آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

امیدی‌ها در اندیشه انتخابات هیأت رئیسه دائمی



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی,مجلس  دهم

نتیجه انتخابات هیأت رئیسه موقت مجلس اگرچه برای اعضای فراکسیون امید دور از انتظار بوده است، اما برخی چهره‌های اصلاح‌طلب بیرون مجلس آن را به مثابه شکست تلقی نکرده‌اند. مصداق این دو نگاه متفاوت را می‌توان از یک سو در اظهار نظر مصطفی کواکبیان دید که دیروز مدعی شد «50 نفر از اعضای فهرست امید به لاریجانی رأی دادند.»

منتخب تهران به تسنیم گفت: «آنها گرچه میثاق‌نامه امید را امضا کرده بودند و عکس یادگاری با ما گرفتند اما زنبیل را جای دیگری بردند.» از سوی دیگر اما عبدالله ناصری، از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است که «حضور اصلاح‌طلبان در هیأت رئیسه و‌ نقش‌آفرینی آنها در تصمیمات مجلس، موجب ایجاد دلگرمی برای پایگاه اجتماعی فهرست امید است.» او به ایسنا گفت: «اصلاح‌طلبان اکنون یک اقلیت بسیار قابل توجه را در هیأت رئیسه مجلس به خود اختصاص داده‌اند که نقش بسیار مهمی در تصمیمات مجلس خواهند داشت. پیش‌بینی ما این بود که ائتلاف شکل گرفته در دوره انتخابات، در مجلس ادامه یابد که همین اتفاق هم افتاد و این ائتلاف مخدوش نشده است.»


مرتضی حاجی، مدیرعامل بنیاد باران هم تأکید کرده است: «اینکه یک شخص از یک فراکسیون موفق می‌شود تا به عنوان نایب رئیس رأی بیاورد، نشان از میزان سنگینی و وزن آن فراکسیون در مجلس است که در این دوره سنگینی کفه با فراکسیون امید است.»


حاجی در گفت‌و‌گو با «اعتماد آنلاین» البته تأیید کرده است که لاریجانی آرای خود را از هر دو جناح مجلس گرفته و در توضیح آن گفته است: «لاریجانی در مقابل اصلاح‌طلبان نبود بلکه در کنار آنها بود و در طول سالیان گذشته در اداره مجلس مشی اعتدالی را در پیش داشت.» به گفته وی، «در انتخاب رئیس مجلس، بستر برای هر دو نامزد یعنی آقای عارف و لاریجانی مساعد بود اما سابقه لاریجانی برای مدیریت مجلس سبب شد تا هر دو طیف به وی رأی بدهند. مدیریت خوب او در دوره‌های گذشته که مورد رضایت مجلسی‌ها بود، کفه رأی او را سنگین‌تر کرد.»


«لاریجانی در مقابل اصلاح‌طلبان نبود بلکه در کنار آنها بود و در طول سالیان گذشته در اداره مجلس مشی اعتدالی را در پیش داشت.» به گفته وی، «در انتخاب رئیس مجلس، بستر برای هر دو نامزد یعنی آقای عارف و لاریجانی مساعد بود اما سابقه لاریجانی برای مدیریت مجلس سبب شد تا هر دو طیف به وی رأی بدهند. مدیریت خوب او در دوره‌های گذشته که مورد رضایت مجلسی‌ها بود، کفه رأی او را سنگین‌تر کرد.»

شاید استناد ادعای کواکبیان، رأی مسعود پزشکیان باشد که با 154 رأی به عنوان نایب رئیس اول انتخاب شد. فاصله رأی پزشکیان با محمدرضا عارف (103 رأی) تقریباً همان 50 رأیی می‌شود که ظاهراً کواکبیان منتخب تهران آن را میزان رأی فراکسیون امید قلمداد کرده است. این استدلال خیلی واقعی به نظر نمی‌رسد و رأی محمدعلی وکیلی و سهیلا جلودارزاده را بهتر می‌توان به عنوان وزن اصلی این فراکسیون در نظر گرفت.

وکیلی 118 و جلودارزاده 117 رأی کسب کردند که با آمار قبلی اعضای حاضر در نشست‌های این فراکسیون مطابقت دارد. بر این اساس می‌توان گفت 15 تا 17 نفر از امیدی‌ها در انتخابات دیروز به عارف رأی نداده‌اند و 34 رأی بیشتر پزشکیان از وزن فراکسیون امید را باید در فاکتورهای دیگری جست‌وجو کرد. مثلاً چه بسا برخی نمایندگان اصولگرای استان‌های آذربایجان  شرقی و غربی براساس برخی ملاحظات منطقه‌ای به وی رأی داده باشند.

