آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

رییس مجلس: قوه قضاییه مسیر تکاملی را طی می‌کند



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی, لارریجانی

رییس مجلس شورای اسلامی گفت که قوه قضاییه مسیر تکاملی راطی می‌کند.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در همایش بزرگداشت هفته قوه قضاییه که صبح امروز (سه‌شنبه) در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار کرد: ارزیابی ما این است که با همه مشکلات موجود در قوه قضاییه، این قوه مسیر تکاملی خود را طی میکند.

وی افزود: ما قضات با وجدانی داریم که با همه مشکلات بر کار خود تسلط دارند، قانون را اجرا می‌کنند و در مقابل فشارها ایستادگی می‌کنند، این سرمایه ارزشمندی است و باید در مقابل وجدان این قضات ارزشمند تعظیم کنیم و برای حفظ این سرمایه تدابیر لازم را به کار بگیریم.

رئیس مجلس ادامه داد:‌ برخی از حمایت‌هایی که در سالهای اخیر از بودجه‌ی قوه قضاییه در مجلس صورت گرفته نیز با هدف صیانت از این سرمایه ارزشمند بود.

لاریجانی در بخش دیگری از اظهارات خود درباره‌ی موضوع برجام نیز گفت: نظام با چشم بینا این راه را انتخاب کرده ولی باید ببینیم غرب و آمریکا در این زمینه چه فکری دارند؟ به نظر می‌رسد در اجرای برجام نقاط ضعفی را به جا گذاشته‌اند که برخی از این ها به برچیدن تحریم‌ها به طور جامع مربوط است که ما به ویژه در بانکهای بزرگ این نقص را می‌بینیم، یا در موضوع سرمایه گذاری علی الظاهر توصیه‌هایی می‌کنند اما در پشت صحنه اضطراب‌ها را تشدید می‌کنند که سرمایه گذاری صورت نگیرد.

وی یاد آور شد: آنها همزمان با توافق هسته‌ای عملیات دیگری را از نظر سیاسی سامان دادند که نفوذ نظامی‌شان را در منطقه بیشتر کنند و تسلط‌شان در کشورها را بیشتر نشان دهند.  آنها می‌گویند که نباید بگذاریم نفوذ ایران در منطقه گسترش یابد. لذا تدارکاتی دیدند  و نوعی از تحریم‌های دیگر را سامان دادند که باید به این رفتارها واکنش نشان داد.  آنها در واقع برای این امور در مقابل ایران طراحی دارند و باید این طراحی را شناخت.

وی با بیان اینکه غربی‌ها دیپلماسی همراه با حضور نظامی در منطقه را دنبال می‌کنند و در طی ممانعت از نفوذ ایران در منطقه هستند تصریح کرد:  آنها از آتشی که بین ایران و عربستان بر پا کرده‌اند بدشان نمی‌آیند شاید علی الظاهر چیزهایی بگویند اما برای آنها بد نیست که این اختلاف ادامه یابد. ما با یک پدیده سیاسی نسبتا میان مدت مواجه هستیم و من این تحرکات را تاکتیکی و کوتاه مدت نمی بینم. بلکه ما با رفتارهای شیطنت آمیزی مواجهیم که نقطه‌ی اصلیشان فشار بر ایران است.

لاریجانی با بیان این که خلق بحران در منطقه سیاست‌ مستمری برای کشورهای غربی و برخی کشورهای منطقه شده اظهار کرد: سعودی‌ها به خاطر عدم توفیق در یمن و سوریه نوعی ناامیدی در رفتارهای دیپلماتیک خود پیدا کردند و لذا چاره‌ای جز خلق بحران در منطقه نمی‌بینند. آنها علاوه بر حمایت از تروریسم بحران‌هایی را برای کشورهای منطقه ایجاد می‌کنند و تجزیه در برخی کشورها را نیز دنبال می‌کنند که این حتما تاثیراتی در منطقه دارد اما سوال اینجاست که آیا مشکل جریان‌های تروریستی در کوتاه مدت علاج می‌شود؟ به نظر نمی‌رسد که این مسائل کوتاه مدت باشد بلکه روند جریان‌های تروریستی در منطقه نشان می دهد که آنها به لحاظ کمی و کیفی رو به رشد و گاه با جهش همراه هستند و بعید است با ساز و کارهای موجود به نحو کوتاه مدت علاج‌پذیر باشد.

