آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کنایه دولتمردان روحانی به فعال شدن مجدد گشت ارشاد

«گسترش اسلام با زور و شمشیر نیز تا آنجا که من اطلاع دارم، سیره رسول گرامی اسلام و امیر ما علی علیه السلام نبود. در اجرای احکام الهی نیز جز…

دلواپسان مرزهاي نجابت را پشت‌سر گذاشته‌اند



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,احمد شيرزاد

 فيش‌هاي حقوقي از ۲۰ ميليون تومان آغاز مي‌شود و تا مرز ميلياردها هم مي‌رسد. اين رقم‌ها در اين روزها در فضاي رسانه‌اي با عنوان فيش‌هاي حقوقي نامتعارف مطرح مي‌شود و البته از آنجا كه جريان رقيب دولت بعد از مدت‌ها سوژه‌اي پيدا كرده تا با تمسك به آن بتوانند بر تخلفات ميلياردي كه در گذشته هر چند روز يك‌بار، برگي از آن رو مي‌شد، سرپوش بگذارند به راحتي آن را رها نخواهد كرد.

دلواپسان تلاش دارند آن‌قدر اين موضوع را برجسته كنند تا شايد موفق شوند حافظه تاريخي جامعه را پاك كنند و از سوي ديگر سعي دارند با فرافكني از زير پاسخ به اين سوال كه منشأ پرداخت‌هاي نجومي كجا بوده است، شانه خالي كنند. توپخانه جناح رقيب در حالي ساختمان خيابان پاستور را نشانه رفته است كه حسن روحاني در قامت رياست‌جمهوري بارها اعلام كرده اين موضوع را پيگيري مي‌كند و برخورد با عاملان را در دستور كار قرار خواهد داد. در همين راستا پذيرفتن استعفاي دسته جمعي رئيس و هيات مدیره صندوق توسعه ملي مي‌تواند در راستاي عزم جزم دولتمردان معنا شود.

 

احمد شيرزاد نماينده مجلس ششم و فعال سياسي اصلاح‌طلب به «آرمان» مي‌گويد دولت اشتباه را پذيرفته است و هيچ‌گاه ادعاي پاك دستي نكرده كه همين موضوع نقطه قوت دولت يازدهم محسوب مي‌شود. او معتقد است با وجود تلاش رقيبان براي كاهش محبوبيت روحاني اين موضوع نمي‌تواند چندان موثر باشد. در ادامه مشروح گفت‌وگو ي احمد شيرزاد را با «آرمان» مي‌خوانيد:

براي نخستين‌بار شاهد پذيرش يك اشتباه در دولت، آن هم توسط رئيس‌جمهور هستيم. سعي در انكار اشتباه و پذيرش آن را چطور تحليل مي‌كنيد؟
آقاي روحاني به صراحت پذيرفت كه ممكن است در دولت يازدهم اتفاقات ناشايستي رخ دهد و چنين پذيرشي بسيار ارزشمند است. معتقدم اگر ارزشي در دولت آقاي روحاني وجود دارد، در همين بخش است و چنين موضوعي اين دولت را از دولت سابق متمايز مي‌كند. چراكه دولت سابق ادعاي پاكدستی داشت. اگر فراموش نكرده باشيم آقايي كه به جرم مالي در زندان به سر مي‌برد، زماني معاون آقاي احمدي‌نژاد و در برهه‌اي هم در سمت رئيس ديوان محاسبات حضور داشت كه البته رياست بر ديوان محاسبات تصميمي بود كه از سوي آقاي حداد عادل، رئيس وقت مجلس گرفته شده بود. لازم به يادآوري است كه آقاي محمدرضا رحيمي اظهار داشت كه دولت آقاي احمدي‌نژاد دولت پاکان است و نياز به بررسي و محاسبه ندارد.

