سراب اصولگرایان در مجلس



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی

 بعد از گذشت حدود سه ماه از شروع دهمین دوره مجلس شورای اسلامی همچنان اصولگرایان نتوانسته‌اند به وحدت لازم دست یابند. عدم‌انسجام بین اعضای فراکسیون ولایت در حالی نمایان شد که برخی از چهره‌های شاخص این فراکسیون ادعای دنباله‌روی ولایت از فراکسیون رهروان ولایت مجلس نهم را تکذیب کرده و با ایجاد فراکسیون اعتدال بر این مهم صحه گذاشتند.

 

یکی از موسسان این فراکسیون گفته بود که فراکسیون ولایت متشکل از اصولگرایان تندرو است بنابراین ما با ایجاد فراکسیون جدید رویه اعتدالی را برای خود برگزیدیم. عدم‌وحدت بین اصولگرایان به اندازه‌ای بوده که تاکنون هیات رئیسه آن به درستی مشخص نیست و برنامه جدی و سیاستگذاری خاصی نیز به‌عنوان خروجی این فراکسیون مشاهده نشده است.


در کنار ناموفق‌بودن فعالیت‌های گروهی این حزب افراد وابسته به آن نتوانستند به صورت انفرادی نیز در صحن مجلس موفق ظاهر شوند کمااینکه در رای‌گیری‌ها برای انتخاب ناظران مجلس تنها سه نفر از بین آنها موفق شدند که برای فعالیت به عنوان ناظر مجلس در سایر بخش‌ها انتخاب شوند. کارشناسان سیاسی بر این اعتقاد هستند که سرنوشت کنونی اصولگرایان مجلس تحت‌الشعاع رفتار تعدادی از اصولگرایان افراطی مجلس نهم قرار گرفته است که از تریبون مجلس برای مخالفت با برنامه های دولت که با هدف ارتقای وضعیت زندگی مردم مطرح می‌شد، استفاده کردند. آنها معتقدند اصولگرایان تندرو در دوره قبل مجلس با یکه تازی مجالی به فعالیت اصولگرایان در صحن نمی‌دادند و این در حالی بود که خود فاقد توان فکری برای تصویب قوانین محرک و مطلوب در جامعه بودند. راهکار کارشناسان برای خروج اصولگرایان از انزوا این است که به جای نگاه ایدئولوژیک با سایر نمایندگان مجلس در جهت ارتقای وضعیت زندگی شهروندان ایرانی و اصلاح و بروزرسانی قوانین متحد شوند.


اصولگرایان مجلس دهم قدرت جذب سایر نمایندگان را ندارند
جلال جلالی‌زاده کارشناس امور سیاسی در مورد دلیل تضعیف فراکسیون اصولگرایان نسبت به روند فعالیت آنها در مجلس نهم به «ابتکار» گفت: همانطور که مستحضر هستید نتیجه انتخابات مجلس و حتی فراکسیون‌هایی که تحت حمایت لاریجانی تشکیل شده موجب شد که یک نوع تزلزل و ناهماهنگی در بین اصولگرایان به‌وجود آید.وی افزود: با‌توجه به اینکه فراکسیون اصولگرایان این دوره از مجلس از افراد بانفوذی برخوردار نیست که نقش محوری در مجلس داشته باشند و بتوانند سایر نمایندگان را پیرامون خود جمع کنند به‌طور قطع این ناهماهنگی و عدم‌انسجام باعث می‌شود که آنها نتوانند در تصمیم‌گیری‌ها تاثیر خاصی داشته باشند.

 

این نماینده کرد و اهل‌سنت سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس ششم تصریح کرد: هنوز نمی‌توان در مورد تفاوت عملکرد فراکسیون‌های موجود در این دوره از مجلس اظهارنظر کرد چراکه تعدادی از نمایندگان نتوانسته‌اند در مورد اینکه در کدام‌یک از فراکسیون‌ها عضویت داشته باشند تصمیم بگیرند به‌همین دلیل اغلب نتیجه رای‌گیری‌های صحن فارغ از فعالیت‌های احزاب در مجلس به مسائل منطقه‌ای، دوستی و هم‌کمیسیونی‌بودن با نمایندگان برمی‌گردد.جلالی‌زاده در مورد علل موفقیت تنها سه اصولگرا برای فعالیت به ‌عنوان ناظر مجلس در سایر بخش‌ها تاکیدکرد: هم‌اکنون اصولگرایان قدرت جذب سایر نمایندگان را ندارند و به‌غیر از نتایج آرای هیات رئیسه مجلس و کمیسیون‌ها نتوانسته‌اند به اهداف مورد نظر خود در جهت تقویت جایگاه اصولگرایان در مجلس دست یابند.وی یادآورشد: اصولگرایانی که در دوره قبل مجلس حضور داشتند از نظر استفاده از تریبون مجلس با رسانه‌های مختلفی که از این حزب حمایت می‌کردند برای استیضاح وزراء یا تذکر و سوال جسورانه وارد می‌شدند و در این مسیر توجهی به آینده اعضای این حزب نداشتند.


