آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان | مقام آمریکایی: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ايران مطلع هستیم

برخی منابع محلی از شنیده شدن صدای انفجار در شهر قهجاورستان در شمال غرب اصفهان خبر می‌دهند. فارس نوشت: برخی منابع محلی از شنیده شدن صدای…

زیباکلام: مخالفان‌ توافق‌ ژنو با آزادی‌ مطبوعات هم‌ مخالفند



اخبار,اخبار سیاسی, زیباکلام


اخبار سیاسی - توافق ژنو؛ برد-برد یا برد-باخت؟
مخالفان‌ توافق‌ ژنو با آزادی‌ مطبوعات هم‌ مخالفند

 عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: علت مخالفت با توافق نامه ژنو چه در ایران و چه در آمریکا از محل دیگری غیر از اصل موضوع توافق سرچشمه مي‌گیرد.

به گزارش فارس، صادق زیباکلام در کرسی آزاداندیشی با موضوع «توافق ژنو؛ برد-برد یا برد-باخت؟» که در سالن اجتماعات دانشکده علوم انسانی دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین برگزار شد، اظهار کرد: موضوع برنامه ظاهرا خیلی منطقی است و مي‌توان با مراجعه به مفاد توافقنامه، دستاوردها و امتیازات دو طرف توافق را بررسی کرد پس به یک روایت موضوع روشن مي‌شود.

وی افزود: ظاهرا این چنین است اما در باطن داوری به این سادگی نیست. در جامعه ما دولت و مسئولان دست اندرکار معتقدند این توافق برد ـ برد و به نفع کشور بوده اما در عین حال یقینا برخی دیگر از چهره‌ها و شخصیت‌هاي سیاسی درست در نقطه مقابل دولت و تیم مذاکره کننده ایستاده‌اند و معتقدند برد ـ برد نبوده و چیزی به دست نیامده و امتیازات زیادی هم به آمریکا داده ایم و حتی از آن با عناوینی مانند ترکمانچای، خفت، ذلت و هولوکاست یاد مي‌کنند درحالی که عده دیگری دفاع مي‌کنند و مي‌گویند به نفع مملکت بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: این موضوع و تقابل و رویکردهای این دو گروه تنها در ایران نیست بلکه در غرب و آمریکا نیز چنین است و طیفی از جریانات سیاسی، چهره‌ها و شخصیت‌هاي آمریکایی، سناتورها، نمایندگان کنگره به شدت اوباما را به خاطر توافق زیر فشار گذاشتند و مي‌خواستند حتی زمان مذاکره و توافق نیز تحریم‌هاي جدیدی علیه ایران به اجرا بگذارند که رئیس قوه مجریه با تمام توان در مقابل آن ایستاد و اعلام کرد که اگر کنگره و سنا بخواهد تحریم‌هاي بیشتری علیه ایران اعمال کند دولت و رئیس جمهور از حق خود بر اساس قانون اساسی آن را وتو مي‌کند.

زیباکلام عنوان کرد: چهره‌هاي برجسته آمریکایی و آن بخش از افراد سیاسی که با توافق موافق بودند یکی پس از دیگری از کنگره خواستند که مخالفان اجازه بدهند توافق مسیر خود را طی کند که در این میان حتی همسر یکی از سیاستمداران برجسته آمریکا که سخن نامزدی او در انتخابات دوره بعدی ریاست جمهوری آمریکا به عنوان نامزد دموکرات‌ها و انتخاب وی به عنوان نخستین رئیس جمهور زن آمریکا نیز وجود دارد، به چشم مي‌خورد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: نتانیاهو هم به شدت علیه این توافق موضع گیری کرد و گفت که گول روحانی را نخورید زیرا او گرگی است در لباس میش بنابراین در اسرائیل و آمریکا عده‌اي از جمله نخست وزیر مخالفند و عده‌اي هم معتقدند باید به توافق ژنو زمان و شانس داده شود.