 

مهم‌ترين وجه تمايز ميان اصلاح‌طلبان و اصولگراياني كه آقاي روحاني اكنون سمبل آنهاست دراين نكته نهفته است كه هيچ گاه دولت يازدهم ادعاي این‌چنینی نداشته است، چراكه اعضاي تشكيل‌دهنده اين دولت موجودات فرا بشري نيستند كه مرتكب اشتباه نشوند. بنابراين انسان جايز الخطاست و امكان لغزش براي او وجود دارد. نكته مهم اين است كه نظارت انجام شود و فضاي بازي وجود داشته باشد. بنده مسرور هستم كه براثر انتقاد منتقدان دولت، يك جريان ناشايست برملا شد و امروز عزمي جدي براي مقابله با آن شكل گرفته است؛ فكر مي‌كنم اگر دموكراسي ثمر و فايده‌اي داشته باشد در همين نكته نهفته است.

دولت واكنش خوبي به فيش‌هاي ميليوني صورت داده است اما با اين وجود، مخالفان دولت هنوز قصد دارند با علم كردن اين موضوع از آن به عنوان ابزاري عليه دولت استفاده كنند. علت اين‌گونه موضعگيري جريان مخالف دولت چيست؟
به نظر مي‌رسد مخالفان دولت هرگونه پاسخگويي به هياهوي به راه افتاده بر سر فيش حقوقي را تعبير به حمايت از حقوق‌هاي ميليوني مي‌كنند و با اين حربه سعي در تخريب حاميان دولت و اصلاح‌طلبان دارند.

 

بدون ترديد دريافت حقوق‌هاي نامتعارف كار پسنديده‌اي نيست و نبايد مدافع حقوق‌هاي بالا و زياد باشيم و از سوي ديگر چنين نيست كه برخي آقايان در كسوت عدالت‌گرا بخواهند مخالف چنين فيش‌هاي حقوقي‌ای باشند و شعار دفاع از حق و عدالت را سر دهند. اكنون دلواپسان بنا به دلايلي مرزهاي نجابت را پشت سر گذاشته و دولت يازدهم را مورد هجمه‌هاي بي‌وقفه خود قرار مي‌دهند. بايد نسبت به بد اخلاقي برخي اصولگرايان از آنها تشكر كرد چراكه آنها بر نكته قابل انتقاد دست گذاشتند. اما نكته مهم اين است كه دولت اين امر را پذيرفته است و اين پذيرش موجب بررسي موضوع و پاسخگويی به ملت مي‌شود.

 

اگر هجمه دلواپسان از حد لازم عبور كند نتيجه عكسي براي آنها به همراه دارد، به ضررشان تمام خواهد شد و اين امر به معناي عبور از مرزهاي نجابت سياسي تلقي خواهد شد. البته در برخي افراد زمينه و استعداد وجود دارد كه از هرگونه مرز اخلاقي عبور كنند و اخلاق و انسانيت را زير پا گذارند. بدون ترديد اتفاقات رخ داده بهانه تاختن به دلواپسان داده، اما در عين حال بايد پذيرفت اگر سوء مديريتي در كشور وجود دارد بايد صادقانه در مقابل آن ايستاد و با موارد سوء مديريت برخورد اصلاح گرايانه‌اي صورت داد. دولت يازدهم نيز با شهامت و صادقانه اشتباهات خود را بپذيرد، البته سخنان و عملكرد رئيس‌جمهور مويد همين نكته بود.

فيش‌هاي حقوقي ميليوني از زمان دولت روحاني كليد نخورده است، اكنون چرا اصلاح‌طلبان در مقابل چنين حملاتي سكوت كرده‌اند؟
بنده شخصا در چندين مصاحبه دريافت چنين حقوق‌هايي نامتعارف را محكوم كردم و در اين راستا دوستان اصلاح‌طلب نيز سكوت نكردند و آنها در اين رابطه اظهاراتي مطرح كردند؛ بنابراين كسي توجيه‌گر چنين روند نامتعارفی نيست. البته رفتار ما با دولت آقاي روحاني به گونه‌اي نيست كه توجيه‌گر هرگونه اتفاق رخ داده در اين دولت باشيم و بخواهيم اذهان عمومي را اقناع كنيم. در واقع اصلاح‌طلبان حامي منتقد دولت هستند، حامي كه در جاي خود مي‌تواند به رفتار دولت انتقاد كند. بنابراين در چنين موضعي ظاهر مي‌شوند و از كليت دولت دفاع و حمايت مي‌كنند. البته چنين حمايتي به اين معنا نيست كه تمامي اتفاقات رخ داده در دولت را تاييد كنند. درنتيجه اصلاح‌طلبان دراظهارات گوناگون اعتراض خود را به اين روند اعلام كرده و در واقع آنها سكوت نكردند.

