آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آخرین خبرها از حکم اعدام توماج صالحی از زبان وکیلش

امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی فرایند پرونده این خواننده را توضیح داده. آقای رئیسیان می‌گوید حتی اگر دادگاه بدوی بر رأیش اصرار کند، باز حکم…

نمایندگان در صف کمیسیون‌ها



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی, نمایندگان

 
 از مدت‌ها پیش برای تعیین نهایی آرایش سیاسی مجلس دهم روز‌شماری‌ می‌شد و روز گذشته با مشخص شدن اعضای هیات‌رئیسه پارلمان، می‌توان اذعان داشت که تا رسیدن به روز موعود فقط یک گام باقی‌ماند که آن هم نحوه عضویت نمایندگان در کمیسیون‌های متفاوت مجلس است تا در پی آن آخرین قطعه پازل پارلمان در سر جای خودش قرار گیرد و پازل دهمین دوره مجلس شورای اسلامی کامل شود.


در همین راستا نقشه راه اصلاح‌طلبانی که از ابتدای مسیر انتخابات تعامل و تعادل را پیش گرفتند، با توجه به ترکیب مجلسی که حالا بخش عمده‌ای از آن مشخص شده، بسیار مهم و جالب توجه است.

 

به عقیده کارشناسان پس از مشخص شدن چگونگی آرایش سیاسی نهایی مجلس دهم، اصلاح‌طلبان بهتر است که برای کمیسیون‌های مهم کاندیدا شوند و افراد متخصص و توانمندی را که در میان خود شامل می‌شوند، به آن کمیسیون‌های خاص وارد کنند.
به اعتقاد تحلیل‌گران انتخاب کمیسیون‌ها و اهمیتی که به واسطه نحوه کارکرد آنها بروز می‌کند، تا حدی به سابقه و مدیریت افرادی که در آنها عضو می شوند، بستگی دارد. در همین جاست که به اعتقاد برخی از سیاسیون تعامل دو فراکسیون امید و ولایت می‌تواند بهترین گزینه برای عضویت در کمیسیون‌ها باشد.


اهمیت متفاوت کمیسیون‌ها در گرو چگونگی مدیریت اعمالی
احمد شیرزاد نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در خصوص مراتب توجه اختصاص یافته به کمیسیون‌های مجلس دهم از سوی نمایندگان اصلاح‌طلب پارلمان به «ابتکار» گفت: با توجه به کارکرد خاص هر کمیسیون می‌توان اذعان داشت که تک‌تک این نهاد‌ها دارای اهمیت مشخصی هستند و این چیزی است که با توجه به تجارب گذشته و نقش ویژه هر کمیسیون در حوزه‌ای متمایز درک و برداشت می‌شود. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین یاداور شد: در برخی مقاطع تعدادی از کمیسیون‌ها به دلیل وجود مدیریتی رئیسی پی‌گیر و جدی از اهمیت زیادی برخوردار شدند و میزان زیادی از توجهات را به خودشان اختصاص دادند.

 

وی در ادامه گفت: به طور مثال در دوره‌ای کمیسیون اصل 90 بیشتر نقش نوعی کمیسیون تشریفاتی را دارا بوده که فقط نامه ها و شکایات بدان منتقل می‌شد. شیرزاد در همین راستا افزود: اما در دوره‌ای دیگر همانند مجلس ششم و زمانی که انصاری‌راد ریاست کمیسیون اصل 90 را بر عهده گرفت، شاهد بودیم که این کمیسیون تبدیل به مرجعی دارای کارکرد‌های مهم شد و به همین واسطه توجهات گسترده‌ای را نیز در آن زمان به خود اختصاص داد.

 

این نماینده پیشین مجلس ضمن نتیجه‌گیری افزود: بنابراین برخی از کمیسیون ها ممکن است که به ظاهر در انظار با‌اهمیت جلوه نکنند اما به واسطه نوع فعالیتی که از سوی روسای این کمیسیون خاص انجام می‌گیرد، در مقاطعی دارای اهمیت فزاینده می‌شوند. شیرزاد در بخش دیگر همچنین متذکر شد: قسمتی از دلایل اهمیت و توجه اختصاص یافته به برخی از کمیسیون‌ها به قانونی باز‌می‌گردد که برای بررسی و تصویب در آن دوره مشخص مجلس تحت اختیار کمیسیون نام‌برده قرار می‌گیرد. وی افزود: به طور مثال در ششمین دوره مجلس شورای اسلامی کمیسیون اقتصادی به دلیل قانون اصلاح مالیات‌های مستقیم بسیار اهمیت یافت و مورد توجه قرار گرفت. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب متذکر شد: بنابراین بخش اعظمی از اهمیت یک کمیسیون به قوانینی باز‌می‌گردد که برای بررسی و تصویب به آن ارجاع داده می‌شود.

 

شیرزاد در ادامه اظهاراتش بر‌اساس نوعی رویکرد و نگاه سنتی ادامه داد: به طور کلی بر‌اساس سنجش شرایطی که در هر دوره جامعه در ان به‌سر می‌برد، می‌توان اظهار کرد که کمیسیون‌هایی همانند کمیسیون برنامه و بودجه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند، چرا که در هر دوره مجلس این کمیسیون باید 4 قانون بودجه را رهبری کند و به تصویب برساند. وی همچنین افزود: معمولا به دلیل مفصل بودن بحث‌های مربوط به بودجه و پیچیدگی‌های آن، اغلب آنچه که کمیسیون برنامه و بودجه تصویب کرده در صحن نیز مورد تایید قرار می‌گیرد. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی را از دیگر از کمیسیون‌هایی دانست که در مرتبه بالایی از اهمیت قرار دارد.

