آخرین اخبار سیاسی

توماج صالحی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

توماج صالحی از یک اتهامش تبرئه شد

وکیل توماج صالحى⁩ اعلام کرد این خواننده رپ از اتهام نشر اکاذیب و تشویق به اعمال خشونت‌آمیز در رابطه با ویدیوی منتشرشده در آذرماه ۱۴۰۲ تبرئه…

سرنوشت مينو خالقي امروز مشخص مي‌شود



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,مینو خالقی


چهار روز از آغازبه‌کار رسمی مجلس دهم گذشته و هنوز تکلیف کرسی منتخب سوم اصفهان در این مجلس مشخص نیست. وزارت کشور اعتبارنامه مینو خالقی را که حالا نامش تبدیل به یکی از چالش‌های مهم انتخابات مجلس دهم شده، به مجلس نفرستاده است. وزیر کشور در روز افتتاح مجلس، باز هم بر تفاوت نظر وزارت کشور و شورای نگهبان در‌این‌باره تأکید کرد و گفت مسئله را به مراجع ذی‌صلاح و مجلس برای ارائه استفساریه ارجاع داده است. اما این اظهار نظر وزیر کشور برای نمایندگان کافی نیست و حالا که بررسی اعتبارنامه منتخبان اصفهان، به شعبه دوم بررسی اعتبارنامه‌ها سپرده شده، از این شعبه سخنان جدیدی به گوش می‌رسد.

علی اسدی، نماینده شهربابک و دبیر شعبه دوم بررسی اعتبارنامه‌ها، روز گذشته در گفت‌وگو با «ایلنا»، درباره موضوع اعتبارنامه خالقی گفته است: «در جلسه پیشین آقای فتحی، نماینده مردم تهران که حقوق‌دان هستند، موضوعاتی را در جلسه مطرح کردند.


در آن جلسه کاظم جلالی و محمد دهقان هم حضور داشتند و قرار شد در آینده نزدیک درباره این موضوع تصمیم‌گیری شود». به این ترتیب باید منتظر جلسه امروز شعبه دوم بررسی اعتبارنامه‌ها باشیم تا تصمیم نهایی نمایندگان درباره اعتبارنامه خالقی مشخص شود.


مجلس نام مینو خالقی را به شعبه دوم فرستاد
محمدجواد فتحی که روز یکشنبه در گفت‌وگو با «شرق»، از پیشنهاد بررسی اعتبارنامه خالقی در صحن مجلس خبر داده و گفته بود این پیشنهادش در شعبه دو در حال بررسی است، دیروز هم در گفت‌وگو با «تابناک» در‌این‌باره توضیحات بیشتری داده و گفته است: «در فرم‌هایی که مجلس به شعبات داده و بر اساس تقسیم‌بندی شهرها در جلو شهر اصفهان داخل پرانتز پنج نفر ذکر شده است ولی برگه اعتبارنامه خالقی را به شعبه ارسال نکرده‌اند، بنابراین برداشت من این است که مجلس به شعبه این صلاحیت را می‌دهد که وارد این قضیه شود اما دوستانی در شعبه بودند که اعتقاد داشتند زمانی که برگه اعتبارنامه ارسال نشده است، نباید وارد بحث شوند».

 

اینکه مجلس نام خالقی را به عنوان منتخب اصفهان به شعبه دو ارسال کرده، خبری امیدوارکننده است و حالا فتحی با استناد به این تصمیم مجلس، درباره اینکه ارسال‌نشدن برگه اعتبارنامه چه تأثیری بر تصمیم نهایی خواهد داشت، نیز گفته: «اعتقاد من این است که برگه اعتبارنامه خانم خالقی طریقیت دارد ولی موضوعیت ندارد؛ به عبارت دیگر یک سند تشریفاتی است و به نظر می‌رسد اگر مجلس به هر طریقی بتواند احراز کند که شورای نگهبان یا شورای نظارت استان صحت انتخاباتی را اعلام کرد، وزیر کشور باید طبق نص صریح قانون که نیاز به هیچ تفسیری ندارد، اعتبارنامه را به مجلس ارسال کند. حال اگر به هر دلیلی وزارت کشور این اعتبارنامه را ارسال نکرده است، این در حدود اختیارات مجلس است که باید از وجود صلاحیت خود پاسداری کند».