لاریجانی با بیان این که مساله تروریسم در منطقه یک موضوع کوتاه مدت نیست ادامه داد: ما حداقل در میان مدت با این بحران‌های تروریستی مواجه هستیم و باید با این پدیده  چه در شکل تروریسم و چه در خلق بحران‌ها زندگی کنیم. سوال مهم این است که آیا می‌توان حدس زد که هدف مهم آنها  از خلق بحران تروریسم چیست؟ یکی از دلایل مهم آنها ازنظر سیاسی و امنیتی این است که هیمنه ایران را در داخل دچار تردید کنند.

لاریجانی همچنین اظهار کرد:‌اخباری که به دست ما می‌رسد نشان می‌دهد آنها تلاش می‌کنند با نفوذ عناصر تروریستی به داخل کشور حتی در حد در  کردن یک ترقه بگویند در ایران مشکل امنیتی وجود دارد لذا فشارها را زیاد کرده‌اند و با برخی زا این گروهک‌های بی آبرو و ضد انقلاب در منطقه شرق تماس داشتند و به آنها پول و امکانات دادند تا سر و صدا ایجاد کنند اما نتوانستند با این وجود تلاش آنها مخدوش کردن اقتدار کشور است و ما باید در قوه قضاییه و بخش‌های امنیتی توجه کنیم که دشمن اقتدار حکومت مرکزی را نشانه گرفته است. لذا اگر لازم است باید ساز و کارهای جدیدی در نظر بگیریم. اگر آنها به دنبال این هستند که اقتدار  کشور را مخدوش کنند ما سرمایه زیادی از قضات و بخش‌های امنیتی داریم که می‌توانیم شرایط جدیدی را ساماندهی کنیم.

رئیس مجلس با اشاره به پیش بینی رشد 8  درصدی  در سیاست‌های کلان کشور گفت: این میزان رشد نیاز به سرمایه گذاری داخلی و خارجی دارد. هم قوانین ما باید تسهیل کننده باشد و هم این که شرایط امنی داشته باشیم. در حال حاضر تسهیل فضای کسب و کار در شرایط فعلی کشور خیلی مطلوب نیست. البته بخش مهمی از این کار به عهده قوه مجریه است اما قوه قضاییه هم حتما باید به سرمایه گذاران اطمینان بدهد  زیرا کسی که می‌خواهد سرمایه گذاری کند باید مراقب ضوابط متعدد در کشور باشد در حالی که کارهای دلالی خیلی سخت نیست. اما کسی که سرمایه خود را روی زمین می‌گذارد و کارخانه تاسیس می‌کند هم باید مالیات بدهد و هم زیر نظارت شدید است. لذا اگر قوه قضاییه به سرمایه گذاران اطمینان ندهد آنها ترجیح می‌دهند وارد نشوند چرا که زمینه‌های دیگر برای زندگی اقتصادی آنها ساده‌تر است. پس تولید کنندگان  باید در پوشش حمایتی قوه قضاییه قرار گیرد.

رئیس مجلس با بیان این که غربی‌ها علاوه بر مخدوش کردن اقتدار سیاسی و امنیتی کشور به دنبال مخدوش کردن اوضاع اقتصادی در کشور هستند افزود: آنها می‌خواهند سرمایه گذای انجام نشود. پس  ما در پس بحران‌سازی‌های تصنعتی و فشارها باید مولفه سیاسی و اقتصادی را بببینیم. اراده مسئولین قوه قضاییه در این زمینه باعث  می‌شود بخش‌های دیگر امنیتی و اقتصادی هم توجه بیشتری به این موضوع داشته باشد.

