آخرین اخبار سیاسی

حسن روحانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

افشاگری جدید حسن روحانی از ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات 98

حسن روحانی درباره ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات صحبت کرد. به گزارش جماران، حسن روحانی رییس جمهور ایران در دولت های یازدهم و دوازدهم در…

رد 4مصوبه روزهای آخر مجلس نهم از سوی شورای نگهبان



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,نمایندگان مجلس

یکی از مصوبات شتابزده مجلس روز گذشته با رد شورای نگهبان روبه‌رو‌ شد. لایحه «احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور» در جلسه 28 اردیبهشت سال جاری در حالی از تصویب نمایندگان گذشت که بسیاری از کارشناسان و برخی نمایندگان مجلس هم منتقد نحوه بررسی آن توسط مجلس نهم بودند.

 به  گزارش  روزنامه ایران  ؛چهار مصوبه شتابزده مجلس نهم به تأیید شورای نگهبان نرسید

یکی از مصوبات شتابزده مجلس روز گذشته با رد شورای نگهبان روبه‌رو‌ شد. لایحه «احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور» در جلسه 28 اردیبهشت سال جاری در حالی از تصویب نمایندگان گذشت که بسیاری از کارشناسان و برخی نمایندگان مجلس هم منتقد نحوه بررسی آن توسط مجلس نهم بودند.


در جریان بررسی این لایحه در بهارستان، الحاقیه‌های زیادی از سوی مجلس به آن اضافه شد که به گفته برخی کارشناسان، ماهیت لایحه را تغییر داد. اگر چه اصل لایحه 50 ماده داشت اما خروجی آن از مجلس همراه بود با اضافه شدن 70 ماده الحاقی.


حال به گزارش ایرنا، شورای نگهبان این مصوبه مجلس را مغایر با قانون اساسی خوانده است.
نظر شورای نگهبان درباره لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه چنین است: با وجود اشکالات و ابهامات متعددی که بر این مصوبه وارد است، نظر به اینکه علاوه بر اصلاحات و الحاقاتی که در متن لایحه تقدیمی دولت توسط مجلس به عمل آمده کلاً در 50 ماده به تصویب رسیده است، با عنایت به اینکه قریب به 70 ماده به عنوان مواد الحاقی به آن افزوده شده است، از آنجا که لایحه دولت با مصوبه مجلس ماهیتاً اختلاف فاحش پیدا کرده و موارد اضافه شده بخصوص مواد الحاقی از مصادیق طرح موضوع اصل 74 قانون اساسی محسوب نمی‌شوند و اصلاحات مذکور در اصل 75 نیز در مورد آنها صدق نمی‌کند و این امور عرفاً اصلاح در لایحه نیز محسوب نمی‌گردد لذا مصوبه مرقوم مغایر اصول فوق‌الذکر شناخته شد.


یکی از این مواد الحاقی مربوط به تغییراتی بود که در ماده 45 قانون خدمت وظیفه عمومی داده و تبصره‌ای به آن اضافه شد. در این تغییرات آمده بود که برای معاف شدن یک نفر از فرزندان آزادگان، جانبازان و رزمندگان، دیگر نیازی به سابقه 24 ماه آزادگی نیست و این عدد به 12 ماه تقلیل پیدا کرد. همچنین شرط 25 درصد جانبازی به 10 درصد و 30 ماه حضور در جبهه به 12 ماه حضور تغییر کرد. به این ترتیب شرایط معافیت برای فرزندان خانواده ایثارگران و جانبازان راحت‌تر از قبل شد.


ایراد به طرح تقویت بسیج
از جمله طرح‌های شتابزده دیگری که در آخرین روزهای کاری مجلس نهم تصویب شد، طرح موسوم به تقویت بسیج بود که آن هم از سوی شورای نگهبان تأیید نشد. این مصوبه در جلسه 4 خرداد 95 یعنی آخرین روز کاری مجلس نهم تصویب شده بود.


شورای نگهبان در این خصوص نظر داده است:
1- تمامی بندهای ماده یک باید در چارچوب تدابیر فرماندهی معظم کل قوا، سیاست‌های کلی نظام و مصوبات شورای عالی امنیت ملی صورت پذیرد و الا مغایر اصول 110 و 176 قانون اساسی است.


2 - تبصره 2 ماده 4، مغایر اصل 75 قانون اساسی شناخته شد.
شورای نگهبان همچنین  طرح اصلاح موادی از قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی را رد کرد. این طرح هم مصوب 3 خرداد و یک روز مانده به پایان کار مجلس نهم است.
شورای نگهبان همچنین لایحه تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی را با اصول 53،52، 60، 75و85  قانون اساسی مغایر دانست.
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------