 

یک توافق ژنو بیشتر نداریم اما باید دید چرا به روایتی به نفع ما بوده و به روایتی به نفع ما نبوده و فرقی با عهدنامه ترکمانچای نداشته است و همچنین یک توافق ژنو بیشتر نیست اما باید بررسی کرد که چرا برخی سناتورها و اعضای کنگره آمریکا این اندازه مخالفند و عده‌اي نیز در مقابل این مخالفت‌ها ایستادگی مي‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران یادآور شد: باید بررسی کرد که آیا مفاد توافقنامه موجب مي‌شود که عده‌اي بگویند ابهام دارد و نفعی نداشته است یا ربطی به توافق ندارد و علت مخالفت چه در ایران و چه در آمریکا از محل دیگری غیر از اصل موضوع توافق ژنو سرچشمه مي‌گیرد. باید بررسی کرد که آیا مفاد توافقنامه موجب مي‌شود که عده‌اي بگویند این توافق ابهام دارد و نفعی برای ایران نداشته است یا ربطی به توافق ندارد و علت مخالفت چه در ایران و چه در آمریکا از محل دیگری غیر از اصل موضوع توافق ژنو سرچشمه مي‌گیرد.

وی بیان کرد: بحث این است که چرا عده‌اي موافقت و برخی مخالفت مي‌کنند و ممکن است کسانی که در ایران مخالفت مي‌کنند فدایی نظام بوده و در آمریکا هم میهن پرست تر از اوباما باشند. در جریان پیروزی انقلاب اسلامی 34 سال پیش نهضت اسلامی و انقلابی مردم ایران شکل گرفت و منجر به فروپاشی رژیم پهلوی و تشکیل جمهوری اسلامی ایران شد.

زیباکلام اضافه کرد: در آن دوران مردم ایران خواسته‌ها و انتظاراتی از رژیم داشتند که چون برآورده نشد، اعتصاب، تظاهرات و انتقاد و در نتیجه سرنگونی رژیم پهلوی صورت گرفت. عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران عنوان کرد: پس از آن اهداف اولیه انقلاب کمرنگ شد و جریان غرب ستیزی بر گردن انقلاب نشست و هر روز ضعیف تر شد و در نهایت امروز آمریکاستیزی جزئی از نظام شده به طوری که مجزا کردن آمریکا از جمهوری اسلامی هویت نظام را مي‌گیرد زیرا هویت آن را با آمریکاستیزی تعریف مي‌کنند.

وی ادامه داد: بسیاری از مسائل جامعه ما ظرف 34 سال گذشته متأثر از دیدگاه صدور انقلاب، از بین بردن نظام ظلم و به ویژه برنامه‌هاي هسته‌اي ما ملهم و متأثر از این جریان شد در نتیجه به تدریج برنامه‌هاي هسته‌اي به نوعی مبارزه و حماسه تبدیل شد. عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران عنوان کرد: علت مخالفت عده‌اي با ژنو این است که آمریکاستیزان تشخیص داده‌اند اگر برنامه‌هاي هسته‌اي به توافق ما و غرب برسد حالت آتش بس در خصوص برنامه هسته‌اي دارد به وجود مي‌آید.

زیباکلام اذعان کرد: مخالفان توافق ژنو درون و بیرون مجلس و روزنامه‌هايي که دارند این‌ها با آزادی مطبوعات هم مخالف بوده و جلودار آمریکاستیزی هستند بنابراین باید سراغ مساله اصلی برویم که نگاه ایدئولوژیک آن هاست که به ژنو نگاه مي‌کند.

 

عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران یادآور شد: اگر در ژنو شش دانگ کره زمین را هم آمریکا و اشتون به نام ایران سند مي‌زدند، این گروه آمریکاستیز باز هم توافقنامه را عهدنامه ترکمانچای مي‌خواندند زیرا فرش آمریکاستیزی دارد از زیر پای آنها بیرون مي‌آید و آنها نمي‌خواهند این را از دست بدهند.

اخبار سیاسی - فارس

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------