آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کنایه دولتمردان روحانی به فعال شدن مجدد گشت ارشاد

«گسترش اسلام با زور و شمشیر نیز تا آنجا که من اطلاع دارم، سیره رسول گرامی اسلام و امیر ما علی علیه السلام نبود. در اجرای احکام الهی نیز جز…

حد تقصیر دولت



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,روحانی

 

 دولت امروز در شرایطی قرار گرفته که از یک طرف به نوعی میزبان مشکلات متعددی‌ست که هم از گذشته به ارث رسیده و هم متناسب با شرایط جدید بر دامنه آنها افزوده می‌شود. این شرایط درست در حالی‌ست که این دولت تنها 1 سال تا پایان زمان در دست داشتن قوه اجرایی کشور مهلت دارد و در همین مدت کوتاه باید یا آستانه تحمل جامعه را بالا برد و یا به طریق معجزه‌آسایی تمام مشکلات در تمام حوزه‌ها را رفع کند؛ مشکلاتی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان سیاسی به صورت لگام‌گسیخته‌ای از حوزه فرهنگ و هنر شروع شده و دارای دامنه‌ای گسترده در عرصه اقتصادی نیز است.


این درست در شرایطی‌ست که ساختار قدرت در کشور این مولفه تاثیر‌گذار در میدان داخلی کشور را میان قوا و نهاد‌های متعددی توزیع و تقسیم کرده است و بر همین اساس است که امروز در راستای ادامه تلاش دولتی که در ابتدا با وعده‌های انتخاباتی دامنه‌دار برای حل تمام مشکلات در تمام عرصه‌ها برنامه داشت، از روی انصاف و با ارزیابی بستری که آغاز به کار کرد باید مدعی بود و باز بر همین اساس است که به اعتقاد کارشناسان سیاسی مشکلات را نباید به حوزه اختیارات دولتی که محدودیت بسیاری را به همراه خود دارد، تقلیل داد و برای آسیب‌شناسی و رفع تمام مشکلات در همه عرصه‌ها نیازمند همکاری و حسن توجه سایر نهاد‌ها و مقامات هستیم.


از دولت به تناسب اختیاراتش توقع داشته باشیم
محمود میر‌لوحی معاون وزیر کشور دولت اصلاحات در گفت‌و‌گو با «ابتکار» ضمن اشاره به محدوده کنترل و اثر‌گذاری دولت بر دامنه مشکلات موجود گفت: تمام کشور‌های دنیا بر‌اساس چگونگی تقسیم قدرت در میان نهاد‌های مسئول و تاثیر‌گذار و البته از نظر تعیین محدوده دامنه نهاد‌های مزبور برای کنترل بر مسائل و مشکلات موجود در 3 طبقه دسته‌بندی می‌شوند. وی در توضیح طبقه نخستین از کشور‌هایی سخن به میان آورد که دارای ساختار حزبی هستند و بر این اساس اداره می‌شوند.

 

میرلوحی توضیح داد: در این کشور‌ها در موسم انتخابات زمانی که یک حزب به پیروزی می‌رسد، تقریبا اختیارات کاملی را در دست می‌گیرد و بر همین اساس می‌توان گفت که حزب پیروز به دلیل اختیارات کاملی که داراست، تقریبا در طول دوران زمام‌داری خود مسئول کنترل و رسیدگی به امور در سایر حوزه ها نیز است. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: در چنین کشور‌هایی همانند ایالات متحده آمریکا علی‌رغم این که تفکیک قوا وجود دارد اما شاهد هستیم که حزب رییس‌جمهوری این کشور در مجلس نیز حضور دارد و اختیارات متعددی را در دست دارند. میرلوحی همچنین از مواقعی یاد کرد که حتی مقامات قضایی نیز از سوی رییس‌جمهوری آن کشور معرفی می‌شوند. به اعتقاد وی در چنین سیستم‌هایی از قدرت باید مدعی بود که حزب حاکم که هم دولت و هم دیگر قوا را از سوی خود اداره می‌کند، به نوعی مسئول رسیدگی به مشکلات جامعه است.

 

معاون وزیر کشور دولت اصلاحات همچنین در توضیح کشور‌هایی که در دسته دوم قرار می‌گیرند، گفت: این طبقه را کشور‌هایی تشکیل می‌دهند که عمدتا در منطقه خاورمیانه قرار دارند و امروز سیستم و ساختار قدرت و حکومتی ایشان متولی مشکلاتی‌ست که اکنون در این مناطق دیده می‌شود. وی همچنین ایران را در طبقه سوم کشور‌ها دانست و گفت: سیستم حکومتی و ساختار قدرت در ایران به گونه‌ای‌ست که نه می‌توان گفت همانند کشور‌های طبقه اول است و نه ویژگی‌های کشر‌های دسته دوم را دارا است. به عقیده میر‌لوحی مولفه قدرت در کشور ما در یک مرکزیت مشخص و ثابت دیده نمی‌شود و قدرت در مراکز متعددی توزیع شده است.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: در چنین شرایطی در کنار قوای اصلی و تعیین کننده مجریه، مقننه و قضاییه حتی شاهد نهاد‌های مختلف دیگری نیز هستم که به نوبه خود دارای تاثیر‌گذاری در مباحث جداگانه‌ای هستند. وی در ادامه نهاد‌هایی همانند صدا‌و‌سیما را در این زمره تعریف کرد. مرلوحی همچنین افزود: در ایران مقام ریاست‌جمهوری و دولت همراه وی دارای قدرت بالایی است اما در کنار این قدرت بالا با محدودیت‌های بسیاری نیز مواجه است و به همین دلیل است که اختیارات گسترده‌ای نیز ندارد. این فعال سیاسی در بخش دیگری ادامه داد: بنابراین اشخاصی که خواهان در دست گرفتن قدرت در دولت هستند، باید متناسب با حوزه اختیارات خود قول‌ها و وعده‌های انتخاباتی متعددی را به جامعه القا دهند. میرلوحی در طول اظهارات خود تاکید کرد: وقتی قدرت در تمام قوا و نهاد‌های یک کشور تقسیم و توزیع می‌شود، رسیدگی به امور و برطرف کردن مشکلات موجود نیز نیاز به همراهی و تلاش به تمام قوای نام‌برده دارد.