جلالی‌زاده افزود: البته عملکرد نمایندگان اصولگرای این دوره از مجلس نشان می‌دهد که آنها نمی‌خواهند خود را در مقابل مردم قرار دهند و درصدد هستند که مسائل داخل مجلس به آرامی برگزار شود شاید هم به‌دلیل اتفاقاتی که در انتخابات برای اصولگرایان افتاد از اعتماد به نفس لازم برخوردار نباشند بنابراین به‌دنبال لشکرکشی نیستند و ترجیح می‌دهند که به‌جای تندروی در فضای مجلس آرامش حکمفرما باشد.


فراکسیون‌های مجلس باید فارغ از نگاه ایدئولوژیک به اتحاد برسند
مجید محتشمی رئیس جبهه اصلاح‌طلبان در بیان علل عدم‌انسجام بین اصولگرایان فعال در مجلس دهم به «ابتکار» گفت: یکی از مشخصه‌های مجلس دهم عدم‌انسجام فکری، گروهی، تشکلی و نداشتن منظومه منسجم بین اصولگرایان برای ایجاد تحول در تصویب قوانین است.وی افزود: در مجالس گذشته عمدتا دو فراکسیون اصولگرایان و اصلاح‌طلبان که این اواخر اصلاح‌طلبان در اقلیت قرار داشتند و به دلیل اینکه آنها در اقلیت بودند اصولگرایان یکه‌تاز میدان مجالس هشتم و نهم شدند و این در شرایطی بود که آنها فاقد توان فکری برای تصویب قوانین محرک و مطلوب در جامعه بودند تاجاییکه مجالس هشتم و نهم در عمل نشان داد که توانایی ارائه برنامه‌های منسجم را برای ارتقای تکنولوژی و اقتصاد کشور و فضاهای فرهنگی و اجتماعی کشور نداشته که از پاشنه‌های آشیل این دوره از مجالس بود.


دبیر کل حزب آزادی یادآورشد: با وجود سختگیری که در انتخابات اخیر برای بررسی تعیین صلاحیت‌ها وجود داشت چهره‌های اصلاح‌طلبی که همچون دژ برای این حزب به‌حساب می‌آمدند نتوانستند به مجلس راه پیدا کنند بنابراین اغلب تیپ‌ها و قشر جوانتر که تجربه اجرایی در دستگاه‌های دولتی نداشتند وارد مجلس شدند بنابراین این انتظار می‌رود که دو سال اول این دوره از مجلس به نرمش صبورانه برای ایجاد آمادگی در جهت ارائه طرح‌های منسجم اختصاص داده شود.


محتشمی ادعا کرد: هم‌اکنون دولت بعد از دستیابی به دستاوردی که از مذاکرات با گروه 1+5 حاصل شده و برجام نامیده شد هم بیشتر نگاهش به بیرون است و نگاه کمتری به داخل کشور دارد و تا وقتی نگاه عمیق‌تری به مسائل داخلی نداشته باشد کارها به‌راحتی حل و فصل نمی‌شود.


این کارشناس سیاسی عنوان کرد: ما در مجلس دهم شاهد ایجاد سه فراکسیون با نام‌های جدید تحت‌عناوین امید، ولایت و اعتدال هستیم که از این میان در فراکسیون اعتدال افرادی عضو شده‌اند که نیم نگاهی هم به ولایت و هم امید دارند و این باعث تزلزل در این فراکسیون شده تاجاییکه پیش‌بینی می‌شود به زودی قادر نباشند که به یک جمع‌بندی داخلی به‌منظور ارائه طرح‌های مهم برسند.

 

وی تاکیدکرد: متاسفانه در شرایطی این عدم هماهنگی بین اعضای فراکسیون‌ها مشاهده می‌شود که قوانین مهم کشور همچون قانون تجارت یا قانون اداره شورای شهر و روستا مصوب 1336 بوده و در سال‌های اخیر طرحی برای تصویب قوانین منسجمی در این موارد نداشته‌ایم و این در حالی است که این قوانین باید مطابق با تمدن و مهارت کنونی افراد بروزرسانی شود و رفع همه این اشکالات هم نیاز به تحولی عظیم دارد.محتشمی بیان کرد: هم‌اکنون به این فراکسیون‌ها امیدی نیست چراکه فراکسیون امید که متعلق به جبهه اصلاح‌طلبان است به‌دلیل کمبود نیرو شاید نتواند تاثیرگذاری لازم را در صحن داشته باشند مگر اینکه کمیته‌های فرعی برای خود ایجاد کند.وی اظهارکرد: پیشنهاد بنده این است که فراکسیون‌های مجلس به‌جای اینکه ایدئولوژیک باشند بهتر است در جهت نوسازی قوانین و ارتقای وضعیت زندگی شهروندان ایرانی با هم به اتحاد برسند.

اخبار  سیاسی  - ابتکار

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------