عملکرد نادرست موجب تغییر سبد رأی روحانی می‌شود



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی, روحانی

 

فیش‌های حقوقی حالا به مسئله اول افکار عمومی تبدیل شده است و بدون شک این آزمون می‌تواند سرنوشت‌ سیاست‌ورزی جریان‌های سیاسی را در کشور تحت‌تأثیر قرار دهد. افشای فیش‌های حقوقی نامتعارف در دولت یازدهم اگرچه بنا بر گفته‌های دولتمردان ریشه در مصوباتی دارد که دولت احمدی‌نژاد آنها را در کارنامه خود ثبت کرده بود اما تداوم آنها موجب شد جریان رقیب در بزنگاه مناسب، بیشترین بهره‌برداری را در راستای مقاصد جناحی و سیاسی‌اش داشته باشد؛ ترکیباتی نظیر «فیش‌گیت» در رسانه‌های رقیب روحانی، نشان از همان خاستگاه انتخاباتی تحرکات دلواپسان با اسم رمز فیش حقوقی دارد.

 

با این حال فارغ از بهره‌برداری‌های رقبای دولت یازدهم، برخورد با روند‌های غلط در نظام پرداخت‌ها و متوقف‌کردن رویه‌های نادرست دولت گذشته، نخستین خواسته بدنه اجتماعی حسن روحانی است. از سوی دیگر، دمیدن در بوق فیش‌های کلان حقوقی با نفس جناحی و سیاسی، پیامدهای ناخواسته‌ای را رقم خواهد زد که مرتضی حاجی از اعضای کابینه دولت سیدمحمد خاتمی، آن را در قالب شکاف میان مردم و حاکمیت می‌داند. حاجی در این گفت‌وگو می‌گوید: «بزرگ‌نمایی‌های برخی جریان‌ها به جای حل معضل باعث می‌شود مردم این‌گونه تلقی کنند که همه کسانی که در عرصه مدیریت فعالیت می‌کنند به نوعی برداشت‌های اضافه دارند و این برای مدیریت کشور مناسب نیست.»


به‌هرصورت چالش فیش‌های حقوقی درست در روزگاری اتفاق افتاد که بخش مهمی از اقشار جامعه با مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند و حتی بحث‌های زیادی میان نمایندگان کارگران با دولت بر سر حداقل دستمزد سال 95 وجود داشت. از این نظر مرتضی حاجی با تأکید بر اینکه فعلا تغییری در بدنه اجتماعی دولت ایجاد نشده، می‌گوید اگر دولت در این زمینه عملکرد خوبی نداشته باشد سبد رأی روحانی تغییر خواهد کرد. او البته در مورد افشای تخلفات دولت گذشته تأکید می‌کند: اطلاع‌رسانی حق مردم است و باید به‌طور شفاف بیان شود؛ با این حال یک نکته را باید مدنظر قرار داد که قطعا افشای این تخلفات به قصد اصلاح صورت بگیرد نه اینکه به قصد محکوم‌ و سرزنش کردن آنها باشد.

این روزها فیش‌های حقوقی کلان، بازتاب‌های متفاوتی در رسانه‌ها و البته محافل سیاسی و اجتماعی داشته است؛ فکر می‌کنید در این شرایط رویکرد مناسب دولت چه می‌تواند باشد؟
آنچه مردم از دولت و دولتمردان انتظار دارند، صداقت، درستکاری و شفافیت است؛ اگر این صداقت و شفافیت واقعیت پیدا کند و مردم احساس کنند که دولت با صداقت با آنها صحبت می‌کند، شرایط برای هرگونه سوءاستفاده سیاسی و انتخاباتی مسدود می‌شود اما اگر مردم این مسئله را باور نکرده و احساس نکنند دولت با تمام وجود در خدمت آنهاست، فضا به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد.


بنابراین فکر می‌کنید دولت با شفافیت می‌تواند مانع از سوء‌استفاده‌های جریان رقیب شود؟
دولت باید نشان دهد که هیچ نوع تخلف، بی‌انصافی و بی‌عدالتی را چه در مسائل مادی و پرداخت‌های حقوقی و چه در مسائل اجتماعی و سیاسی برنمی‌تابد و با همه توانش در مقابل کج‌رفتاری‌ها ایستادگی و مقاومت و اقدام به اصلاح آنها می‌کند. در این شرایط، دیگر کسی نمی‌تواند دولت را به ناکارآمدی یا غیرشفاف بودن متهم کند اما اگر خودی و غیر‌خودی شکل بگیرد درست نیست؛ چراکه این مسائل نه خودی و غیرخودی و نه چپ و راست و نه اصلاح‌طلب و اصول‌گرا می‌شناسد. این مسئله یک بیماری است و باید درمان شود. به نظر می‌رسد که دولت در حال درمان این بیماری است و باید اطلاع‌رسانی شفاف داشته باشد.

