آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

روایت بلومبرگ از جزییات حمله اسرائیل به ایران

خبرگزاری بلومبرگ گزارش می‌دهد که مقام‌های اسرائیلی روز پنجشنبه به آمریکا خبر داده بودند که ظرف ۲۴ ساعت تا ۴۸ ساعت آینده دست به «اقدام…

احزاب خانه به دوش در انتظار توسعه سیاسی



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی,احزاب

در رابطه با صحبت‌های رییس‌جمهوری مبنی بر برگزاری نشست ماهیانه نمایندگان جناح‌ها و تشکل‌های سیاسی به منظور حل مشکلات کشور که در ضیافت افطاری وی با فعالان سیاسی مطرح شد، اختلاف نظرات بسیاری پیرامون اصل جمع شدن احزاب دور یک میز ایجاد شده است.

برخی از کارشناسان سیاسی معتقدند چنین مساله‌ای فی نفسه دارای اثرات مطلوب و پیامد‌های مثبت زیادی‌ست اما امکان تجمیع نظرات متفاوت در میان جریان‌های سیاسی و البته با توجه به اختلافاتی که هرازگاهی در بطن هر جریان و در میان طیف‌هایی که بدنه آن را تشکیل می‌دهد، دیده می‌شود، امر تجمیع نظرات مختلف احزاب سیاسی به مثابه هدفی دشوار به نظر می‌رسد. از طرفی برخی دیگر از تحلیلگران مسائل سیاسی معتقدند که با سرازیر شدن سوبسید‌ها و سیل توجهات دولتی البته از جانب هر ارگان و نهاد مسئول تجمیع نظرات مختلف احزابی که اشتراکاتشان بیش از اختلافات ایشان است، کار سختی نیست.


این افراد با تاکید بر اهداف و نقشه راهی که برای خانه احزاب از زمان تاسیس آن اندیشیده شده، معتقدند که همدلی احزاب سیاسی و به دنبال آن آرامشی که فضای جامعه در تمام عرصه‌ها بدان محتاج است بیش از هرچیز نیازمند توجهی‌ست که نقش احزاب خانه به دوش را در جایگاه دائمی خانه احزاب پررنگ تر کند.


توجه بر مصالح ملی برای تجمیع اختلاف نظرها
علیرضا رحیمی منتخب مردم تهران در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با «ابتکار» گفت: اکنون فضای سیاسی کشور در شرایطی‌ست که به شدت نیازمند همدلی و آرامش در تمام عرصه‌ها است. وی افزود: خصوصا وضعیت اقتصادی کشور به گونه‌ای‌ست که برای استفاده از فرصت‌ها نیاز به هم فکری و همدلی احزاب و گروه‌های سیاسی دارد. این نماینده مجلس همچنین یادآور شد: هم‌دلی به معنای اتفاق‌نظر نیست و به هر حال اتفاق‌نظر یک امر کاملا طبیعی است و هر جریان و نحله سیاسی اندیشه و نگرش خاص خود را مد‌نظر قرار می دهد.

 

رحیمی ادامه داد: در این مهم آنچه که ارزش بسیاری دارد، این است که زمانی که اختلاف‌نظر‌ها نمایان می‌شود و نظرات متفاوت مقابل یکدیگر قرار می‌گیرد، فلسفه و محور برخورد‌ها خصومت و دوری از اخلاق نباشد. به اعتقاد این نماینده مجلس هم‌دلی و توجه به وحدت و منافع ملی مهم‌ترین مولفه و اصلی‌ست که جریان‌ها و اندیشه‌های سیاسی باید بدان توجه کنند. وی با اشاره به اهمیت درنظر داشتن مصالح ملی به عنوان یک اصلی که مورد توجه اصلاح‌طلبان و متعاقب توجه به نیاز‌های جامعه صورت پذیرفته، گفت: مصالح‌ ملی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصریح شده و تمام افرادی که به نوعی خود را در جرگه دلسوزان کشور قلمداد می‌کنند، باید بدان توجه داشته باشند.

 

رحیمی گفت: بنابراین تمرکز توجه بر مصالح ملی همان اصل مشترکی‌ست که تمام جریان‌ها و اندیشه‌های مختلف سیاسی در راستای رسیدن به همدلی و وفاق باید آن را بیش از گذشته در نظر داشته باشند. وی در بخش دیگری از اظهارات خود افزود: نکاتی که رییس‌جمهوری در ضیافت افطاری خود با فعالان سیاسی مبنی بر اهمیت جمع شدن احزاب دور یک میز، بیان داشتند نیز در راستای تقویت فضای همدلی در عرصه سیاسی است که مستقیما به احزاب و جریان‌های سیاسی بازمی‌گردد. این کارشناس سیاسی همچنین بر نقش مطبوعات، روزنامه‌ها و سایر رسانه‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین مراجعی که می‌توانند متولی همدلی و ارامش در فضای کشور باشند، نیز اشاره کرد و گفت: در چنین شرایطی حتی لازم است که اختلاف نظر‌ها با رعایت مصالح ملی به منظور پیشبرد آرامش کشور مطرح شود.

