آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

این ادعای هسته ای کریمی قدوسی برای ایران دردسرساز می شود؟

نماینده مشهد در مجلس یازدهم ادعای جدیدی درباره آزماش ارتقاء برد موشکی به ۱۲ هزار کیلومتر مطرح کرد. به گزارش خبرآنلاین، روز گذشته، جواد…

هیأت‌رئیسه در حلقه امید



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,انتخابات هیأت‌رئیسه مجلس

١٢ سال پس از پایان آخرین مجلسی که اصلاح‌طلبان در هیأت‌رئیسه آن حضور داشتند، روز گذشته یک بار دیگر اصلاح‌طلبان وارد ترکیب یک‌ساله هیأت‌رئیسه پارلمان شدند تا مجلس دهم در امتداد رأی‌آوری لیست امید و تشکیل فراکسیون امید، در انتخابات هیأت‌رئیسه نیز نشانه‌های بازگشت خود را به رخ رقیب بکشند.

آخرین‌باری که اصلاح‌طلبان بر این کرسی‌ها نشسته بودند، ٢٢ خرداد ٨٣ بود و آن روز مهدی كروبی، سیدمحمدرضا خاتمی و بهزاد نبوی به‌عنوان رئیس و نایب‌رئیس اول و دوم و محمدرضا تابش، مرحوم احمد بورقانی‌فراهانی، غلامرضا گرزین، محمد قمی، سهیلا جلودارزاده، ناصر خالقی، سیدابراهیم امینی، اسماعیل جبارزاده و محمد نعیمی‌پور بودند. از آن جمع، امروز محمدرضا تابش و سهیلا جلودارزاده در مجلس دهم حضور دارند که اولی برای انتخابات هیأت‌رئیسه نامزد نشد و دومی در انتخابات روز گذشته با وجود کاندیداتوری، موفق به اخذ رأی لازم نشد تا هیأت‌رئیسه مجلس دهم نیز مانند سه مجلس اصولگرای هفتم و هشتم و نهم، از حضور زنان خالی باشد.


تأیید همه اعتبارنامه‌ها، حتی قاضی‌پور
اما آنچه قبل از انتخابات هیأت‌رئیسه در دستور کار جلسه علنی دیروز قرار داشت، قرائت گزارش شعب پانزده‌گانه از بررسی اعتبارنامه منتخبان بود. گزارش‌هایی که برخلاف رویه ادوار قبل، با تصمیم هیأت‌رئیسه به صورت گروهی خوانده ‌شد، در ادوار گذشته تأیید اعتبارنامه هر نماینده به صورت جداگانه اعلام می‌شد و او قیام می‌کرد و بعد از اعلام رئیس مجلس، می‌نشست.

 

رویه‌ای که دیروز چند نفر از نمایندگان از جمله تابش و لاهوتی و کواکبیان نسبت به اجرانشدنش تذکر دادند، ولی لاریجانی اعلام کرد با توجه به تأیید همه اعتبارنامه‌ها و اینکه هیچ اعتراضی به اعتبارنامه‌ها نشده، نیازی نیست وقت مجلس گرفته شود و قرائت کلی گزارش و قیام دسته‌جمعی همه افرادی که در یک شعبه به اعتبارنامه‌شان رسیدگی شده، کافی است. اما نکته مهم در این میان، انتظاری بود که برای اعلام نظر شعبه یک درباره اعتبارنامه قاضی‌پور وجود داشت و با قرائت تأیید اعتبارنامه او، ناکام ماند.

 

اینکه هیچ نماینده‌ای روی اعتبارنامه قاضی‌پور اعتراض نکرده بود تا در شعبه یک این اعتراض بررسی شود، موضوعی عجیب بود. بعد از پایان جلسه علنی هم زمزمه‌هایی که از برخی نمایندگان شنیده می‌شد، حاکی از این بود که قاضی‌پور تهدید کرده اگر به اعتبارنامه‌اش اعتراض شود، به اعتبارنامه هر ٣٠ منتخب تهران اعتراض خواهد کرد. کاری که اگر انجام می‌شد، همه نمایندگان تهران از نامزدی در انتخابات و رأی‌دادن در انتخابات هیأت‌رئیسه محروم می‌شدند و بخش قابل‌توجهی از موفقیت به‌دست‌آمده در هیأت‌رئیسه، از دست می‌رفت. این‌گونه بود که قاضی‌پور هم مانند بقیه منتخبان از مرحله بررسی اعتبارنامه‌ها عبور کرد و حالا تنها چهار منتخب مرحله‌دومی تبریز و منتخب مرحله دوم اهر که آرای آنها در حال بازشماری است، تنها نمایندگانی هستند که باید اعتبارنامه‌شان پس از تأیید آرا، بررسی شود.


