آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

توضیحات سخنگوی وزارت امورخارجه درباره مذاکرات امروز ایران و 1+5 در وین، مذاکرات سری ایران و سوریه...



اخبار,اخبار سیاسی,مرضیه افخم


اخبار سیاسی - افخم: مذاکره سری درباره سوریه نداریم

 سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: مباحث نظامی هیچ ارتباطی به مباحث هسته‌ای ندارد.

به گزارش ایسنا، مرضیه افخم در نشست هفتگی خود با خبرنگاران با بیان اینکه مقدمه مذاکرات امروز ایران و 1+5 در وین، شام کاری ظریف و اشتون بود، گفت: مذاکرات پیش رو سلسله مذاکراتی را در پی خواهد داشت و گام‌های متعددی را در پیش رو داریم.

وی افزود: گام اول برای این مرحله جدید تنظیم چارچوب مذاکرات و سازو کارهایی برای گفت‌وگو‌ها و توافقات است که این مسیر یک مسیر طولانی، ‌دشوار و پیچیده است که باید با دقت و هوشیاری طی شود.

افخم گفت: اینکه از این دور و دور بعدی منتظر نتیجه باشیم درست نیست. ایران و 1+5 امروز مذاکرات‌شان را در خصوص تنظیم چارچوب‌های گفت‌وگو آغاز می‌کنند.

وی درباره اینکه گفته می شود قرار است درباره موضوع مربوط به درباره نسل جدید چاشنی های ایمن انفجاری در مذاکرات وین هم رایزنی شود، خاطرنشان کرد: این موضوع در چارچوب مذاکرات با آژانس قرار دارد و به مذاکرات ایران و 1+5 ارتباطی ندارد.

 

در مذاکرات با آژانس این موضوع یکی از بندهای مربوط به 7 بند توافق شده است که در دور بعدی مذاکرات در اردیبهشت درباره آن گفت‌وگو می شود. آنچه مسلم است پیشرفت‌هایی در همکاری‌ها و ارتباطات ایران و آژانس حاصل شده که دو طرف خشنودی خود را از این توافقات و رویکرد جدید اعلام کردند.

افخم با تاکید بر اینکه مباحث نظامی هیچ ارتباطی به مباحث هسته‌ای ندارد، گفت: همانطور که قبلا گفته‌ایم برنامه مذاکراتی ما با 1+5 در این دوره صرفا در خصوص موضوعات هسته‌ای خواهد بود و مباحث نظامی هیچ جایگاهی در چارچوب مذاکرات ندارد و با همین رویکرد گفت‌وگوها در وین دنبال می‌شود و صرفا در چارچوب مباحث هسته‌ای مذاکرات صورت می‌گیرد و تیم ما با حساسیت بر این موضوع پافشاری خواهد کرد.

افخم در ادامه درباره ناآرامی‌های اخیر در بوسنی و هرزگوین گفت: وقوع ناآرامی‌های بوسنی باعث نگرانی است ما نگرانی‌های خود را در این باره اعلام کرده‌ایم و درخواست داریم به خواسته های مشروع مردم بوسنی احترام گذاشته شود و خواسته‌های آنها از طرق مسالمت‌آمیز مطرح و پیگیری شود.

وی ادامه داد: معتقدیم خشونت نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه به بغرنج شدن شرایط می‌انجامد و ممکن است خشونت‌ها به بی‌ثباتی و ناامنی منجر شود. ضمن احترام به حقوق همه اقوام و قومیت‌ها در بوسنی حمایت خود را از استقلال و تمامیت ارضی این کشور اعلام می‌کنیم. امیدواریم رهبران با درایت آن پاسخگوی مطالبات مشروع مردمشان باشند.

 

در عین حال نباید فراموش کرد که مردم بوسنی و هرزگوین دوران سخت و دشواری را پشت سر گذاشته‌اند و تکرار مسیر خشونت و ناامنی به هیچ وجه به صلاح بوسنی و مردم آن نیست و امیدواریم از طریق گفت‌وگو این مسائل حل و فصل شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص اظهارات سفیر ایران در مسکو مبنی بر این که ایران توافق کرده که در قبال دریافت تجهیزات و کالا و همچنین ساخت واحد دوم نیروگاه بوشهر به این کشور نفت بدهد، گفت: همکاری‌های بین ایران و روسیه همکاریهایی است که در حوزه‌های گسترده جریان دارد.

