آخرین اخبار سیاسی

حسین علایی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حسین علایی: تا حاکمیت تغییر معناداری در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی ندهد مشکلات همچنان باقی است؛ بدترهم خواهد شد

حسین علایی گفت: تا حاکمیت یک تغییر معنادار در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی و سیاست داخلی و نحوه انتخاب مدیران خود ندهد و شیوه حکمرانی خود را…

دولت روحانی نگاه دنیا را نسبت به ایران عوض کرد/ برجام برگ برنده دولت یازدهم است



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,مقدم

یک عضو مجمع روحانیون مبارز گفت: موفق‌ترین برگ برنده دولت آقای روحانی در عرصه بین‌المللی برجام بوده است. باید این واقعیت را بپذیریم که دولت با توافق و اجرای برجام کارستان و هنرمندانه کردند.

حجت الاسلام محمد مقدم در گفت‌وگو با  ایلنا، در ارزیابی خود از اوضاع فعلی منطقه و جهان تاکید کرد: به عنوان یک روحانی که با نگاه دینی به این قضیه نگاه می کند بر این باورم که منطقه ما متأسفانه درگیر یک نزاع تاریخی شده است.

او افزود: نمی خواهم به عوامل و انگیزه های اولیه آن بپردازم ولی متأسفانه امروزه باید این واقعیت تلخ را بپذیریم که منطقه ما چه در عراق و سوریه و چه در جاهای دیگر متأسفانه گام‌به‌گام به سمت در مقابل یکدیگر قرار گرفتن دو جریان شیعه و سنی پیش می‌رود. طبیعی است که هم قدرت‌های خارجی و در رأس آنها صهیونیست‌ها و هم خیلی از قدرت‌های فرصت طلب جهان اسلام که این جریان را در مقابل هم قرار دادند، از این اوضاع استفاده می کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: اگر منطقه بخواهد روی آرامش به خود بگیرد، دو قدرت آن یعنی ایران و عربستان سعودی باید مسائلشان را با هم حل کنند. به میزانی که این دو کشور در تقابل با هم قرار بگیرند، تبعات آن دامن‌گیر کل جهان اسلام می‌شود. هرچه قدر هم این مشکلات شدیدتر شود، مشکلات منطقه و دنیای اسلام بیشتر می‌شود.

این عضو مجمع روحانیون مبارز خاطرنشان کرد: البته به میزانی که مشکلات ایران و عربستان حل شود، منطقه بیشتر روی آرامش را می‌بیند. چون ایران به‌عنوان یک کشور قدرتمند در منطقه و جهان اسلام و همچنین به عنوان سمبل تشیع حساب می‌شود. حاکمیت و دست‌اندرکاران ایران این را نمی‌گوید؛ ولی در بیرون دارند این را این‌گونه اعلام می‌کنند. باید بپذیریم که عربستان هم در جهان اسلام نفوذ دارد. طبیعتاً اگر مسائل این دو قدرت منطقه حل شود، به همان میزان منطقه هم به آرامش نزدیک‌تر می‌شود.

تندروی و افراط‌گرایی ریشه بسیاری از دشمنی‌ها

او در پاسخ به اینکه حتی برخی کشورهای تأثیرگذار جهان وارد این مسأله شدند. به طور مثال با وجودی که آمریکا سعی کرده متحدانش در منطقه را قانع به همکاری با ایران کند، باز عربستان حاضر به برخورد صادقانه با ایران نیست.

وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما آیا راهکار عملی هست که ما بتوانیم به عربستان نزدیک‌تر شویم؟ متذکر شد: ریشه بسیاری از خصومت‌ها و دشمنی‌ها، به‌طورکلی تندروی و افراط‌گرایی است. اگر افراط بد است در داعش بد است، آن کسی هم که در عرصه داخلی هم افراط‌گرایی می‌کند، بد است. زشتی زشت و زیبایی زیبا است و فرقی ندارد. اگر عقلانیت، اعتدال و میانه‌روی در این رفتارها بود، با حداقل وضعیت منطقه را خراب‌تر از گذشته نمی‌کرد.

دیپلماسی عقلانی نیاز امروز منطقه و جهان

مقدم متذکر شد: به نظر من یکی از خطاهای بسیار بزرگی که در ایران صورت گرفت، و نمی‌دانم چه جریانی در پس آن بود، مسئله سفارت عربستان سعودی است. در ادبیات​ دیپلماسی، روابط خارجی و تمام مسائل تنها چیزی که جواب می‌دهد عقلانیت، اعتدال و درک منافع عمومی و ملی جامعه ما است. در غیر این صورت با تندی و تندروی و بر طبل جنگ کوبیدن و تهدید کاری از پیش نخواهد رفت. آنچه که منطقه و درنهایت کل جهان بیش از هر زمان نیاز دارد، یک دیپلماسی عقلانی فعال است؛ سلاح کارگشا نیست.

او تصریح کرد: این چیزی است که باید تمام تلاش حاکمان ایران و مجامع همسوی با ایران به آن سمت‌وسو پیش رود که درعین حفظ منافع ملی گام‌های تفاهم را با عربستان بیشتر بردارد و این اختلافات را در رأس هرم به یک تفاهم حل کند. به اعتقاد من در این صورت خیلی از مشکلات در منطقه حداقل کاهش خواهد یافت.