 

این نماینده مجلس با تاکید بر امکان تحقق همدلی و هم‌گرایی احزاب و جریان‌های سیاسی در فواصل زمانی معین نیز تصریح‌کرد: این موضوع که افراد و شورا‌های مرکزی احزاب سیاسی با یکدیگر دیدار‌های دوره‌ای داشته باشند و در فعال کردن خانه احزاب و مشارکت در آن اقداماتی موثر به عمل رسانند، همان مهمی‌ست که در نهایت آرامش فضای سیاسی کشور را تامین می‌کند. به نظر رحیمی فعالان سیاسی اکنون به بلوغ لازم بر این مبنا رسیده‌اند که بتوانند اختلافات و مناقشات خود را در محیطی مناسب و دوستانه مطرح کنند و به نتیجه برسانند. این نماینده مجلس معتقد است نخستین قدم در این راستا همانا تاکید بر مشترکات نظری و دیدگاهی از سوی احزاب سیاسی است. به گفته او تاکید بر اشتراکات فضای مناسبی را برای تامین ارامش در جامعه ایجاد می‌کند و مسیری را مهیا می‌کند که حتی اختلافات را از مجرای انتخابات رفع ساخت. این کارشناس سیاسی معتقد است که هرچه در فضای رسانه بر طبل اختلافات کوبیده شود، فضای جامعه متشنج تر و میزان آسیب‌های همگانی نیز افزایش پیدا خواهد کرد.


فعال‌تر شدن خانه احزاب در گرو توجه به توسعه سیاسی
احمد حکیمی‌پور فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای شهر تهران در خصوص نیاز فزاینده امروز فضای سیاسی کشور به همدلی و هم‌گرایی بیشتر احزاب و تشکل‌های سیاسی به یکدیگر به «ابتکار» گفت: احزاب سیاسی امروز تا‌حدودی با یکدیگر در تعامل هستند و در خانه احزاب شاهد حضور تمام طیف‌های سیاسی نیز هستیم. وی با اشاره به نیاز گسترده احزاب به حمایت‌های لازم از مجاری مسئول گفت: احزاب سیاسی بیش از هرچیزی نیازمند مکانی برای گردهمایی هستند. به اعتقاد حکیمی‌پور وضعیت اکنون به گونه‌ای‌ست که آنقدری که برای توسعه عرصه‌ها و بخش‌های مختلف هزینه می‌شود، توجهی کافی به بحث توسعه سیاسی نمی‌شود.


این عضو شورای شهر افزود: دولت یازدهم کمک کرد و خانه احزاب مجدد شکل و گرفت و اغاز به کار کرد اما در شرایط فعلی ادامه کمک‌ها و توجهات مورد نیاز است. وی گفت: خانه احزاب اکنون اسمی‌ست که در واقعیت خانه‌ای ندارد و الان بیش از هرچیزی نیاز به مکانی‌ست که احزاب و تشکل‌های سیاسی بتوانند در آن گرد یکدیگر جمع شوند.


این فعال سیاسی اصلاح‌طلب وضعیت کنونی جریان‌های سیاسی در خانه احزاب را حالتی مستاجری تصور کرد و افزود: دولت، وزار کشور و دیگر نهاد‌های مسئول باید با یاری رساندن مطلوب کمک کنند تا خانه احزاب به عنوان نهادی که شامل تمام احزاب قانونی و دارای مجوز است، فعال شود. حکیمی‌پر به نشست فصلی احزاب که قرار است بعد از ماه رمضان برقرار شود، اشاره کرد و گفت: در دوره دولت اصلاحات احزاب دارای مکانی برای تجمعات فصلی بودند و دبیر‌خانه احزاب نبز به صورت مستمر به اداره امور می پرداخت اما اکنون مشکلات بسیاری در این مسیر وجود
دارد.
به اعتقاد حکیمی‌پور برای اینکه احزاب سیاسی بتوانند روی مفاهیم و دغدغه‌های مشترک به اجماع نظر برسند،دارای سندی هستند که در دوره دوم خانه احزاب به امضای تمام فعالان رسید وبه منشور وفاق مشهور است. این نماینده مجلس گفت: در تمام کشور‌ها سوبسید و یارانه‌ای از سوی دولت‌ها برای به جریان افتادن مطلوب امور مربوط به احزاب به آنها تعلق می‌گیرد و این همان مهمی‌ست که احزاب کشور ما نیز بدان نیازمند هستند.


به اعتقاد حکیمی‌پور انان که در غالب احزاب به فعال یت‌های سیاسی مبادرت می‌ورزند دارای دغدغه و آرمان‌های ملی هستند و همان‌طور که از خزانه بیت‌المال برای مصارف متعددی هزینه می‌شود، برای توسعه فعالیت‌های احزاب که در زمره سرمایه گذاری‌های زیر‌ساختی مورد توجه است، باید سیاست‌های حمایتی مناسبی لحاظ شود.

اخبار  سیاسی  -  ابتکار 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------