 

شیرزاد گفت: کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی به دلیل نقشی که در مراودات و روابط بین‌المللی ایفا می‌کند در تمام ادوار مجلس شورای اسلامی دارای اهمیت است. وی نمونه این اهمیت را در مجالس کنگره ایالات متحده امریکا یافت و افزود: رییس این کمیسیون به تنهایی نقش بسیار مهمی را در سیاست‌خارجی این کشور ایفا می‌کند. این نماینده پیشین مجلس در ادامه نقش پررنگ کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی را در دوره گذشته پارلمان و در بحث‌های مربوط به برجام و تصویب و اجرای آن، یاداور شد.


موازنه‌ای که تعامل می‌طلبد
اصلاح‌طلبان از ابتدای حضور در رقابت‌های انتخاباتی شاکله اصلی فعالیت‌های خود را اقدامات و سیاست‌هایی دانستند که بر مدار اصل تعامل به گردش در‌می‌آید و این چیزی‌ست که بارز‌ترین آن را در چگونگی چینش اعضای لیست امید شاهد بودیم اما اکنون که یک گام دیگر تا کامل شدن پازل دهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی‌مانده و آن گام چگونگی عضویت و نحوه انتخاب اعضا در کمیسیون‌ها‌ست، باید دید که آیا اصل تعامل بار دیگر به عنوان مهم ترین نقشه راه این جریان سیاسی قرار می‌گیرد یا خیر.

 

در همین زمینه احمد شیرزاد در خصوص چگونگی انتخاب و انتصاب نمایندگان مجلس دهم در کمیسیون‌های متعدد و متفاوت تصریح کرد: بر‌اساس سنجش نتایج حاصله از انتخابات و همچنین با درنظر‌داشتن چگونگی چینش هیات‌رییسه می‌توان اذعان داشت که این مجلس از نظر وزن جریان‌های سیاسی در حالت تعادل و موازنه‌ای خاص قرار دارد و وزن برابر جریان‌های سیاسی در آن تعامل را اجتناب‌نا‌پذیر می‌کند.

 

وی همچنین در خصوص سازوکار این تعادل افزود: تحلیل و قضاوت از محیط بیرونی مجلس نسبت به آنچه در داخل اتفاق می‌افتد، بسیار سخت و دشوار است اما همانطور که ظرف‌های کوچک تری که در قالب ظرفی بزرگ قرار دارند با تحرکاتی چند در نهایت جای خود را می‌یابند، نمایندگان مجلس نیز پس از مدتی یکدیگر را پیدا خواهند کرد. این نماینده پیشین مجلس وجود برخی از صدا‌های اعتراضی را در خصوص عضویت در کمیسیون‌ها طبیعی دانست و گفت: به هر‌حال میزان موفقیت مجلس به تعاملی بستگی دارد که از سوی اعضا صورت می‌پذیرد. وی همچنین اظار کرد: نمی‌توان ادعا کرد که هر مساله‌ای با تعامل رفع شود اما عمده مشکلات از این طریق قابل رفع و رجوع است.


عضویت در کمیسیون‌ها با عنایت به 2 شرط
محمد‌جواد حق‌شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در خصوص شیوه عملیاتی نمایندگان برای عضویت در کمیسیون‌ها به «ابتکار» گفت:برای اصلاح‌طلبان در این زمینه 2 شرط وجود دارد که باید با استناد بدان فعالیت خود را جلو برند.

 

وی در همین راستا ادامه داد: نخست آنکه اصلاح‌طلبان با توجه به قول‌هایی که به جامعه دادند و با عنایت به وعده‌های انتخاباتی و البته با در‌نظر‌داشتن برنامه تنظیم‌شده خود از لحاظ راهبردی باید بحث عضویت در کمیسیون‌های مورد‌نظر را پیش بگیرند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در راستای توضیح شرط دوم نیز افزود: عنایت به تخصص، کارامدی و توانمندی منتخبان مهم‌ترین اصلی‌ست که برای حضور در کمیسیون‌ها باید بدان توجه شود. توجه به آیین‌نامه مجلس شورای اسلامی از جمله مواردی است که به نظر این نماینده پیشین مجلس در راستای عضویت در کمیسیون‌ها باید بدان عنایت داشت.

 

وی همچنین اظهار کرد: با توجه به این که هر کمیسیون دارای اساس‌نامه و آیین‌نامه‌ای خاص است، منتخبان با لحاظ کردن این موارد می‌توانند به شاخصه‌های لازم دست پیدا کنند و از این طریف اکثریت اهمیت را از آن خود کنند. حق‌شناس در بخش دیگری از اظهارات خود افزود: در شرایط فعلی کمیسیون‌هایی مانند شورا‌ها و امور داخلی مجلس، سیاست‌خارجی و اموزش عالی از جمله کمیسیون‌هایی است که اهمیت به‌سزایی دارد. این نماینده پیشین مجلس در خصوص رویکرد تعاملی احتمالی میان 2 فراکسیون امید و ولایت در راستای عضویت در کمیسیون‌ها افزود: اگر بنا بر همکاری در پارلمان باشد، تعامل بهترین شیوه نتیجه‌بخش در این راستا است. وی همچنین تعامل در زمینه عضویت در کمیسیون‌ها را در راستای ادامه مسیر تعامل، بهترین عاملی دانست که از طریق آن رسیدگی به حقوق ملت به شیوه‌ای مطلوب‌تر دنبال می‌شود.


  اخبار سیاسی  -  ابتکار 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------