بسياري از تحليگران معتقدند دليل اصلي طرح و افشاي فيش‌هاي حقوقي ضربه زدن به دولت يازدهم بوده و برخي اصولگرايان خواهان تداوم اين موضوع تا انتخابات رياست‌جمهوري سال ۹۶ هستند. چرا كه اقبال عمومي نسبت به اين جناح وجود ندارد. به اعتقاد شما استراتژي دلواپسان چيست؟
سنگ‌هايي كه به دولت پرتاب مي‌شود، ممكن است برخي به ناحق باشد يا برخي ديگر سوژه‌هايي به دست منتقدان دولت دهند كه آنها به حق باشد، اما تمامي آنها حاكي از آن است كه به نظر مي‌رسد دولت روحاني درانتخابات رياست‌جمهوري سال ۹۶ رقيب جدي به ويژه از سوي اصولگرايان ندارد.

 

اصولگرايان به دليل ۸سال دفاع بي‌جهت از آقاي احمدي‌نژاد ضربات زيادي ديدند و دوره قبل يعني در انتخابات رياست‌جمهوري سال ۹۲ شكست فاحشي برآنها وارد شد و در انتخابات اخير درست است كه قدرت آنها در مجلس قابل توجه است اما در فضاي اجتماعي شاهد شكست اين جريان بوديم. به نظر مي‌رسد زمينه براي آنكه اصولگرايان بخواهند در انتخابات ۹۶ رفتار جدي داشته باشند، وجود ندارد و به نوعي مي‌توان گفت آقاي روحاني رقيب جدي در انتخابات آينده ندارد. به همين دليل استراتژي برخي اصولگرايان اين است كه روحاني تضعيف شده رئيس‌جمهور شود و همچنين آنها سعي مي‌كنند انتخابات كم شور در پيش باشد و اگر قرار است آقاي روحاني انتخاب شود با راي پايين و ضعيف قدرت را در دست بگيرد تا بتواند در ۴ سال آينده بارديگر تاخت و تاز خود را انجام دهند و قدرت را در دست گيرند.

اصلاح‌طلبان از آقاي روحاني حمايت مي‌كنند.

دليلي وجود ندارد كه در اردوگاه اصلاح‌طلبان تغيير رويكرد رخ دهد البته سياست اصلاح‌طلبان نسبت به دولت يازدهم، حمايت توام با فاصله و همچنين انتقاد است و انتقادات كارشناسي شده در جاي خود مطرح مي‌شود. دولت آقاي روحاني دولت اصلاح‌طلبان نيست، هرچند افراد اين جريان در آن حضور دارند و به بيان ديگر دولت يازدهم، دولت اصلاحات نيست و آقاي روحاني و اصلاح‌طلبان چنين ادعايي را ندارند كه اين دولت، دولت اصلاح‌طلبان است. بنابراين اصلاح‌طلبان مسئوليت حمايت از دولت را برعهده مي‌گيرند اما مسئوليت هر آنچه در دولت رخ مي‌دهد را برعهده نمي‌گيرند و اين روند در دولت آينده نيز حفظ خواهد شد. لازم به ذكر است كه نبايد اقدامي انجام دهيم كه انتخابات آينده را كم‌رمق كنيم، زيرا انتخابات آينده هرقدر پرشورتر برگزار شود و مشاركت مردم در آن بيشتر باشد به سود مصالح و منافع ملي كشورمان تمام خواهد شد و از سوي ديگر انتخابات با شكوه به نفع اصلاحات است و اهداف اين جريان را بهتر پيش خواهد برد.

