وزیر اطلاعات: هر چه تحلیل اطلاعات علمی‌تر باشد به امنیت پایدارتری می‌رسیم



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,وزیر اطلاعات

وزیر اطلاعات گفت: هر چه تحلیل اطلاعاتی را دانش بنیان‌تر کنیم به امنیت پایدارتری می‌رسیم.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین محمود علوی صبح امروز در همایش ملی روش‌های تحلیل اطلاعات، با اشاره به این که امروز رویکرد دستگاه‌های اطلاعاتی بهره‌گیری از روش‌های علمی است، گفت: اگر در این زمینه ما حرکت نکنیم ضرر خواهیم کرد.

وی در ادامه افزود: استفاده از نظرات صاحب نظران علوم انسانی و فنی، یکی از ضرورت‌های تحلیل اطلاعاتی است که با مشارکت فرهیختگان ما می‌توانیم به داده‌های جامعی برای تحلیل اطلاعاتی برسیم.ما از دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی و مرکز بررسی استراتژیک امنیت ملی انتظار داریم که بستر لازم را برای همکاری با دانشگاه‌ها ، مراکز علمی، و مراکز پژوهشی کشور فراهم کند.

وزیر اطلاعات در ادامه با بیان این که تجمیع اطلاعات بدون تحلیل بی نتیجه است اظهار کرد: تحلیل است که انسان را در مسیر رسیدن به مقصد هدایت می‌کند که این تحلیل هم باید چارچوب علمی مشخصی داشته باشد. تحلیل‌ها باید واقع نگر، آینده پژوه، پیش بینی کننده و با آسیب شناسی بوده و هدفمند باشند. هر چه روش‌های تحلیل خرد‌گراتر باشد تحلیل‌ را به نتیجه بهتری می‌رساند.

علوی در ادامه خاطرنشان کرد:‌ شناسایی پدیده‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی، و شرایط تبدیل این پدیده‌ها به بحران‌ها و همچنین تبدیل این بحران‌ها به مسائل امنیتی، ضرورت کار تحلیل اطلاعاتی است. در تحلیل اطلاعاتی ما نیازمند علوم سیاسی ، جامعه شناسی ، حقوق، روانشناسی، مدیریت و سایر علوم هستیم، زیرا اطلاعات مختص یک رشته نیست و تمام رشته‌ها برای تحقق امنیت ملی باید هم افزایی داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به آسیب‌های تحلیل اطلاعاتی خاطر نشان کرد: اگر تحلیل‌ها احساس محور یا سلیقه‌ای یا نشات گرفته از حب و بغض باشد، امنیت ملی ما با خطر جدی مواجه می‌شود. تحلیل‌ها باید عقل محور بوده و همه جانبه گرا و نه یک سویه باشد.

علوی همچنین تاکید کرد:‌ در تحلیل‌های امنیتی، سانسور و خودسانسوری از آفت‌های جدی است که تصمیم‌گیران کشور را از درک حقیقت باز می‌دارد و آنها را به توجیه افکار خود سوق می‌دهد نتیجه‌ی چنین تحلیل‌هایی هم انحراف در تصمیم‌سازی است و حداقل نتیجه‌ی آن اتلاف انرژی و فرصت‌هاست.

وزیر اطلاعات در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان این که در تحلیل اطلاعاتی فضای باز و بحث و نقد یکی از ضرورت‌هاست گفت: پرهیز از برچسب‌زدن به تحلیل‌گران یکی از ضرورت‌هاست. فضای علمی در زمینه ی تحلیل اطلاعاتی باید به گونه‌ای شکل گیرد که افراد بدون واهمه از برچسب خوردن به تحلیل روی بیاورند.

علوی پرهیز از آمیختن مطالب واقعی با غیر واقعی و پرهیز از مطلق گرایی را یکی دیگر از ضرورت‌های تحلیل اطلاعاتی دانست و گفت: ما زمانی می‌توانیم به داده‌ها اعتماد کنیم که آنها بر مبنای اصول علمی باشد. اگر از این چارچوب خارج شویم قطعا نمی‌توانیم نتیجه‌ی لازم را بگیریم. بهر‌گیری از خرد جمعی نیز یکی دیگر از ضرورت‌هاست، زیرا در کار جمعی احتمال به خطر رفتن کمتر است.

علوی در پایان اظهار کرد: بهره گیری از نرم افزارهای نوین از جمله بانک‌های اطلاعاتی از جمله ابزارهایی است که جامعیت بهتری را در تحلیل ایجاد می‌کند. امروز وزارت اطلاعات با همکاری سایر دستگاه‌ها قدم‌های خوبی در این زمینه برداشته است.
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------