آخرین اخبار سیاسی

حسن روحانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

افشاگری جدید حسن روحانی از ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات 98

حسن روحانی درباره ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات صحبت کرد. به گزارش جماران، حسن روحانی رییس جمهور ایران در دولت های یازدهم و دوازدهم در…

رئيس جديدكيست؟



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , خبرگان

بعد از برگزاری مراسم افتتاحیه مجلس خبرگان پنجم، اعضای اصلی و علی‌البدل کمیسیون‌های شش‌گانه پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری مشخص شدند.كميسون‌هاي مجلس‌خبرگان به منظور بررسى‏هاى كارشناسى و تهيه گزارش جهت طرح در جلسات رسمى تشكيل شده است. اين كميسيون‌ها به ترتيب زير تقسيم بندي شده‌ و هر كدام تعريف مشخصي دارند.

كميسيون اصل 108 قانون اساسى‏
براي بررسى و تدوين قوانين مربوط به خبرگان، از جمله انتخابات و آيين‏نامه داخلى مجلس خبرگان، تشكيل مى‏شود. اعضاى اصلى آن 11 نفر و اعضاى على‏البدل 4 نفرند.اعضاي برجسته اين كميسيون در دوره پنجم،حجج‌اسلام سید محمد مهدى میرباقرى‏، محسن قمى‏ و سید محمود علوى مي باشند.


كميسيون امور مالى و ادارى‏
دومين‌كميسيون است و به بررسى امور مالى و ادارى مجلس خبرگان مى‏پردازد، داراى 9 عضو اصلى و 3 عضو على‏البدل است. در اين كميسيون،چهره‌‌هاي سرشناسي مانند دري‌نجف آبادي و بطحائي حضور دارند.


 كميسيون اصل 107 و 109 قانون اساسى‏
 شايد يكي از مهم‌ترين كميسون‌هاي مجلس‌خبرگان اين واحد باشد كه به منظور آمادگى خبرگان براى اجراى اصل 107 و شناخت حدود و شرايط مذكور در اصل پنجم و 109 قانون اساسى، كميسيونى مركب از 11 نفر عضو اصلى و 4 نفر عضو على‏البدل، تشكيل مى‌شود تا درباره همه موارد مربوط به شرايط و صفات رهبر و در باره همه كسانى كه در مظان رهبرى قرار دارند، تحقيق و بررسى به عمل آورد و نتايج آن را به هيات رئيسه ارائه كند. گزارش اين كميسيون، سرّى تلقى مى‏شود و به صورت اسناد طبقه‏بندى شده حفاظت مى‏شود و بدون تصويب مجلس خبرگان در اختيار ديگرى قرار نمى‏گيرد مگر رهبرى، كه عنداللزوم به اطلاع ايشان مى‏رسد.


پايان رياست يزدي بر كميسيون 107 و 109
در دوره‌هاي گذشته، آيت‌ا... محمديزدي رئيس اين كميسيون بود و با توجه به اينكه ديگر در اين دوره حضور ندارد، اعضاي ديگري براي كميسيون معرفي شده‌اند. چهره‌هاي اصلي اين كميسيون مهم، آيات محمد مؤمن‏، مرتضى مقتدایى‏، اسدا... ایمانى‏، سید ابراهیم رئیسى‏، محسن محمدى اراکى‏، عباس کعبى‏، عبدالنبى نمازى‏، سید هاشم حسینى بوشهرى‏، ابوالقاسم وافى‏، قربانعلى درى نجف‌آبادى‏، سید على اصغر دستغیب‏ و اعضاى على البدل‏ این کمیسیون آقایان زین‌العابدین قربانى‏، سید ابوالحسن مهدوى‏، سید یوسف طباطبایى‌نژاد، سید على شفیعى‏ و سید حسن عاملى‏ هستند.


