آخرین اخبار سیاسی

علوی بروجردی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

علوی بروجردی: مردم این وضعیت را از ما آخوندها می‌بینند/ مردم دیگر نمی‌توانند تحمل کنند

دیده بان ایران نوشت: آیت الله علوی بروجردی: وضع مردم خیلی بد است. کاری بکنید. مردم دیگر نمی‌توانند این وضعیت را تحمل کنند. باید چند فرد…

حجت‌الاسلام مرتضوی : ‌دسته‌بندی و خط‌کشی افراد موجب رانت‌خواری و سلب آزادی می‌شود



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی, حجت‌الاسلام مرتضوی

یک استاد عالی حوزه و دانشگاه تاکید کرد: نوع‌دوستی و مهربانی نسبت به تمامی انسان‌ها یکی از پایه‌های اسلام رحمانی است و انسان مسلمانی که بر اساس این قاعده بار می‌آید، همه هم‌نوعان خود را فارغ از عقیده و ویژگی‌هایش دوست دارد.

به گزارش   ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدضیاء مرتضوی در مراسم شب قدر روز بیست و یکم ماه رمضان در حسینیه دارالزهرا(س) گفت: ما به تجدید نظر در نوع نگاه به انسان فارغ از جنیست، ملیت و اعتقاد نیازمند هستیم.

وی با طرح سوالاتی اظهار داشت: آیا انسان به عنوان انسان صرف نظر از اعتقاد حق حیات دارد یا خیر؟ آیا این انسان صرف نظر از اعتقادات و رفتارش، کرامت و حرمتی دارد یا خیر؟

تقسیم‌بندی افراد به خودی و غیرخودی در جوامع گسترش یافته است

این پژوهشگر مسائل دینی با بیان اینکه تنگ‌نظری در مناسبات اجتماعی نسبت به انسان‌ها ناشی از نابردباری‌ای است که جوامع به آن مبتلا هستند، تصریح کرد: متاسفانه تقسیم‌بندی افراد به خودی و غیرخودی در برخی از جوامع گسترش یافته است و اگر مبتنی بر فهم و نگرش درست نسبت به مسائل از جمله دین نباشد، می‌تواند صدمات غیرقابل جبرانی وارد کند.

مرتضوی ادامه داد: نابردباری و تقیسم‌بندی به خودی و غیرخودی اختصاص به ادیان ندارد و ما شاهد هستیم ممکن است که در درون یک دین و در میان هم‌کیشان نیز این تقسیم‌بندی‌ها رخ دهد.

داعشی‌گری براساس تاریخ ممکن است در هر جامعه‌ای ایجاد شود

وی با یادآوری طرح تلقی و نگرش افراد نسبت به یکدیگر خاطرنشان کرد: ما نباید فکر کنیم فقط این دیگران هستند که ما را تحمل نمی‌کنند بلکه ما هم زمینه چنین آفتی را داریم. داعشی‌گری براساس تاریخ ممکن است در هر جامعه‌ای ایجاد شود که نمونه آن در صدر اسلام خوارج بودند و هر چند خوارج در ابتدا گرایش سیاسی داشت اما سپس به صورت یک نحله دینی تبدیل شد.

این مدرس حوزه علمیه قم افزود: خوارج بی‌گناه و گناهکار از دم تیغ می‌گذراند و در حالی که امام علی‌(ع) به آنها می‌گفت که پیامبر اکرم(ص) در صورتی که یک نفر را کیفر می‌داد اما آن فرد را از جرگه اسلام بیرون نمی‌شمرد و آنها را از حقوق‌شان محروم نمی‌کرد.

تاکید امام علی(ع) بر گسترش نوع‌دوستی

مرتضوی با اشاره به نامه حضرت امیرالمومنین(ع) به مالک اشتر ابراز داشت: امام علی(ع) همراه بر انسان‌دوستی و حس مهربانی و گذشت تاکید ویژه‌ای داشتند و نقطه آغاز مسئولیت مالک اشتر در مصر را این فراز قرار می‌دهد که زمامدار جامعه اسلامی بنا به مسئولیت خود باید حس نوع‌دوستی و احساس دوستی به همه شهروندان را صرف‌نظر از باورها باید در درون خود بپروراند.

وی اضافه کرد: زمامدار جامعه اسلامی به صورت خاص و همه مسلمانان به صورت عام باید نسبت به انسان‌ها صرف‌نظر از دین، رنگ پوست، ملیت، موقعیت جغرافیایی و اجتماعی حس نوع‌دوستی را داشته باشد زیرا وقتی امام به مالک اشتر می‌گوید که حس مهربانی و گذشت را داشته باش و همانند پدری مهربان رفتار کن این حرف اختصاص به زمامدار ندارد و تمام مسلمانان باید این نوع نگاه را داشته باشند.

نوع‌دوستی یکی از پایه‌های اسلام رحمانی است

این پژوهشگر مسائل دینی با بیان اینکه نوع‌دوستی نسبت به تمامی انسان‌ها یکی از پایه‌های اسلام رحمانی است، یادآور شد: انسان مسلمانی که بر اساس این قاعده بار می‌آید، همه هم‌نوعان خود را فارغ از عقیده و ویژگی‌هایش دوست دارد.

مرتضوی با اشاره به حدیث پیامبر اکرم(ص) مبنی بر اینکه سیراب کردن هر جگر تشنه‌ای اجری دارد، بیان کرد: ممکن است این سخن را یک امر اخلاقی بدانیم اما فقها از این جمله برداشت‌های مختلفی دارند و آن، این است که افراد مسلمان باید نسبت به هم‌نوعان خود این‌گونه رفتار کنند.

وی ادامه داد: ما در دوره‌ای هستیم که به خاطر شرایط دنیا و نوع تربیت دینی که داریم کم و بیش به این مساله مبتلا هستیم که شاهد نوعی کج‌فهمی و برداشت‌های ناقص از دین و شریعت هستیم.

‌دسته‌بندی افراد موجب رانت‌خواری و سلب آزادی می‌شود

این مدرس حوزه علمیه قم با اشاره به دسته‌بندی افراد در جامعه عنوان کرد: متاسفانه جامعه خود را دچار خط‌کشی‌های نادرستی کرده‌ایم که گاه این مساله از روی جهالت و گاه برای دستیابی به منافع کوتاه‌مدت است اما این دسته‌بندی و خط‌کشی‌ها می‌تواند اثرات بلندمدتی مانند رانت‌خواری‌ها، سلب آزادی، تضییع حقوق و... را موجب شود.

مرتضوی در پایان با اشاره به شرایط کنونی منطقه تاکید کرد: اگر حس نوع دوستی رشد یابد دیگر شاهد خشونت‌ها و افراط‌ها و کشتار در سوریه و عراق و دیگر جوامع خواهیم بود آیا آن‌گاه شاهد شکاف در میان مردمان خواهیم بود؟

در این مراسم برخی روحانیون و شخصیت‌های سیاسی از جمله حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبر محتشمی‌پور، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهادی خامنه‌ای، عبدالله ناصری، حمیدرضا دهقانی، عبدالرضا تاجیک، حمید قزوینی، علی‌محمد حاضری و سیدمصطفی تاجزاده و... حضور داشتند.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------