آخرین اخبار سیاسی

حسین علایی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حسین علایی: تا حاکمیت تغییر معناداری در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی ندهد مشکلات همچنان باقی است؛ بدترهم خواهد شد

حسین علایی گفت: تا حاکمیت یک تغییر معنادار در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی و سیاست داخلی و نحوه انتخاب مدیران خود ندهد و شیوه حکمرانی خود را…

عربستان حقوق بشر را خرید



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی,عربستان


 چندی پیش خبری مبنی بر قرار‌گیری نام ائتلاف عربستان در لیست سیاه به عنوان اصلی‌ترین عامل کشتار کودکان یمن در فضای رسانه‌های جهان منعکس شد اما پس از گذشت حدود یک هفته بان کی‌مون دبیر‌کل سازمام ملل متحد در جمع خبرنگاران از خروج نام این کشور از لیست مذکور خبر داد.

 

وی دلیل چنین امری را فشار‌های دولت ریاض از طریق توسل به کمک‌های مالی خود دانست. بان کی‌مون روز پنجشنبه ۲۰ خرداد در جمع خبرنگاران اعتراف کرد: عربستان سعودی او را " تحت فشار غیر قابل قبولی” قرار داد و تهدید کرد که کمک‌های حیاتی مالی‌ به سازمان ملل را قطع خواهد کرد؛ کمک‌هایی که به گفته دبیرکل سازمان ملل، اهمیت دارد و اکنون برای میلیون‌ها کودک در فلسطین، سوریه، یمن و سودان جنوبی هزینه می‌شود.

 

وی  از گزارش خود درباره مسئولیت ائتلاف سعودی در کشتن بیش از ۵۱۰ کودک یمنی و زخمی کردن ۶۶۷ کودک دیگر دفاع کرد اما گفت بخاطر تبعات قطع احتمالی کمک‌های مالی کشورهای عرب تصمیم به حذف نام ائتلاف عربستان گرفت. اظهارات اعتراف‌گونه بانکی‌مون در شرایطی در جهان طنین‌انداز شد که به گفته کارشناسان سیاسی اذعان این مقام رسمی بین‌المللی از اقدامات جسورانه و غاصبانه دولت ریاض بیش از هرچیز افکار‌عمومی را مخاطب قرار داده و به تنزل فزاینده جایگاه عربستان در آیینه جهانی منجر خواهد شد.


تحقیر بیش از پیش جایگاه عربستان در جهان
حسن بهشتی‌پور کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌و‌گو با «ابتکار» ضمن اشاره به اظهارات اخیر دبیر‌کل سازمان ملل متحد مبنی بر تحت فشار قرار گرفتن از جانب ریاض و حذف نام این دولت از لیست سیاه عاملان کشتار کودکان یمن گفت: پیش از آنکه به چنین کنش و واکنشی از سوی عربستان سعودی و سازمان ملل متحد اشاره کنیم، گفتنی‌ست که برای نخستین بار نیست که چنین اتفاقی مبنی بر تحت فشار مالی قرار دادن مجمع جهانی از سوی یک کشور انجام شده است. وی افزود: در صحنه بین‌المللی کشور‌های بسیاری همانند عربستان سعودی وجود دارد که با اتکا به قدرت مالی به نوعی دیپلماسی مالی خود را به رخ سازمان ملل متحد کشیده است.

 

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه گفت: حتی در اثر چنین رفتاری حتی مشاهده کردیم که در برخی مواقع مصوبات شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل مورد تغییر چنین رفتاری از سوی این کشور‌های نام‌برده قرار گرفته است. بهشتی‌پور همچنین افزود: چنین اعمالی جایگاه سازمان ملل متحد را در حد یک باشگاه نه نهاد جهانی و بین‌المللی پایین می‌آورد. وی ادامه داد: در خصوص اقدام عربستان و رفتار بان کی‌مون باید به چند مورد توجه داشت. نخست آنکه یک مقام در حد دبیر‌کل سازمان ملل متحد چنین خبط بزرگی را اعراف کرده است. این کارشناس سیاسی گفت: چنین اظهار و اعترافی از سوی بان کی‌مون به نوعی بیان کننده نوشیدن جام زهر برای این نهاد است که عالی‌ترین مقامات آن چنین مدعی به احساس کردن تلخی چنین اتفاقی هستند.

 

بهشتی‌پور در ادامه توضیح داد: اعتراف بانکی‌مون که نشان دهنده فشار فزاینده عربستان سعودی با استفاده از اهرم کمک‌های مالی خود به این سازمان است، به نوعی عربستان سعودی را در جهان رسوا کرد. وی افزود: اگر دولت ریاض به واسطه اقدامات و جنایت‌های خود علیه کودکان یمن فقط از سوی سازمان ملل محکوم می‌شد، تاثیری که اکنون در افکار عمومی ایجاد شده محقق نمی‌شد. به گفته بهشتی‌پور اعترافات دبیر‌کل سازمان ملل متحد به نوعی رسوا کننده عربستان در جهان است و این خود مهم‌ترین عامل برای جریحه‌دار شدن افکار‌عمومی علیه این کشور است.

