‌ترین ثمره‌اش حذف نیرو‌های تندروی نزدیک به جبهه پایداری و مخالفان دولت بود. ما در انتخابات مجلس دهم از ائتلاف ضرر نکردیم. اصلاح‌طلبان از ائتلاف با نمایندگان رهروان و همفکران لاریجانی ضرر نکرده و نمی‌کنند. دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم درباره انتخابات سال 96 و احتمال حضور و رآی‌آوری کسانی که شعارهای پوپولیستی می‌دهند، اظهار کرد: آگاهان به مسائل جامعه بر این باورند که جامعه ایران به سمت دموکراسی حرکت می‌کند و امروز نسبت به گذشته آگاه‌تر شده است.

 

دیگر کسی نمی‌تواند با شعار، وعده و دادن اطلاعات غلط به مردم آنها را فریب دهد. رسانه‌ها و فضای مجازی امروز نقش آگاه‌سازی خود را به خوبی انجام می‌دهند. قطعا پوپولیسم دیگر به جامعه ایران باز نمی‌گردد. دیگر کسی با شعارهای پوپولیستی و جمع کردن مردم به دور خود نمی‌تواند رئیس‌جمهور شود یا وارد مجلس شود. من معتقدم دیگر افرادی که شعارهای پوپولیستی و عوام فریبی می‌دهند نمی‌توانند اعتماد عمومی را جلب کنند اما کسان دیگری هم هستند که می‌خواهند با بزرگ کردن ضعف‌های اقتصادی کشور برای خود رأی جمع کنند.

 

  اخبار  سیاسی  -  ایرنا 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------