آخرین اخبار سیاسی

حسین علایی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حسین علایی: تا حاکمیت تغییر معناداری در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی ندهد مشکلات همچنان باقی است؛ بدترهم خواهد شد

حسین علایی گفت: تا حاکمیت یک تغییر معنادار در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی و سیاست داخلی و نحوه انتخاب مدیران خود ندهد و شیوه حکمرانی خود را…

سردرگمی؛ میراث احمدی نژاد برای اصولگرایان



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی, احمدی  نژاد

 سردرگمی های اصولگرایان در مورد انتخابات ریاست جمهوری 96 همچنان به قوت خود باقی است، کما اینکه در هفته های اخیر از چهره های بسیاری به عنوان نامزد اصولگرایان در این انتخابات نام برده شده است.

 به  گزارش رویداد۲۴ ؛سردرگمی های اصولگرایان در مورد انتخابات ریاست جمهوری 96 همچنان به قوت خود باقی است، کما اینکه در هفته های اخیر از چهره های بسیاری به عنوان نامزد اصولگرایان در این انتخابات نام برده شده است.

سردار قاسم سلیمانی، حدادعادل، قالیباف، باهنر و ... همگی چهره هایی هستند که هرچند به میزان متفاوت، اما به هر حال هنوز به طور کامل از روی میز گزینه های اصولگرایان خارج نشده اند. 

همین موضوع باعث می شود که نتوان به راحتی از کنار این موضوع گذشت، به خصوص با علم به اینکه اصولگرایان برای انتخابات 96 با قحط الرجال روبرو شده اند؛ البته نه از نظر کمی (که به چند تن از آنان اشاره شد) بلکه از نظر چهره هایی که توان رقابت احتمالی با حسن روحانی را داشته باشند.

از سوی دیگر در این میان نام محمود احمدی نژاد نیز مطرح شده و با توجه به شایعاتی در مورد تبلیغات وی، بازار گمانه زنی در مورد وی نیز داغ است.

با درنظر گرفتن این فرض ها، این بحث مطرح می شود که در این شرایط، واکنش اصولگرایان به کاندیداتوری احتمالی احمدی نژاد چه خواهد بود.

در این میان طی روزهای گذشته، دو نفر از چهره های این طیف در گفت و گو با رسانه های اصلاح طلب، اظهارنظرهای متفاوتی داشتند؛ طرح گزینه هایی همچون سکوت اصولگرایان و البته حمایت از روحانی.

ارائه این دو گزینه پیش از هرچیز به حدی شوک آور و حتی غریب به نظر می رسد که حتی نمی توان به اطمینان در مورد آنها سخن گفت، چرا که پیش از هرچیز این اظهارنظرها از سوی چهره های اصولگرایی است و هنوز موضع رسمی این طیف محسوب نمی شود، کما اینکه یک سال تا انتخابات ریاست جمهوری 96 باقی است و مطمئنا اصولگرایان، در این فاصله از انتخابات برگ های بازی خود را رو نمی کنند.  

غلامرضا مصباحی مقدم، عضو ثابت اتاق فکر جریان اصولگرایی، در این مورد در گفت و گو با روزنامه آرمان طی روزهای گذشته، گفته بود: «هنوز بررسی شرايط انتخابات رياست جمهوری در دستور كار جريان اصولگرايی قرار نگرفته است. با اين وجود احتمال اين مساله وجود دارد كه اصولگرايان در انتخابات رياست جمهوری آينده از آقای روحانی حمايت كنند. از سوی ديگر اين احتمال نيز وجود خواهد داشت كه اصولگرايان از يك گزينه جديد حمايت كنند و آن را در مقابل آقای روحاني قرار بدهند. گزينه سوم اصولگريان نيز"سكوت" است كه ممكن است از هيچ گزينه ای حمايت نكنند و تنها در انتخابات مشاركت داشته باشند. درباره آقای احمدی نژاد هم بنده معتقدم ايشان در انتخابات حضور پيدا نمی كنند اما اگر حضور پيدا كنند بسيار بعيد است مورد حمايت جريان اصولگرا قرار بگيرد.»