 

این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین گفت: آنچه که اکنون در جهان متناسب با چنین رفتاری از سوی بان کی‌مون ایجاد شده از طرفی اقدامات جنایتکارانه عربستان را علیه کودکان یمن ثابت کرده و از طرفی اعلام موضعی در برابر پوشانیدن چنین اقدامی توسط عربستان در جهان است. به اعتقاد این کارشناس مسائل سیاسی تمام آنچه که در بالا بدان اشاره شد در نهایت ضربات بزرگی را به موقعیت عربستان سعودی در جهان وارد کرده و خواهد کرد. وی ادامه داد: از طرفی درست است که سازمان بین‌الملل نباید به چنین رسوایی بزرگی تن می‌داد و اتفاق اخیر از سوی این نهاد اعتبار آن را در نزد افکار‌عمومی زیر سوال برد اما چنین اقدامی که در گذشته از سوی کشور‌های مختلف و به انحاء متفاوتی شکل پذیرفته برای افکار‌عمومی جای تعجبی ندارد، بلکه اعتراف دیبر‌کل سازمان ملل متحد و رسوایی که پس از آن برای عربستان به بار آمد در افکار‌عمومی بسیار تاثیر‌گذار خواهد بود.

 

بهشتی‌پر در خصوص چگونگی تبعات اتفاق اخیر در مناسبات جهانی و منطقه‌ای نیز افزود: عربستان سعودی سالیان سال است که سیاستی را در روابط خود برگزیده که بر مبنای آن پول سرلوحه تمام اقدامات قرار گیرد. این کشور تلاش کرده که از طریق پرداخت رشوه‌های متفاوت دیپلمات‌های کشور‌های گوناگون را تطمیع کند و با استناد به همین شیوه برنامه‌ها و سیاست‌های خود را جلو برد. وی ادامه داد: با مشاهده چنین تلاشی از سوی دولت ریاض در لبنان نیز به خوبی یاداور می‌شود که این کشور بار‌ها حتی برای تغییر دولت لبنان چه هزینه‌های گزافی را متحمل شدند.

 

این کارشناس مسائل بین‌الملل در همین راستا به تلاش‌های مالی عربستان برای کمک به تروریست‌های موجود در عراق اشاره کرد و افزود: اما این بار به واسطه اذعان و اعتراف یک مقام رسمی بین‌المللی شان و جایگاه عربستان در افکار‌عمومی بیش از پیش تحقیر شد. وی در آخر گفت: چنین اقداماتی در نهایت مورد تاسف جهانیان است چرا که از وجود کشورهایی حکایت می‌کند که حاضر‌اند برای پیشبرد اهداف خود به جنایت‌های متعددی دست بزنند.


اقدام عربستان و اسرائیل برای نفی کمک‌های دیپلماتیک جهانی به یمن
احمد بخشایشی اردستانی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌و‌گو با «ابتکار» به حادثه اخیر و رفتار عربستان سعودی و البته واکنش دبیر‌کل سازمان ملل متحد اشاره کرد و گفت: بیش از آنکه بخواهیم نقش عربستان سعودی برای تحت فشار قرار دادن سازمان ملل را یادآور شویم باید به نقش پشت پرده رژیم صهیونیستی توجه داشته باشیم. وی ادامه داد: به نظر می‌رسد که عربستان سعودی از هم‌پیمان خود اسرائیل خواسته تا اسم ائتلافشان را از لیست سیاه عاملان کشتار کودکان یمن خارج سازد.

 

این استاد دانشگاه افزود: اما چنین اعترافی از سوی یک مقام رسمی سازمان ملل متحد تا حدی نشان‌دهنده اقدامات منصفانه این سازمان به طور خاص در موضوع پیش‌آمده است. بخشایشی گفت: منصفانه از این نظر که بان کی‌مون به صراحت اعلام کرده که تحت فشار و تهدیدات مالی عربستان سعودی مجبور شده تا نام این کشور را از لیست سیاه عاملان کشتار کودکان یمن خارج سازد. وی همچنین افزود: اظهارات اخیر بانکی‌مون بیش از هر‌چیز پیام اور و تاثیر‌گذار بر افکار‌عمومی و جهانیان است. بخشایشی معتقد است در خصوص معادله موجود در این اتفاق عربستان سعودی از هم‌پیمان خود تقاضای کمک کرده و رژیم غاصب صهیونیستی نیز با استفاده از استناد به ابزار‌های مالی و پولی خود سازمان‌ملل متحد را برای وصول به اهدافشان تحت فشار قرار داده است.

 

این کارشناس مسائل بین‌المللی در بخشی دیگر از توضیحات خود ادامه داد: اما چنین رفتاری می‌تواند به نوعی مجوزی برای عربستان سعودی در جهت ادامه شیوه‌ها و سیاست‌های غاصبانه و جنایتکارانه خود باشد. وی گفت: پس از 2 سال جنگی که از سوی عربستان سعودی و هم‌پیمانانش در یمن آغاز شده و به نتیجه نرسیده، مردم یمن و حامیان آنها متوجه سازمان ملل متحد شدند و این سازمان با قرار دادن نام عربستان در لیست سیاه در پی ایجاد نوعی کمک دیپلماتیک به مردم یمن است اما عربستان و حامیانش با توسل به هزینه‌های مالی خود به سازمان ملل متحد این نهاد را برای خروج نامشان از لیست مذکور تحت فشار قرار دادند و در چنین شرایطی بهترین راه‌حل تداوم مقاومتی‌ست که باید از سوی مردم یمن و حامیان ایشان جریان داشته باشد.


 اخبار سیاسی  -  ابتکار 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------