برجام موفق‌ترین برگ برنده دولت روحانی

مقدم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه جدای از رابطه با عربستان ارزیابی کلی شما از عملکرد دولت و تیم دیپلماسی ایران قبل و بعد چیست؟ موفق‌ترین برگ برنده دولت آقای روحانی در عرصه بین‌المللی برجام بوده است. باید این واقعیت را بپذیریم که دولت با توافق و اجرای برجام کارستان و هنرمندانه کردند. هیچ کشوری در شورای امنیت محکوم نشد، مگر اینکه با یک جنگ حکومتش را ساقط کردند. اینکه در یک توافق دیپلماتیک کشوری بتواند در همان سازمان ملل قطعنامه های غرب را از اثر بیاندازد، شاهکار است. تلاش‌های تخریبگران حسادت، رقابت سیاسی یا به نظر می‌آید جهالت است. ایران چه کاری بهتر از این می‌توانست انجام دهد؟ غنی‌سازی و تمام خواسته‌ها را به دست آورده و طبیعی است، وقتی وارد مذاکره می‌شوید، نمی‌تواند ۱۰۰ درصد باشد؛ تو باید ۵۰ درصد کنار بیایی و طرف مقابل هم ۵۰ درصد کنار بیاید. از طرف دیگر علی‌رغم همه فشارها راه بازارهای جهانی برای ایران باز شده است.

دولت روحانی نگاه دنیا را نسبت به ایران عوض کرد

او افزود: دولت آقای روحانی نگاه دنیا را نسبت به ایران عوض کرد و جهان متوجه شده که ایران دنبال سلاح‌های اتمی نیست. آنها فهمیدند که وقتی رهبر ایران فتوا بر حرمت سلاح اتمی می‌دهد، پای این فتوا در عمل ایستاده، هیچ‌وقت قدرت خودش را در سلاح اتمی نمی‌داند. در عین حال که از تمام ظرفیت‌های اتمی برای علم و دانش قانونی و مورد تأیید دنیا استفاده صلح‌آمیز کرده و غنی‌سازی و همه جنبه‌های علمی را دارد. لذا من معتقدم برجام شاه بیت موفقیت روحانی در عرصه بین‌المللی بود.

مقدم ادامه داد: طبیعی است، روزی که آقایان می‌گفتند تحریم ها ورق پاره است، بسیاری از کارشناسان امور بین‌الملل می‌گفتند، تحریم‌ها یک‌ماهه انجام می‌گیرد، ولی ممکن است برطرف کردن آنها سال‌ها طول بکشد. طبیعی است که تا بخواهد این یخ‌های منجمد شده وارد عرصه اقتصادی شود، زمان می‌خواهد. ولی تا این مقطع هم منابع بیرونی تأیید کردند که ایران نسبت به تمام چهارچوب‌های برجام متعهد بوده و خود ایران هم می‌گوید دولت‌های بیرونی نسبت به برجام چیزی را نقض نکردند.

آینده درخشان کشور با وحدت ملی به دست می‌آید

این عضو مجمع روحانیون مبارز گفت: مطمئن هستم با رفع تحریم‌هایی که صورت گرفته و با ظرفیت و قابلیت‌هایی که در ایران داریم و از همه مهم‌تر امنیتی که در ایران هست کشور ما می‌تواند آینده درخشانی داشته باشد. اما به شرط اینکه ما درون همدیگر را نکشیم. امروزه دو حاکمیتی که در ایران هست همدیگر را خنثی می‌کند. عین این است که شما می‌خواهی راه بروی و جلوی پای تو سنگ می‌اندازند. اگر ما وحدت ملی را در داخل حفظ کنیم و چشم از گذشته برداریم و به آینده نگاه کنیم و یک ذره چشم‌ها و دل‌هایمان را شست‌وشو بدهیم، با ظرفیت و پتانسیلی که در کشور داریم مطمئناً آینده درخشانی خواهیم داشت.

کنار زدن برجام، اعتبار آمریکا را مخدوش می کند

مقدم در پاسخ به اینکه باتوجه به نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نظر شما درمورد احتمال اینکه رئیس جمهور بعدی این کشور برجام را کنار بزند، چیست؟ اظهار داشت: یک سری از قواعد و ضوابط دولت های آمریکا و تصمیم‌گیری‌های سران این کشور در چهارچوب منافع ملی خود فراتر از یک فرد است. لذا کنار زدن برجام اتفاق نخواهد افتاد. یعنب من فکر نمی‌کنم کشوری مثل آمریکا که داعیه‌دار اقتدار جهانی است، دست به کاری بزند که اعتبارش را در دنیا مخدوش کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان ابراز داشت: بر این باورم که برجام مسیر خودش را طی خواهد کرد. ولی طبیعی است که اگر رئیس‌جمهور بعدی آمریکا با برجام مخالف باشد، سنگلاخ‌هایی را ممکن است ایجاد کند. ولی اصل برجام فراتر از فرد یا شخص رئیس‌جمهور بعدی مسیر خودش را طی خواهدکرد. به‌شرط اینکه در چهارچوب‌ها و مفادی که هست، قرار گیرد.
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------