لاریجانی با اشاره به اقدامات قوه قضاییه در زمینه‌ی پیشگیری از جرم اظهار کرد:‌همه بخش‌ها باید کمک کنند که در زمینه پیشگیری از جرم کار فرهنگی آموزشی و ساماندهی وسیع‌تری انجام شود.

وی با اشاره به نقش قوه قضاییه در زمینه حقوق بشر نیز گفت: ما به صورت مبنایی تفاوت‌هایی با غرب در این زمینه داریم. ما یک کشور اسلامی هستیم که باید مسائل را بر اساس مبانی اسلامی سامان دهیم و آنها از این ابزار علیه ما استفاده می‌کنند. مثلا روی اعدام متمرکز می‌شوند در حالی که  95 درصد اعدام‌ها درایران مربوط به مواد مخدر و سرقت مسلحانه است. ما در این بخش به دیپلماسی قضایی مناسب نیاز داریم که پاسخ آنها داده شود.ما هزینه‌های سنگینی در ایران برای مبارزه با مواد مخدر پرداخت می‌کنیم که این مواد به کشورهای آنها ترانزیت نشود. نمی‌شود هم هزینه بدهیم و هم آنها فشار حقوق بشری به ما وارد کنند. پس باید تمهیدی در این زمینه بیاندیشیم.

لاریجانی با اشاره به تصویب قوانین مادر در حوزه‌ی قضایی در مجلس گفت: یکی از این قوانین قانون آیین دادرسی کیفری و همچنین قانون مجازات اسلامی بود که قوانین مادر هستند همچنین قانون وظایف و اختیارات رئیس قوه قضاییه درمجلس به تصویب رسید تا در شرایطی رئیس قوه قضاییه بتواند مستقیما لوایحی را به مجلس ارائه کند. قانون جرم سیاسی نیز که از اصول روی زمین مانده قانون اساسی بود در مجلس گذشته مورد بررسی و تصویب قرار گرفت که ساماندهی و اجرای آن میتواند آرامشی در داخل و همچنین در برخی از مسائل بیرونی ایجاد کند.

وی افزود:لایحه پلیس قضایی و لایحه وکالت نیز در مجلس گذشته بررسی شد و به مجلس دهم محول شد که انشاء الله در دستو ر کار ما قرار دارد. همچنین ایجاد سازمان مبارزه با فساد اقتصادی درمجلس پیگیری شد. ما همچنین قانون نظام جامع داوری را پیگیری می‌کنیم که می‌تواند بار قضا را تا حد زیادی کاهش دهد. همچنین طرحی برای منابع طبیعی و اراضی در مجلس است که وضع نابسامان ساخت و ساز در منابع طبیعی را سامان می‌دهد.

وی با تاکید بر ضرورت بازنگری در موضوع مبارزه با قاچاق تاکید کرد:‌ اگر علاج جدی در این زمینه نداشته باشیم اقتصاد مقاومتی نیز پا نمی‌گیرد. چرا که نافع زیادی دراین باره دیده شده که باید رفع شود .

رئیس مجلس با گرامی‌داشت یاد  شهید بهشتی و یاران ایشان نیز گفت: امیدواریم در هفته  قوه قضاییه هماهنگی بیشتری بین قوا را داشته باشیم و درک بیشتری از شرایط برای خدمت به مردم  فراهم شود. آیت‌الله آملی لاریجانی و همکاران ایشان در سالهای آخیر تلاش‌های خوبی برای ساماندهی اوضاع قوه قضاییه و تحقق قانون در کشور داشتند.

وی در پایان گفت: قوه قضاییه در 37 سال بعد از انقلاب از نقاط برجسته‌ای برخوردار است و این به همت قضات ارزشمند و با وجدانی است که در این قوه مشغول به کار هستند. در سالهای اخیر بررسی بخشی از پرونده‌های مهم و پرسر و صدا در قوه قضاییه که در کشورهای درحال توسعه معمول نیست حکایت از تحقق قانون درکشور و یک قوه قضاییه مقتدر دارد و اطلاعاتی که از طریق دستگاههای نظارتی در مجلس به ما رسیده حکایت از این دارد که قوه قضاییه در حال طی مسیر تکاملی مثبت است.
 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------