آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

روایت بلومبرگ از جزییات حمله اسرائیل به ایران

خبرگزاری بلومبرگ گزارش می‌دهد که مقام‌های اسرائیلی روز پنجشنبه به آمریکا خبر داده بودند که ظرف ۲۴ ساعت تا ۴۸ ساعت آینده دست به «اقدام…

امیر محبیان: احتمال اجماع اصولگرایان و اصلاح طلبان بر روی آقای روحانی کم است



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی,محبیان

اصولگرا ها فعلا چهره ای را برای انتخابات مطرح نکرده اند به همین دلیل سایر بحث ها صرفا گمانه زنی است. گاهی از برخی افراد نام می برند تا اصطلاحا آنها را بسوزانند، ولی در میان اصولگرایان تاکنون بحثی در این مورد رسما نبوده است.

 احتمال اجماع اصولگرایان و اصلاح طلبان بر روی آقای روحانی کم استدر یک قانون نانوشته روسای جمهوری از ابتدای انقلاب همواره دو دوره بر کرسی قوه مجریه تکیه زده اند به غیر از بنی صدر که مجلس رای به عدم کفایت وی داد و خلع شد و آیت الله خامنه ای که به دور دوم نرسیدند و به عنوان رهبر معظم انقلاب منصوب شدند،همه روسای جمهور دو دوره سکان ریاست جمهوری را با رای مردم به دست گرفته اند.

به گزارش اعتماد آنلاین، اکنون نیز فقط یک سال به پایان ریاست روحانی بر دولت یازدهم باقی مانده، از این جهت زمزمه «تک دوره ای» شدن ریاست جمهوری حسن روحانی این روزها از دل برخی محافل تندرو بیرون می آید. البته طرح این نوع مباحث تنها از سوی برخی افراد خاص به گفته مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهوری همان بازندگان انتخابات سال 92 هستند مطرح می شود.

غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز نیز در این باره می گوید:«اینطور نیست که شرایط آقای روحانی شرایطی باشد که مورد اقبال اصولگرایان قرار نگیرد و محتمل است مجموعه اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری از ایشان حمایت کند و اگر گزینه بهتری نداشته باشیم حتما وارد گفتگو با ایشان خواهیم شد.»

محمد رضا باهنر هم اخیرا در نشستی مطبوعاتی درباره تک دوره‌ای شدن روحانی تأکید کرد: در عالم سیاست هر اتفاقی ممکن است به وجود بیاید اما آقای روحانی باید اقدامات بهتر و جدی‌تری در پسابرجام و اقتصاد مقاومتی انجام دهد چراکه هنوز مردم ایران با رکود و مشکلات اقتصادی و اشتغال دست به گریبان هستند. اگر دولت از رکود عبور کرده است، مردم را هم عبور بدهد.
این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی درباره ردصلاحیت احتمالی حسن روحانی در انتخابات سال آینده افزود: تاکنون اماره‌ای دال بر ردصلاحیت آقای روحانی وجود ندارد بالاخره ما مسلمان هستیم و باید اخلاق را در عرصه سیاست و انتخابات رعایت کنیم.
باهنر تاکید کرد: در حال حاضر فردی را برای رقابت با آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 نداریم چرا که اصولگرایان هنوز در این باره تصمیم‌گیری نکرده‌اند.

امیرمحبیان تحلیل گر مسائل سیاسی نیز با اشاره به روند انتخاب ها برای ریاست جمهوری به اعتمادآنلاین می گوید: روندی که تاکنون بر انتخاب های ریاست جمهوری غالب بوده، دو محور داشته است. نخست،انتخاب مجدد و دیگری تغییر مشی روسای جمهور در دور دوم نسبت  به مشی دور نخست. حالا اگر این دولت نتواند از این ظرفیت بهره گیرد طبیعی است که نباید کسی را مقصر بداند.

محبیان با طرح این پرسش که آیا محتمل است ریاست جمهوری روحانی تک دوره ای و دولت اعتدال یک دوره ای باشد؟ گفت: طبق روال پیشین اساس بر رای آوری است اما اشتباهات دولت در راهبردهای رسانه ای که تاکنون دیده ایم ممکن است به چنین سرانجامی بیانجامد اما درصد تحقق آن معلوم نیست. همین احتمال باعث فعال شدن بعضی جریانات شده تا خود را به عنوان آلترناتیو مطرح کنند.

وی ادامه داد: در خصوص احمدی نژاد، او رسما حضور خود را در انتخابات تایید و اعلام نکرده و فقط تحلیل هایی در این زمینه وجود دارد که مبتنی بر دو  واقعیت است. نخست آن  که او فعال تر شده و تیم و تشکیلات و هواداران او عملیات حساب شده ای را آغاز کرده اند که به نوعی خیز برای ریاست جمهوری را نشان می دهد و دستکم  تست فضا است. دومین واقعیت آنست که شعارهای بهبود اقتصاد و معیشت برای مردم ملموس نشده یا حداقل دولت نتوانسته است به مردم انتقال دهد.

محبیان با بیان این که این واقعیت ها انگیزه ای را برای مخالفان دیدگاه روحانی  فراهم آورده که از ضعف های دولت سکوی پرش بسازند، ادامه داد: در این شرایط بیجا نیست که اگر موتور محرکه جریان ضد دولت روحانی را در عملکرد خود دولت وی بدانیم.

این استاد دانشگاه همچنین تاکید کرد: انتخابات سال آینده تحلیلی مفصل مبتنی بر فاکتورهای عینی و ذهنی موجود و محتمل بر آینده را می طلبد از این جهت فقط اجمالا می توان گفت که شاید در این دوره،  نتیجه انتخابات آمریکا و واکنش های  منتخب آنها در مورد برجام  بر روی سرنوشت انتخابات ایران بی تاثیر نباشد.

وی اظهار داشت: اصولگرا ها فعلا چهره ای را برای انتخابات  مطرح نکرده اند به همین دلیل سایر بحث ها صرفا  گمانه زنی است. گاهی از برخی افراد نام می برند تا اصطلاحا آنها را بسوزانند، ولی در میان اصولگرایان تاکنون بحثی در این مورد رسما نبوده است.

محبیان در خصوص احتمال اجماع اصولگراها و اصلاح طلبان در خصوص روحانی در انتخابات سال آینده نیز گفت: احتمال اجماع اصولگرایان و اصلاح طلبان بر روی آقای روحانی را خیلی بالا نمی دانم.نوع رفتار شخص آقای روحانی و دولت ایشان در اتخاذ تصمیم اصولگرایان مهم است. طبیعی است که اگر دولت ایشان بسوی اصلاح طلبان بغلتد نمی تواند انتظار حمایت اصولگرایان را داشته باشد و همینطوربالعکس.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------