 

دو کشور دارای همکاری‌های خوبی در حوزه‌های اقتصادی هستند و برنامه‌های خوبی برای گسترش این همکاری‌ها دارند. گفت‌وگوها و مقدماتی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور شروع شده و مذاکراتی در حال انجام است که چگونه این همکاری‌ها گسترش یابد که در ابتدای این مسیر همکاری‌ها هستیم ومذاکرات آن تازه آغاز شده. به نظر می آید عزم دو کشور برای گسترش همکاری و ورود به حوزه‌های جدید همکاری و استفاده از ظرفیت‌های موجود برای توسعه هر چه بیشتر روابط زمینه بسیار خوبی دارد و دو طرف مصمم هستند از آن استفاده کنند.

افخم ادامه داد: اینکه این همکاری‌ها در چه قالبی انجام شود و چگونه پیش رود موضوع گفت‌وگوهایی است که گفت‌وگوهای اولیه آن مطرح شده است. بحث‌های مطرح شده طبعا باید بخش‌های کارشناسی کار خود را ادامه دهند تا شکل همکاری‌ها به تدریج مشخص شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا در رابطه با پیگیری‌های وزارت امور خارجه در خصوص 5 مرزبان ربوده شده ایران در مرز با پاکستان گفت: اقدامات در حوزه‌های سیاسی و امنیتی از طریق مراجع داخلی انجام شده و سفارت ما در اسلام‌آباد با ارسال یادداشت و انجام دیدار با مقامات پاکستان موضوع را پیگیری کرده است و همچنان در دستور کار قرار دارد. طی دو نوبت سفیر پاکستان در تهران به وزارت امور خارجه دعوت شد. یادداشت اعتراض در این زمینه به مقامات پاکستانی داده شد.

وی اضافه کرد: ما خواهان اقدام جدی پاکستان برای کنترل مناطق مرزی و فعالیت‌های اشرار و تروریست‌ها هستیم. خواهان این هستیم گروه‌های تروریستی که اقداماتی در مرز ایران انجام می‌دهند کاملا شناسایی شوند. عوامل ربایش مرزبانان ما شناسایی، دستگیر و تحویل مقامات ایران شوند. در عین حال اعلام کرده‌ایم آماده‌ایم هرگونه همکاری را برای برقراری امنیت در مرزها و مبارزه با اشرار و تروریست‌ها با پاکستان داشته باشیم.

خبرنگار دیگری پرسید با توجه به نزدیکی فکری گروه جیش‌العدل با برخی کشورها در منطقه آیا این امکان وجود دارد که برای آزادی 5 مرزبان ربوده شده مذاکراتی با کشورهای منطقه به جز پاکستان انجام شود که افخم پاسخ داد: فعلا مذاکرات ما پاکستان است. همانطور که کمیسیون امنیت مرزی ایران و پاکستان فردا در کمیته پاکستان برگزار خواهد شد معتقدیم ایران و پاکستان خودشان قادر خواهند بود که این مشکل را حل کنند.

افخم در پاسخ به پرسش دیگری درباره اظهارات برخی از نمایندگان مجلس و اعضای هیات رییسه مبنی بر اینکه وزارت امور خارجه مانع ورود هیات موشکی کره شمالی به ایران شده است گفت: چنین موضوعی صحت ندارد اخبار منتشر شده در این باره کاملا بی‌اساس است و چنین بحثی به هیچ شکلی مطرح نیست.

وی همچنین درباره اظهارات وزیر خارجه کشورمان در خصوص انجام تغییرات گسترده در 40 سفارتخانه و کنسول‌گری ایران نیز گفت: وزارت امور خارجه کارگزاران متعددی دارد که بخشی از آنها همواره دور تغییرات منظم سازمانی را دارند که با پایان ماموریت‌شان سالانه تعدادی از سفیران به کشور باز می‌گردند و مجموعه‌ای از مدیران در ساز و کار داخلی برای پست‌های جدید و نمایندگی‌هایی که خالی شده معرفی و اعزام می‌شوند.