این اظهارنظر مصباحی مقدم، هرچند به عنوان یک نظر شخصی، می تواند بیانگر مسائل بسیاری باشد؛ از جمله اینکه وی حمایت از روحانی را هرچند بدون لحاظ کردن اولویت، اما به عنوان گزینه اول در صحبت های خود مورد اشاره قرار می دهد. با فرض صحیح بودن این گزینه، این گونه می توان گفت که حمایت اصولگرایان از روحانی تنها و تنها به یک دلیل صورت خواهد گرفت؛ تداوم سیاست مصادره پیروزی دیگران از سوی اصولگرایان؛ چنانچه در انتخاب ریاست مجلس دهم نیز سعی در مصادره لاریجانی به سود خود داشتند. از این منظر و با داشتن چنین پیشینه ای، هیچ بعید نیست که اصولگرایان درصدد چنین هدفی باشند.  

چنانچه سبحانی نیا در گفت و گو با عصرایران، با بیان اینکه پایگاه اصلی حسن روحانی اصولگرایی است، گفته بود: «روحانی عضو جامعه روحانیت مبارز بوده است و در سال هایی هم که نماینده مجلس بودند به عنوان نامزد جامعه روحانیت در انتخابات شرکت می کردند اما رفتارها و حمایت های جریان اصلاحات از او در این سال ها شاید باعث شود برخی از اصولگرایان در حمایت از او دچار شک شوند، درست مانند انتخابات ریاست جمهوری 92.»

از سوی دیگر، برای نخستین بار در طول سال های گذشته، سخن از «سکوت» اصولگرایان به میان آمده؛ امری که حافظه تاریخی سیاست ایران نظیر آن را سراغ ندارد، و حداقل اصولگرایان تابحال در هیچ یک از انتخابات موضع سکوت در پیش نگرفته اند.

در نهایت نکته سوم که در هفته های اخیر حدس و گمان های بسیار در مورد آن زده شده؛ حمایت و یا عدم حمایت اصولگرایان از احمدی نژاد است. بعید بودن حمایت اصولگرایان از احمدی نژاد در اظهارنظر مصباحی مقدم، می تواند ناشی از فضای کلی حاکم بر اصولگرایان در قبال احمدی نژاد، بخصوص پس از اقدامات و جریان سازی های اخیر او و اطرافیانش باشد. علاوه بر این، نمی توان از این موضوع گذشته که بسیاری از اصولگرایان بر این باورند که انتخابات ریاست جمهوری 92 و مجلس 94 شاهدی بر این موضوع است که اقبال عمومی جامعه نسبت به اصولگرایان کاهش یافته و البته در این میان نقش اصلی در این کاهش پایگاه اجتماعی را احمدی نژاد و طیف پیرو او داشته اند.

چنانچه سبحانی نیا نیز در همان گفت و گو با عصرایران، در این مورد گفته بود: «گروهی مانند جبهه پایداری از حامیان احمدی نژاد هستند اما بخشی دیگر به دلیل رفتارهای احمدی نژاد در دوران ریاست جمهوری به ویژه ماجرای خانه نشینی حاضر نیستند از او در انتخابات ریاست جمهوری یا هیچ انتخابات دیگری حمایت کنند.»

در چنین شرایطی است که اصولگرایان با وجود علم به قحط الرجالی خود از هم اکنون به تکاپو برای انتخابات ریاست جمهوری 96 افتاده اند و از سوی دیگر سعی در انکار این تعجیل دارند. نکته ای که در این میان مغفول مانده، انشقاق موجود در جریان اصولگرایی است که البته بخش عمده این انشقاق ناشی از تندروی های برخی طیف های اصولگرایان است. 
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------