آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کنایه دولتمردان روحانی به فعال شدن مجدد گشت ارشاد

«گسترش اسلام با زور و شمشیر نیز تا آنجا که من اطلاع دارم، سیره رسول گرامی اسلام و امیر ما علی علیه السلام نبود. در اجرای احکام الهی نیز جز…

اقبال مصون دولت در انتخابات 96



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,انتخابات ریاست‌جمهوری

 دولت در آستانه تولد سه سالگی زمام‌داری و اجرای امور ایران دارای یک مولفه دوگانه با نام برجام است. به عبارت دیگر امروز برجام به عنوان مهم‌ترین دستاورد و اقدام دولت روحانی که چیزی حدود یک سال تا پایان عمرش زمان باقی‌مانده، قلمداد می‌شود؛ دستاوردی که در عین حال دارای مخالفان و موافقان زیادی نیز است. از یک سو یکی از طرفین ایران در این قرارداد بین‌المللی یعنی برجام کشور بد‌عهد امریکا‌ست که اتفاقا در شرف انتخابات ریاست‌جمهوری خود و میزبان کاندیدا‌های بدون منطقی همچون دونالد ترامپ است.

 

براساس موضع احتمالی ترامپ نسبت به ماجرای برجام که همانا عدم تعهد بی‌چون وچرای دولت وی بدان است، میزان مقبولیت و اقبال مردمی دولتی که قرار است سال اینده انتخابات ایران را برای بار دوم نیز تجربه کند، در معرض سوال قرار می‌دهد به علاوه باید دید در شرایط موجود بهترین واکنشی که از سوی کشور و دولتمان باید اتخاذ شود، چیست؟


آمریکا گریزی از برجام ندارد
سید جلال ساداتیان کاردار اسبق ایران در لندن و تحلیل‌گر مسائل سیاست‌خارجی در گفت‌و‌گو با «ابتکار» گفت: آنچه که ترامپ مطرح می‌کند، در حقیقت معیار‌های داخلی ایالات متحده آمریکا و معیار‌های سیاسی جامعه اروپایی و از همه بالا‌تر معیار‌های جامعه بین‌المللی را بر‌هم ریخته است. وی همچنین افزود: اظهارات ترامپ که خارج از اصول و معیار‌های پذیرفته شده کشور آمریکا و جامعه جهانی‌ست در بسیاری موارد از تلاش وی برای کسب رای بخشی از جامعه این کشور است. به اعتقاد این کارشناس مسائل بین‌المللی از مجموعه اظهارات ترامپ و شرایط سیاسی آمریکا می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که بخش عمده‌ای از اظهارات و مواضع‌ ترامپ در زمره حرف‌ها و وعده‌های انتخاباتی‌ست که در نهایت محقق نخواهد شد. ساداتیان همچنین گفت: نه فقط در ایالات متحده آمریکا بلکه در بسیاری از کشور‌ها شاهد وعده‌های انتخاباتی بسیاری از سوی افراد کاندیدا هستیم که هیچ‌گاه جامعه عمل نپوشیده و به اجرا نرسیده است.

 

وی در ادامه شرایطی را یاداور شد که در آن فرض پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا محقق شده و وی نیز در صدد عدم اجرای تعهدات خود در ماجرای برجام شده است، کاردار اسبق ایران در لندن در توضیح پیامد‌های چنین وضعیتی گفت: ضمن این که گاهی افراد و اشخاص می‌توانند در یک سری از مسائل تاثیر‌گذار باشند اما در موضوع برجام نه اشخاص بلکه کل سیستم ایالات متحده مسئول است. ساداتیان در ادامه افزود: چرا که برجام در قالب یک قطع‌نامه بین‌المللی‌ست و آمریکا به عنوان کشوری که مثلا متولی اجرای قوانین بین‌المللی‌ست و خود را متعهد‌تر از دیگران در اجرای منشور شورای امنیت و قواعد بن‌المللی به حساب می‌آورد، در نتیجه به شخص ترامپ اجازه داده نمی‌شود که به تنهایی خود‌سرانه عمل کند و تعهدات امریکا را زیر سوال برد.

 

این کارشناس مسائل سیاست خارجی ادامه داد: بر اساس تحلیل شرایط انتخاباتی ایالات متحده آمریکا گفتنی‌ست که ترامپ موفق به کسب جایگاه ریاست‌جمهوری نمی‌شود اما به فرض توفیق وی بخشی از اظهارات انتخاباتی‌ خود پس از شروع کار فراموش می‌کند. وی افزود: به علاوه سیستم موجود در آمریکا نیز اجازه نخواهد داد تمامی اعتبارات جهانی و بین المللی این کشور زیر سوال برود. ساداتیان معتقد است در داخل رقابت‌های انتخاباتی ایالات متحده آمریکا ترامپ در برابر رقیب قدرتمندی از حزب دموکرات یعنی هیلاری کلینتون قرار دارد که تا اندازه‌ای موافق برجام و متعهد به اجرای ان است.