 

طبیعی است که مخالفان و رقبا نقاط ضعف را بزرگ کنند و به نفع جریان سیاسی خودشان بهر‌ه‌برداری کنند اما آنچه مانع این مسئله می‌شود، صداقت و شفافیت و درست عمل کردن تصمیم‌گیران و به‌ویژه دولت است که امیدواریم این اتفاق بیفتد تا مانع از هرگونه سوءبرداشت، سوءتفاهم، سوءرفتار و سوءتدبیر شود.


فارغ از دولت، رویکرد مناسب جریان‌های سیاسی حامی دولت مثل اصلاح‌طلبان در برابر فیش‌های حقوقی باید چگونه باشد؟
قاعدتا در برابر هیچ فسادی نباید سکوت کرد. باید موضع بگیرند و دولت را در مبارزه با هر نوع فسادی حمایت کنند و با رهنمود، پیشنهاد و بیانیه‌هایی به دولت کمک کنند. طبیعتا چه اصلاح‌طلب و چه اصول‌گرا نباید مفاسد را تحمل کنند؛ البته اینکه عده‌ای با بی‌انصافی قضاوت‌های غلط داشته باشند و بزرگ‌نمایی و بهره‌برداری کنند، درست نیست و خودش یک اشکال است و رذیله‌ای غیراخلاقی محسوب می‌شود و باید در برابر رقبا و حتی مخالفان پایبند به اخلاق بود، بنابراین موضع حامیان دولت علی‌القاعده باید همچنان حمایت از دولت در برخورد با حقوق‌های نامتعارف و رفتارهای غیرقابل قبول در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی باشد.


فکر می‌کنید با توجه به موج رسانه‌ای جریان مخالف دولت با استفاده از مسئله فیش‌های حقوقی، در بدنه اجتماعی و سبد رأی آقای روحانی تغییری ایجاد شده است؟
فعلا نه، تغییری ایجاد نشده اما اگر خوب عمل نشود، ممکن است تغییراتی در سبد رأی آقای روحانی ایجاد شود.


عبدالله ناصری در مصاحبه‌ای با «وقایع‌اتفاقیه» گفته بود که حدود سه هزار فیش حقوقی به دست مخالفان دولت افتاده است که می‌خواهند تا زمان انتخابات از آنها علیه دولت استفاده کنند؛ فکر می‌کنید این مسئله می‌تواند تا انتخابات ادامه داشته باشد؟
بعید می‌دانم تا انتخابات ادامه یابد؛ این حربه زنگ زده و بعید است که این رقم سه هزار فیش باشد، مگر آنکه بخواهند حقوق‌های یک میلیونی را هم منتشر کنند اما آنچه اهمیت دارد این است  که همه طرف‌های سیاسی به حل یک مشکل مملکتی کمک کنند. این مسئله ربطی به آقای روحانی به تنهایی ندارد، این شرایط از گذشته بوده و تا حالا هم ادامه یافته است. دستگاه‌های نظارتی هم آن‌گونه که باید نظارت نکردند اما اینکه تا انتخابات این روند ادامه داشته باشد، به نظرم درست نیست. با این حال دولت هر چه زودتر باید همت کند و این قضیه را جمع کند.


اینکه می‌گویید، این روند فقط به دولت مربوط نمی‌شود؛ فکر می‌کنید چه پیامدی در جامعه دارد؟
حتما باعث شکاف بین مردم و حاکمیت  می‌شود و تلقی این خواهد بود که همه کسانی که در عرصه مدیریت فعالیت می‌کنند به نوعی برداشت‌های اضافه دارند و این برای مدیریت کشور مناسب نیست.


اما نکته دیگری که برخی به آن اشاره می‌کنند، افشای تخلفات دولت گذشته است. درواقع دولت یازدهم در اکثر مواقع از ارقامی کلی در مورد فسادهای مالی و تخلفات دولت گذشته صحبت کرده‌اند؛ به نظر شما آیا در  شرایط فعلی زمان آن رسیده است که دولت  افشای تخلفات گذشته را در دستور کار قرار دهد تا مردم هم نسبت به آنها بیشتر مطلع شوند؟
البته می‌گویند «گفتن از زشتی دگران نشود باعث نکورویی»، این مسئله باید مورد توجه باشد، بنابراین این گفتن نباید به معنای تبرئه باشد. به هر حال خیلی مسائل در گذشته بوده است که امروز نباید اتفاق بیفتد اما از نظر اینکه مردم بدانند چه بر سرشان آمده و چه نوع تصمیم‌گیری‌ها و چه نوع پرداخت‌هایی در گذشته اتفاق می‌افتاده از نظر شفافیت، آگاهی و اطلاع‌رسانی به مردم که حقشان است، قطعا لازم است اما اگر بخواهیم از آن استفاده کنیم و بگوییم ما بی‌تقصیر هستیم و به معنای تبرئه باشد، درست نیست. به‌هرحال اطلاع‌رسانی حق مردم است و باید مسائل به‌طور شفاف بیان شود؛ با این حال یک نکته را باید مدنظر قرار داد که قطعا افشای این تخلفات به قصد اصلاح صورت بگیرد نه اینکه به قصد محکوم و سرزنش کردن آنها باشد. 


 اخبار سیاسی - وقایع  اتفاقیه 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------