 

این مسیر،‌ مسیر طبیعی است و هر ساله وزارت امور خارجه این میزان جابه‌جایی را دارد. در این دوره نیز حدود 40 تا 50 نمایندگی داریم که دوره ماموریت سفرایشان خاتمه یافته است و مقدمات انتصاب نفرات جدید و انجام امور اداری مربوطه برای آنها در حال انجام است. طبعا این میزان جابه‌جایی خود به خود به اندازه‌ای است که به آن تغییر گسترده گفته شود اما باید در نظر داشت این مسیر،‌ مسیر طبیعی جابه‌جایی نیروها است.

خبرنگار دیگری پرسید آیا این امکان وجود دارد که در مذاکراتی که در وین در حال انجام است دو طرف وارد جزییات شوند که افخم پاسخ داد: تنظیم چارچوب مذاکرات و ساز و کارهای پیشنهادی طرفین برای پیش رفتن مذاکرات در این دور از گفت‌وگوها بررسی می‌شود. به نظر می‌آید این دور از مذاکرات در همین چارچوب ادامه یابد.

 

اینکه چند روز طول بکشد ممکن است دو یا سه روز آینده ادامه یابد. ما انتظار نداریم که در یک دور نتیجه‌ای حاصل شود. ممکن است دو تا سه دوره مذاکره انجام شود تا طرفین به مقدمات و یا پیش‌نویس اولیه‌ای برسند این دور از مذاکرات وین مشخص کننده قالب گفت‌وگوها خواهد بود. بعد از توافق اولیه و تنظیم چارچوب صحبت از چگونگی برنامه و زمان‌بندی دقیق تر خواهد بود.

خبرنگار دیگری با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره اینکه به مذاکرات خوش‌بین نیستم اما درباره ادامه آن هم مخالفتی ندارم پرسید با توجه به این بیانات استراتژی و تاکتیک ایران در ادامه مذاکرات چه خواهد بود؟ گفت: بیانات روز گذشته مقام معظم رهبری همچون گذشته راهنما و پشتوانه حرکت دستگاه سیاست خارجی است.

 

ایشان همواره چارچوب‌ها و مبانی را مورد توجه و تاکید قرار داده اند و این بار هم این رویکرد و اظهارات ایشان بیانگر این است که تیم مذاکره کننده ما با حفظ اصول و مبانی تعیین شده حرکت خود را ادامه خواهد داد. واقع‌بینی در هر حال بر روند کلی مذاکرات حاکم است و همانطور که مقام معظم رهبری نیز بیان کرده‌اند مبنی بر این است که دیپلماسی و گفت‌وگو متناسب با حفظ اصول و چارچوب‌ها و رویکردهای اساسی نظام انجام می‌شود و دولت رویکرد مذاکره را انتخاب کرده برای اینکه از فرصت مذاکره برای حل و فصل مسئله بهترین بهره گرفته شود.

وی ادامه داد: اینکه به نتیجه برسیم یا خیر در مسیر زمان و انجام گفت‌وگوها روشن می‌شود اما طبعا بی‌اعتمادی ملت ایران به آمریکا و بی اعتمادی ما نسبت به عملکردهای آنها در مسیرها و دوره‌های متفاوت اعلام شده و با همه چارچوب‌ها و اطلاعاتی که داریم تیم مذاکره‌کننده استراتژی خود را تعیین کرده. امیدواریم با همین نگرش و بر مبانی اصول و چارچوب‌های اساسی کشور برای احقاق حقوق‌مان مذاکرات ادامه یابد.