زمزمه‌های توصیه برای حذف یک نفر
به هر ترتیب پس از تأیید همه اعتبارنامه‌ها نوبت به انتخابات هیأت‌رئیسه رسید. انتخاباتی که اولین مرحله آن یعنی انتخاب رئیس، بسیار ساده بود. علی لاریجانی به‌تنهایی نامزد این انتخابات شد و البته مصطفی کواکبیان هم در اقدامی عجیب و برخلاف تصمیم فراکسیون امید، اعلام کاندیداتوری کرد. هرچند دقایقی بعد کواکبیان با شنیدن نظر و انتقاد برخی از هم‌فراکسیونی‌ها، از کاندیداتوری اعلام انصراف کرد، اما لاریجانی گفت رأی‌گیری آغاز شده و امکان انصراف نیست.

 

در نهایت آرا جمع‌آوری شد و لاریجانی با ٢٣٧ رأی به عنوان رئیس مجلس دهم در سال اول انتخاب شد. ٢٨ رأی سفید و ١١ رأی کواکبیان هم تغییری در جایگاه لاریجانی ایجاد نکرد. پس از این مرحله نامزدهای احراز پست نایب‌رئیسی اعلام شدند. همان چهارنفری که روز یکشنبه نیز کاندیدا شده بودند؛ یعنی دهقان و حاجی‌بابایی از طرف اصولگرایان و پزشکیان و مطهری از طرف فراکسیون امید. پس از نواب هم نامزدهای دبیری هیأت‌رئیسه اعلام شدند. سبحانی‌فر، جلودارزاده، یوسف‌نژاد، وکیلی، علیرضا رحیمی و عبدالکریم حسین‌زاده نامزدهای لیست امید بودند و در سوی مقابل هم مانند روز یکشنبه، امیرآبادی‌فراهانی، کاتب، رنجبرزاده، موسوی‌لارگانی، قاضی‌زاده‌هاشمی و عباس پاپی‌زاده از طرف اصولگرایان نامزد شده بودند. برای انتخاب نظار هیأت‌رئیسه هم از طرف فراکسیون امید، محمد قسیم‌عثمانی، مهدی شیخ و پروانه مافی و از طرف اصولگرایان نیز بهروز نعمتی، محمد آشوری و حجت‌الاسلام ناصری‌نژاد معرفی شده بودند. پس از جمع‌آوری همه آرا و هم‌زمان با انتظار برای اعلام نتایج، گمانه‌زنی‌ها درباره انتخاب نواب رئیس و دبیران هیأت‌رئیسه هم به اوج رسید.

 

در این میان آنچه بیش از همه شنیده می‌شد، پیام‌هایی بود که در فاصله یکشنبه تا سه‌شنبه به نمایندگان رسیده بود و محتوای آن، اعلام نارضایتی برخی افراد نسبت به حضور دو چهره اهل تسنن در ترکیب هیأت‌رئیسه بود. زمزمه‌هایی که خبر از احتمال کاهش رأی حسین‌زاده به دلیل همین اخبار پیرامونی می‌داد، چراکه به‌هرحال عثمانی چهره‌ای متمایل به اصولگرایی اما موردحمایت فراکسیون امید و حسین‌زاده دارای گرایش اصلاح‌طلبی بود و حالا برای تصمیم‌گیری بین این دو، اصولگرایانی بودند که حاضر به رأی‌دادن به عثمانی می‌شدند و راحت‌تر از کنار نام حسین‌زاده می‌گذشتند.


حلقه شادی امیدی‌ها در بهارستان
در میانه همین گمانه‌زنی‌ها بود که لاریجانی اعلام کرد، شمارش آرای نواب رئیس به پایان رسیده است. نفس‌ها در سینه حبس شده بود تا معلوم شود پس از نام پزشکیان که تقریبا کسب بالاترین رأی توسط او محرز بود، لاریجانی نام چه کسی را به‌عنوان نایب‌رئیس دوم اعلام خواهد کرد. لاریجانی با اعلام ١٥٨ رأی برای مسعود پزشکیان و١٣٣ رأی برای علی مطهری از مجموع ٢٧٣ رأی اخذشده، باعث شد تا صدای تکبیر و صلوات و موج تبریک در فضای مجلس درهم بیامیزد. لحظاتی بعد، دسته‌ای از نمایندگان به دور صندلی مطهری حلقه زده بودند و دسته‌ای دیگر هم صندلی پزشکیان را احاطه کرده بودند.

 

دو نایب‌رئیس فراکسیون امیدی مجلس، در میان جمع انبوهی از نمایندگانی که آنها را دوره کرده بودند به زیر جایگاه خبرنگاران آمدند و محمدرضا تابش، در کنار محمود صادقی و دکتر عارف نیز برای تبریک پیش آنها آمدند.