پیش از این هم روزنامه ایران در گزارش‌های خود تأکید کرده بود که مستقل‌ها نقش تعیین کننده در انتخابات هیأت رئیسه دارند چرا که هیچ کدام از دو فراکسیون اصلی اکثریت مطلق ندارند و حال به نظر می‌رسد اصولگرایان در جذب مستقل‌ها بسیار بهتر از امیدی‌ها عمل کرده‌اند. با این حال اعضای فراکسیون امید هنوز ناامید نیستند و چشم به انتخابات هیأت رئیسه دائمی دارند تا شاید ترکیب فعلی را کمی تعدیل کنند.

از میان 9 عضو اصولگرای هیأت رئیسه موقت، احمد امیرآبادی و امیرحسین قاضی‌زاده عضو جبهه پایداری هستند، اکبر رنجبرزاده همسو با این طیف سیاسی است و محمد دهقان از اعضای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی و منتقدان دولت است. بدین ترتیب تعداد کرسی‌های طیف‌های تندتر اصولگرایان که در هیأت رئیسه مجلس نهم 3 نفر بود، حالا به 4 نفر رسیده است. جبهه امید حالا در انتظار پایان بررسی اعتبارنامه‌ها و موعد انتخابات هیأت رئیسه دائمی است تا شاید به لطف رایزنی‌های بیشتر فراکسیونی و شخصی نامزدهای خود، سهم بیشتری از کرسی‌های هیأت رئیسه را از آن خود کند بخصوص که فاصله آرای دبیران زیاد نیست. علی مطهری تنها 4 رأی با محمد دهقان فاصله دارد.

بر همین اساس است که محمدعلی وکیلی، سخنگوی فراکسیون امید در گفت‌وگو با «ایران» تصریح کرد: «حتماً تا فاصله انتخابات هیأت رئیسه دائمی ضمن ارزیابی نتیجه فعلی، رایزنی‌های شخصی و فراکسیونی خواهیم داشت تا ترکیب فعلی را کمی تعدیل کنیم.» وی با بیان اینکه انتخاب پزشکیان به عنوان نایب رئیس اول مناسب بود، افزود: «اما در مجموع انتظار مردم چیز دیگری بود و احتمال تغییر در ترکیب این هیأت رئیسه وجود دارد.»


احمد مازنی، دیگر منتخب تهران هم به «ایران» گفت: «ما رقابت را دموکراتیک و اخلاق‌مدار انجام دادیم و حالا این افکار عمومی است که رفتار منتخبان خود را قبل و بعد از انتخابات قضاوت می‌کند.» او هم با اشاره به فاصله کم بین برخی سمت‌های هیأت رئیسه، تأکید کرد که «احتمال تغییر این ترکیب در انتخابات هیأت رئیسه دائمی وجود دارد.»


محمدقسیم عثمانی، دیگر منتخب فراکسیون امید که البته توانست به عنوان یکی از ناظران به هیأت رئیسه موقت راه پیدا کند هم در گفت‌وگو با «ایران» تأکید دارد که «آقای عارف و لاریجانی باید با همدیگر تعامل می‌کردند که چنین وضعیتی پیش نیاید.» به گفته وی، «هر چند ترکیب فعلی مورد احترام است اما می‌شد بهتر از این هم عمل کرد و این رقابت‌ها در قالب رفاقت‌ها و تعامل‌ها حل و فصل می‌شد.» نماینده بوکان افزود: «حالا فرصتی است که دو فراکسیون بهتر تعامل کنند و در انتخابات هیأت رئیسه دائمی به گونه‌ای عمل نمایند که خروجی اش بهتر از این باشد.»


عثمانی که به همراه عبدالکریم حسین‌زاده دو نماینده اهل سنت مجلس هستند که برای اولین بار به هیأت رئیسه مجلس راه یافته‌اند، در این باره هم گفت: این اتفاقی که افتاده نگاه متعالی نظام نسبت به اقوام و مذاهب را نشان می‌دهد و اینکه در جمهوری اسلامی ایران براساس قانون اساسی رفتار می‌شود.» وی ادامه داد: «این مهم را به فال نیک می‌گیریم و البته مسئولیت ما را نیز سنگین‌تر می‌کند. امیدوارم با راهنمایی‌های همکاران در مجلس بتوانیم خدمتگزار خوبی در هیأت رئیسه برای نمایندگان و ملت باشیم.»

 

 اخبار  سیاسی  -  ایران 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------