آخرین اخبار سیاسی

حسین علایی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حسین علایی: تا حاکمیت تغییر معناداری در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی ندهد مشکلات همچنان باقی است؛ بدترهم خواهد شد

حسین علایی گفت: تا حاکمیت یک تغییر معنادار در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی و سیاست داخلی و نحوه انتخاب مدیران خود ندهد و شیوه حکمرانی خود را…

دادگاه متهمان حمله به سفارت عربستان/ پایانی بر داستان "خودسری " در ایران ؟



به همین راحتی چند جوان به خاطر تحت تاثیر قرار گرفتن و احساسی شدن گل لبخند را بر لبان آل سعود نشاندند. عربستان برنده بازی شد که خود شروع کرده بود.

  دادگاه متهمان حمله به سفارت عربستان طی دو روز گذشته برگزار شد. 21 جوانی که اعتقاد دارند انقلابی هستند و از طریق شبکه‌‎های اجتماعی به ویژه تلگرام در جریان تجمع در برابر سفارت عربستان قرار گرفتند.

در جریان این دادگاه یکی از متهمان به نکته‌ای اشاره کرد که بسیار قابل توجه و قابل تامل است. او اقداماتي كه خود آن را ناشي از اوج گرفتن احساسات ديني و شيعي می‌داند را با تظاهرات ٩ دي مقایسه می‌کند و از رييس جلسه مي‌پرسند: «اگر اينگونه باشد پس در آن روز هم همه ما متهم بوديم».

این سخن نشان می‌دهد این افراد هیچ درک مشخصی و روشنی از واژه "منافع ملی" ندارد. این افراد که به خوبی نشان دادند تحت تاثیر تحریکات دیگران قرار می‌گیرند با حرکات احساسی خود در شب حمله به سفارت عربستان خسارت‌های جبران ناپذیری به جمهوری اسلامی ایران و سیاست خارجی کشور زدند.

 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی,حمله به سفارت عربستان


بعد از اعدام شیخ نمر در عربستان، ایران آماده بود تا آل سعود را در گوشه رینگ جامعه جهانی قرار بدهد و آنها را به خاطر اعدام یک فعال سیاسی و نقض حقوق بشر محکوم کند. در حالی که مسئولان دستگاه دیپلماسی در حال آماده شدن برای رویارویی با عربستان بودند، ناگهان گل به خودی این افراد در تهران و مشهد در پی حمله به سفارت و کنسول‌گری باعث شد جای شاکی و متهم عوض شود و ایران به جای سوال از عربستان مجبور شد در مورد این حمله به جامعه جهانی پاسخ بدهد.

به همین راحتی چند جوان به خاطر تحت تاثیر قرار گرفتن و احساسی شدن گل لبخند را بر لبان آل سعود نشاندند. عربستان برنده بازی شد که خود شروع کرده بود. شاید سعودی ها بهتر از مسئولان ما می‌دانستند که در ایران هستند افرادی که نه بر اساس عقل و منافع ملی بلکه براساس احساسات عمل می‌کنند و تحت تاثیر بخشی از جامعه که نظرات خود را بر هر منطق دیگر ارحج می‌داند؛ قرار می گیرند. برای آنها مهم نیست که جمهوری اسلامی به خاطر حرکات غیر منطقی آنها در جوامع جهانی محکوم شود. آنها می‌روند آتش می‌زنند، می‌شکنند و اسم تمام این کارها را انقلابی گری می‌نامند.

نکته قابل توجه این است که رهبران و هدایت کنندگان حمله به سفارت عربستان که اتفاقا یکی از آنها از روحانیون معروف کرج است به خوبی می‌دانستند رهبری با این نوع رفتار مخالف هستند. آیت‌الله خامنه‌ای در جریان حمله به سفارت انگلستان خطاب به تسخیرکنندگان سفارت بریتانیا در تهران فرمودند:" در قضیه اخیر اشغال آن سفارت خبیث، احساسات جوانان درست بود. ولی رفتنشان درست نبود."

آیت الله خامنه ای در سال 1367 در جایگاه رئيس جمهور و در اولین جمعه پس از اعلام حکم امام خمینی مبنی بر ارتداد سلمان رشدی با صریح‌ترین و قاطع‌ترین کلمات، نزدیک‌شدن به سفارتخانه‌ها و بالا رفتن از دیوار آنها را رد کرده‌اند.

 در گزارش خطبه نماز جمعه آن روز آمده است: "البته من یک نکته‌ای را عرض کنم من شنیدم که بعضی‌ها رفتند سراغ بعضی از سفارتخانه‌ها. من الان دارم به شما ابلاغ می‌کنم، به عنوان مسئول دولتی و به عنوان امام جمعه و یک روحانی؛ به سفارتخانه‌ها نزدیک نشوید. این را بدانید که اگر شما از سیاست انگلیس یا سیاست آمریکا یا هر کس دیگری بدتان می‌آید راهش این نیست که یک عده‌ای بروند بی‌مهار از دیوار سفارتخانه بالا و به سفارتخانه ها‌نزدیک بشوند. بنده دارم پیش شماها شهادت می‌دهم که این قطعا و قطعا به ضرر اسلام و مسلمین و به ضرر جمهوری اسلامی است."

کاری که این افراد در برخورد با سفارت عربستان کردند درست به ضرر جمهوری اسلامی تمام شد. آنها به منافع ملی ضرر زدند و باید پاسخ گوی این اشتباه خود باشند. منافع ملی کشور مهم تر از هر احساسات و شخصی‌گرایی است. یک بار برای همیشه باید داستان این خودسری‌ها به پایان برسد و به نظر می‌رسد ماجرای حمله به سفارت عربستان و دادگاه‌هایی که در حال برگزاری است به ویژه دادگاه ویژه روحانیت که قرار است پرونده لیدر این جریان را بررسی کند می‌تواند پایانی باشد بری داستان "خودسری " در ایران.

 اخبارسیاسی  -  عصر  ایران 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------