آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

ارتباط غيبت ‌ناطق‌نوري با ‌عربستان در اجلاس‌تهران



اخبار,اخبار سیاسی,اجلاس‌تهران


اخبار سیاسی -  ارتباط غيبت ‌ناطق‌نوري با ‌عربستان در اجلاس‌تهران

عربستان هم در اجلاس بين المجالس اسلامي حضور پيدا نکرد و با اينکه علي لاريجاني گفته بود تحليل دقيقي از اين غيبت ندارد اما رمز گشايي مشاور بين‌الملل لاريجاني از غيبت ناطق نوري در اين اجلاس، دليل عدم حضور عربستاني‌ها را هم روشن کرد.

به گزارش مهر، غيبت علي اکبر ناطق نوري در اتحاديه بين المجالس، توضيحات منتسب به حسين شيخ الاسلام مشاور بين‌الملل علي لاريجاني و سپس تکذيب اين توضيحات باز اين سوال را پيش آورد که چه رابطه اي بين غيبت همزمان بنيانگذار اتحاديه بين المجالس در نشست نهم اين اتحاديه در تهران و هيات پارلماني عربستان در اين اتحاديه بود.

 

ابتدا علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي درباره غيبت هيات عربستاني مي‌گويد که تحليل دقيقي از غيبت عربستان در اين اجلاس ندارد و توضيح مي‌دهد که از 54 عضو سازمان همکاري‌هاي اسلامي فقط کشور عربستان، گويان و مصر در اجلاس حضور نيافتند، کشور مصر پارلمان نداشت دوستان سعودي هم حضور نيافتند که نمي‌توانم تحليل دقيقي از عدم حضور آنهاداشته باشم.

 

اما چند روز بعد مشاور بين‌الملل رئيس مجلس هم از غيبت علي اکبر ناطق نوري رمز گشايي کرد که در ادامه تکذيب شد. شيخ الاسلام گفته بود سخنراني ناطق نوري در اجلاس اندونزي (اجلاس هفتم) با چالش جدي رو به رو شد و برخي کشورهاي عربي عضو اتحاديه به آن واکنش نشان داده و جلسه را ترک کردند.

 

در جريان تماس‌هاي تلفني لاريجاني با مسئولان مجالس کشورهاي اسلامي براي دعوت به اجلاس تهران،کشورهاي حاشيه خليج فارس رسماً و علناً گفتند که در صورت سخنراني ناطق نوري جلسه را در اعتراض ترک مي‌کنيم. اين سخنان را کاظم جلالي سخنگوي اجلاس تکذيب کرد و حسين شيخ الاسلام هم بعدا گفت که برداشت درستي از سخنانش نشده است. اما عملا بعد از اجلاس اندونزي، علي اکبر ناطق نوري در هيچ کدام از نشست‌هاي اتحاديه بين المجالس حضور پيدا نکرده است.


ناطق نوري چه گفت
علي اکبر ناطق نوري در هفتمين نشست اتحاديه بين المجالس کشورهاي اسلامي در يک سخنراني با اشاره به بيداري اسلامي صورت گرفته در مصر و ليبي و تونس به ضرورت تجربه گرفتن ديگر کشورهاي عربي از گذشته خود اشاره کرده و گفته بود «چه شد که مدينه النبي که قرار بود مظهر عدالت، پايگاه عدل و برابري باشد در کمتر يک دوره صد ساله تبديل به محل استقرار ظلم و نابرابري شد».وي گفته بود: « مدينه‌اي که قرار بود در آن بين عرب و عجم، سفيد و سياه غني و فقير فرقي نباشد، تبديل به پايگاه حاکمان مستبد و خودکامه شد. باب شهر علم نبي بسته و نقل حديث ممنوع شد.

 

حکومت‌هاي موروثي متداول شد و به ناحق کساني به نام دين بر مردم حکومت کردند».رئيس دفتر بازرسي دفتر مقام معظم رهبري در اين اجلاس گفته بود که حال که ملت‌هاي مسلمان به حرکت درآمده‌اند بايد به اين سوال پاسخ داده شود که مسلمانان چرا دچار حرکت واپس گرايي شده و از خلاقيت‌هاي فکري بازايستاده و حرکات قشري و متحجرانه در ميان آنان رشد پيدا کرده‌اند؟اين سخنان در دهم بهمن سال 1390 باعث شد که هيات عربستاني به نشانه اعتراض جلسه را ترک کنند.

 

سه سال پيش از اين ماجرا سخناني منتسب به حجت الاسلام ناطق نوري درباره بحرين، دستپاچگي اعراب و اعتراض دولت بحرين را به همراه داشت. در آن زمان روزنامه الشرق الاوسط مدعي شد که ناطق‌نوري، گفته است: «بحرين استان چهاردهم ايران بود، اين استان در مجلس ايران نماينده داشته است». برخي ديگر از روزنامه‌هاي عربي نيز تنها در يك خط نوشتند: بشنويد و بخوانيد ايران مالكيت بحرين را ندا مي‌دهد.


ناطق غايب اجلاس سودان
اين گونه مواضع علي اکبر ناطق نوري باعث شد تا احتمالا او که به عنوان بنيانگذار اتحاديه بين المجالس اسلامي تا اجلاسيه هفتم در مراسم افتتاحيه سخنراني مي‌کرد، در هشتمين اجلاس اتحاديه بين المجالس هم شرکت نکند. آن اجلاس در بهمن سال 91 در خارطوم پايتخت سودان برگزار شد.

 

در آن زمان هيات ايراني که به سرپرستي علي لاريجاني رئيس مجلس در آن اجلاس شرکت کرده بودند متشکل از حجت‌الاسلام باقري نماينده‌ بناب، شيخ‌الاسلام مشاور امور بين‌الملل و قشقاوي معاون پارلماني وزير امور خارجه رئيس مجلس بودند. محمد علي عبدالله‌زاده نماينده‌ فردوس و سرايان، سکينه عمراني نماينده سميرم و کاظم جلالي نماينده شاهرود نيز زودتر از هيات رسمي به سودان سفر کرده بودند.به نظر مي‌رسد دلخوري عربستاني‌ها از همان سال 90 باعث شد که آن‌ها حتي به شرط اينکه ناطق نوري هم در اجلاسيه تهران حضور پيدا نکند، اجلاس تهران را تحريم کنند.


سخنان گزنده
سخنان علي اکبر ناطق نوري گاه در داخل کشور هم باعث آشفتگي تندروها شده است. مردادماه سال 91؛ سخنراني او در حرم امام رضا برخي افراطيون را آشفته کرد و با پرتاب بطرهاي آب سخنراني وي را قطع کردند. او چند روز پيش در سخناني گفت که هم‌اکنون يکي از بدبختي‌هاي کشور ما اين است که گرفتار تندروها و بي‌ترمزها هستيم.

 

حال چه چپ، چه راست باشد. تندروي و نامتعادل حرکت کردن به کشور و انقلاب ضربه مي‌زند. ما ميزان داريم و ميزان ولي فقيه و ولي امر مسلمين است. معنا و ابعاد ولايت فقيه نيز بيان شده است. اوامر ولي، مولوي و ارشادي است و اينکه تکليفان در مولوي و ارشادي چيست نيز بيان شده است. حال برخي کاسه‌هاي داغ‌تر از آش هستند که اينها زمان اميرالمؤمنين هم بودند و آخرسر هم جزو خوارج شدند.

اخبار سیاسی - مهر

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------