 

وی همچنین گفت: هرچند ممکن است شیوه اجرای برجام از جانب وی با آنچه اکنون در جریان است، متفاوت باشد اما امریکا اکنون با وجود ماجرای برجام راهی را رفته و شرایطی را پذیرفته که کلیت نظام این کشور به آن تن داده و به علاوه موضوع برجام اکنون در قالب قواعدی بین‌المللی مطرح شده است. کاردار اسبق کشورمان در لندن در ارزیابی نهایی خود برجام را قاعده‌ای بین‌المللی دانست که امکان عدم رعایت و پایبندی نسبت به آن از سوی اطراف وجود نخوهد داشت و موجبات مسئولیت بین‌المللی کشور‌های درگیر را بواسطه اعتباری که در این پروژه جهانی گرو گذاشته‌اند، به همراه دارد. ضمن این که به اعتقاد وی ترامپ به عنوان یکی از مدعیان عدم پایبندی نسبت به برجام دارای مواضع و شخصیتی‌ست که از در بسیاری از موارد در داخل جامعه ترکیبی و مهاجر‌پذیر ایالات متحده امریکا مخالفان زیادی دارد.


ضرورت پایبندی ایران بر مدار سیاست‌خارجی معقول و منطقی
احمد شیرزاد نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌و‌گو با «ابتکار» ضمن اشاره به شرایط انتخاباتی در ایالات متحده امریکا و مواضع کاندیدا‌های این کشور نسبت به برنامه جامع اقدام مشترک و یا برجام گفت: انچه که در این میان دارای اهمیت است، توجه به این مهم است که نباید نسبت به اظهارات و موضع‌گیری‌هایی که در زمان انتخابات چه در آمریکا و چه در کشور‌های دیگر مطرح می‌شود، حساسیت نشان داد. وی همچنین گفت: هرچند که ترامپ به دلیل نوع اظهارات و رفتار‌هایی که در پیش گرفته نه تنها برای ایران و ماجرای برجام مضر و خطرناک است بلکه برای کل دنیا به مثابه تهدیدی به شمار می‌رود. شیرزاد بی‌اخلاقی‌ها و توهین‌هایی را که ترامپ نسبت به اقلیت‌های قومی و اقشار مختلف جامعه به کار برده، عاملی دانست که وجود وی را برای مردم آمریکا نیز خطرناک خواهد ساخت.

 

وی افزود: ترامپ با مواضع نادرست و بی منطق خود اگرچه توانسته افرادی را با خود همراه سازد اما شانس زیادی در انتخابات ندارد. این فعال سیاسی با فرض رییس‌جمهوری ترامپ نیز ادامه داد: معمولا کاندیدا‌ها حرف‌ها و شعار‌های زیادی را در موسم انتخابات عنوان می‌کنند که بعد از انتخاب شدن به دلیل شرایطی که با ان مواجه هستند, ناچار هستند تا به واقعیت‌ها تن دهند. وی ادامه داد: از طرفی امریکا تنها کشور دنیا نیست و این کشور زمانی می‌توانست دربرابر ایران موضع برتر و قوی را اتخاذ کند و دیگر کشور‌ها را متحد کند که ما مواضع خوبی در سطح دنیا انتخاب نکردیم. وی افزود: نمونه ان مواضعی‌ست که در دولت گذشته از سوی ایران به جهان پیام می‌داد و همچون امتیازاتی متعدد به سبد آمریکا و متحدان وی ریخته می‌شد.

 

این نماینده پیشین مجلس همچنین افزود: اکنون اوضاع کاملا متفاوت است و دولتی در ایران بر روی کار است که با زبان دیپلماتیک در جهان سخن می‌گوید و مواضع منطقی را در سطح مراودات جهانی خود دنبال می‌کند. شیرازد معتقد است که اکنون ایالات متحده در انتخاب مواضع خود نسبت به برجام تنها نخواهد بود و اروپاییان, روسی‌ها و حتی چینی‌ها در این زمینه دست بالا را دارا هستند. این فعال سیاسی با فرض مواضع نادرست آمریکا در خصوص اقدام دولت ایران نیز افزود: در چنین شرایطی ایران در فضای افکارعمومی بین‌المللی موقعیت بهتری را پیدا خواهد کرد واظهارات و رویکرد‌های نادرست ترامپ و متحدان وی در غالب دولت آمریکا به تقویت مواضع ایران در جهان منجر خواهد شد. وی گفت : در چنین شرایطی نکته مهم این است که ایران روند منطقی و معقول سیاست‌خارجی خود را دنبال کند و درگیر مسائل حاشیه‌ای نشود و بهانه‌ای به دست طرف مقابل ندهد. به اعتقاد شیرزاد امریکا یک کل یک‌پارچه نیست و مجمع‌الجزایر دارای گرایش‌ها و نظرات متفاوتی است. این کارشناس مسائل سیاسی با توجه به برجام و تمام حواشی ان در خصوص چگونگی اقبال مردم ایران نسبت به موضوع کاندیدا شدن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده نیز گفت: در مقطع کنونی حسن روحانی به نوعی یک کاندیدای متفاوت است و در داخل اصلاحات کسی تمایل ندارد در مقابل وی در انتخابات سال 96 به رقابت بپردازد.

 

وی ادامه داد: مجموع اصلاح‌طلبان اولویت اولشان حمایت مجدد از روحانی در انتخابات است. شیرزاد همچنین در خصوص نوع سیاستی که از سوی اصولگرایان نسبت به روحانی برگزیده می‌شود نیز گفت: این جریان تا کنون هیچ کاندیدای موجه و مطرحی برای اعلام ندارد و اگرهم مجموعه این جریان متحد شوند تا شخص خاصی را اعلام کنند امری‌ست که در دیر هنگام صورت پذیرفته است. وی در اخر افزود: جناح رقیب دولت قبول کردند که دولت روحانی به دلیل توفیقات نسبی خود دوره بعدی را نیز از آن خود می‌کند.


 اخبار  سیاسی  -  ابتکار

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------