كميسيون سياسى - اجتماعى‏
اين بخش نيز به منظور آگاهى مستمر اعضاى مجلس‏خبرگان از تحولات مهم داخلى و جهانى به ويژه در زمينه مسائل سياسى، فرهنگى، مديريتى، امنيتى و اقتصادى تشكيل مى‏شود و موظف است با تشكيل جلسات با حضور نخبگان و مسئولان امور سياسى، امنيتى، فرهنگى، اقتصادى، اجتماعى، مسائل مهم داخلى و جهانى را كه به نحوى به انجام وظايف خبرگان به ويژه وظايف مذكور در اصول 107 و 109 قانون‏اساسى مربوط مى‏شود، مورد بررسى قرار دهد و گزارش آن را به هيأت رئيسه تقديم كند تا در اولين اجلاسيه خبرگان، به اطلاع اعضا برسد. در اين كميسيون ‌نيز حجج‌اسلام محمد على تسخیرى‏، سید محمود علوى‏ و سید محمد مهدى میرباقرى از چهره‌هاي معروف هستند.


كميسيون تحقيق موضوع اصل 111
براي اجراى اصل 111 قانون اساسى و براى نظارت بر استمرار شرايطى كه در اصل پنجم و 109 قانون اساسى براى رهبرى ذكر شده است و تصميم‏گيرى در موارد فقدان آن، تشكيل مى‏شود.تحقيقات و مذاكرات اين كميسيون، محرمانه است. مجلس خبرگان، به وسيله اين كميسيون، موضوع نظارت بر رهبرى را به اجرا مى‏گذارد. اين كميسيون، بايد هرگونه اطلاعات لازم را در رابطه با اصل 111، در محدوده قوانين و موازين شرعى تحصيل كند و نسبت به صحت و سقم گزارش‏هاى مربوطه، بررسى لازم را به عمل آورد. ساير اعضاى خبرگان نيز، اطلاعات خود را در باره اصل 111 در اختيار اين كميسيون قرار مى‏دهند.

 

كميسيون، بعد از بررسى و تحقيق، در صورتى كه مطالب مذكور را براى تشكيل اجلاس خبرگان كافى نداند، موضوع را با عضو يا اعضاى خبرگان كه اطلاعات را در اختيار قرار داده اند، در ميان مى‏گذارد و توضيحات خود را ارائه مى‏كند و در صورتى كه آنان قانع نشدند، اگر اكثريت نمايندگان تقاضاى تشكيل جلسه فوق‏العاده را كنند، اجلاسيه مجلس خبرگان برگزار مى‏شود.آيات سید محمود هاشمى شاهرودى‏، احمد جنتى‏، محمد على موحدى کرمانى‏، سید ابراهیم رئیسى‏، سید هاشم حسینى بوشهرى‏، مرتضى مقتدایى‏، محسن مجتهد شبسترى‏، سید احمد خاتمى‏، محسن قمى‏، عباس کعبى‏، عبدالنبى نمازى‏ اعضاي اصلي و اعضاى على البدل‏ این کمیسیون آقایان سید محمد على موسوى جزایرى‏، محمد على تسخیرى‏، علی‌رضا اسلامیان‏، ابوالقاسم وافى‏ و سید على شفیعى‏ هستند.


كميسيون بررسى راه‏هاى پاسدارى و حراست از ولايت فقيه‏
اين كميسيون براي بررسى راه‏هاى مناسب پاسدارى و حراست از ولايت فقيه، تشكيل مى‏شود. اهم وظايف آن، ارائه پيشنهاد به هيأت رئيسه در اين امور است:
1. تحقيق و پژوهش در موضوع حكومت اسلامى، به‌ويژه ولايت فقيه، تأليف و نشر آن به صورت‏هاى مناسب و پاسخ به شبهات؛
2. معرفى ولايت فقيه در مجامع علمى داخل و خارج كشور و در سطح عموم مردم؛
3. بررسى شيوه‏هاى مناسب تدريس و ترويج انديشه حكومت اسلامى و ولايت‏ فقيه، در سطوح مختلف تحصيلى دانش آموزان و دانشجويان و نيز در سطح رسانه‏هاى عمومى به‌ويژه صدا و سيما و ارائه راهكارهاى مناسب به هيات رئيسه مجلس خبرگان. آيت‌ا... محمد امامى کاشانى از چهره‌هاي برجسته وشناخته شده اين كميسيون در مجلس پنجم خبرگان است. در اولین جلسه داخلی کمیسیون‌های مجلس خبرگان، رئیس و اعضای هیات رئیسه هر کمیسیون مشخص می‌شود.

 

 اخبار  سیاسی  -  قانون 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------