 

ما حسن نیت خود را اعلام کرده‌ایم و همانطور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند نقض تعهد نخواهیم کرد و پایندی ایران به تعهداتش برای ادامه مذاکرات براساس احقاق حقوق هسته‌ای ایران مبنای کار گروه مذاکره‌کننده خواهد بود.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص اظهارات یکی از مقامات سازمان ملل درباره اینکه ایران،‌عربستان و آمریکا درباره موضوع سوریه در ژنو در حال رایزنی هستند گفت: هیچگونه مذاکره سری بین ایران و طرف‌های دیگر درباره سوریه برقرار نیست و چنین موضوعاتی خبرسازی است و صحت ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد: موضوع سوریه باید از طریق راهکار سیاسی حل شود. ما هم بر ادامه تلاش‌های سیاسی برای حل و فصل این موضوع تاکید داریم. مسیری که انتخاب می‌شود باید واقع‌بینانه و مبتنی بر واقعیت‌های میدانی سوریه باشد و نباید به دلیل به نتیجه نرسیدن گفت‌وگوها فرافکنی شود و موضوعات حاشیه‌ای مطرح کنند. رویکرد ما‌ رویکرد سیاسی است و ایران همواره آمادگی خود را برای کمک به حل و فصل سیاسی بحران سوریه اعلام کرده است. در عین حال خبرسازی‌ها درباره انجام مذاکرات سری صحت ندارد و کاملا رد می‌شود.

وی درباره اخبار منتشر شده در خصوص سفر هاشمی رفسنجانی به عربستان نیز گفت: درباره سفر رییس محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام به عربستان تحول خاصی وجود ندارد و بحث جدیدی مطرح نیست.

خبرنگار دیگری درباره اخبار منتشر شده در خصوص سفر هفته آینده ظریف به هند پرسید و گفت آیا در این سفر مذاکره درباره بدهی نفتی هند به ایران مطرح می‌شود که افخم پاسخ داد: وزیر امور خارجه کشورمان هفته آینده به دعوت سلمان خورشید، همتای هندی خود به این کشور سفر می‌کند. همکاری‌های ایران و هند در حوزه‌های مختلف برقرار است و روابط سنتی و مسالمت‌آمیزی میان دو کشور وجود دارد.

 

حوزه همکاری‌های دو کشور بسیار وسیع و فراگیر است و در عین حال موضوعات مربوط به تراتزیت‌، انرژی و موضوعات مختلف دیگر همکاری در حوزه‌های تجاری و سیاسی در این سفر مورد گفت‌وگو قرار خواهد گرفت. این سفر حوزه جدیدی را در همکاری‌های دو کشور در آینده ایجاد خواهد کرد و امیدواریم همکاری‌های دو کشور آثار خود را در منطقه و منافع دو ملت به جا بگذارد.

وی درباره سفر هیات‌های تجاری و اقتصادی به ایران و در عین حال فشارهای آمریکا و برخی کشورها برای به نتیجه نرسیدن این گفت‌وگوها گفت: فضای روانی ناشی از مذاکرات و توافق اولیه با 1+5 و در عین حال رویکرد تعامل سازنده دولت یازدهم در حوزه سیاست خارجی مورد توجه قرار گرفته و شاهد سفر و تصمیم برای سفر شرکت‌ها و گروه‌های مختلف علاقه‌مند همکاری با ایران هستیم. طبعا بخشی از این همکاری‌ها در حوزه اقتصادی و تجاری ورود پیدا خواهد کرد. سفرهای هیات‌های سیاسی،‌ اقتصادی،‌ تجاری و پارلمانی نمایان‌گر این استقبال عمومی از رویکرد دولت یازدهم و تحولات چند ماه گذشته بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان افزود: اینکه شرکتهای تجاری و اقتصادی بخواهند زمینه‌های فعالیت‌های خود را با انجام سفرهایی بررسی کنند مسیر عادی و طبیعی برای تجار و فعالان بخش خصوصی است.

افخم اضافه کرد: دستگاه سیاست خارجی به دنبال این است که زمینه‌های این همکاری‌ها با فضاسازی‌های لازم فراهم شود. بنابراین شاهد افزایش این سفرها برای انجام گفت‌وگوها و پیشرفت در مسیر روبه جلو هستیم. امیدواریم با قوت این مسیر را ادامه دهیم. طبعا خواسته‌های غیرواقعی و مبتنی بر رویکرد قدیمی از سوی برخی کشورها ناکارآمد است. به نظر می رسد واقعیت‌ها قوی تر از خواسته‌های برخی از کشورها است و به مرور زمان آنها به این نتایج خواهند رسید.