 

آرای دو نامزد اصولگرایان برای کرسی نایب‌رئیسی هم به این ترتیب بود که حاجی بابایی که روز یکشنبه ١٢٢ رأی آورده بود و چهارم شده بود، این‌بار با ١٢٣ رأی، سوم شد و دهقان که در روز یکشنبه با ١٣٦ رأی به‌عنوان نایب‌رئیس موقت دوم انتخاب شده بود، با کاهش ١٨ رأی و کسب ١١٨ رأی به مقام چهارمی در این رقابت چهارنفره رسید. در جایگاه هیأت‌رئیسه کار شمارش آرای دبیران و نظار ادامه داشت و علی لاریجانی هم از نمایندگانی که در انتهای صحن به دور مطهری و پزشکیان حلقه زده بودند خواست که به صندلی‌های خود بازگردند. اما حلقه شادی ادامه داشت و لاریجانی به شوخی خطاب به جمع گفت: «خسته می‌شوید، بفرمایید روی صندلی‌هایتان که این معانقات برایتان مشکل ایجاد نکند».

 

او خطاب به مطهری هم گفت: «آقای مطهری بفرمایید بنشینید. من نگران حالتان هستم. جواب همشیره‌تان را نمی‌دانیم چه بدهیم!» پس از این شوخی لاریجانی نوبت به قرائت نتیجه انتخابات نظار هیأت‌رئیسه رسید که این‌بار هم مانند روز یکشنبه، بهروز نعمتی، محمد آشوری و محمدقسیم‌عثمانی توانستند آرای لازم را به دست بیاورند و مافی و شیخ و ناصری‌نژاد از راهیابی به هیأت‌رئیسه بازماندند.


سهم هر طیف از هیأت‌رئیسه
آخرین نتایجی که اعلام شد هم مربوط به دبیران هیأت‌رئیسه بود. براساس اعلام لاریجانی، در این قسمت غلامرضا کاتب با ١٤٦ رأی، سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی با ١٤٦ رأی، اکبر رنجبرزاده با ١٤٠ رأی، علی‌اصغر یوسف‌نژاد با ١٣٥ رأی، احمد امیرآبادی‌فراهانی با ١٢٥ رأی و محمدعلی وکیلی با ١٢٤ رأی و از مجموع ٢٧٥ رأی مأخوذه توانستند اکثریت آرا را به دست آورند. به‌این‌ترتیب شش کرسی دبیری هیأت‌رئیسه به نسبت مساوی بین جبهه پایداری، اصولگرایان نزدیک به لاریجانی و فراکسیون امید تقسیم شد. یوسف‌نژاد و وکیلی از فراکسیون امید، قاضی‌زاده و امیرآبادی از منسوبان جبهه پایداری و کاتب و رنجبرزاده از اصولگرایان نزدیک به لاریجانی، بر این کرسی‌ها نشستند.

 

آرای بقیه نامزدهای این بخش هم به این شرح بود:
سیدناصر موسوی‌لارگانی ١٢١ رأی، علیرضا رحیمی ١٢٢ رأی، عباس پاپی‌زاده ١١٠ رأی، سهیلا جلودارزاده ١٠٧ رأی، علی و سبحانی‌فر ١٠٥ رأی. عبدالکریم حسین‌زاده هم که روز یکشنبه با ١٣١ رأی به‌عنوان یکی از دبیران موقت هیأت‌رئیسه انتخاب شده بود، با ١٠٦ رأی از راهیابی به هیأت‌رئیسه بازماند تا شایعات درباره توصیه‌های خاص برای عدم ورود او به هیأت‌رئیسه قوت بگیرد. به‌این‌ترتیب در پایان ماراتن وزن‌کشی هیأت‌رئیسه، اصولگرایان نزدیک به لاریجانی با کسب کرسی ریاست، دو کرسی دبیری و دو کرسی از نظار هیأت‌رئیسه، پنج صندلی از ١٢ صندلی هیأت‌رئیسه را به خود اختصاص دادند. فراکسیون امید هم با دو نایب‌رئیس، دو دبیر و یک ناظر، هم‌پای طیف لاریجانی موفق به کسب پنج کرسی از هیأت‌رئیسه شد و دیگر اصولگرایان که با جبهه پایداری در یک طیف جمع شده‌‌اند نیز موفق به کسب دو کرسی دبیری از مجموع ١٢ کرسی هیأت‌رئیسه شدند. ادای سوگند هیأت‌رئیسه دائم، آخرین بخش مراسم انتخابات هیأت‌رئیسه بود؛ انتخاباتی که سال آینده در همین روزها و این‌بار هم‌زمان با ایام انتخابات ریاست‌جمهوری، دوباره تکرار خواهد شد.


 اخبار  سیاسی -  شرق

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------