 

نماینده حقوق‌دان تهران که یکی از گزینه‌های جدی فراکسیون امید برای احراز ریاست کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس دهم نیز هست، در ادامه سخنان خود تأکید کرده که منظور او دفاع از شخص خالقی نیست و بر دفاع از حقوق مردم و صلاحیت‌های مجلس اصرار دارد. او در‌این‌باره گفته: «این موضوع ربطی به خانم خالقی یا هر کس دیگری ندارد و بسیاری از نمایندگان حتی یک‌ بار هم ایشان را ندیده‌اند و حتی از پرونده وی نیز اطلاعی ندارند و بحث تنها مربوط به صلاحیت قانونی مجلس است. حال ممکن است بعد از بررسی پرونده، اعتبارنامه ایشان رد شود اما این مهم نیست؛ تنها موضوع مهم در اینجا حوزه اختیارات مجلس است که باید از آن پاسداری شود».


ورود هیأت حل اختلاف وجاهت قانونی ندارد
فتحی همچنین با بیان اینکه هنوز رسما از سوی هیأت حل اختلاف، نظری درباره موضوع مینو خالقی اعلام نشده، گفته است: «شورای حل اختلاف نیز یک شورای مشورتی است و به نظر می‌رسد ورود این شورا به این موضوع نیز وجاهت قانونی ندارد؛ بنابراین در این مورد خاص باید از دو روش استفاده کرد؛ یا باید خود رهبری در این مورد نظر دهند که تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده یا مطابق آنچه قانون گفته است و ماده ٨، ٥٢ و ٧٣ قانون اساسی صراحت دارد که رسیدگی به این موضوع جزء وظایف مجلس شورای اسلامی است؛ ضمن اینکه آیین‌نامه داخلی مجلس نیز به این موضوع اشاره مستقیم دارد».

 

این نماینده در پاسخ به این سؤال که اگر بعد از رأی‌گیری در شعبه، این موضوع با موافقت نمایندگان حاضر در شعبه مواجه شد چه اتفاقی می‌افتد، گفت: خودبه‌خود موضوع در صحن مطرح می‌شود و اگر در صحن کسی اعتراض داشت، پرونده به شورای تحقیق ارجاع داده می‌شود و بعد از آن روال قانونی خود را طی خواهد کرد. فتحی در پاسخ به این سؤال که چقدر احتمال انجام این پروسه وجود دارد، گفت: «با توجه به این نحوه انتخابات و رایزنی‌های پشت پرده و این بده‌بستان‌های پنهانی که صورت می‌گیرد، هیچ‌چیزی تضمین‌شدنی نیست و هیچ احتمالی را من نمی‌توانم برای آن در نظر بگیرم. ولی ما به‌عنوان وکلای ملت قسم‌ خورده‌ایم که از حقوق مردم و استقلال مجلس دفاع کنیم و استقلال مجلس این است که کسی از بیرون نتواند وارد حریم مجلس شود و حدود اختیارات آن را تضییع کند. در این مورد خاص هم قانون صراحت دارد و در حدود اختیارات مجلس است».


همچنان اميدوار به رايزني
فتحی همچنین با بیان اینکه ما هر چقدر فکر می‌کنیم می‌بینیم که آمدن خانم خالقی به مجلس با همه‌ چیزهایی که شورای نگهبان می‌گوید، مفسده کمتری داشت و کشور کمتر دچار این بحران می‌شد، تصریح کرده: «ما این موضوع را در جامعه بزرگ کردیم و کسانی را هم که خبر نداشتند باخبر کردیم، اساسا شارع نمی‌خواهد این چیزها در جامعه بزرگ‌نمایی شود و قبح آن از بین برود. کاری که انجام شد و این مسئله این‌گونه بزرگ شد و آقایانی برخی عکس‌ها را منتشر کردند، کاری بسیار غیراخلاقی و غیردینی بود و واقعا باعث تعجب می‌شود و به نظر من هیچ توجیهی برای این‌گونه اعمال وجود ندارد». فتحی البته در پاسخ به این سؤال که فکر می‌کنید بحث استیضاح وزیر مطرح خواهد شد یا نه، گفته: «بعید است که این اتفاق رخ دهد، نمایندگان به دنبال ایجاد بحران نیستند و سعی می‌کنند موضوع را با رایزنی ختم به خیر کنند».


 اخبار سیاسی  -  شرق  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------