وی درباره سفر وزیر امور خارجه بلژیک به تهران نیز گفت: معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه و تجارت خارجی و امور اروپای بلژیک تا نیمه اول اسفندماه به تهران سفر می‌کند. این سفرها و درخواست برای رایزنی‌ها با مقامات کشورمان به دلیل تحولات و تغییراتی که در حوزه سیاست خارجی ایجاد شده روبه افزایش است. ایران برای اروپا به عنوان کشوری قدرتمند و دارای پتانسیل و ظرفیت‌های خوبی است. امیدواریم دور جدید گفت‌وگوها و بحث‌ها و رایزنی‌هایی که آغاز شده براساس روابط برابر و احترام متقابل شکل واقعی خود را پیدا کند و حوزه همکاری‌های سیاسی،‌ اقتصادی و تجاری بیش از گذشته فعال شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره تحولات اخیر آفریقای مرکزی تاکید کرد: ایران از نقض حقوق بشر در کشور جمهوری آفریقای مرکزی عمیقا ابراز نگرانی کرده و افراطی گری و اعمال خشونت بارعلیه شهروندان غیر نظامی به ویژه مسلمانان را محکوم می کند.

وی افزود: آنچه جامعه جهانی این روزها در آفریقای مرکزی شاهد است متاسفانه اثرات مخرب دخالت‌های استعماری برخی کشورهای غربی به هدف تضمین بهره کشی و غارت منابع دراز مدت خود در کشورهای آفریقایی است و سکوت و عدم دخالت نیروهای نظامی فرانسوی در آفریقای مرکزی در برابر حمله مسیحیان افراط گرا موجب افزایش خشونت‌ها و کشتار مسلمانان بیگناه این کشور شده و زمینه را برای تجزیه قومی و نژادی فراهم کرده است .

افخم خاطر نشان کرد : جمهوری اسلامی ایران همواره معتقد به حفظ وحدت و یکپارچگی همه کشورها است و ایران از تلاش های بین المللی با محوریت سازمان ملل متحد برای بازگشت صلح و ثبات به آفریقای مرکزی خصوصا خلع سلاح گروه های مسلح هم از مسیحیان و هم مسلمانان حمایت می کند.

وی افزود : جمهوری اسلامی ایران با استقبال از انتخاب رئیس جمهور انتقالی آفریقای مرکزی و توجه وی به انتخاب هیات دولت از بین گروه های مختلف سیاسی و اجتماعی این کشور، از دولت جدید انتظار دارد نهایت تلاش خود را برای اعاده نظم و آرامش به کشور به کار برده و انتخابات آزاد را در اسرع وقت برگزار کند.

افخم همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره قطعنامه سازمان ملل متحد در مورد سوریه تاکید کرد: آمریکا و برخی کشورهای غربی درصدد سیاسی کردن موضوع انسانی در سوریه هستند و از این طریق به دولت سوریه فشار وارد می کنند.

وی افزود: مفاد پیش نویس قطعنامه ای که غربی ها ارائه کرده اند قبل از اینکه کمک به حل موضوع انسانی باشد دارای اهداف سیاسی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: محاصره اقتصادی ، اقدامات گروه های تروریستی از جمله دلایل وخامت اوضاع انسانی در سوریه است که لازم است برای آن راه حل واقع بینانه و بیطرفانه ای اتخاذ شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ابتدای سخنان خود با تبریک ایام پیروزی انقلاب اسلامی گفت: از حضور حماسی و باشکوه مردم درراهپیمایی 22 بهن تشکر و قدردانی می کنیم. حضور مردم همیشه پشتوانه بسیار ارزشمند برای دستگاه سیاست خارجی بوده و امسال به دلیل شرایط مذاکراتی و بحث‌های جدیدی که در سیاست خارجی مطرح است این حضور حماسی و حمایت مردمی مایه قوت و حرک قدرتمندانه کارگزاران سیاست خارجی در صحنه است و آن را به فال نیک می گیریم.

اخبار سیاسی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------