به اعتقاد وی مشکلات روز کشور همانند عدم رونق اقتصادی، وضعیت وخیم اشتغال و بیکاری فقط مشکل صرف دولت نیست و بالطبع مرتفع شدن آنها همکاری سایر نهاد‌ها و دیگر قوا را می‌طلبد. وی افزود: امروز هیچ‌یک از اعضای دولت، نمایندگان مجلس و حتی ائمه جمعه که دارای دامنه تاثر‌گذاری بالا در جامعه هستند، نمی‌توانند خود را از مشکلات موجود جدا بدانند و تمام مشکلات را به حوزه اختیارات دولت محول سازند.


این فعال سیاسی در راستای توضیح مشکلات بسیاری که این روز‌ها خصوصا در حوزه فرهنگی از جمله ماجرای لغو کنسرت‌ها در جامعه وجود دارد، نیز گفت: تمام بخش‌های جامعه امروز دارای مطالباتی هستند که برای تامین آنها فقط توجه و تلاش دولت کافی نیست. وی افزود: اگر‌چه دولت باتوجه به وعده‌های انتخاباتی خود به مردم در زمینه مشکلاتی موجود دارای نقشی پر‌رنگ است اما گفتنی‌ست که مشکلات امروز جامعه نباید به حوزه کوچک دولت تقلیل یابد. میرلوحی یاداور شد: تمام قوا و نهاد‌های مهم کشور نباید در جامعه با اسم دفاع از ارزش‌ها و احترام به تفکیک و اختیارات هر حوزه خود را از دامنه اثر‌گذاری بر مسائل مبرا دانست. به اعتقاد این فعال سیاسی بنابراین اگرچه دولت فعلی برای کسب مقبولیت گسترده از جانب مردم به دلیل حضور در انتخابات سال 96 مسئول رسیدگی به مشکلات بر زمین‌مانده بسیاری‌ست اما تمام قوا نهاد‌های تعیین‌کننده کشور با استناد به همین بهانه نباید خود را سهیم در مشکلات و حل آنها ندانند.


تشخیص میزان دخالت دولت در ایجاد و رفع مشکلات از سوی مردم
علی تاجر‌نیا نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌و‌گو با «ابتکار» گفت: اگر قرار باشد دولت فعلی را مسئول رفع تمام مشکلات موجود در کشور بدانیم و فقط از آن انتظار تلاش برای حل آنها را داشته باشیم، باید به نوع مشارکت قوا در ساختار قدرت توزیعی در جامعه نیز توجه داشته باشیم. به اعتقاد وی در کشور امکات تغییر تمام مولفه‌های قدرت توسط مردم وجود ندارد و بسیاری از سازمان‌ها و نهاد‌ها به سمت‌و‌سوی تفکرات خود، اداره می‌شوند.

 

وی همچنین افزود: بنابراین از سوی جامعه این‌طور انتظار می‌رود، کسانی که در قدرت و پست‌های مهم و تاثیر‌گذار قرار می‌گیرند‌، باید با آگاهی بر میزان توانایی و دامنه اختیارات خود قول‌ها و توقعات متعددی را در سطح جامعه ترویج دهند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: اکنون نیز مردم به خوبی آگاه هستند که دولت در تمام زمینه‌ها اثر‌گذار نیست. به گفته تاجرنیا حتی مشکلات بسیاری که در حوزه اقتصادی دیده می‌شود، باتوجه به این که نهاد‌های خارج از دولت در زمان زمام‌داری دولت نهم و دهم متولی بسیاری از انها بودند، اما امروز برای مرتفع شدن فقط تلاش دولت را نیاز ندارد، بلکه تمام قوا و نهاد‌های تعیین‌کننده کشور باید در زمینه حل مشکلات همکاری‌های لازم با دولت را ایجاد و ایجاب کنند. این نماینده پیشین مجلس در آخر یاداور شد: مردم باید به این سطح از آگاهی برسند که جدا از تاثیرات و تبلیغات رسانه‌ای میزان دخالت هر دولت را در ایجاد و رفع مشکلات تشخیص و ارزیابی کنند.


اخبار سیاسی  -  ابتکار 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------