دولت يازدهم از ابتداي روي كارآمدن تاكنون چند درصد خواسته اصلاح‌طلبان را محقق كرده است؟
نسبت به آن چيزي كه مورد انتظار بود و خواهان تحقق آن بوديم ۳۰درصد و نسبت به آن چيزي كه واقع بينانه امكان تحقق آن وجود داشت بين ۷۰ تا ۷۵ درصد آن محقق شده است. اگر يك دولت كاملا اصلاح‌طلب نيز برسر كار بود، قطعا ۱۰۰درصد موفق نبود و اين دولت نيز تنها مي‌توانست مثلا ۶۰ درصد مطالبات اين جريان را به محقق كند. اكنون نسبت به عملكرد ايده‌آل اصلاح‌طلبان كمي بيش از ۳۰ درصد مسائل تحقق پيدا كرده است و در زمينه سياست خارجي دولت تدبير و اميد كارنامه موفقي داشته است و درباره اقتصاد تاحدودي موفق بوده است اما در زمينه سياست داخلي، فضاي اجتماعي و آزادي تغييرات زيادي رخ نداده است. به نظر بنده دولت نسبت به امكاناتي كه در اختيار داشته و اقداماتي كه مي‌توانست انجام دهد حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد موفق بوده است.

افشاي فيش‌هاي حقوقي تاثيري در محبوبيت آقاي روحاني دارد؟
تصوير مبهمي كه از انتخابات ۹۶ وجود دارد، اكنون در حال واضح شدن است و دليلي وجود ندارد كه ريزش آرا نسبت به آقاي روحاني درانتخابات سال ۹۶ رخ دهد. قطعا رخدادهايي چون فيش‌هاي حقوقي در محبوبيت دولت يازدهم تاثيرگذار بوده است، چنين امري قابل كتمان نيست و اتفاقات رخ داده در محبوبيت دولت يازدهم اثر منفي گذاشته است. البته بايد در نظر داشت اقدامات سازنده دولت تدبير و اميد با چنين هجمه‌هايي ناديده گرفته نمي‌شود و همه‌چيز ظرف اين چند روز تمام نخواهد شد، چرا كه تا انتخابات رياست‌جمهوري ۱۱ماه باقي است و در اين مدت باقي مانده شاهد تغيير و تحولاتي خواهيم بود و دولت توانايي مقابله با چنين هجمه‌هایی را دارد.

 

بنده معتقدم كه دولت مي‌تواند حمايت نسبي جامعه را به دنبال خود داشته باشد. بنابراين زماني دولت ساقط مي‌شود كه اتفاق خيلي عجيبي رخ داده باشد البته نمي‌توان آينده را پيش بيني كرد اما مي‌توان روندي كه در گذشته وجود داشته را به آينده تعميم داد و اين كاري است كه هر تحليلگري مي‌تواند آن را انجام دهد. با چنين تعميمي مي‌توان اذعان داشت اتفاق عجيبي رخ نخواهد داد و از سوي ديگر در مقابل وي به ويژه در جبهه اصولگرايان كانديداي قدرتمند و مطرحي وجود ندارد.

 

به نظر مي‌رسد دفتر پاستور در ۴ سال آينده نيز ميزبان آقاي روحاني خواهد بود. جنبش اصلاحات جنبش گره خورده به افراد نيست و در واقع مجموعه اصلاحات مهم است، ممكن است در مجموعه جنبش خطاهايي اتفاق بيفتد و اخلاق ايجاب مي‌كند تا همه‌چيز روشن نشده است درباره آدم‌ها قضاوت قطعي نكرد. اگركسي خطايي مرتكب شود كه خلاف قانون نباشد اما خلاف شان شغلي بود، لازم است كه مسئولان مربوطه هيچ گونه تعارفي با افراد نداشته باشند و به خطاهاي رخ داده رسيدگي كنند و با افراد خاطي برخورد جدي داشته باشند.


  اخبار سیاسی   -  آرمان 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------